Allen & Heath PA28

Muži za pultem
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
46 990,00 Kč

Mixážní pult Allen&Heath PA28 patří do firemní série pultů pro živé ozvučení. Na stránkách Music Store jsme si už představili mixážní pult téže série a to typ PA 12CP s vestavěným koncovým stupněm. Náš dnešní vzorek je sice bez výkonového stupně, ale na druhou stranu nabízí více vstupních jednotek a je zaměřen na jinou skupinu zvukařů. Základní koncepce je prakticky totožná a odpovídá firemní filozofii „přinést, zapojit a hrát". To znamená, že pult je v zásadě vybaven vším potřebným pro živé ozvučování menších a středních produkcí.

Při prvním „ohledání" určitě zaujme situování master sekce mezi jednotlivé vstupní kanály tak, jak tomu bývá zvykem u velkých mixážních stolů. Pult PA28 má 24 monofonních vstupních kanálů a dva vstupní kanály stereo. Všechny monofonní vstupní kanály mají samostatně spínané fantomové napájení 48 V pro kondenzátorové mikrofony. Veškeré použité tahové potenciometry mají dráhu dlouhou 100 mm. Pro snadnou zvukovou úpravu signálu je k dispozici interní efektová jednotka. Podívejme se ale na vybavení pultu podrobněji.

Monofonní vstupní kanály jsou, jak je zvykem, určeny především pro připojení mikrofonů. K tomu je pult standardně osazen symetricky zapojenými konektory XLR. Samozřejmě, že je možné připojení linkových zdrojů signálu. Ty se přivádějí na vstupy osazené (opět standardně) symetricky zapojenými konektory 1/4" TRS. Třetím konektorem na vstupní mono jednotce je nepostradatelný Insert umožňující rozpojení signálové trasy kanálu a „vložení" externího efektového, nebo dynamického procesoru, ekvalizéru apod. Dále pak následují jednotlivé ovládací prvky kanálu. Nejprve je to potenciometr pro nastavení vstupní citlivosti kanálu. Tento potenciometr má dvojí stupnici, jednu pro citlivost mikrofonního vstupu, druhou pro citlivost linkového vstupu. Pod tímto potenciometrem je tlačítko horní propusti, která omezuje kmitočty od 100 Hz směrem dolů při problémech s pódiovým ruchem, při hlukových rázech na mikrofony, nebo při přílišném zdůraznění nižších pásem díky tzv. proximity efektu směrových mikrofonů. V řadě pak následují potenciometry ekvalizéru kanálu. U tohoto pultu je ekvalizér čtyřpásmový, tedy výšky, basy a dvoje středy s méně tradiční, leč výhodnou, a též potažmo výkonnou filozofií konstrukce. Výšky jsou posazeny na obvyklých 12 kHz, basy na hutných 60 Hz. Vyšší středy mají přeladitelný parametr od 350 Hz do 7 kHz a nižší středy jsou pevné na frekvenci 250 Hz. Za ekvalizérem následují potenciometry pomocných signálových tras. Nejprve jsou to potenciometry označené FB 1 a FB 2.

Obě tyto trasy jsou zapojeny před tahovým potenciometrem a jsou určeny především pro odesílání signálů do odposlechů. Třetí trasa Aux je zapojena za tahový potenciometr a je určena k odesílání signálu do externího efektového procesoru. Čtvrtá trasa označená FX je určena k odesílání signálu do interní efektové jednotky a současně také na výstupní konektor FX. Pod těmito potenciometry se nachází panorama a u ní jsou tlačítka Mute pro umlčení kanálu a PFL pro kontrolní poslech. Zde je také LED dioda PK signalizující maximální vybuzení kanálu. Vstupní jednotku pak uzavírá 100 mm dlouhý tahový potenciometr.

Pult má kromě monofonních vstupních kanálů také dva vstupní kanály stereo. Na každý stereo kanál lze přivést vstupní signál ze dvou zdrojů. Předně je to stereo vstup osazený konektory RCA-Cinch, jehož vstupní citlivost lze nastavit potenciometrem Gain a signál lze směrovat pomocí tlačítka směrování, do daného vstupního stereo kanálu a nebo rovnou na hlavní výstup L/R. Další stereo vstup je již osazen párem konektorů 1/4" a je rovněž vybaven potenciometrem vstupní citlivosti. Toto provedení umožňuje smíchání vstupních signálů z obou párů vstupních konektorů do téhož stereo kanálu, který je vybaven dvoupásmovými korekcemi hloubek a výšek a čtyřmi potenciometry pomocných signálových tras FB1, FB2, AUX a FX jako u vstupních kanálů mono. Následuje potenciometr rovnováhy Balance, tlačítko Mute, tlačítko PFL, LED dioda Peak a konečně také 100 mm dlouhý tahový potenciometr.

