Warwick Corvette $$

Pro pár dolarů…
Autor: 
Cena: 
37 200,00 Kč

Hned na úvod musím říct, že na tento test jsem se těšil jako malý kluk, který čeká na onu posvátnou chvíli, kdy pod vánočním stromečkem najde svoji vysněnou hračku. Baskytary německé firmy Warwick totiž patří ke světové špičce a to především díky vysoké kvalitě použitých materiálů, dokonalému zpracování do nejmenších detailů a v neposlední řadě také díky charakteristickému tónu, který dokáže bourat zdi. Firma Warwick vyrábí baskytary již více než 20 let a každá z nich je vyrobena s maximální pečlivostí a téměř osobním přístupem, s důrazem na kvalitu a spolehlivost. Pojďme se na jeden takový kousek podívat.

První dojmy

Již na první pohled mi bylo jasné, že držím v rukou opravdu kvalitní nástroj. Design Corvetty nemá nic společného s levnými hračkami, kterými zaplavují trh asijské firmy. Je moderní, velmi osobitý a elegantní. Vypadá, jako by byla postavena v dílně nějakého známého kytaráře. Zpracování je dokonalé do nejmenších detailů a bez jediné chybky. Nástroj přišel velmi dobře seřízen.

Tělo

Tělo je štíhlé, ergonomicky tvarované s dokonale zaoblenými hranami. Tloušťka činí 43 mm. Vyrobeno je z bahenního jasanu (swamp ash), což je klasický materiál pro výrobu baskytar. Z hlediska hmotnostního patří spíše k lehčím. Z akustického hlediska má vynikající středové frekvence a vřelý basový tón. Jasan má také krásnou kresbu, která je díky povrchové úpravě barevným, ale průhledným olejovým mořidlem dobře patrná. Corvetta se standardně vyrábí v barvě přírodní, červené a černé (na test jsem měl k dispozici červenou variantu Burgundy Red).

Krk 

Dvouoktávový krk je ze čtyř podélně slepených kusů dřeva zvaného Ovangkol. Jde o dřevinu pocházející z rovníkových oblastí Afrického kontinentu, která se vyznačuje mimořádnou tvrdostí, což je pro dané použití ideální vlastnost. Povrchová úprava krku je přírodní a dává tak vyniknout nádherné kresbě Ovangkolu, ve které se střídají hnědé a žlutohnědé linie.

Hmatník Corvetty je vyroben z dalšího exotického dřeva Wenge. Toto dřevo je také velmi tvrdé a má opět krásnou a velmi jemnou kresbu, v níž se střídají proužky tmavě hnědé a černé barvy. Krk je osazen 24 pražci ze slitiny stříbra a bronzu (bell brass), zaručující dlouhou životnost. Specialitou je výškově nastavitelný nultý pražec, který si pomocí dvou šroubů nastavíte do polohy, která vám vyhovuje. Orientační značky najdeme jen na hraně hmatníku, což se mi u Warwicka vždycky líbilo. Hlava nástroje má charakteristický „listovitý" tvar a její lícová strana je kryta vrstvou černého plastu, v níž je vsazeno perleťové logo „W". Na hlavě nástroje se také nachází otvor se šroubem pro nastavení krku. Otvor je tradičně překryt plastovou destičkou (s názvem modelu). Netradiční ovšem je, že v této destičce jsou jakási odklápěcí dvířka, pomocí kterých se ke šroubu dostanete, aniž byste museli použít šroubovák. Ani imbusový klíč není klasický, tvaru písmene L, ale je to asi 20 cm dlouhá ocelová tyčka, na jednom konci zakončená šestihranem a na druhém ve tvaru písmene T. Výhoda tohoto nekonvenčního řešení spočívá v tom, že při nastavování krku není potřeba sundávat struny.

Připojení krku k tělu je řešeno pomocí čtveřice masivních šroubů, jejichž hlavice jsou zapuštěny přímo do dřeva korpusu. Rozměry krku jsou následující. Šířka na nultém pražci 45 mm, na 24. 69 mm. Tloušťka na nultém pražci 21 mm, na dvanáctém 24,5 mm. A když už jsme u těch čísel, uvedu také menzuru, která je standartních 34".

Mechanika

Použity jsou firemní díly Warwick v černém barevném provedení. Ladící kolíky jsou na hlavě nástroje uspořádány 3+2. Méně obvyklá je dvoudílná kobylka, jejíž první část slouží pouze pro uchycení strun (bez nutnosti protahovat je otvory), zatímco druhá již plní klasické funkce kobylky – nastavení výšky strun a ladění oktáv. Kromě toho, že lze nastavit výšku každé struny zvlášť, můžeme pomocí 4 šroubků nastavit i výšku celé kobylky. Rozteč strun na kobylce je 16,5 mm.

Elektronika

Corvetta je vybavena snímači a aktivní elektronikou, v porovnání např. s EMG čí Seymour Duncan, méně známé německé firmy MEC (Music Electronic Company). Vzhledem k tomu, že Warwick tuto elektroniku používá i na těch nejdražších nástrojích, počítám, že se kvalitou těm nejznámějším značkám vyrovná.

