Hardwire DL-8 & RV-7

Kytarové efekty
Distributor: 
Cena: 
3 990,00 Kč

Kytaristé, kteří vyrážejí na koncertní štace častěji než zřídka, budou mít s určitou ne zcela zanedbatelnou pravděpodobností jednu společnou zkušenost. Jejich elektroničtí pomocníci se postupem času ošoupou, otlučou a ušpiní, a když pomineme estetický aspekt, vzniká tu jedno nepříjemné riziko. Tím je klesající spolehlivost takového vybavení, které vás zcela jistě nechá na holičkách v tu nejnevhodnější chvíli…

Speciální kategorii v tomto smyslu tvoří kytarové krabičky na podlahu – běžná klubová nebo festivalová praxe je pro tento typ vybavení obzvláště riziková, protože jsou nasazeny přímo v první linii, kde odolávají náporu hudebníka v akci, případně i poblázněných diváků.

Zní to trošku jako reklamní slogan, ale designérům DigiTechu tyto problémy lhostejné nejsou. Důkazem toho je, že byť je jeho nabídka v oblasti klasických kytarových krabiček široká "až až", představil zcela novou značku produktů s označením HardWire, kde si kromě zvukových vylepšení vzal na mušku i řešení některých typických neduhů běžných krabiček tak, aby nabídl produkty, které poskytnou maximální kvalitu zvuku i při extrémní a energické performanci svých majitelů.

Série HardWire obsahuje několik různých krabiček (my jsme z rodiny těchto „extrémních šlapek“ konkrétně testovali modely DL-8 Delay-Looper a RV-7 Stereo Reverb); našli byste zde však také efekty typu overdrive, distortion a chorus nebo chromatickou ladičku. Všechny tyto produkty, a tedy i naše dva vzorky, mají některé základní společné znaky. Tím hlavním je především robustní konstrukce s důrazem na detaily, které zlepšují odolnost, spolehlivost a komfort kytaristy při produkci; patří sem i eliminace některých běžných nežádoucích vlastností mnoha klasických kytarových krabiček. Konkrétně testované DL-8 a RV-7 navíc nabízejí docela úctyhodnou škálu možností a zvuků, než na jakou jste od obyčejných krabičkových efektů asi zvyklí…

Skutečný Bypass

Tou zřejmě nejvítanější novinkou u krabiček HardWire je True Bypass, alias možnost skutečného vyřazení efektu ze zvukového řetězce bez toho, aby i v pasivním stavu zbytečně ovlivňoval celkový zvuk co do jeho zabarvení, dynamiky, popřípadě úrovně, což je velmi nemilá vlastnost běžných krabiček, která si často vynutí řešit přepínání efektů pomocí nějakého alternativního způsobu, který vše poněkud zesložiťuje, potažmo prodražuje.

Pod napětím

Druhou novinkou je vyšší provozní napětí. Jaký má smysl? Jak výrobce uvádí, zejména při použití kytary se snímači s vyšším výstupem nezřídka dochází k nežádoucímu ořezání/zkreslení signálu (clippingu) a případně i ztrátě části dynamiky, neboť krabička není schopna při nižším provozním napětí (které zde na rozdíl od větších, ze sítě napájených efektů, odpovídá napětí běžné baterie) zpracovat vyšší rozsah napětí produkovaného takovým snímačem, což je s rostoucí popularitou takových snímačů nepříjemná věc. U delaye a reverbu o to nepříjemnější, že od nich zpravidla žádné ořezání zvuku nechceme, zvláště když hrajeme bez zkreslení. Ovšem právě díky použití speciálního obvodu pro zvýšení provozního napětí krabiček HardWire se DigiTechu daří tuto, pro někoho možná sotva rozpoznatelnou, ale přesto nežádoucí vlastnost pedálů, eliminovat.

S tím souvisí také stabilizace napájecího napětí, aby s postupným vybíjením baterie během doby její životnosti nedocházelo k postupné degradaci zvuku vycházejícího z krabičky. Ti, kdo z jakéhokoliv důvodu nepoužívají adaptér, se nemusejí bát, že budou muset vyhazovat baterky dlouho před úplným vybitím, aby si zabezpečili solidní zvuk. Rovnou podotkněme, že balení testovaných produktů adaptér neobsahuje, což leckomu radost asi neudělá, ale pokud používáte jednu krabičku, nebude vám vadit, že tu a tam vyměníte baterii (zvlášť když nejste vystaveni riziku degradace zvuku). A pokud máte krabiček více, pak asi beztak využíváte nějakou centrální napájecí jednotku.

