Ableton Live je software, který jistě není třeba představovat. Pro živé vystoupení je to od roku 2004 volba číslo jedna pro řadu hudebních skupin a DJs. Tento program je také použitelný i ve studiu, a i když se co do pokročilejších možností nevyrovná komplexním DAW zavedenějších lídrů na trhu, má hodně co nabídnout zejména hudebníkům, kteří oceňují přehledné prostředí a snadné ovládání přímočarého sekvenceru bez komplikovaných zvukařských vymožeností.
Osmá generace Ableton Live přináší nový systém Groove šablon, přepracovaný režim Warp Mode a nový modul Looper, nabízí širší možnosti práce s audio/MIDI clipy a plnou podporu hardwarového kontroleru Akai APC40. Přidává také několik nových vychytávek a rozšiřuje nabídku vestavěných efektů o pět nových procesorů. Software je v prodeji ve dvou variantách – základní Ableton Live 8 a softwarový balík Ableton Suite 8. Ekonomická verze Ableton Live LE, nyní dostupná jen v sedmé generaci, ještě nebyla aktualizována, i když i s tou prý vývojáři počítají. Sada Ableton Suite 8 obsahuje 10 virtuálních instrumentů (včetně vylepšeného syntetizéru Operator a zcela nového Collision) a k tomu rozšířenou knihovnu samplů, groovů a dalšího hudebního materiálu. Jak si stojí základní varianta Live, se dočtete v této recenzi, v níž jsem se zaměřil na nové funkce a vylepšení od poslední verze.
Co je v osmé generaci nového
Koncept Live, z něhož vychází prostředí aplikace, zůstává nezměněn, a protože byl kdysi vytvořen s rozumem a s rozvahou, další vývoj aplikace postupuje po menších krocích, než je tomu u softwarových DAW jiných vývojářských firem. Vývoj Ableton Live by se dal přirovnat k takové opatrné evoluci bez nějakých dramatických změn. Aplikace tedy zůstává stejná, mění se jen některé funkce a přibývají nové zásuvné moduly od Abletonu. Popravdě řečeno, vizuálně se osmička od sedmičky neliší ničím jiným, než barvou šipky tlačítka play. Ve skutečnosti se však několik věcí změnilo. Pojďme se podívat, které to jsou.
Groove engine
Nový systém groove šablon může posloužit k oživení materiálu – výběrem souboru groovu z knihovny a aplikováním na audio nebo MIDI clip lze upravit dynamickou křivku nebo rytmickou strukturu hudebního materiálu (například uplatnit postupné decrescendo během čtyř taktů nebo použít swingový feeling na bicí). Nabídka groove šablon je velmi široká, novinkou je možnost extrahování šablony z libovolného audio či MIDI souboru a kvantizace/randomizace timingu hudebního materiálu v reálném čase.
Warp engine
Abletonu vlastní funkce časové komprese/expanze Warp byla přepracována a nabídka režimů posílena o dva nové algoritmy. Beats Warp Mode je primárně určen k úpravě časování perkusivního materiálu (bicích stop a rytmizovaných sekvencí), zatímco Complex Warp Mode, s uplatněním novějšího algoritmu élastique Pro v2 německých vývojářů Zplane je vhodný pro komplexní polyfonní struktury, což ocení zejména remixéři. Live nyní umí analyzovat transienty a podle nich rozmístit úchopové značky (transient handles) audio clipu. Změnil se i způsob zacházení s časem v tom smyslu, že Live nyní neroztahuje/nezkracuje časovou osu podle událostí v ní, ale naopak dává uživateli možnost upravit objekty v rámci časové osy. Zatímco vylepšené režimy Warp jsou jednoznačným přínosem, rozpačité jsou reakce některých uživatelů z řad DJs na diskuzních fórech, poukazující na diskomfort odlišného systému ovládání Warp, který nyní vyžaduje více úkonů a kliků myší, což během hraní u DJ není žádoucí. Ostatní uživatelé si však podle reakcí nemají problém zvyknout a změny oceňují.
Looper
Looper je jednoduchý a snadno ovladatelný rekordér s možností smyčkování a vrstvení podle vzoru analogových samplerů, který je primárně určen k ovládání na dálku pomocí MIDI kontroleru (např. footswitch). Při jamování dokáže při záznamu první smyčky přizpůsobit tempo tak, aby byl zaznamenaný materiál synchronizován s tempem projektu. Libovolný záznam lze z Looperu přetáhnout do slotu v Session View a použít jako clip.
