AMT Electronics F1, M1 & S1

Kytarové efekty (preampy)
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Ruské krabičky AMT Electronics působí na první pohled jako obyčejné kytarové zkreslovače, ale bližší pohled odhalí, že nabízejí nejedno zajímavé překvapení.

Jméno firmy AMT Electronics je na našem trhu s vybavením pro kytaristy relativně novým pojmem. Jde o výrobce, který se soustředí primárně na vývoj a produkci kytarových preampů a ve své nabídce má jak lampové modely do racku či ovládané nohou, tak malé krabičky tradičního formátu z řady Legend Amps, z nichž si tři zástupce představíme v následujícím testíku. Hlavním krédem mini preampů AMT Legend Amps je, že každá krabička má svůj vzor v určitém známém a oblíbeném zesilovači, který si klade za cíl napodobit nebo modelovat. Děje se tak ovšem s využitím analogové techniky založené na technologii JFET.

Nabídka této rodiny preampů dnes čítá celkem šest modelů, které imitují zvuky takových zesilovačů jako Peavey 5150, Bogner Sharp Channel nebo Mesa/BoogieTriple Rectifier. Konkrétně námi testované kousky pak směřují ke zvukům legendárního Marshalla JCM-800 (model M1), Soldano (S1) a Fender Twin (F1). V prvních dvou případech jde zejména o zkreslené vzorky, ve třetím o čisté až středně zkreslené zvuky. Výrobce se podle vlastních slov pokouší o analogové modelování fyzických procesů limitujících kytarový signál v elektronkách a využívá přitom originální zapojení. Není to však jediná zajímavá vlastnost, která tyto krabičky odlišuje od nepřeberného množství jiných komodit modelujících kytarové aparatury.

Na první pohled

Na první pohled má většina krabiček této řady velmi podobné provedení - v našem případě konkrétně M1 a S1 nabízejí totožné ovládací prvky – korekce Low, Middle a Treble plus Level a Gain, které v podstatě kopírují korekce na originálních vzorech (ovládání Presence je u lampových zesilovačů prováděno v koncovém stupni, takže se počítá s tím, že si je nastavíte na něm). Kromě vstupu a výstupu pak nabízejí ještě speciální výstup typicky pro zapojení přímo do mixu ošetřený simulací reproduktoru.

Trochu odlišný je na první pohled model F1 - a to souvisí se základním konceptem této série. F1 zaujme tím, že má namísto pěti potenciometrů šest a navíc disponuje šesti konektory typu jack a třemi napájecími. Dvě dvojice konektorů pro jacky fungují jako tzv. Channel Send a Return, potažmo Effect Send a Return, tedy v principu jako smyčky. Smyslem je, že máte možnost vybrat si jeden až dva další modely z této série a ty do těchto smyček zapojit jako další kanály a vytvořit si dvou až tříkanálový předzesilovač, kde F1 představuje čistý kanál a další dva nabídnou zkreslení různého charakteru. Samozřejmě ale můžete efektovou smyčku využít pro zapojení jiného efektu (třeba delaye). Pokud do zmíněné Channel smyčky zapojíte druhý předzesilovač, funguje nožní spínač krabičky F1 jako selektor kanálu – čistý/zkreslený – a indikační dioda funguje jako dvoubarevná (zelená/červená), takže vizuálně rozlišuje zvolený kanál. Jestliže ale používáte F1 samostatně, pracuje spínač jako bypass, LED nesvítí vůbec. (Krabičky používají tzv. true nebo pasivní bypass, tzn. jestliže je deaktivujete, není prakticky znatelný žádný vliv na barvu zvuku kytary.) Každý jednotlivý preamp má potom svůj ovladač hlasitosti Level, se kterým lze nastavit vzájemné poměry. F1 nabízí jako onen šestý potenciometr ještě Master, s nímž můžete celkovou výstupní úroveň adaptovat na vstup vámi použitého zesilovače. Hodláte-li skutečně využít více kanálů sestavených z krabiček AMT, coby příslušenství si můžete přikoupit externí přepínač s označením TS-2 – do něj můžete připojit dvě krabičky série Legend Amps, mezi nimiž pak s TS-2 můžete přepínat a celé to pak zapojíte do smyčky Channel Send/Return v krabičce F1, abyste získali skutečný tříkrálový systém a do efektové smyčky F1 mohli zapojit nějaký ten efektík. Navíc po odkrytí dna krabičky F1 najdete uvnitř interní přepínač, jímž můžete zvolit, zda má být efektová smyčka zapojena paralelně nebo sériově. Jinak samotný F1 má také standardní vstup a výstup. Jelikož by se sem ale další konektor nevešel, je výstup opatřen přepínačem, kterým si zvolíte, zda bude fungovat normálně nebo se simulací reproboxu. Vedle toho tu najdete tři napájecí konektory, což elegantně doplňuje myšlenku vícekanálového zapojení – jeden z nich je klasicky vstupní pro napájení z adaptéru, který je dodáván spolu s F1. Další dva jsou pak výstupní, tj. poskytují napájení pro další dvě krabičky připojené do zmíněných smyček. Mohli jsme je tak použít pro připojení M1 a S1, které jsou už dodávány bez vlastních adaptérů.

