AKG WMS450 D5

Bezdrátový mikrofonní systém pro zpěv
Distributor: 
Cena: 
15 990,00 Kč

„... už jsem zaznamenal, že existuje i jeho bezdrátová verze." Těmito slovy jsem přibližně před rokem zakončil recenzi na tehdy zbrusu nový vokální mikrofon AKG D5. Jak pravil již populární hrdina Jiráskovy povinné školní četby, chodský předák Kozina: „Do roka a do dne zvem ťa na boží súd! Hyn se hukáže..."

A skutečně rok se nám s rokem sešel a dnes tu mám k posouzení nikoliv „božímu", ale pokud možno „odbornému" zmíněnou bezdrátovou variantu nesoucí označení WMS 450 Vocal Set D5. Tak se podívejme, co se „hukázalo".

Bezdrátový set jsem obdržel v poměrně objemném, molitanem polstrovaném plastovém kufříku (AKG jím vybavuje všechny své sady od WMS 40 Pro výše), který poskytuje zařízení výbornou ochranu při transportu. To je rozhodně bod k dobru. Obsah kufříku tvořil přijímač, dvě anténky, ruční vysílač s mikrofonní vložkou D5, napájecí zdroj, úchytka na mikrofonní stojan a příslušenství pro montáž do racku. Pojďme si nyní přiblížit jednotlivé položky setu.

Přijímač SR450

Nejdůležitější součástí systému, v podstatě řídícím centrem, je přijímač umístěný v kovové skříňce „půlrackového" formátu s tvarovaným plastovým čelem. Ovládací prvky s displejem jsou umístěny zcela tradičně na čelní straně, zleva je to síťový vypínač, výsuvný potenciometr Volume (rozsah 0-30 dB), displej a tři tlačítka pro posun v menu a potvrzení volby. Nad nimi sídlí infračervené „oko", jímž přijímač předává své pokyny vysílači. Displej zobrazuje informace o úrovni příchozího VF i NF signálu, o zvoleném kanálu a frekvenci na níž pracuje. Pokud v rámci menu využijete možnost dát přístroji nějaké hezké jméno, je i to zobrazeno. Je také možné zvolit, aby přijímač hlídal rozličné kritické stavy systému (vybití baterie, VF a NF přebuzení) a v případě, že některý z nich nastane, displej se na vás „zamračí" varovně červenou barvou, místo uklidňující zelené. Varování je doprovázeno informačním textem, abyste nebyli na pochybách o tom, jaká pohroma se to blíží. Nad displejem má své místo ještě sada LED, které potvrzují zdárný průběh IR datového přenosu, indikují, která anténa je zrovna aktuálně v kurzu (přístroj je samozřejmě diverzitní) a informují o vypnutí vysílače.

Zadní strana přijímače je vyhrazena především konektorům. Najdete na ní dvě BNC spojky určené pro flexibilní půlvlnové antény, výstupní symetrický XLR a nesymetrický 6,3 mm Jack a konektor pro připojení 12 V adaptéru. Ten je vybaven pojistnou převlečnou maticí, díky čemuž se stává AKG první firmou, která konečně pochopila, že zvukaři odmítají dobrovolně dělat na kabelech uzly. Nadvládu konektorů na zadní straně narušuje posuvný přepínač úrovně výstupního signálu (0/–30 dB), jenž stejně jako potenciometr Volume na předním panelu ovládá výhradně symetrický výstup XLR, zatímco úroveň na nesymetrickém konektoru Jack není možné upravit ničím.

Vysílač HT450

Oproti konkurenčním výrobcům (Shure, Sennheiser, Audix a Beyerdynamic), kteří se u ručních vysílačů zarputile drží okoukaného designu typu „vibrátor pro náročné" má nové AKG mnohem elegantnější kónický tvar, který nejen dobře vypadá, ale též dobře padne do ruky.

