Audix SCX-25A

Studiový kondenzátorový mikrofon
Distributor: 
Cena: 
19 990,00 Kč

Za devatero horami a devatero lesy…, a taky za atlantickým oceánem, v Californii, ve městě Redwood City vznikla firma Audix. Psal se rok 1984. Zakladatelem byl Fred Bigeh společně s Cliffem Castlem. V roce 1991 přesídlili do oregonského města Wilsonville. Na poli audiotechniky se tak objevila nová, významná společnost.

Firma má ve svém výrobním repertoáru škálu dynamických a kondenzátorových mikrofonů (z nichž některé patří mezi „oborové" standardy), studiové monitory a bezdrátové systémy. Mě se naskytla příležitost otestovat vzhledově velmi signifikantní model SCX-25A, k němuž se mi v současné nabídce konkurence nepodařilo najít, i po stránce zavěšení kapsle, odpovídajícího rivala.

Měřidlo nebo mikrofon?

Uvnitř papírové krabičky, která je černobíle potištěna, jsem nalezl ještě jednu krabičku. Tentokrát dřevěnou s pozlacenými panty a zámkem. Musím přiznat, že by mne vůbec nepřekvapilo, kdybych uvnitř našel nějaké drahé a velmi přesné měřidlo. Do podobné dřevěné krabice můj děda ukládal mikrometr. Avšak k mému a asi i vašemu „nepřekvapení", byl v truhličce uložen mikrofon.

A musím napsat, že ne ledajaký, ostatně posuďte sami. Tělo tohoto mikrofonu je tvořeno tubusem kruhového průřezu o průměru 21 mm. Na jeho spodní straně je zapuštěn výstupní konektor tipu XLR. Na druhém konci onoho tubusu je umístěna kruhová mřížka o průměr činí 51 mm, chránící vlastní cartridge a její membránu. Osa mříže je kolmá k ose těla mikrofon, což se mimo jiné projeví také v tom, že mikrofon svou tvarovou kompozicí připomíná lízátko.

Samotná mřížka jde snadno odšroubovat a právě pod ní je schováno velmi příjemné překvapení. Vlastní snímací prvek je v rámu mikrofonu pružně zavěšen pomocí čtyřech gumiček. Nikde nedochází k pevnému spojení rámu se snímacím elementem. Proto bude mikrofon odolný proti přenosu otřesů. Celé to připomíná známého „pavouka", jen je jaksi umístěn už uvnitř mikrofonu. Celková výška mikrofonu nepřesáhne 150 mm. Tělo je opatřeno matnou, černou barvou, což platí i o mřížce. Vrchní část těla a část konstrukce chránící membránu jsou pozlaceny. Kdybych měl dát na první dojem, řekl bych, že Audix SCX-25 je luxusní mikrofon s vybroušeným designem.

Trochu čísel nezabije!

Audix SCX-25 je kondenzátorový mikrofon s kardioidní směrovou charakteristikou a s „klasickým" systémem na bázi 1" zlatem napařované membrány. K „oživení" mikrofonu je nutné pustit fantomové napájení (48 – 52 V DC). Výrobce uvádí, že frekvenční rozsah tohoto modelu je od 20 Hz do 20 kHz, tedy v plném pásmu zdravého lidského sluchu (poslední dobou firmy z neznámého důvodu zapomínají u tohoto typu údajů na toleranční pole). Citlivost mikrofonu udává výrobce v hodnotě 27 mV. Stojí za to si připomenout, že čím vyšší je citlivost mikrofonu, tím je lepší odstup užitečného signálu od šumu. Vlastní šum mikrofonu je 14 dB (měřeno metodou A Weighted).

Impedance mikrofonu je 200 ohmů a maximální akustický tlak, který je mikrofon schopen zpracovat, činí 135 dB. Odečteme-li od posledně jmenované hodnoty vlastní šum mikrofonu, získáme informaci, které se říká: dynamický rozsah mikrofonu. V případe mikrofonu Audix SCX-25 je tedy tato konkrétní charakteristika (dyn. rozs.) 121 dB. Hmotnost mikrofonu Audix SCX-25 činí 170 g. Součástí balení je mikrofonní držák umožňující naklopení mikrofonu v rozsahu 180 stupňů. Jeho součástí je ještě kovová závitová redukce pro rozdílné mikrofonní stojany.

Co s ním?

