Aardvark Direct Pro 24/96

Kompaktní řešení
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
25 390,00 Kč

Americká firma Aardvark připravila pro uživatele velice zajímavý audio převodník. Její filozofií je omezení dalších studiových komponentů na minimum. Direct Pro 24/96 je možné popsat jako vše v jednom. Pokud plánujete zařídit studio, čtěte následující řádky. Pořízením audio převodníku Direct Pro 24/96 odpadá nutnost vlastnit mixážní pult, kompresor, ekvalizer a reverb. O to vše se firma Aardvark snažila, když vyvíjela tento převodník.

Direct Pro 24/96 obsahuje 24 bitové převodníky s maximální samplovací frekvencí 96 kHz. Přiložené ovladače se hodí pro většinu Windows systémů a obsahují také ASIO s nízkou latencí. Díky externímu break-out boxu jsou i údaje přeslechů a odstupu od šumu velice příznivé. Direct Pro 24/96 se skládá z již zmíněného break-out boxu, PCI karty, propojovacího kabelu, manuálu a instalačních CD. Za velice dobré považují přibalení softwaru, konkrétně je přibalen velice slušný MIDI/Audio sekvencer Cakewalk Pro Audio 9.

PCI karta je, jako jedna z mála, odstíněna krytem, který zamezuje rušení okolními komponenty v počítači. Ostatně je na to firma patřičně hrdá a odpovídají tomu i technické parametry. Výkonný DSP procesor se stará o výpočty vestavěných efektů a o práci A/D a D/A převodníků, takže je počítač minimálně zatěžován. Na kartě jsou pouze dva RCA konektory pro digitální audio vstup a výstup. Ten je 24 bitový ve formátu S/PDIF, pomocí kabelových redukcí a přepnutí v ovladači ho lze použít i v profesionálním AES/EBU formátu. Zbytek karty zabírá datový konektor pro připojení externího break-out boxu. Propojovací kabel je dostatečně dlouhý, aby mohl být převodník umístěn do dosahu rukou i do rackové skříně.

Externí box není ani velký, ani malý. Celokovová konstrukce boxu vzbuzuje úctu, k čemuž dopomáhá i černá barva převodníku. Přední panel obsahuje čtyři kombo konektory. Jsou to XLR konektory v kombinaci s 1/4“ jack konektory. Tato velice užitečná kombinace šetří místo a díky tomu je možné dva převodníky umístit, pomocí speciálního panelu, do jediného racku. XLR konektory jsou určeny jen pro mikrofony a signály s nízkou výstupní úrovní, pro linkový signál jsou určeny pouze jackové vstupy. Osobně jsem nezkoušel jaký signál mikrofonní vstup vydrží, dbal jsem rad manuálu, kde je velké varování, že přebuzením mikrofonních vstupů by se mohli zničit mikrofonní předzesilovače umístěné v break-out boxu. Ty tvoří zesilovač s osmi tranzistory na kanál. Aardvark jsou pyšni na kvalitu zvuku předzesilovače, prý se vyrovná zesilovačům v mixážních pultech světových firem. Porovnával jsem ho s předzesilovači v mixpultu Spirit a musím konstatovat, že mají být na co hrdi. Minimální vlastní šum a velké zesílení je velice dobrým základem pro studiovou práci. Jen úroveň zisku by mohla být řízena potenciometrem na panelu a ne softwarově v ovládacím panelu. Práce s nastavením by byla rychlejší. Plusem je možnost zapnou fantomové napájení pro kapacitní mikrofony tlačítkem na předním panelu s LED indikací. Nabídku konektorů na předním panelu uzavírá dostatečně silný sluchátkový výstup. Opět i zde je, bohužel, výstupní úroveň řízena ovládacím panelem karty. Zesílením výstupu se mění úroveň nejen sluchátek, ale také hlavního výstupu.

Zadní panel obsahuje šest analogových výstupů. Čtyři 1/4“ TRS konektory s výstupní úrovní signálu +4 dB a dva RCA konektory s HiFi úrovní –10 dB. Všech šech výstupů může sloužit jako individuální audio výstupy pro surround mix. Problém může dělat rozdílná úroveň na 5 a 6 výstupu. Proč firma zvolila tuto kombinaci je mi záhadou. Vedle analogových výstupů je dvojice DIN konektorů pro MIDI vstup a výstup. Skutečně, při pořízení Direct Pro 24/96 získáte i MIDI převodník se šestnácti MIDI kanály. Díky tomu, že je MIDI a audio převodník jsou umístěné v jednom převodníku, je zaručena perfektní synchronizace. Zadní pane zakončuje konektory pro připojení propojovacího kabelu.

