Joemeek TwinQ

Dvoukanálový preamp/procesor
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
22 290,00 Kč

Když je zvuk dobrý, je všechno v pořádku… Tento výrok pronesl kdysi ve zlatých šedesátých letech konstruktér a duchovní otec „žabích" přístrojů JoeMeek. Na trhu jsou mraky všemožných mašin a mašinek velmi různorodé kvality a vizáže. Obstát v této konkurenci je opravdu velmi těžké. Pokud se však podaří někomu nejen pouze obstát, nýbrž i stát se legendou, je to heroický výkon. „Pepíkovi Pokornému" se to podařilo, zrovinka tak jako Billu Putnamovi či Malcolmu Toftovi.

První setkání s legendou…

Je paradoxem, že moje první setkání s produktem firmy JoeMeek bylo ve virtuální podobě. Zakoupil jsem svůj první jablečný komplík s ProTools a při šťourání v pluginových složkách jsem narazil na jakýsi kompresor. Byl brčálově zelený, uprostřed trůnil VU metr a ovládal se pouze čtyřmi čudlíky. Empiricky - tedy sluchem hudebníka jsem zjistil, že pokud potřebuji „napálit" nějakou nahrávku, je vždycky po ruce a spolehlivě vykoná své dílo. Zvuk nikterak „neprasil" jako jiné „úžasné" pluginy, navíc do něho přidával „cosi" a dělal ho lepším (dle mého názoru). Tehdy jsem ještě neznal nic o podstatě fotooptické komprese, nevěděl jsem, že tento plugin je emulací známé hardwarove předlohy legendárního kompresoru CS2. Legendárního právě kvůli své technologii, kterou Mr. Joe Meek v dobách rozkvětu rocku poprvé uplatnil. Optický kompresor není zdaleka tak rychle reagujícím zařízením na hlasitost signálu jako třeba klasický VCA kompresor či nesaturuje zvuk jako některé elektronkové kompresory, ale diky optickému rezistoru citlivému na světelný paprsek vytváří měkkou, lahodnou kompresi připomínající „zašlé časy", a ty snad sakra máme rádi, ne?

Na palubě vlajkové lodi...

Studiový preamp TwinQ je 2HU vysoký dvoukanál, jehož kombinací s mikrofonním stereopárem vykouzlíte realistický otisk hudební atmosféry např. v sálech, v kostelích či ve studiu. TwinQ toho umí opravdu mnoho. Je mikrofonním či linkovým předzesilovačem nejvyšší kvality, je špičkovou mixážní "šavlí" osazenou již zmiňovaným legendárním JoeMeek optickým kompresorem a semiparametrickým equalizerem - Meekqualizerem. Navíc je krásně žabácky zelený.

Zadeček má plný vstupů a výstupů včetně všech tří hlavních digitálních formátů s různou samplovací frekvencí. Je tedy snadné propojit ho s počítačem a natáčet naprosto bezztrátově.

Ovládání

Preamp - k dispozici je zde pět spínačů s LED indikací - phantomové napájení mikrofonu, funkce IRON - zapojení transformátorového obvodu na mikrofonním vstupu, útlumový pad (-20 dB), přepnutí na linkovou citlivost a tlačítko pro obrácení fáze. Úroveň této spínací sekce je ovládána otočným potenciometrem (0 až +60 dB). Pro odstranění nežádoucích ruchů je do sekce vřazen HPF filtr, který shodí 80 Hz o 12 dB/oktáva. Uplatní se zřejmě hlavně v terénu. Pod sekcí pěti spínačů trůní impedančně přizpůsobená zdířka pro připojení strunných instrumentů. Pokud bude signál na vstupu přebuzen, upozorní vás na to problikávající LEDka Peak.

Kompresor - čistokrevný optický kompresor nabízí funkci Compress - tedy v podstatě threshold, Slope (strmost) či poměr (1:1 až 1:10), Attack (1-100 ms), Release (0,1-3 sec) a konečně Makeup Gain k dorovnání úbytku hlasitosti vzniklého kompresí. Sekce se aktivuje spínačem ON opatřeným modrou zářící LEDkou.

Meequalizer - takto vtipně tato firma nazývá své equalizery. Basy a středy jsou semiparametrické - tedy s pevně nastaveným Q typu Bell. LF Freq (40 - 650 Hz), Mid Freq (300 Hz - 5 kHz), zisk pro obě pásma -15/+15 dB, výšky - HF jsou pak vyřešeny typem „shelving" na frekvenci 12 kHz, či po přepnutí spínače s LED indikací na 6 kHz. Meequalizer aktivujeme spínačem ON.

Výstupní sekce je tvořena pouze jedním otočným potenciometrem (- nekonečno/+10 dB) Nachází se zde ještě indikace Peak FSD, která upozorňuje uživatele na přebuzení přístroje. Pod levým kulatým žlutě podsvíceným VU metrem jsou ještě dva spínače Meter se žlutými LEDkami - prvním volíme měření buď vstupního či výstupního signálu, druhým přepínáme na funkci Gain Reduction - tedy zobrazení útlumu. Zbývá už jen zelená LEDka pro indikaci synchronizace s externím zařízením - Wordclock a spínač párující kompresor levé strany s pravým - Comp Link. „Linkují" se funkce Compress, Attack, Release. Equalizery pak musíte trefit na obou stranách podle oka (ucha). Druhá strana přístroje je identická, pouze chybí Ext Clk a Link. Navíc je zde pouze síťový spínač.

