Warwick ProFet 5.1

Basový tranzistorový zesilovač
Cena: 
16 391,00 Kč

Vždy, když padne v hospodě slovo "motorkář" nebo "mašina", většinou se tahle debata točí kolem značky Harley-Davidson. No a když se vedou řeči o basách a basových aparátech atd. tak, alespoň mně se automaticky evokuje to známé dvojité W od Warwicka. Myslím, že tahle značka je opravdu synonymem kvality a spolehlivosti (tak nevím, asi jako vše německé!?).

Když se mi dostal do pazourů nový basový 500 W zesilovač Warwick Pro Fet 5.1, tak na mně germánská solidnost znovu dýchla.

Kámoši se už smějí mému věčnému přirovnávání aparátů k autům nebo motorkám, ale když muzikant zajede někdy do Polska (a my z Moravy to máme hodně blízko) a dá řeč s polským "soudruhem" z branže, tak při kecání o muzice často slyší univerzální slovo "motor". V českých luzích a hájích to pasuje (někdy :-) ) na rytmickou sekci, ale Polák má na mysli zesilovač. No a tahle basová hlava je opravdu motorem a to motorem fakticky nadupaným. Úmyslně se vyhnu věčné polemice na téma: Mosfet nebo lampa? 100 muzikantů = 100 názorů, ale jestliže mi je svěřen k testu tranzistorový zesilovač, tak ho taky tak budu brát, tzn. očekávám charakteristický, nekompromisní zvuk tranzistorů. Rád bych začal poněkud netradičně, a to nikoliv popisem přístroje, jak je zvykem u slušných lidí, ale hned bych si šel zahrát, jak je zvykem u muzikantů a k ostatnímu se dostanu později. K testování zesilovače jsem si musel na čas zapůjčit basový box Marshall (4 x 12", 400 W), abych měl alespoň trochu adekvátní odezvu. K testu jsem používal své dvě basy - Fender Precision a pětistrunný aktivní fretless. Na obě basy jsem úmyslně natáhl staré, "ojeté" struny (určitě víte proč), takže si myslím, že jakási objektivita bude zaručena. Začal jsem s Fenderem a korekce equalizéru Warwicka jsem nastavil na nulu a postupně přidával Gain a Master až na polovinu výkonu. Už v téhle pozici jsem byl hodně spokojen, hrálo to nad očekávání. Postupně jsem zapnul spínače Deep a Bright (úrovně hlubokých a vyšších středů) a zvuk aparátu zhutněl a jakoby se "rozsvítil". Teprve teď jsem začal protáčet potenciometry equalizéru a nutno dodat, že to ani nebylo moc potřeba. Zkoušel jsem různé techniky, tedy prsty, slap, trsátko a stačilo jen tu a tam přidat či ubrat na korekcích, prostě to z toho aparátu lezlo víc než bezvadně. Samozřejmě, že jsem neodolal a napálil Warwicka na maximum, ale to už jsem se dostával do jakýchsi extrémů, kdy se za mnou vytvořila zvuková stěna a o konkrétním hraní už nemohla být řeč. Na tomhle místě ale musím hluboce smeknout taky před Marshall boxem. Fendera jsem vyměnil za aktivní pětistrunný fretless a tady jsem si nádherně vyhrál s potenciometrem Contour Grade, tedy s poměry basy/středy/výšky, kterým je Warwick vybaven. U pětky basy jsem musel lehce stáhnout hlubší středy, tzn. potenciometr Low Mid, protože B struna při klouzání na hmatníku zněla trochu huhňavě, ale to mohlo být taky tím, že struny byly postaršího data, jak jsem se již výše zmínil. Ale mým záměrem bylo testovat zesilovač a nenechat se ošálit zvukem nových a nabroušených strun, které jak známo, hrají takřka na všem. Při stále sepnutém spínači Bright (vysoké středy) zesilovač lehce syčel, ale při hraní je to nepostřehnutelné. Výkon zesilovače 500W beru jako více než dostačující rezervu, jak říkám, já jsem se výkonem usadil zhruba na polovině a při "seancích" s bicmenem - metalovým "řezníkem" to bylo až až. Korekce equalizéru: Od "teplého" soundu přes bezpražcové chroupání až po agresivní slap nebo metalové dunění, myslím, že si snad každý basák vybere a tudíž nemá cenu vytyčovat zde jakési dogma. Prostě equalizér funguje tak jak má a zdvih všech potenciometrů je dobře znatelný a čitelný. Takže jsme si zahráli a můžeme pomalu přejít na popis zesilovače. Tenhle německý dáreček