Pro praxi

Výrobce dále zaostřil také na problémy designu a nabídnul několik drobných vychytávek, které mají kytaristům zpříjemnit život. Celokovová konstrukce je už od pohledu velmi bytelná a do detailu skvěle zpracovaná včetně kovových knoflíků potenciometrů a pedálu, který vypadá, že skutečně něco vydrží. Kromě toho v balení naleznete i něco jako speciální gumový nástavec, označovaný sofistikovaně Stomplock (volně interpretováno nášlapný zámek) – ten je určen jednoduše k přikrytí potenciometrů tak, abyste si při své divoké performanci neopatrnou manipulací či zakopnutím nerozhodili precizně vyladěné nastavení efektu. Přitom je vytvarován přesně podle ovládání krabičky a pěkně těsně a přiléhavě chrání panel ovladačů bytelnou vrstvou gumy. Pokud jste ale například zvyklí manipulovat s nastavením efektu mezi skladbami či přímo během produkce, budete předtím muset ochranu vždy odejmout. Dále je krabička vybavena protiskluzovou podložkou, která pedál pevně přichytí k pedalboardu. Vtipnou a jednoduchou pomůckou je svítivá nálepka na nožní přepínač, jejímž účelem je zlepšit orientaci hráče na potemnělém pódiu, aby zkrátka věděl, kam šlápnout.

Delay a Reverb

Pojďme se ale podívat, co nabízejí samotné testované efekty. Na úvod si řekněme, že jejich příjemnou vlastností je plné stereo, které v případě DL-8 i RV-7 znamená nejen přítomnost dvou jacků stereo výstupu, jak je u zpožďovacích efektů obvyklé, ale i dva konektory pro stereo vstup. Vždy jeden je možné použít i jako mono vstup/výstup s tím, že i když vstup je přiveden pouze jako mono, výstupní signál může být vyveden ve stereu.

Další vtipnou vlastností je přepínač Tail Switch umístěný v prostoru pod nožním spínačem, přístupný po jeho odklopení stejně jako baterie. Slouží k volbě jednoho ze dvou módů – v jednom efekt umožňuje zmíněný True Bypass, to však v principu může vést k tomu, že je násilně ořezán zpožděný signál – je to bohužel nutná daň za to, že chcete nepoužívané zařízení zcela odstranit ze signálové cesty. Pokud je to problém, můžete to snadno vyřešit tak, že přepínačem Tail zvolíte druhý mód, který znamená, že obětujete True Bypass, ale máte možnost plynule přecházet mezi zefektovaným a čistým zvukem bez usekaných konců posledních zpožděných tónů; ponecháte mu zkrátka „ocásek“. Je příjemné tyto dvě možnosti mít a volit mezi nimi dle potřeby v dané situaci, ku většímu komfortu by však přispělo, kdyby byl tento přepínač, například v podobě páčky, umístěn v prostoru potenciometrů.

HardWire DL-8 Delay/Looper

Půjdeme pěkně popořadě, a ačkoliv osmička je vyšší než sedmička, ve zvukovém řetězci je delay zpravidla předřazen reverbu, tudíž začneme právě jím. Jak naznačuje název, tato krabička takříkajíc žije dvojím životem. Nabízí širokou škálu různých typů delaye, ale zároveň ji lze využít pro tvorbu smyček, do kterých pak můžete improvizovat. V nabídce DL-8 je kromě režimu Loop celkem sedm typů delaye se zpožděním až 8 sekund.

Ovládací panel zahrnuje celkem čtyři prvky – trojici potenciometrů a jeden otočný přepínač pro volbu režimu. Zleva doprava je to Level, Repeats (počet opakování pro běžný Delay) a Time (doba zpoždění nastavitelná mezi minimem a maximem odpovídajícím zvolenému typu efektu). Přepínač efektů lze nastavit do jedné z jedenácti pozic, z nichž první čtyři odpovídají efektu Digital Delay s různou dobou zpoždění, konkrétně 0,5 Seconds (rozsah 150-500 ms), 1 Second (0,5–1 s), 2 Seconds (1-2 s) a 8 Seconds (2-8 s). To dovoluje nastavit si dobu zpoždění s patřičnou přesností pro dané spektrum. Dalšími variantami jsou experimentálně laděný Reverse (reverzní delay 0,5-4 s, který opakování přehrává pozpátku), Modulated (kombinovaný s chorusem, který ovlivňuje opakovaný signál, 0,1-1 s), Analog (příjemná simulace analogového efektu se zpožděním 35 ms -1 s), Slapback (krátký delay s rozsahem 80-150 ms), Lo-Fi (efektní vintage delay s omezeným frekvenčním pásmem, 0,1 - 1 s) a Tape (pro milovníky vintage efektů pěkně simuluje klasické páskové echo, opět se zpožděním 100 ms - 1s). V jedenáctém režimu Loop můžete pomocí DL-8 v reálném čase vytvořit až 20 sekund dlouhou smyčku – tedy v podstatě zaznamenat takto dlouhý riff či pasáž – a tu pak nechat až do vypnutí podle potřeby několikrát nebo libovolně dlouho v nekonečném cyklu opakovat třeba pro vytváření různých speciálních efektů jako podklad pro improvizaci v sestavě, která kromě jedné kytary a rytmické sekce neobsahuje doprovodný nástroj, který by hrál podklad. Kromě zvukové kvality potěší zejména maximální délka smyčky, neboť 20 sekund už je pro běžnou práci v reálném čase docela dost. Při volbě typu efektu Loop delším sešlápnutím nožního spínače uvedete efekt do režimu záznamu a jakmile začnete hrát (pedál držíte sešlápnutý), efekt zaznamenává hranou pasáž, z níž vytvoří smyčku. Jakmile dohrajete, uvolníte pedál a smyčka je vytvořena, přičemž následně můžete přes ni zaznamenat také overdub. Nožní přepínač lze kromě smyčkování a On-Off použít i pro nastavení času delaye nohou, tedy jako Tap spínač – do tohoto režimu jej uvedete delším sešlápnutím a pak krátkými sepnutími nastavíte dobu zpoždění.

