Behringer Ultracoustic ACX900

Kombo pro akustické nástroje
Distributor: 
Cena: 
7 120,00 Kč

Behringer Spezielle Studiotechnik GmbH, Germany (založeno 1989) je firma, která se soustředí na výrobu veškeré audiotechniky a všeho, co s ní souvisí (www.behringer.com). Díky své filosofii, kterou je masivní výroba za málo peněz či poskytnutí kompletního sortimentu, prodává v současnosti ve více než 125 zemích po celém světě.

Novou řadu Ultracoustic představil Behringer na Prolight+Sound v roce 2006. V jejím rámci nabízí tři typy (ACX450, ACX900 a ACX1800) dvoukanálových (nástroj/mikrofon) komb pro akustické nástroje. Tyto aparatury jsou vybaveny digitální efektovou jednotkou, ekvalizérem FBQ, smyčkou i vstupem pro CD přehrávač. K otestování byl dovozcem (Audiopro s.r.o., Praha) zapůjčen model „prostřední" - ACX900.

Zevrubný popis

Designově povedené, uzavřené kombo (Class B) o rozměrech 423 x 526 x 232 mm a váze necelých 17 kg je potaženo hnědou koženkou. K jeho přenášení slouží jedno vrchní ucho, přišroubované před větrací mřížkou.

Rohy jsou chráněny kovovými krytkami, spodní nožky jsou gumové, tudíž protiskluzové. Dva dvoukuželové reproduktory Bugera (Behringer letos převzal světovou distribuci nástrojových aparátů této značky) jsou chráněny průzvučnou tkaninou. Celá ochranná síťka je velmi snadno odnímatelná, neboť nedrží na šroubech. Výrobce použil speciální suchý zip, který drží a neměl by se tzv. „ochodit". Při sundávání síťky je třeba nebát se a trošku zabrat. Na tkanině umístěné logo výrobce a označení řady jsou vylisované z plastu. Kovový přední panel je úhlově odsazen, umožňuje tak lepší vizuální kontrolu nastavení a podtrhuje i celkový design zařízení. V nespolední řadě samozřejmě obsahuje vstupy a ovládací prvky.

Perforovaný (kvůli větrání) zadní panel je vyroben ze stejného materiálu, umožňuje připojení síťové šňůry, externích efektů, footswitche, CD přehrávače a připojení k PA. V příslušenství produktu najdeme precizně přeložený český manuál, včetně zdravice „chairmana" Uliho Behringera i všech možných výstrah a upozornění, z nichž cituji: „…a nestavte na něj (přístroj) předměty naplněné tekutinou, například vázy…!" Mezi doplňky dále patří napájecí kabel a footswitch FS112ACX (dvoupedálový, aktivuje vestavěný efekt na jednotlivých kanálech). Jako bonus zákazník obdrží „behringeráckou" klíčenku. Kombo je vyrobené (a dobře dílensky zpracované) v Číně v tzv. Behringer City (autentické video z výrobního podniku Behringer je k dispozici na www.audiopro.cz).

Ovládání podrobně

Na předním panelu (vlevo) najdeme nástrojový kanál, který obsahuje: vstupní jack (nesymetrický), spínače PHASE (otočení fáze k potlačení zpětné vazby) a TUNER (odpojí zvuk kanálu pro ladění pomocí vnější ladičky), otočný ovladač GAIN (ovládání hlasitosti), vždy aktivní sedmipásmový ekvalizér, spínač FBQ (aktivuje funkci FBQ - vizuální signalizace nastavení ekvalizéru), otočný ovladač pro výběr jednoho z 16 digitálních efektů, spínač IN/OUT (aktivuje vybraný efekt; indikován LEDkou) a další otočný ovladač FX LEVEL (přimíchá vybraný efekt k základnímu zvuku). Mikrofonní kanál nabízí symetrické vstupy XLR + jack; dále jsou zde ovladače identické s předchozím kanálem (mimo tlačítka PHASE) a kolébkový vypínač celého zařízení POWER bez světelné signalizace. Na zadním panelu zleva umístil výrobce napájecí konektor s držákem pojistky a voličem síťového napětí. V pravé části potom najdeme vstup CD IN (2 x cinch) pro připojení externího zdroje signálu s ovládáním vstupní úrovně, 2 x jack pro ladičku a footswitch, LINE OUT (2 x symetrický XLR) s možností odzemnění GND LIFT se zabudovaným DI boxem, MIC INS a INST INS (nesymetrické jack konektory pro připojení externích efektů k jednotlivým kanálům do sériové smyčky, paralelní efektovou smyčku lze vytvořit přes SEND do CD INPUT – efektový signál se přimíchává pomocí CD LEVEL).