Po fyzické stránce se krabičky drží osvědčeného jednoduchého tak trochu retro designu – základem je kovový odlitek, potenciometry s gumovými knoflíky a tužším chodem a standardní nožní přepínač. Celkově vše působí robustně a spolehlivě, jediná potenciální výtka směřuje k tomu, že potenciometry vyčuhují poměrně vysoko s ohledem na to, že jsou umístěny na plochém panelu a nic je nechrání před kontaktem s podrážkou kytaristovou…

Zapojit a hrát

Jak jsme už několikrát zmínili, ačkoliv design krabiček připomíná běžné distortiony, jsou navrženy tak, aby sloužily jako skutečný preamp – v maximální poloze potenciometru Level poskytují úroveň +10 dB, která odpovídá výstupu běžných lampových předzesilovačů. Preampy AMT jsou tedy připraveny pro zapojení do koncového zesilovače a pokud používáte tradiční hlavu, doporučuje výrobce zapojit krabičku (nebo jejich kombinaci) do vstupního konektoru efektové smyčky (Return) namísto do nástrojového vstupu (kytaru přitom zapojíte do krabičky, nikoliv do vstupu hlavy). To je vhodné dodržet zejména proto, abyste mohli skutečně získat neposkvrněný zvuk, který poskytuje každý z preampů AMT. Zvukově jsou tyto malé preampy navržené tak, aby se strukturou limitace, dynamikou a frekvenčním rozsahem přiblížily elektronkovým zařízením. Celkově je nutno říci, že zvuk je skutečně pěkně hutný, silný a dynamický. Výrazně a příjemně hrají také ve středních frekvencích, takže se obecně dobře prosazují mezi ostatními nástroji. Ekvalizační sekce je přitom podobně jako u jejich lampových protějšků pasivního charakteru, což se projevuje tak, že reagují analogicky jako tónové korekce na skutečných hlavách – zároveň to ale znamená, že v porovnání s různými typy krabiček typu distortion nemají tak drasticky velký rozsah jako aktivně řešené ekvalizéry. To se ale odráží zase v tom, že se dá použitelný zvuk nastavit relativně snadno – základní charakter každého modelu je daný jeho vzorem a korekcemi si pak doladíte barvu podle svých preferencí.

F jako Fender (2 956,- Kč)

Jak bylo řečeno, vzorem prvního modelu F1 v černé barvě dokreslené bílou a modrou je zvuk aparátů Fender. Výsledkem je škála klasických čistých a nakřáplých až středně zkreslených zvuků, které se uplatní pro klasický bluesový či rockový doprovod a sólo, stejně jako funkové riffy, jazz nebo country. Můžete si nastavit řadu pěkných poloh od zvonivých čistých a mírně nakreslených zvuků ve stylu Stevie Ray Vaughana až po hardrockové zvuky ve stylu 70. let. Jelikož zkreslení je celkově méně, krabička dobře reaguje na práci s hlasitostí na kytaře, sílu úderu trsátkem atd. Pokud hledáte příjemný a živý rockový zvuk, možná vás překvapí, jak dobře jej F1 umí.