Efekty
Osmička rozšiřuje počet interních procesorů o pět nových efektů: Vocoder, Multiband Dynamics, Overdrive, Limiter a Frequency Shifter. Vocoder je opravdu povedený a i když ne každý jej využije (vokodér na vokál je dnes už trochu out, na druhou stranu se dá použít třeba na bicí), nabízí široké zvukové možnosti a příjemné ovládání. Multiband Dynamics je nekomplikovaný třípásmový dynamický procesor s vizuální kontrolou úrovně a komprese každého pásma. Nastavit lze dělící frekvence, by-pass a sólo pro každé pásmo, aktivovat soft knee a přepínat režimy detekce dynamiky mezi peak a RMS. Overdrive je velmi jednoduchý a vychází z modelu kytarových krabiček s ovládáním parametrů Drive a Tone, s jediným rozdílem, že vidíte, co děláte. Limiter je praktickým pomocníkem při hlídání špiček, ale víc od něj nečekejte. Frequency Shifter je klasický stereofonní fázově-modulační efekt s režimy Shift a Ring.
Nová verze nabízí několik praktických vylepšení, které zpříjemňují nebo urychlují postup práce a byly implementovány na základě požadavků samotných uživatelů. V režimu Arrangement View přibyla možnost snadného prolnutí dvou sousedních clipů nedestruktivní metodou nastavením prolínacích křivek. Drobná vylepšení možností editace zaznamenal rovněž MIDI editor, který se také naučil nahrávání po krocích.
Užitečným způsobem, jak si udělat pořádek ve stopách, je příkaz Group Tracks, který seskupí označené stopy pod jednu zástupnou stopu (navíc s možností spouštění všech clipů v podskupině prostřednictvím jednoho zástupného slotu). V podobném smyslu může být užitečná možnost manipulace s jedním parametrem u několika stop najednou – lze např. upravit úroveň hlasitosti trojice stop jejich označením a pohybem faderu jen u jedné z nich.
Dobrým nápadem je funkce zoom, která nemá vliv na zobrazení Arrangement nebo Session View, ale na kompletní uživatelské rozhraní aplikace. Bohužel nastavení zoomu ve škále od 50 do 200 % je nešťastně skryto v záložce Look & Feel v nastavení programu, takže přiblížení či oddálení nelze měnit kdykoliv během práce a nezbývá než brát Zoom Display jen jako parametr, který lze přizpůsobit na určitou hodnotu, kterou budete používat. Změny od poslední verze zaznamenal vylepšený systém konfigurace a ovládání plug-inů s vysokým počtem parametrů a v průzkumníku přibylo v náhledu audio/MIDI souborů zobrazení vlnového průběhu audia s možností ovládání náhledu myší (scrubbing).
Resumé
Ableton Live 8 nabízí řadu nových vlastností a vylepšení stávajících funkcí. Velmi vítám možnost seskupování stop do rozevíratelných podskupin a možnosti manipulace s nimi prostřednictvím zástupného tracku. Nové efekty příjemným způsobem oživují nabídku vestavěných procesorů od Abletonu, velmi schopný je Vocoder, Limiter taky není na škodu a Overdrive ve flotile plug-inů vyloženě chyběl. Bohužel, stále ještě nebylo vyslyšeno volání uživatelů po podpoře práce na více monitorech a podobných (a myslím, že úplně zbytečných) funkčních nedostatků, které mohly být již dávno ošetřeny, by se v nové verzi dalo najít víc. Po uživatelské stránce Ableton Live vnímám jako vynikající stan na cesty, který je lehký, spolehlivý a snadno se s ním manipuluje. Ale zkuste v něm chvíli bydlet a přijdete na věci, které vám možná budou vadit. Někdo může namítnout, že k tomu není určen, jenže vývojáři Live prezentují jako aplikaci vhodnou na pódium i do studia. To první mají perfektně zmáknuté, ale na tom druhém je ještě potřeba zapracovat. Od tohoto rozporu se odvíjí i nejzásadnější vylepšení oproti předchozí verzi. Pokud používáte Live při živém vystoupení, oceníte práci s groovy, využíváte Warp pro hrátky s elastickým audiem a na stopy běžně nasazujete interní plug-in efekty, upgrade na novou verzi pro vás bude zřejmě velkým přínosem. V opačném případě můžete s klidným svědomím zůstat u sedmičky. A pokud si nejste jisti, stáhněte si z webu Abletonu demoverzi a vše si vyzkoušejte.