Vraťme se ale ještě na přední panel, konkrétně k položce „FX". Digitální efektový procesor pracuje s 24bitovými převodníky Delta – Sigma, 64/128násobným převzorkováním, se vzorkovacím kmitočtem 40 kHz a je identický pro oba kanály. Uživatel má k dispozici celkem 16 efektů, jejichž výběr je realizován otočným ovladačem s aretací zvolené polohy. Efekty jsou rozděleny do 4 kategorií (toto rozdělení dodržuje i grafické provedení ovládání jejich výběru): REVERB (dozvuk), MOD (modulační efekty), MOD/DELAY (kombinace) a DELAY (zpoždění). Každá z jmenovaných skupin obsahuje další čtyři podskupiny, respektive dané efekty: REVERB = CHAMBER (komora), ROOM (místnost), HALL (sál), CONCERT (koncert); MOD = CHORUS, FLANGER, PHASER, TREMOLO; MOD/DELAY = CHORUS/DELAY (400 ms), FLANGER/DELAY (400 ms), CHORUS/DELAY (300 ms), FLANGER/DELAY (300 ms); DELAY = 80 ms, 300 ms, 400 ms a 500ms. Připomínám, že na každém kanálu lze užít vždy jeden efekt.

Co se týká doplňkové funkce ekvalizéru, je na místě vysvětlit, že pod zkratkou FBQ se skrývá spektrální analyzátor, jenž nám intenzitou svícení LED na táhlech ekvalizéru radí, kterou frekvenci potlačit, nebo zvýraznit. Pokud je funkce FBQ deaktivována LEDky na všech jezdcích svítí stejnou intenzitou, bez ohledu na to, v jaké poloze (-/+ 12 dB) se nachází. Zapnutí aktivuje vzájemnou interakci nastavení jednotlivých frekvencí a intenzity svícení LED indikátorů. Takže pokud je vámi nastavený zvuk například hodně mdlý nebo doslova bručí, jedna z LEDek „žhne" více, než je zdrávo a „radí" vám, abyste ubrali (v tomto případě) na basech.

Praxe

Po zapojení komba nevadí, že vypínač nesignalizuje zapojení – neustále nás totiž nějaký indikátor ujišťuje, že zařízení je v provozu. „Barevná hudba" LEDek funguje přesně podle manuálu. Po připojení nástroje se musí hudebník vypořádat především s tím, že kromě ekvalizéru a gainu nemá k dispozici další korekce. Takže pokud jste byli doposud zvyklí nastavit basy a výšky a teprve potom zvuk jemně zkorigovat pomocí EQ, musíte na to rychle zapomenout (to samé platí i pro mikrofon). Zde podle mého názoru záleží na uživateli a na tom, jak dobře umí s EQ pracovat – zda-li se dá cestou korekce podle frekvencí ekvalizéru, nebo bude střílet od boku (ve finále je to konec konců jedno, hlavně když se dobereme kýženému výsledku).

Velmi záleží také na typu snímání nástroje. Při užití kvalitních aktivních onboard předzesilovačů (vybavených korekcemi!) akustických kytar bohatě stačí nastavit zvuk na kytaře, a potom lze mít ekvalizér na nulových nebo téměř nulových hodnotách. Stačí zkrátka kytaře tzv. vyhovět a máte její dřevní tón. Komu by to bylo málo, může využít výhody sedmi pásem EQ a se zvukem si pohrát. Troufám si tvrdit, že pomocí vestavěného EQ lze z komba vyloudit zvuky vhodné pro všechny typy „akustické" kytarové muziky - jazz, blues, folk, country, bluegrass…, prostě od „sametu", přes „cinkání" až po „hard & heavy".