váží rovných 10 kg a je dimenzován na 19", tedy v provedení do racku. Ale není to samozřejmě podmínka, zesilovač je zespodu vybaven gumovými špunty, takže ho směle můžeme postavit kdekoliv. Rozměry jsou: 483 x 90 x 350 mm (šířka/výška/hloubka). Přední panel Kovový černý matný štít, přesahující skutečný rozměr samotného zesilovače z každé strany o 25 mm, vybavený v rozích perforací a pochromovanými kovovými madly (to je to rackové provedení). Uprostřed panelu je v modré barvě vyvedeno logo Warwicku, tedy W a bílý nápis PRO FET 5.1. Vlevo nahoře najdeme potenciometr Gain se stupnicí 0-10 a vedle LED diodu Clip, která nám signalizuje přebuzení vstupu. Hned pod Gainem je vstupní jack konektor Input (25 mV). A teď, jako na školní fotografii, zleva doprava: spínač (isostat) Compressor a LED signalizace, potenciometr Compressor (stup. 0-12), spínač, LED signalizace a potenciometr Contour Grade (stup. 0-12, poměr basy/středy/výšky), dále jsou to potenciometry korekcí: Bass, Low Mid (nízké středy), High Mid (vysoké středy) a Treble. Potenciometry tohoto equalizéru jsou všechny označeny stupnicemi (6-0-6). Pokračujeme spínači Deep a Bright (zapínání vyšších a hlubších středů). Oba spínače jsou vybaveny signalizací LED diodami. Nesmím zapomenout na spínač (a LED indikaci) Mute, který vypíná signál ze všech výstupů zesilovače mimo sluchátkového Phones (min. 200 Ohm) a mimo výstupu pro ladičku Tuner, který se ovšem nachází na zadním panelu. No a poslední ovladač na předním panelu je ten nejdůležitější, vpravo nahoře je Master (stup.0-10) a LED indikace "ON". Potenciometry Master, Gain, Compressor a Contour jsou krokové, takže se bezvadně a příjemně ovládají, potenciometry equalizéru jsou vybaveny nulovou aretací. Zadní panel Pojedeme zase zleva, takže: kolébkový spínač Power On/Off zapíná nebo naopak vypíná celý zesilovač, zásuvka pro síťový kabel, spínač GroundLift-to je vcelku užitečné zařízení, eliminuje případný brum tím, že odpojí zem se signálové cesty. Nahoře jsou čtyři jackové výstupy: již zmíněný Tuner, běžný linkový výstup Line Out, a efektová smyčka Eff. Send a Eff. Return (send - 0 dB, 600 Ohmů, return - 0 dB, 10 kOhmů). Dále je to ovladač DI Pre/Post spolu se symetrickým linkovým výstupním konektorem (0 dB, 600 Ohmů). Tady si můžeme zvolit, jestli pošleme signál zvukaři přímo z baskytary nebo signál necháme projet korekcemi zesilovače, případně efektovou smyčkou, ve které je připojen nějaký ten efektík. Pokračujeme výstupy Speaker Out (500 W, 4 Ohmy), buďto klasický jack nebo Speakon (týž, který se používá u některých PA systémů). Vzadu ještě najdeme jedno velmi důležité zařízení, totiž ventilátor, který se zapíná při větším zatížení přístroje, tzv. non permanent fan cooler. Na téhle basové hlavě si u Warwicků fakt nechali záležet, výrobek nejenže skvěle hraje, ale celkově působí velmi bytelným dojmem - kvalitní plechy s perforacemi kvůli chlazení, pochromované ovládací "knoby" potenciometrů (žádný bakelit), pevná kovová madla atd. Našel jsem jen jednu maličkou chybu: výstup pro ladičku Tuner je aktivní jen při sepnutí tlačítka Mute a to znamená, že v této pozici je aparát utišen. Při živém hraní mám rád ladičku permanentně zapnutou a jsem zvyklý po ní "házet okem" a mít tak ladění neustále pod kontrolou. Ale to je tak zanedbatelný problém, že bych si těžkou hlavu z toho vůbec nedělal. Prostě si ladičku zapojím jinde.

Takže co ještě dodat? Tyhle testy jsem dělal v době předvolební kampaně, právě když se všude objevovaly billboardy s "oduševnělými" obličeji našich politiků a jejich "povedenými" hesly a sliby a v televizi běžely úplně stejně nablblé spoty těchto našich "Mesiášů". Já v té době měl jiného kandidáta a jestli můžu, tak bych měl pro všechny basisty starší 18 let (ale taky to není podmínkou) jedno volební heslo: Volte W! Volte Warwick!