Všechny vstupy a výstupy je možné rozšířit koupí dalšího převodníku. V jednou počítači lze nainstalovat až čtyři Direct Pro 24/96 převodníky. Systém může mít celkem 16 mikrofonních vstupů, 24 analogových výstupů, 4 digitální stereo vstupy a výstupy, 4 sluchátkové výstupy a 64 MIDI kanálů.

Jelikož je audio převodník Direct Pro 24/96 ovládán pomocí počítače, připravila firma Aardvark propracovaný ovládací panel. Při spuštění panelu se objeví virtuální mixážní pult, který má podobu klasického mixu. Dokonce si lze vybrat s několika barevných mutací. Tento mixer má 10 šavlí s dvoukanálovým monitoringem. Pro dokonalou kontrolu je možné v Patch Bay okně libovolně propojovat vstupy s výstupy. Dokonce jsou zde i testovací signál pro nastavení studiové aparatury. Takto lze posílat signál přicházející na vstupy přímo na výstupy se všemi efekty v reálném čase bez zpoždění.

DSP procesor umožňuje dát každému analogovému vstupu kompresor a ekvalizer, také je zde možnost směrovat signál do vestavěného reverbu. Ten lze aplikovat i na výstupy. Tyto efekty jsou součástí ovládacího panelu a tedy o jejich výpočet se stará DSP procesor na kartě. Tím je ušetřen výkon počítače pro další efekty a nástroje. Každému vstupu je dána možnost výběru vstupní citlivosti, dvě pro mikrofonní vstup a jeden pro linkový s možností plynulé regulace. Vstupy 3 a 4 je možné přepnou pro digitální signál přicházející na RCA konektor umístěný na PCI kartě. Následně je do signálové cesty zařazen kompresor. U něj je možné nastavit práh, kompresní poměr, attack a release. Nastavení kompresoru lze uložit do uživatelských presetů a mít je kdykoliv k dispozici. Samozřejmostí je bypass tlačítko pro kontrolu přímého a zpracovaného signálu. Signál přicházející z kompresoru postupuje do ekvalizéru. Tří pásmový ekvalizer s panoramatickými středy má dělící kmitočty 220 Hz pro basy, 8 kHz pro výšky, středy lze posouvat od 5O Hz do 15 kHz. Slušně pracující ekvalizace se hodí pro úpravu většiny vstupních signálů. I zde je možnost uložit nastavení do presetu a přepínat čistý a upravený signál.

U všech 10 kanálů lze přidat zabudovaný reverb. Na výběr jsou algoritmy simulující malou místnost až po katedrálu. Nastavení parametrů tu zastupují tři kontroléry. Prvním se nastaví Decay, tedy délka dozvuku, druhým Diffusion, což je konkrétnost prvního odrazu v místnosti. Poslední třetí Brighness nastavuje množství víšek v efektu. Nastavení je možné i zde uložit a efekt je možné také odpojit. Kvalita reverbu je asi nejslabší místo převodníku. Efekt je použitelný, ale už jsem slyšel lepší.

První čtyři fadery (všechny vstupní signály) mají možnost vypnout efekty pro nahrávání. Do monitorů půjde signál s efekty, ale do nahrávky jen čistý bez kompresoru, ekvalizéru a reverbu. Kanály 1+2 a 3+4 je možné sdružit do stereo páru. To je vhodné při záznamu stereofonního signálu.

Aardvark Direct Pro 24/96 je velice slušný převodník pro domácí i profesionální studia s důrazem na kvalitu záznamu. 24 bitové převodníky dávají kartě velký dynamický rozsah a samplovací frekvence 96 kHz zase křišťálové výšky. Integrované mikrofonní předzesilovače mohou ušetřit nemalý peníz začínajícím umělcům. Také integrovaný kompresor a ekvalizer jsou dalším plusem pro koupi Direct Pro 24/96. Jen je škoda, že se to nedá napsat o reverbu. Snad tento malý nedostatek kompenzuje příznivá cena a možnost dalšího rozšíření při zvýšení studiových nároků.