Zadní panel lze rozdělit na digitální a analogovou sekci. Analogová skýtá dva XLR mikrofonní vstupy a samozřejmě dva výstupy. K oběma kanálům se druží též linkový vstup, insertní zdířka pro připojení dalšího zařízení a linkový výstup opatřený červeným přepínačem pro změnu výstupní citlivosti (+4 dBu/-10 dBV). Z digitálních výstupů máme k dispozici všechny druhy (samozřejmě kromě ADAT). Je zde AES/EBU, S/PDIF i coaxial. Nalezneme zde ještě dva červené přepínače pro změnu samplovací frekvence. Kombinací těchto přepínačů můžeme nastavit hodnoty 44.1, 48, 88.2, 96 kHz. Zbývá pouze vstup pro WordClock - tedy synchronizace mezi přístroji a standardní PSU zdířka.

Kdo si dá „zelenou"?

První testování proběhlo při nahrávání kytarového partu. Na předek jsem použil mikrofon na našem trhu se pozvolna etablující firmy SE Electronic (o něm bude řeč v jiném testu) a zadek komba byl snímán dynamickým mikrofonem Samson Qkick pro snímání basového spektra.

Kytaristovi z kapely jsem řekl, ať si svůj part několikrát vyzkouší v nahrávacím režimu „rehearsal" společně s již nahranými nástroji. Nastavil jsem preamp na +25 dB. HPF filtr jsme neaktivovali. Na řadu přišel meekqualizer. Protože nám zvuk přišel tenký, zvýraznili jsme asi o tři decibely pásmo 2 kHz a taktéž přidali o 4 dB/150 Hz pro zhutnění. Neexistuje žádný předpis, jak tyto korekční úpravy řešit, nýbrž je dobré spolehnout se na ucho a vkus. Tato sekce reagovala skvěle, korekce jsou plné a zvuk opravdu ztloustl, ale přitom si zachoval svou přirozenost, což je u kytary dost důležité. S kompresorem jsme prováděli divy. Od lehounké, neznatelné komprese, až po masivní „sešlápnutí" nahrávaného materiálu. Prostě jsme chtěli zjistit, jak se bude signál chovat v krajních nastaveních. Opravdu funguje naprosto odlišně od VCA modelů. Sound je měkký, teplý a jakoby plný. Dost se mění basové spektrum. Po úpravě se lépe pojí se zbytkem zvukového spektra, nahrávka pak působí pevněji.

Typ basů bych asi charakterizoval anglickým výrazem „Soft". Jediné, co nás překvapilo, byl lupanec do beden při aktivaci funkce Iron. Spínač zapíná transformátorový obvod na mikrofonním vstupu. V českém, poměrně slušně zpracovaném, manuálu, jsem se později dočetl, že toto „nikdy více". Pokud chcete něco přepínat, stáhněte si raději vždy gain u preampu. U přístroje je skvěle slyšet, když otočíte fázi. U některých „rádoby" preampů je problém rozpoznat, zda se přední a zadní mikrofon navzájem „nepožírají". Tady stisknete a hned slyšíte, co a jak.

Zkoušeli jsme též kytaru přímo do nástrojového vstupu bez aparátu. Zvuk se dá neuvěřitelně našlapat, zkomprimovat a zesílit. Přitom ho stejně jako u elektriky natáčené „mikráky", obalíte „čímsi" teploučkým a kulatým.

Po zběžném seznámení jsme vzali Joemeeka na krátký výlet do terénu na natáčení klavíru a houslí. Použili jsme dva mikrofony stejné firmy - tedy JM 27 jako stereopár k sejmutí ambience místnosti, plus další mikrofon na kontaktní snímání. Prvotní, dle mého názoru slabší vstupní signál, (ambienty se snímaly z větší dálky) jsme dohonili právě nasazením kompresoru. Se zvukem klavíru jsme trochu laborovali, neboť nástroj byl sice skoro nový, ale pouze střední křídlo a navíc žádný Steinway. Naštěstí hrál v našem songu roli pouze podkladovou a nešlo o žádný sólový part. Se snímáním houslí v prostoru pak už nebyl žádný problém. I zde-na poli téměř klasickém náš zelený přítel obstál nad očekávání dobře.

Budeme platit!

Můj zcela subjektivní soud zní takto: TwinQ firmy JoeMeek je přístrojem střední cenové třídy, který je koncepčně velmi dobře vyřešen. Disponuje jak analogovými, tak digitálními výstupy a umožňuje tedy i recording přímo do počítače. Myslím si ale, že síla TwinQ tkví především v analogovém světě, kde je produkce pevného, tlustého a měkkého zvuku základem. Určitě by se potom mohl stát v menším studiu při troše zkušeností obsluhy základnou pro analogový mastering. V této oblasti jsem ještě vyzkoušel přepis mixu přes TwinQ na analogový pás s vynikajícím výsledkem (zabral pás i JoeMeek).

Ps: Kdyby měl ještě funkci monitoringu s nulovou latencí tak, jak je tomu např. u výrobků od Focusrite, a volbu změny pořadí EQ a komprese jako jeho bratr OneQ, byl by úplně dokonalý.