Pohled do master sekce napoví, že tento mixážní pult je zkonstruován hlavně pro live ozvučování. V master sekci jsou čtyři tahové potenciometry. Nejdůležitější je samozřejmě potenciometr celkové výstupní úrovně levého a pravého kanálu. Zbývající potenciometry nejsou potenciometry podskupin, jak bývá zvykem, ale jsou to tahové potenciometry FB1 a FB2, kterými se řídí celková výstupní úroveň signálových tras pro odposlech. Poslední potenciometr v master sekci je FX a ten slouží k nastavení celkové úrovně signálů z externích a vnitřního efektového procesoru do hlavního výstupu L/R.

Neméně důležitou součástí hlavní master sekce je výstupní parametrický ekvalizér a ovládání interní efektové jednotky. Parametrický ekvalizér je čtyřpásmový. Všechna čtyři pásma mají přeladitelnou frekvenci a tím je dána velká variabilita úpravy výstupního signálu v této sekci. Hlavní výstupní signál pravého a levého kanálu, který je na symetrických výstupních konektorech XLR Main Out L/R prochází přes sekci parametrického ekvalizéru. Upravený signál je směrován rovněž do pomocných výstupů Slave Out A/B na konektorech jack 6.3 mm. Master sekce rovněž nabízí nepostradatelný insert. Před sekcí výstupního ekvalizéru se nachází přepínač, který umožňuje volbu zdroje signálu a to buď levý a pravý kanál (dohromady L+R, nebo zvlášť L, R), případně odposlechové trasy FB1 a FB2. Tím se nabízí množství kombinací úpravy výstupních signálů ekvalizérem podle aktuální potřeby při konkrétní aplikaci. Další pomocný výstup MONO OUT je vybaven vlastním potenciometrem a přepínačem dolní propusti pro možnost připojení aktivního subwooferu bez nutnosti použití crossoveru, případně pro full range ozvučení další zóny. Jak už bylo řečeno, v hlavní master sekci se také nachází banka interní efektové jednotky. Tato efektová jednotka má šestnáct základních předvoleb, které zahrnují všechny standardní prostorové efekty a jejich kombinace. Parametry efektů lze editovat pomocí programu PA FX Editor Software, který je ke stažení na firemních stránkách. Pro propojení za účelem editace je pult vybaven konektorem MIDI IN. Vlastní zapínání a vypínání právě nasazených efektů je možné nožním spínacím pedálem.

Hlavní výstupní master sekce ještě dále obsahuje otočné potenciometry regulace úrovně sluchátkového výstupu, regulaci úrovně na součtovém výstupu Mono a potenciometr regulace úrovně signálu z návratových konektorů 2TRK IN do hlavního výstupu. Tato signálová trasa slouží pro připojení přehrávacího zařízení (např. CD přehrávač) k pultu pokud je třeba pouštět předehrané základy, nebo hudbu pro podkres. Úplně na závěr je třeba zmínit indikátory hlavní výstupní úrovně pravého a levého kanálu, které jsou tvořeny sloupci LED diod. Pokud je třeba provést záznam smíchaného stereo signálu, disponuje pult buď analogovým výstupem 2TRK OUT, nebo také digitálním výstupem ve formátu S/PDIF, na který lze připojit digitální záznamové zařízení, případně počítač.

Resume

Jak je tedy vidět, mixážní pult Allen&Heath PA 28 je díky své konstrukci a svým rozměrům mobilní, ale hlavně pak díky svým možnostem zpracování zvukových signálů také velice variabilní. Jde o mixážní zařízení určené výhradně k ozvučování, proto pult ani neposkytuje žádné možnosti pro vícestopý záznam. Technické parametry, výbava a zvuková kvalita pultu samotného, včetně např. přebuditelnosti vstupů a čistoty výstupního signálu, insertů na výstupech, digitálního a pomocného mono výstupu, rovněž tak úroveň interní efektové jednotky, odpovídá standardu pro tuto kategorii, či spíše ji mírně převyšuje. Výhodou jsou též zdvojené výstupy na symetrických XLR konektorech i jack 6,3 mm a možnost editace efektové jednotky na PC. V tomto ohledu je i jméno výrobce jistou zárukou kvality. Vzhledem k možnostem interního směrování signálů by si pult možná zasloužil indikátory úrovně na více místech, než jen na Master out. Osobně bych přivítal ještě alespoň další dvojici pre-faderových auxů, protože pouhé dvě monitorové cesty se mi jeví vzhledem k ostatním možnostem pultu jako neadekvátní. To by ale pravděpodobně znamenalo posun do vyšší cenové kategorie. Výrobce však určitě ví co dělá a s tímto mixážním pultem se dá bez problému pracovat tak, jak je navržen.