Bellari RP503 Tube Channel

Lampový mikrofonní procesor
Distributor: 
Cena: 
9 900,00 Kč

Nikdy mě nepřestane fascinovat současný (přebujelý) trh s audio nářadím, které má nám muzikantům a zvukařům pomoci „polidštit" naše digitalizovaná díla a dát jim ten pravý zvuk s nádechem minulých časů éry elektronek, páskových ech a vůbec všeho dobrého, co už minulo a nikdy se nevrátí.

Již před časem jsem na stránkách Music Store měl možnost psát o jednom takovém zjevení, konkrétně o procesoru z rodiny JoeMeek. Dnes mi tu na stole leží „návštěvník z minulého století" - výrobek u nás nepříliš známé firmy Bellari (spadající pod firmu Rolls) s názvem Tube Channel RP503. Když jsem se dozvěděl, že tento raritní kousek již nějakou dobu dřímá v redakci, neváhal jsem a vyžádal jsem si ho k recenzi.

Firma Bellari se zaměřuje na výrobu cenově dostupných procesorů hybridní konstrukce na bázi „solid state” a elektronek.

Spolu s elektronkami se na jeho „vintage" zvuku podílí i fotoelektrický odpor, který je použitý v kompresoru RP503. Tyto součástky se používaly ve většině kompresorů zlaté éry nahrávání a právě výše zmiňovaná firma JoeMeek je v současné době asi nejznámějším producentem a popularizátorem této technologie. Ale je to jako s každým elektronickým zařízením – o zvuku nerozhodují použité komponenty, ale obvody ve kterých jsou komponenty zapojeny.

Jak to vypadá?

Přístroj je umístěn do rackového modulu o výšce 1HU, oplývá krásně modrým čelním panelem a jak je patrné z názvu, jedná se vlastně o jeden kompletní kanál, vybavený kompresorem a ekvalizérem. Uživatelský panel je dvěmi bílími vertikálními linkami rozdělen do tří sekcí. Zcela na levo se vedle loga Bellari nachází blok ovladačů mikrofonního předzesilovače s přepínáním vstupního útlumu Input Pad (0 dB (vymáčknuto)/+30 dB (zamáčknuto)), s obracením fáze Phase Reverse, vypínačem fantomového napájení pro kondenzátorové mikrofony (červneá LED dioida zde indikuje zapnutí) a také s potenciometrem Gain, který uživateli slouží k nastavení zisku (v rozsahu 0 až +30 dB) s indikací přebuzení Clip.

Druhý blok přísluší zapojení/vypojení kompresoru a nastavení jeho parametrů. Kromě tlačítka In/Out je tato sekce vybavena dvěma otočnými ovladači. Zatímco jeden (Threshold) nastavuje práh komprese v rozmezí od -30 do +20 dB, druhým (Ratio) upravujeme kompresní poměr (od 2:1 po 8:1). V jejich sousedství je umístěn „vintage" ručičkový VU metr s legendou Gain Reduction - zobrazuje redukci zisku. Podle mých zkušeností je tento budík bohužel pouze orientační, což vás při komprimování donutí spolehnout se více na vlastní sluch.

Třetí sekce je určena ekvalizéru. V tomto případě máme „pod rukou" tzv. Lo a Hi shelf ekvalizér s parametrickými korekcemi středů. Lo shelf je nastaven na 150 Hz, Hi shelf na 10 kHz a střední pásmo je nastavitelné od 300 Hz po 5 kHz s koeficientem Q=1. U pásem Lo, Hi a Mid můžeme pomocí potenciometrů nastavit hlasitost +/- 15 dB, u středového pásma i střední frekvenci filtru. Posledním potenciometren na předním panelu je korekce celkové hlasitosti výstupního signálu (Output Level). Řadu černých olvadačů s bílími „zobáčky" uzavírá už jen zelená LED kontrolka PWR (Power) a černočervený kolébkový vypínač.

Zadní panel vám kromě elektronky nabídne pohled na symetrický (XLR)/nesymetrický (1/4" jack) vstup a výstup a na vstup (1/4") pro řídící signál do Side Chain.

Jak to funguje?

Všechny elektronkové přístroje mají svůj osobitý charakter a to samo o sobě je už dostatečným lákadlem pro každého „zvukomila". Pokud se vám však do rukou dostane procesor, o jehož výrobci víte téměř jen to, že své výrobky vyrábí „ručně" a v USA, míra jeho atraktivnosti ve vašich očí závratně stoupá. Proto mne zajímalo, jak si bude RP503 vést. Stejně jako popis, tak i praktickou část vezmeme po jednotlivých blocích procesoru...