Basa je osazena dvěma pasivními humbuckery typu Musicman s odkrytými magnety. Krkový snímač je umístěn v klasické poloze, asi 4 cm od konce hmatníku, zatímco kobylkový snímač je spíše ve středním („Musicmanovském") postavení, tedy asi 5 cm od kobylky. Ke každému snímači náleží jeden trojpolohový přepínač, který slouží pro změnu zapojení cívek. Jednotlivé polohy jsou: hum canceling series, single coil, hum canceling parallel. K ovládacím prvkům elektroniky patří také 4 potenciometry: hlasitost, balance snímačů, výšky a basy. Všechny tyto ovládací prvky nabízí nepřeberné množství kombinací a zvukových možností.

Vlastní elektronika, která je napájena jednou 9 V baterií, je umístěna ve výřezu na zadní straně těla. Dutina je jako u většiny baskytar překryta plastovou destičkou. V případě Warwicka však není připevněna vruty, ale jednoduše se zaklapne jako dvířka, což je velmi rychlé a praktické.

Jak se na ni hraje

Basa mi velmi dobře padla do ruky, i když krk svými rozměry nepatří mezi ty nejštíhlejší. Jeho matná olejová úprava je příjemná na dotek a dovoluje levé ruce rychle měnit polohy. Ocenil jsem také poněkud plošší hmatník, než na který jsem zvyklý; řekl bych že mi umožnil hrát pohodlněji a rychleji. Trochu horší je dostupnost těch nejvyšších poloh (22.-24. pražec). Ale popravdě řečeno, na trhu je jen málo nástrojů, u kterých se dá na těchto pražcích hrát bez omezení komfortu levé ruky.

Na Corvettu se hraje výborně jak prsty, tak i trsátkem. I slapem to není problém, i když na tuto techniku je přece jen výhodnější větší rozteč strun (18 - 19 mm).

Vyvážení nástroje není úplně dokonalé. Krk z kvalitního tvrdého dřeva je prostě těžší než lehké jasanové tělo, takže basa trochu padá na jeho stranu.

Jak hraje

Již nasucho hraje velmi hutným tónem, který je posazen do středových frekvencích a celý nástroj pěkně vibruje. Po zapojení do aparátu (Eden Traveler + box Eden 4x10) je to „to pravé labůžo". Z aparátu se linul opravdu velmi hutný a krásně vyrovnaný tón s dlouhým sustainem s vibrujícími basy (tak charakteristickými pro Warwick), konkrétními středy a jemně cinkavými výškami. Zvuk je krásně vyrovnaný ve všech polohách, takže i když hrajete na tenčích strunách nebo ve vyšší poloze, basový základ se neztrácí a stále dělá ten pravý „bottom end" kapely. Spodní H struna zní skvěle s vynikající artikulací. Corvetta se skvěle prosazuje ve zvuku kapely. Kromě toho, že v tomto souzvuku tvoří velmi solidní basový základ a dokonale vyplňuje spodní část frekvenční spektra, tak je díky konkrétnímu bručivému tónu i skvělým sólovým nástrojem.

Ještě lépe než ve zkušebně vyniknou tyto přednosti v nahrávce, kde se výborně pojí se zbytkem kapely, zbytečně z nahrávky neční, ani v ní nezaniká. Veškeré údery trsátka o strunu nebo struny o pražce, které by u levné basy zněly v nahrávce jako nepatřičný „práskanec", zní u Corvetty jemně a zapadají do hraného tónu.

Kombinace snímačů, možnost přepínání cívek a dvoupásmové korekce skýtají nemalé množství různých nastavení, které bohužel není možné v rámci tohoto testu popsat. Mě osobně nejvíce oslovilo nastavení obou snímačů jako „hum canceling parallel" při zcela rovných korekcích, tedy maximálně hutný zvuk, vyrovnaný v celém frekvenčním spektru. Pokud toužíte po jemnějším, méně agresivním zvuku, není problém přepnout snímače (oba nebo třeba jen jeden – dle libosti) do polohy „single coil". Basy se trochu zklidní a zakulatí a výšky se více rozcinkají. Zkrátka je na vás, jaký zvuk si nastavíte, objevíte a následně oblíbíte.

Závěr

Jde o velmi kvalitní a spolehlivý nástroj vyrobený v Německu, který musí uspokojit i pokročilé baskytaristy a baskytarové labužníky. Má nádherný přírodní design, se kterým jsem se jen těžko loučil. Zvukové možnosti jsou obrovské. Díky jim najde uplatnění v širokém spektru hudebních žánrů. Výborně se hodí i pro studiovou práci. Cena 37 200 korun není sice nejnižší, ale vzhledem k popsaným vlastnostem je to myslím dobrá investice.

Na trh se dodává v kvalitním polstrovaném obalu z voděodolného materiálu, se všemi potřebnými klíči pro nastavení nástroje. Vybavená je ručně vyráběnými strunami Warwick Black Label (45, 65, 85, 105, 135).

(Pokud pro někoho postrádají smysl ony značky dvou amerických dolarů a název „double buck", pak double jako dvojitý či dva je jasné, a vysvětlením pro další slovo může být spojitost mezi termínem hum-bucker a americkým slangovým označením dolaru – tedy buck. Dva humbuckery, dva dolary :) - pozn.redakce)