Přibližně uprostřed je umístěn třípolohový posuvný přepínač, určený k zapnutí a případnému „mutování" přístroje, a také k jeho IR programování. Vedle něj sídlí dvoubarevná stavová LED (indikuje zapnutí, Mute a programovací režim), následovaná displejem, který těsně po oživení vysílače zahlásí zda mikrofonní předzesilovač pracuje s velkým nebo malým ziskem (Gain Hi/Lo), dále informuje o zvolené frekvenci a kanálu, případně o aktivitě režimu IR programování. Po správném naběhnutí všech funkcí na sebe displej převezme úlohu osudu a nemilosrdně odečítá hodiny, jež zbývají uživateli do konce života (baterie). Když už jsem nakousnul téma napájení – baterie je zde pouze jedna 1,5 V tužková AA!!! Její výdrž se reálně pohybuje okolo výrobcem udávaných 6 - 8 h, což činí z WMS 450 bezdrátový systém s prakticky nejnižšími provozními náklady v této cenové třídě. Pokud použijete 1,2 V akumulátor, můžete jej nabíjet i prostřednictvím dvojité stolní nabíječky AKG CU400, pro níž má HT450 kontakty. Nabíječka však není v ceně, a ten kdo zatouží po pohodlném dobíjení akumulátorů, bude muset sáhnout do kapsy.

Poznámka k technickým parametrům

Nosná frekvence FM modulace pro obě vysokofrekvenční zařízení série WMS 450 se může pohybovat v rozsahu 650 – 865 MHz, konkrétně testovaný pár pracoval v pásmu 680 – 710 MHz. Zařízení dokáže přenášet NF signál s rozsahem 35 Hz – 20 kHz při zkreslení 0,7% a s odstupem signálu od šumu v úrovni 120 dB (dle křivky A). Výkon vysílače dosahuje maximální úrovně povolené pro tento typ zařízení, tedy 50 mW, z čehož vyplývá, že dosah je obvyklých cca 100 m v otevřeném prostoru. V rámci jedné skupiny frekvencí je možné provozovat nejvíce 12 zařízení současně.

Mikrofonní vložka D5

Pod odolnou krycí mřížkou s tvarem palcátu je ukryt můj starý dobrý známý z loňska, mikrofon AKG D5. Za necelý rok a půl od jeho představení toho o něm bylo napsáno poměrně dost, ať už v časopisech, nebo v internetových diskusích a tak jen v kostce zmíním jeho nejtypičtější vlastnosti a případné zájemce o další informace odkáži na recenzi v časopisu Music Store z června 2007, která je dostupná na internetu.

AKG D5 je dynamický mikrofon se superkardioidní směrovou charakteristikou, u nějž je aplikována tzv. Varimotion technologie. V podstatě jde o mikrofonní membránu, jejíž tloušťka je v různých místech průměru proměnlivá. To mikrofonu zaručuje velký frekvenční (70 Hz – 20 kHz) i dynamický rozsah a příjemnou barvu zvuku. Výšky jsou bohaté na přirozené detaily, zatímco basy mají měkký témbr a i přes výraznější charakter jsou dobře srozumitelné a nikoli zahuhlané. Zjednodušeně by se dalo říct – je to „první kondenzátorový mikrofon s dynamickou konstrukcí na světě". :o) Firma AKG v reklamních materiálech vydává „dé pětku" také za mikrofon s velmi vysokou odolností proti zpětné vazbě, ale to je podle mě poněkud zavádějící. Domnívám se, že tady Rakušané porovnávají spíše s produkty z vlastního sklípku, než s reálnou konkurencí jiných značek. Mezi mikrofony z katalogu AKG má D5 opravdu zřejmě nejmenší sklony k pískání, ale při praktickém srovnání např. se Shure Beta 58, nebo s čímkoli co nese nálepku Audix OM, výrobek našich jižních sousedů „zavyje" téměř vždy jako první. Na druhou stranu jsem ochoten se vsadit, že když kterémukoli zpěvákovi dáte do ruky několik různých mikrofonů podobné kategorie a poté se ho zeptáte, na který z nich se mu nejlépe zpívalo, téměř jistě vybere D5. Proto berte reklamní letáky s rezervou, hlavní zbraní D5 je křišťálově čistý zvuk, mnohostranná barevnost a dobře ovladatelná dynamika a nikoliv samoúčelná a mnohdy omezující odolnost proti zpětné vazbě.