Užitím jiného druhu snímání (konkrétně pasivní singl pro akustické kytary, upevněný v ozvučném otvoru kytary) se situace rapidně mění. Konstantní singlový signál bez možnosti „předúpravy" zvuku mi dával zpočátku pěkně zabrat, ale nakonec se mi i z něj pečlivou úpravou korekcí podařilo dostat zvuky, o kterých bezpečně vím, že umí - lubovou jazzovku (snímač je osazený na celomasivní akustické kytaře), „syrovinu" do blues a čistý „smrkový" tón. Zde jsem zkusil vzít si na pomoc funkci FBQ a zjistil jsem následující. LEDky na táhlech jsou aktivovány pouze při vyšších hlasitostech (při domácím hraní je to až za únosnou hranicí – tudíž se nějaké přednastavení nekoná a asi bych uvítal výstup pro sluchátka, aby by bylo možné kombo si nastavit k „probuzení" funkce FBQ), realizovatelných ve zkušebně nebo na pódiu. Signalizaci subjektivně hodnotím jako orientační, každý má přece jen jiné ucho. Při „lovení" různých zvuků jsme se občas rozcházeli. Problém s nechtěnou zpětnou vazbou při „normálních" hodnotách nenastal ani při zapojení poměrně náchylné, pasivně ozvučené koncertní kytary s nylonovým potahem.

Při zapojení mikrofonu do jemu určeného kanálu jsem už věděl, co mě čeká a vyloudění toho správného zvuku pro lidský hlas bylo téměř dílem okamžiku. Ke cti kombu budiž připsáno, že z reproduktorů neleze žádný „huhel", ale poctivý zpěv. Zařízení také respektuje charakter použitých mikrofonů. Přestože tento kanál není primárně určen pro kytaru, uspokojivě si poradí i s jejím ozvučením. Oba vstupy mikrofonního kanálu lze použít současně, což znamená, že ke kombu můžete připojit dva nástroje plus mikrofon pro zpěv a uživit s ním jedno duo nebo trio. :o)

Efektová jednotka ACX900 v dané cenové kategorii zvukově zcela splnila mé očekávání.

Přítomné druhy efektů mohou dobře posloužit v oblasti akustické hudby. Je třeba si pohrát s nastavením potenciometru FX LEVEL v kombinaci se zvoleným efektem. Obecně lze říci, že se něco zajímavého děje až při nastavení hodnoty 4 – 7. Ovladač FX SELECT má dost titěrný krok mezi nastavením jednotlivých efektů, aretace také není nijak výrazná.

Proto je třeba mezi efekty volit pečlivě, aby nedošlo k nechtěnému posunutí a tudíž neočekávanému zvuku. Nožní ovladač není vybaven indikací, umožňuje pouze aktivaci jednoho zvoleného efektu pro každý kanál, žádné listování. Zde jsem se nevyhnul vizuální kontrole LEDky na předním ovládacím panelu. DSP jednotka je pro oba kanály stejná, při použití zpěvového mikrofonu je použitelný reverb, nástroj využije více možností a umožní začínajícímu kytaristovi seznámit se s některými efekty. Pokud si chcete se zvukem opravdu vyhrát (a nemáte zrovna fenomenální paměť) a přiřadit různým skladbám různé efekty a jejich nastavení, doporučuji zaznamenat nastavení třeba do playlistu. Značně to usnadní práci při živé produkci.

Verdikt

Behringer Ultracoustic ACX900 je kombo určené pro domácí cvičení, zkušebnu nebo malá podia (hospoda, klub, bar). Při domácím využití bych uvítal ještě cinchový výstup do nějakého „nahrávadla" pro záznam okamžitého nápadu nebo zpětnou kontrolu nastavení ze záznamu. Doma lze zesilovač využít i pro velmi tiché cvičení na elektrickou kytaru. Výkonem 2 x 45 W bez problémů utáhne zkušebnu, zvuk není zkreslený ani při velké hlasitosti. Při živém hraní (zde bych uvítal ještě funkci MASTER VOLUME, kterou disponuje až model ACX1800) oceňuji kvalitní čistý zvuk, pouze náročnější muzikant pravděpodobně nahradí vestavěnou efektovou jednotkou nějakou externí. Osobně bych ACX900 využil ve zkušebně i při živé kapelní produkci, doplněné o svůj akustický multiefekt (moji představu o specifickém zvuku našich akustických kousků mi vestavěná efektová jednotka nedokázala naplnit), kompresor a volume pedál. Pro různá hospodská „show and jam – sessiony" bych si bohatě vystačil s kombem tak, jak je a bez dalších úprav zvuku. Určitě bych tento Behringer doporučil jako cenově dostupnou výbavu muzikantských hospod. Ti, kteří si zvuk ACX900 oblíbí, mohou samozřejmě využít kombo i na větších podiích, kde se ozvučí pomocí mikrofonu.