Celkově nabízí DL-8 opravdu pěknou škálu zvuků pro různé potřeby a různé nátury, ať už jste milovníky klasických nebo modernějších, krystalicky čistých digitálních delayů, a dokáže tak nahradit i složitější multiefekty, aniž by vám něco důležitého chybělo. To vše při rozhodně nadprůměrné kvalitě zvuků a s dnes už dosti populární funkcí Looper.

HardWire RV-7 Stereo Reverb

Opět v plné parádě s plnohodnotným stereem (jak zdůrazňuje i název) přichází na řadu druhý testovaný HardWire, tentokrát RV-7 Stereo Reverb. Až na to, že jde o jiný typ efektu, lze vysledovat mnoho analogických vlastností, takže se zaměřme rovnou na jeho zvukovou stránku.

V jeho arzenálu najdete opět několik – konkrétně sedm – možností, které opět pokryjí mnoho i dosti různorodých požadavků v opravdu vysoké kvalitě (samozřejmě s ohledem na třídu produktu). Její zárukou je nápis „Lexicon“ na ovládacím panelu, který napovídá, že DigiTech, ač sám zkušený hráč na tomto poli, zde vsadil na technologii jednoho z nejosvědčenějších výrobců v tomto ranku.

Jednotlivé módy, jež volíte otočným přepínačem Type, zahrnují Room (rychle slábnoucí krátký reverb pro mírné přidání prostoru), Plate (klasický, zde velmi příjemně znějící efekt), Reverse (už z názvu opět „obrácený“ typ efektu pro méně tradiční aplikace, umožňuje postupné zesilování „ozvěny“ zvuku od tichého do plné hlasitosti), Modulated (svěží, příjemná varianta s modulací, vynikne při hraní akordů), Gated (opět speciálnější reverb s rychlým „ukončením“, vhodný pro perkusivní hru), Hall (klasika, patrně půjde o jeden z nejpoužívanějších typů, takže je dobrou zprávou, že je opravdu kvalitní, teple znějící) a konečně Spring (klasický pružinový reverb, pro ty, kterým se nelíbí ten, co možná mají v zesilovači – ať žije rock-and-roll). Pro pořádek si ještě dokončíme přehled ovládacích prvků. Kromě potenciometru Level zde najdete Liveliness, který kontroluje úroveň a reakci vyšších frekvencí, a Decay pro nastavení doby trvání či slábnutí efektu.

Těžko říci, jestli značka Lexicon na šasi funguje jako nějaké „reverbové placebo“, ale i když se nejedná o produkt extra studiové třídy, ve své kategorii patří tato krabička k těm povedeným a může být svým zvukovým podáním opravdu svěžím zpestřením vaší efektové základny. Nabízí kvalitní efekty bez toho, aby zvuk výrazněji upravovala nežádoucím způsobem, a může uspokojit různě orientované hráče!

Konečný verdikt

Závěrem nutno říci, že laťka je u těchto produktů nastavena docela vysoko – efekty se skví opravdu slušnou kvalitou a univerzálností bez zbytečných slabin v některých režimech – na to, že jde stále „jen“ o krabičky, je zvuk opravdu dobrý. Škála možností je u každé velmi široká, takže i když by se dalo polemizovat, zda někdo od konkurence umí ten který typ delaye u specializovaných, jednoúčelových krabiček lépe, celková úroveň těchto pedálů je v průměru dosti vysoká. True Bypass funguje, jak má, a za fyzické provedení si výrobce opravdu zaslouží jedničku s hvězdičkou.