Ovládání

Až doposud jsem víceméně pouze chválil, nyní však přichází okamžik, kdy si skryté sadistické sklony škodolibého pisálka přijdou na své a vychrstnou kbelík slovní špíny na doposud neposkvrněnou antracitovou fasádu nebohého bezdrátu. Chvíle pravdy je zde. Podobně jako „Ufon" z TV reklamy, i Vídeňští inženýři zřejmě poněkud předběhli dobu a pokusili se ovládání úplně všech komplikovaných funkcí obou zařízení (vysílače i přijímače) za každou cenu vtěsnat do oněch tří knoflíků na přijímači s důvěrou v bezchybný infračervený přenos. Záměr je to chvályhodný, provedení už méně. Systém sice umí sám najít vhodnou volnou frekvenci (nebo dokonce celou frekvenční skupinu až pro 12 zařízení), má funkci pro nalezení tzv. „dead spotů" v prostoru, dokáže indikovat všechno možné, má plynule nastavitelný Squelch, ale co je to platné, když samotný pohyb v menu je značně nepřehledný. Z mnoha funkcí a nastavení se nedá smysluplně vůbec vrátit zpět, je možné je pouze kompletně absolvovat a na konci neuložit. V případě, že už omylem nějakou změnu uložíte, není možné jí bezprostředně poté přenastavit, ale musíte projít martyriem infračerveného přenosu mezi přijímačem a vysílačem. A slovo martyrium je na místě, protože paní štěstěna mi zřejmě tentokrát nebyla příliš nakloněna a nápis „IR OK" se na displeji střídal s „IR Error" se železnou pravidelností. . Proč tomu tak je? Dle návodu je dosah IR přenosu omezen na velmi úzké a krátké pole (řečeno zvukařskou hantýrkou je hyperkardioidní), aby nedocházelo k nežádoucímu ovlivnění dalších vysílačů. Bohužel je v tomto případě těžké ovlivnit i ten vysílač žádoucí – je nezbytné udržovat přímý a těsný vizuální kontakt mezi IR emitorem a IR senzorem. Pokud se někomu klepou ruce, má smůlu. Mimo to přechod vysílače ze stavu „Zapnuto" do stavu „IR programování" trvá poměrně dlouho – téměř 6 sekund, což může být pro méně trpělivé jedince, k nimž se řadím i já, úplná věčnost. Další čas si vezme cca 2-3 vteřinová prodleva, jíž vyžaduje naběhnutí signálu vysílače po zapojení. Výše popsané operaci se nevyhnete ani v okamžiku, kdy potřebujete udělat tak jednoduchou věc, jako je zapnout na vysílači útlum předzesilovače. Na druhou stranu uznávám, že u konkurenčních výrobků je často nutné v tomto případě odšroubovat bambulku a šroubovákem „přehazovat" křehké miniaturní DIP switche uvnitř přístroje. U AKG tedy alespoň nehrozí, že byste v budoucnu něco ulomili. Faktem zůstává, že mi za dobu, co se věnuji zvukaření již prošlo rukama množství systémů všelijakých značek a u všech se dalo v menu orientovat v podstatě intuitivně, v návodu stačilo dohledat pouze speciální funkce. U AKG je nezbytné návod pročíst důkladně z obou stran a mít jej stále po ruce. Kromě toho u žádné konkurenční značky, která též používá IR synchronizaci jsem nenarazil na takovou rozmařilost a vybíravost jako u WMS 450. Je však také možné, že je to jen otázka zvyku a pokud bych s AKG pracoval jako se svým prvním bezdrátem, považoval bych za „netradiční" ovládání těch ostatních.