M jako Marshall (1 928,- Kč)

Krabička M1, jejímuž ztvárnění dominuje zelená a žlutá barva, opět směřuje do vod klasiky, tentokrát ovšem z jiného soudku. Jak bylo zmíněno, jejím cílem je poskytnout zvuk oblíbených a v mnoha směrech nepřekonaných Marshallů JCM-800. Jde tady o typicky marshallovský zvukový charakter s pevnějšími až tvrdšími středy a basy, který se dobře uplatní v hard rocku, heavy metalu, opět je ale klidně použitelný pro blues rock. Zkreslení je tady už o něco více, dá se nastavit řada riffových i sólových poloh. M1 nabízí pěkně hustý zvuk dobře reagující na pravou ruku a není to žádné ořezávátko, se správnou kytarou a snímači může klidně jít až někam do Slayeru, který na JCM-800 vlastně také léta staví (i když tam by to chtělo agresivnější práci s korekcemi za pomoci grafického ekvalizéru).

S jako Soldano (2 185,- Kč)

Elegantní bílé šasi se zeleným potiskem modelu S1 ukrývá otevřený, na harmonické bohatý, jiskřivý zvuk s výraznými výškami a vyššími středy – a byť už se zvuk aparátů Soldano také podepsal na mnoha historicky důležitých nahrávkách (typicky třeba Dokken), lze jej charakterizovat jako moderní, čemuž odpovídají kvanta zkreslení. Ostatně dnes jsou tyto zvuky oblíbené i mezi vyznavači high-gain aparátů pro tvrdší žánry. Zkreslení je zde docela dost už v minimálních polohách, pouze po stažení hlasitosti kytary získáte i příjemný téměř čistý zvuk. V krajní pravé poloze je gainu pro sóla či pro tvorbu kytarových ploch a textur více než hodně. S1 vám naservíruje pro Soldano typické příjemně „krémové“ výšky a vyšší středy, ale i pevné a konkrétní basové frekvence. Podle použitého koncového stupně/boxu a kytary je třeba občas s výškami a středy pracovat obezřetně, aby zvuk nebyl příliš ostrý. Při dobrém nastavení ale preamp dává pěkně konkrétní a nabroušený zvuk. Pokud výšky stáhnete, dostanete se na klasický hard rock, pokračovat můžete přes heavy či hair metal z 80. let až po ultra agresívní masáže, kdy se sedmistrunným či podladěným nástrojem AMT ukáže, jak skvěle hraje v basech. Opět můžete počítat s velkou dynamikou a reakcí na hlasitost kytary či akci pravé ruky.

Zhodnocení

Pravdou jako obvykle je, že pokud byste měli po ruce originál kteréhokoliv z těchto modelovaných vzorů, asi byste jej, jak už to tak bývá, od těchto JFET alternativ rozeznali. Jako každá technologie, i ta od AMT nechává na zvuku určitou stopu, ale nutno zdůraznit, že to celkové vyznění nijak nedegraduje. Pokud bychom měli jen tak pro představu srovnávat, tak zvuk se blíží spíše krabičkám typu SansAmp od Tech 21 a zní živě a příjemně analogově. Určitě je to zajímavá alternativa k digitálnímu modelingu, který poskytuje své vlastní kvality, ale možná leckomu vadí vždy tak trochu patrné digitální artefakty nebo určitá uniformita tónu. Z naší zkušenosti se zdálo, že v kapele s důrazným bubeníkem a basistou se tyto krabičky prosadí často lépe, než digitální – byť dobře znějící – modelingové alternativy. Nutno říct, že nás tyto krabičky ruského původu příjemně překvapily, a to hned ve dvou směrech. Tím prvním je zvuk, který je celkově povedený u všech testovaných modelů. Druhou stránkou věci je, že „kluci to mají pěkně promyšlené“. Pokud se vám zvuk AMT bude zamlouvat, můžete si za přijatelné peníze postavit dvou tří i vícekanálový „systém“ s několika různými charaktery vámi oblíbených zvuků podle svých představ.