Vstupní utlumovací člen i obracení fáze fungovaly bezchybně. Předzesilovač se při různých úrovních zisku choval následujícím způsobem. Při nižších hodnotách cca kolem +10 dB se vše jevilo jako tradiční lineární předzesílení. Od této hodnoty výše se začalo velmi jemně projevovat elektronkové zabarvení, signál jakoby zhoustl. Neprojevovaly se žádné výrazné změny barvy zvuku a nedošlo ani ke ztrátě konkrétnosti na výškách. RP503 nabídl krásně čitelné dynamické změny vstupního signálu a choval se zkrátka tak, jak očekáváme, že by se mělo chovat zařízení vybavené elektronkami. Teprve až když signál překročil úroveň klipu a dioda signalizující přebuzení pravidelně problikávala, barva zvuku se krokově změnila a docházelo k výraznému zkreslení, které znělo nepříjemně. Zmizely dynamické rozdíly a signál byl jakoby „placatý".

Také kompresor, který je navíc vybaven optočlenem, ve většině z nás vzbudí profesní zvědavost. Princip funkce optokompresoru je v kostce následující. Pokud vstupní signál překročí prahovou úroveň (Threshold), začne dioda umístěná vedle fotoodporu svítit a způsobuje nárůst odporu v obvodech kompresoru a následné utlumení a komprimaci signálu. Kompresory vybavené fotoodpory jsou známé tím, že jsou „pomalé" - to znamená, že rychlost jejich odezvy na přicházející signál je pomalejší než u jejich kolegů, kteří jsou vybaveni VCA obvody. Zároveň jsou ale šetrnější a neničí přirozené transienty. Jejich charakteristiky nejsou přísně lineární. Kompresory na bázi optočlenů mají tím pádem svůj charakter a zvuk. Po zkušenostech s podobným typem kompresorů jsem částečně tušil, co mě čeká a z výsledku jsem v žádném případě nebyl zklamaný. Při testování kompresoru vždy zkouším jak přístroj ovlivňuje zabarvení signálu, když je obvod kompresoru aktivní, ale hodnoty vstupního zisku nepřekračují hodnotu prahovou (Threshold). Naštěstí RP503 v tomto módu ovlivňoval vstupní signál jen nepatrně. Čekal jsem, že se tady více projeví přítomnost elektronek na vstupu, ale žádné patrné zvýšení zkreslení a šumu se nekonalo. Kompresory této konstrukce se vždy osvědčí při nahrávání a úpravě úrovně hlasitosti vokálů. I když komprese není úplně nejčitelnější a jemně pumpuje, působí zároveň muzikálně a přirozeně vokální party zcelí. Ano, musím zdůraznit, že ovládání kompresoru na RP503 je omezeno pouze na nastavení prahu a poměru komprese. Make Up provádíme vlastně potenciometrem výstupní úrovně a tímto jsme zcela odkázaní na interně nastavené časy náběhu a doznění komprimace. V tomto ohledu se také asi nejvíce projeví „vintage" vlastnosti RP503. Řekl bych, že kompresor není úplně univerzální, ale mohu ho vřele doporučit nejen na výše zmiňované vokály, ale i pro akustické kytary a i bicí, které zní přes RP503 pevně - s plným zvukem a s výrazným atakem. Pokud to s kompresí trochu přeženete, dosáhnete klasického „vintage" pumpujícího zvuku bicích, který vám připomene zvuk popových a rockových nahrávek 60. a 70. let. Musím přiznat, že mne zde opět trochu zlobilo ovládání hodnot Thresholdu, které bylo rovněž skokové a trefit požadovanou hodnotu občas vyžadovalo metodu pokus - omyl. Na živo ve tmavém klubu by to mohl být problém. Pokud se rozhodnete použít Side Chain smyčku, vězte, že tento kompresor asi jako deesser použít nepůjde. Ale pokud se rozhodnete ovládat signálem velkého bubnu komprimaci baskytary a použít tak kompresor ke triggeringu a lepšímu zdůraznění basů v nahrávce, mohu jen doporučit.

Posledním článkem řetězce je ekvalizér, který mě příliš nepřekvapil a nezaujal. Používal jsem ho jen na velmi hrubé nastavení charakteristiky signálu a myslím, že hlavní přednosti RP503 leží v předzesilovači a kompresoru. Přece jenom v případě srovnání s konkurencí ekvalizér v RP503 nenabízí nic navíc.

Jaké to je?

Tento přístroj byl designován jako kompletní elektronkový nahrávací kanál (Channel Strip), ale já si myslím, že jeho hlavní přednosti naleznete v roli příjemně znějícího elektronkového předzesilovače, který se osvědčí hlavně při mírném a decentním vybuzení, navíc pracuje bez výrazného nárůstu šumu, ztráty brilantnosti a výšek nahrávaného signálu. V pozadí ovšem ani náhodou nezůstane optokompresor s měkkým chodem komprese a s vyváženou odezvou mezi zvukovou neutralitou a muzikálním zabarvením signálu. Pokud již máte neutrální a rychlý VCA kompresor, zvukovou kartu s bezchybným předzesilovačem a „hygienicky” čistým 24/96 převodníkem a chcete mít doma něco, co má svůj typický zvukový charakter, tak vám RP503 vřele doporučuji. Za málo peněz se tu nabízí hodně muziky…