Funkce Rehearsal

Abych jenom nedštil oheň a síru, zmíním se o jedné unikátní a velmi užitečné funkci. Ta se nazývá Rehearsal a slouží k identifikaci „mrtvých bodů" v prostoru. Tedy k tomu, aby v okamžiku, až začne ta „správná show", nebyl odvážně se pohybující interpret nemile překvapen oněmělým mikrofonem, resp. aby se zvukař vyhnul vyčítavým pohledům publika doprovázeným jako vždy spravedlivým odsudkem „ten to zase po...". Po jejím zapnutí stačí s vysílačem projít jeviště, navštívit všechna potenciálně problematická místa, kam se může rozjařený pěvec či moderátor zaběhnout (prostory za sloupy, balkóny, u baru, na WC... apod.). Během této procházky přijímač změří, zaznamená a zobrazí na displeji nejnižší dosaženou úroveň VF a NF signálu a všechny případné výpadky, vč. času, kdy k nim došlo. Pak už stačí jen umělce instruovat rukou ukázáním a říznými slovy „...támhle mi nelez!!!" (zvukař bez autority není žádný zvukař, že...) a je posekáno.

Zvuk

O zvuku mikrofonní vložky D5 jsem se již zmínil, teď přihodím ještě pár informací o tom, co s ním udělá průchod éterem. A rovnou řeknu, že NIC. Ve chvíli, kdy jsem vypátral, že zařízení napájí pouze jediná 1,5 V baterie, dal jsem si čestný úkol prokázat, „že to nestačí". Neustále mi něco našeptávalo, že systém pracující s tak nízkým napětím musí mít omezenou dynamiku a tedy i malý headroom (prostor pro nezkreslené signálové špičky). Opak je však pravdou a ani při nejlepší snaze se mně, ani žádnému ze zpěváků nepodařilo vysílač „přefouknout" a vyloudit z něj slyšitelné zkreslení (předzesilovač samozřejmě pracoval v režimu Lo). To svědčí o velmi kvalitních nízkofrekvenčních obvodech a také o promyšleném systému kompandingu, jenž zařízení používá. Z XLR výstupu přijímače vždy vycházel naprosto čistý signál s průzračnými a nezkreslenými výškami a plnohodnotnou dynamikou. Věřte nebo ne..., radši zkuste sami.

Závěrem

Bezdrátový systém, který by nahradil v poslední době již lehce překonaný WMS 400 s nepříliš povedenými kapslemi D880, Rakušané potřebovali rozhodně více, než odstavení Temelína. A nutno říci, že se jim nástupce vcelku povedl a možná i trochu zaskočil konkurenci. V porovnání s asi nejdůležitější konkurenční značkou Shure nabízí WMS 450 funkce překonávající podstatně dražší systém SLX, ale za cenu dotýkající se mnohem hůře vybavené řady PGX. Při tom je vložka D5 ve všech ohledech lepší než zastaralá SM58 a zvukově se může v mnoha případech (pop, jazz, folk) jevit i jako mnohem vhodnější než tvrdě středová (rocková) a o stupeň dražší Beta 58. Snad jen toho nepřátelského ovládání a poněkud rozmarného IR přenosu je škoda. Na druhou stranu se dá očekávat, že většina běžných uživatelů po prvním nastavení nebude do menu muset vstupovat vůbec a profesionálům je určena počítačem řízená série WMS 4500. Každopádně v současnosti nevím o lepší volbě, jež by spojovala vynikající a univerzální zvuk (s výjimkou extrémně tvrdé hudby se hodí snad na vše), zajímavou výbavu a přijatelnou cenu.

Co ještě chybí? Moje obvyklá mravokárná věta: Nedržte mikrofon za kouli, nedržte mikrofon za kouli, nedržte... Howgh