Washburn J28SCE DL „Cumberland“

Elektroakustická kytara
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
15 355,00 Kč

Firma Washburn je bezesporu nesmazatelnou ikonou na poli světoznámých výrobců kytar, jejíž historie čítá již úctyhodných 127 let. Za tuto dobu firma vyprodukovala mnoho zdařilých nástrojů a svým neustálým vývojem má tak zákazníkům stále co nabídnout. V dnešním testu se zaměříme na jeden z těch lepších kousků – elektroakustický „jumbo“ model ze série Cumberland.

Vzhled, konstrukce, hardware Nástroj svou konstitucí spadá do kategorie Jumbo kytar s výřezem a jeho tělo tak patří svým objemem k největším nástrojům. Vrchní deska robustně vyhlížejícího korpusu je vyrobena z masivního rovnoletého smrku. Luby, záda a krk pak ze dřeva javorového. V případě lubů a zadní desky byl vybrán obláčkový javor s výraznou kresbou. Hmatník a kobylka je tradičně palisandrová. Podíváme-li se do dutiny korpusu uvidíme, že veškerá výztužná žebra jsou smrková a kresba spodní desky a lubů dává tušit, že se jedná o standardní překližku. Hrany nástroje jsou opatřeny bílým plastovým lemováním s černými linkami, hmatník pak pouze jednoduchou jednobarevnou lemovkou. Rozeta okolo ozvučného otvoru je utvořena ze tří sesazených samostatných kruhů, přičemž prostřední z nich je obohacen o výlož z abalonu. Stejný materiál byl použit i pro zhotovení malých kosočtverců, kteréžto byly vsazeny do přední plochy hmatníku pro lepší orientaci při hře. Herní prostředí spolu s hmatníkem tvoří 20 čistě zapravených a začištěných masivních pražců. Posledním výrazným prvkem je pak rozsáhlejší výlož v podobě firemního loga a emblému na přední ploše hlavy.

Pro zvýšenou ochranu přední ozvučnice byl pod otvor nalepen ostřeji řezaný pickguard v imitaci červeně zbarvené želvoviny. S tvarem pickguardu koresponduje i design kobylky v tzv. butterfly stylu. Celá kytara je opatřena vysoce lesklým transparentním lakem. O precizní naladění se postará nainstalovaná zlatá mechanika Grover s černými rondelemi a precizním převodem 18:1. Osazený nultý a kobylkový sedlový pražec jsou z kompozitního materiálu se sníženým třením. To je bezpochyby pozitivní pro lepší naladění a také eliminaci nežádoucího praskání strun. Jak jsem již předeslal v úvodu, jedná se o kytaru elektroakustickou. Pojďme se tedy blíže podívat na elektronickou výbavu nástroje. O tu se stará velmi oblíbená a stále více populární firma B-Band, která ve spolupráci s firmou Washburn navrhla ozvučení, které je tvořeno 3pásmovým EQ (basy, středy, výšky), celkovou hlasitostí, piezo snímačem a nezbytným výstupním konektorem. Zatímco trojice korekčních prvků. je osazena na čelní části lubu do tvaru trojúhelníku, pak potenciometr Volume našel své místo trochu netradičně na přední ploše ozvučnice. Velice tenký piezo snímač je umístěn standardně pod sedlový kobylkový pražec. O výstup výsledného signálu se stará plastový panel ve spodní části nástroje. Ten vedle linkového i symetrického XLR konektoru slučuje v jeden celek i battery box. O napájení systému se stará jeden kus 9V článku. Herní vlastnosti, zvuk Už když jsem vytahoval kytaru z krabice a drnkl jsem letmo o struny, zazněl výrazný plný zvuk i když zatím jen z nenaladěných strun. Rychle jsem proto sáhl po ladičce a nástroj naladil, abych mohl absorbovat první dojmy. Předně musím vypíchnout velmi příjemný dohmat a velmi pohodlný profil krku průřezu tenčího „D“. Při detailním prohlížení nástroje jsem si nemohl nepovšimnout upozornění v podobě natištěného nápisu na zadní straně hlavy, které hlásá: „BUZZ FEITEN Tuning System“. Tuším, že se jeho princip na stránkách tohoto časopisu již v minulosti probíral, proto jen v kostce. Tento systém zahrnuje takovou úpravu nástroje, zejména pak osazení pražců či kompenzaci nultého a sedlového kobylkového pražce, kdy je zajišťováno co možná nejlepší ladění v celém rozsahu hmatníku. V případě tohoto nástroje se vše opravdu povedlo na výbornou. Kytara ladí naprosto skvěle! Ve spojení s velmi přesnými ladícími kolíky je to prostě nádhera. Zvukově jsem byl také příjemně překvapen. U kytar typu Jumbo bývá totiž častým jevem přebasování výsledného zvuku na úkor potřebné konkrétnosti.

Tento jev se může zkoušejícímu kytaristovi zdát jako velmi pozitivní a mnoho hráčů tak při zkoušení nástroje „chrochtá blahem“, když slyší, jak to plně basuje. Kámen úrazu nastává ve chvíli, kdy si jde zahrát s dalšími kytaristy dohromady a pořád se diví, že nějak není slyšet. To tzv. nekonkrétní „bučení“ tato kytara naštěstí nemá. Její bas je příjemně plný a pevný bez ztráty potřebné konkrétnosti. Celkový dojem při akordické hře je velmi pozitivní a jednotlivé struny jsou dostatečně zřetelné. Po zapojení do akustického komba či PA systému se tyto pozitivní vlastnosti neztrácejí a díky osazenému EQ je možné nastavit ty nejjemnější zvukové nuance. Určitou výtku bych zde měl pouze k absenci rozlišení jednotlivých korekčních prvků a jejich hodnotám. Hráč si prostě musí zapamatovat, kterým knoflíkem si přidá středy či jiné parametry. Pozitivum shledávám i v případě symetrického výstupu. Celý elektronický systém je velmi tichý, nijak nešumí a nenasbírává žádné nechtěné ruchy. Závěrem Jak jsem již předeslal v úvodu, nepatří tento nástroj úplně k nejlevnějším (tedy záleží samozřejmě na perspektivě), a proto jsem dvojnásob rád, že mě kytara rozhodně nezklamala. Jednoduše řečeno, za tyto peníze si zákazník odnese opravdu kvalitu, a to jak v oblasti výběru materiálu, zpracování, tak především v oblasti zvukových a herních vlastností. Jen pro doplnění uvádím, že tento nástroj můžete zakoupit i s povrchovou úpravou Transparent Black. A to je konec...