Výrobce o něm říká, že je vhodný pro natáčení vokálů a to jak sólistů, tak sborů. Dále jej lze použít jako overheady při snímání bicích a lze jej aplikovat jako nástrojový mikrofon při snímání akustických nástrojů jako jsou piano, akustická kytara či smyčce. Jak vidno jde o univerzální mikrofon.

Prvním testem, kterému jsem Audixe podrobil, byl záznam lidského hlasu. Zvuk mikrofonu byl příjemný a nic z něj „nevyčuhovalo". Hlas zněl vyrovnaně v celém spektru audiosignálu. Nebyl problém ani se sykavkami. Další aplikací, ve které jsem Audixe otestoval, bylo nazvučení klavíru. Tady musím poznamenat, že jsem měl k dispozici pouze jediný mikrofon Audix SCX-25. Z toho plyne, že jsem musel vyloučit všechny stereofonní techniky. Mikrofon jsem umístil dovnitř nástroje, asi 30 cm od strun a směroval do míst kde kladívko dopadá na struny. Zvuk se mi tak líbil, že jsem ho nakonec zcela neplánovaně přimíchal k celkovému záběru piána (záběr byl získaný pomocí stereofonní mikrofonní techniky). Signál z Audixe jsem vedl přes elektronkový preamp TLA Ivory 5051 (preamp/kompresor/ekvalizér). Nahrával jsem do digitálního desktop rekordéru Tascam 2488 (rozlišení 24 bit/44,1 kHz).

Akustické aplikace se zdají být silnou stránkou tohoto modelu, což se potvrdilo poté, co jsem zkusil nahrát pomocí mikrofonu Audix SCX-25 svou akustickou kytaru (Epiphone Jeff „Skunk" Baxter). Mikrofon jsem měl přibližně 40 cm od nástroje a směřoval jsem ho přímo na rezonanční otvor nástroje. Ve zvuku bylo slyšet celé spektrum nástroje s dostatkem basů a nechyběly zvonivé výšky. Ještě lepšího zvuku jsem dosáhl když jsem mikrofon nasměroval do místa kde se spojuje tělo s krkem nástroje. Poklesly nižší frekvence a zvuk byl vyrovnanější.

Protože ve studiu používáme mikrofon Audix

CX-111, napadlo mě porovnat ho s SCX-25. A výsledek? Zvuk obou mikrofonů je velmi podobný. Dá se říci, že SCX-25 je o něco ostřejší, v jeho zvuku je více výšek. Naproti tomu zvuk CX-111 je vyrovnanější a o něco více basovější, což však může být vlivem větší náchylnosti k proximity efektu. V případě, že bych měl k dispozici oba typy mikrofonů, pak bych si CX-111 vybral tam kde bych chtěl dosáhnout „teplejšího" zvuku. Model SCX-25 bych zas použil abych dosáhl konkrétního zvuku, který bude srozumitelný ve vyšších frekvencích. Nutno ještě dodat, že rozdíly ve zvuku obou modelů jsou opravdu malé a jak řekl můj kolega: „Je vidět, že oba mikrofony pochází od stejného výrobce."

Co říci závěrem?

Myslím, že Audix SCX-25 je opravdu univerzální mikrofon a dovedu si ho představit v roli „hlavního" mikrofonu ve studiu. Ještě lepší by bylo vlastnit dva kusy pro stereo nahrávání. První pocit, že vám v této ceně chybí odpružený držák je samozřejmě mylný, neboť přenos nežádoucích ruchů je řešen již výše naznačeným konstrukčním zavěšením snímacího elementu. Řekl bych, že možná právě cena předurčuje mikrofon Audix SCX-25 spíše profesionálům. Na druhou stranu je potřeba doplnit, že zvuk je super. Na mě zvuk Audixu působí hotovým dojmem - tedy bez potřeby nějak zvlášť zasahovat do korekcí.

Ne nepodstatnou vlastností jsou také miniaturní rozměry celého mikrofonu, které i díky jednoduchému a malému držáku značně zjednodušují jak použití, tak vlastní umístění v prostorově kritických aplikacích. Výše zmíněné konstukční a zvukové vlastnosti výrazně napovídají o možnostech využití i při live ozvučení.

Jestli je tento mikrofon přesně to, co hledáte a co nutně potřebujete, to vám nepovím. Ale vzhledem k tomu, že jste dočetli až sem, tak soudím, že se po nějakém podobném mikrofonu poohlížíte. Audix SCX-25 je luxusní mikrofon s ušlechtilým zvukem a určitě stojí za pozornost.