Boss MD-2 & BF-3

V klasickém střihu
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kdo z nás by neznal dnes již legendární japonskou firmu BOSS. Firma se může pochlubit již 7 milióny prodaných kytarových pedálů po celém světě. Je celkem jedno, zda-li hrajete jazz, rock, blues či heavy metal, všichni známe a skoro každý z nás si již alespoň jednou zahrál na nějaký produkt od Bosse.

Dobře si vzpomínám na svoji první pořádnou kytarovou krabičku, protože to nebylo nic jiného než “zkreslovadlo” právě od firmy Boss, a to sice Overdrive OD-1 (tenkrát jsou ho koupil na inzerát). Takže při rozbalení dvou nových krabiček od Boose jsem zajásal, stále stejný, léty prověřený design kytarových krabiček prostě nezklame. A co že vlastně tentokrát budeme testovat? Jsou to dva zbrusu nové pedály MEGA DISTORTION MD-2 a FLANGER BF-3. Oba dva pedály byly jak jinak vyrobené ve filiálce firmy Boss na Tchaj-wanu (co asi vyrábějí v Japonsku?).

Distortion MD-2

Prvním z testovaných modelů je Mega Distortion MD-2. Krabička je zářivě oranžové barvy, tudíž se vám na pódiu neztratí. Na pravé straně je vstup pro kytaru (standardní jack 6,3) a na levé je výstup (opět jack 6,3). Po vyšroubování šroubu u pedálu dojte k jeho odklopení a tady je ukryta 9 V baterie (zde značky Roland). Samozřejmě, že efekt má i vstup pro externí napájení, u kterého je štítek upozorňující, abychom použili pouze adaptér od firmy Boss, ale přesto je zde uvedeno zapojení konektoru (polarita napájecího napětí). Na horní straně jsou čtyři otočné knoflíky, z toho jeden dvojitý sloužících k úpravě signálu. Jsou to (zleva doprava): LEVEL (nastavuje hlasitost upravovaného signálu), pak následuje dvojitý knoflík BOTTOM a TONE (Bottom upravuje dolní spektrum frekvenčního pásma, Tone upravuje barvu zvuku), dalším v pořadí je DIST (distortion) sloužící k nastavení míry zkreslení a posledním knoflíkem je GAIN BOOST, který přidává ještě více zkreslení k upravovanému signálu. Nad těmito knoflíky je uprostřed dioda indikující zapnutí efektu. To je k popisu a teď se vrhneme na zvukový test. Nejdříve jsem vyzkoušel efekt ve spojení s tranzistorovým kombem. Jak již odvodíme z názvu efektu, je to brutální zkreslovač. A to opravdu sedí. Zvuk valící se z komba po zapnutí efektu a nastavení ovládacích prvků do středové polohy byl opravdu hutný. Kombinací knoflíků DIST a GAIN BOOST dosáhneme zcela odlišných zvukových barev, od jemného přebuzení (nastavení DIST na minimum a GAIN BOOST asi na 40%), přes šťavnatý drive (DIST na 10%, GAIN BOOST na 90%) až k metalovému zkreslení (DIST na 80%, GAI BOOST na 70%). Pomocí dvojitého knoflíku TONE/BOTTOM můžeme zvuk přibarvit podle vašich představ a dosáhnou tak různých zabarvení vašeho kytarového soundu. Podstatnou vlastností tohoto druhu efektu je jeho chování ve spojení s lampovým aparátem. Je totiž známou skutečností, že ne všechny efekty se snášejí s lampovými aparáty, především u digitálních bývá někdy problém. Ale musíme konstatovat, že firma Boss, věrna své tradici na tomto poli, nezklamala. Mega Distortion MD-2 funguje ve spojení s lampovým aparátem na jedničku. Původní lampový zvuk nezkazí, a to je nejdůležitější. Opět zde platí to co jsme již psali výše. Zvuk je jednoduše řečeno výborný. Majitelé jednokanálových zesilovačů nákupem MD-2 získají plnohodnotný druhý zkreslený kanál. Na tomto místě ještě poznamenám, že se mi velmi líbil manuál, který je přehledný, jednoduchý a obsahuje i čtyři příklady nastavení efektu (velmi vhodné především pro začátečníky). Je to opravdu dobrá kytarová krabička.

BF-3

A jakou druhý v pořadí si přestavíme modulační efekt Flanger BF-3. Je to nástupce Flangeru BF-2, který firma Boss produkovala celých 20 let (to už svědčí o kvalitě). Krabička je vyvedena ve fialové barvě. Na pravé straně jsou dva vstupy (jack 6,3), z toho jeden pro kytaru a druhý pro baskytaru. Je-li zapojena kytaru nefunguje vstup pro baskytaru a naopak. Na levé straně jsou dva výstupy A a B. Je-li zapojen pouze výstup A, efekt pracuje v Mono režimu. Jsou-li zapojeny oba výstupy efekt pracuje v režimu Stereo. Opět je zde vstup pro externí napáječ. Na horní straně jsou umístěny čtyři otočné ovladače, z nichž je jeden dvojitý. Jmenujme zleva doprava. Dvojitý potenciometr RES (resonance) a MANUAL (Manual nastavuje frekvenci, která bude použita do efektu, RES nastavuje zpětnou vazbu - počet opakování), následuje knoflík DEPTH (hloubka), další knoflík je RATE (nastavuje rychlost flangeru) a poslední čtvrtý knoflík je přepínač typu flangingu (Momentary, Gate/Pan, Standard, Ultra). Nad těmito knoflíky je opět dioda indikující jak zapnutí efektu, tak funkci podobnou tlačítkům TAP na rackových procesorech, kdy pomocí nožního pedálu můžeme nastavit rychlost flangeru. Aktivace tohoto módu probíhá tak, že na dobu větší než 2 sekundy sešlápneme pedál, poté se nám rozbliká dioda (červeně a zeleně). Rychlost se nyní nastaví jako rozdíl času mezi uvolněním a opětovným sešlápnutím pedálu. Můžeme si tak přizpůsobit rychlost flangeru tempu skladby. Efekt vyřadíme z činnosti sešlápnutím na dobu delší než 2 sekundy. Ještě je zde jedna „pedálová funkce" která funguje pouze v případě, že máme navolen mód MOMENTARY. Pak efekt funguje pouze tehdy, je-li sešlápnut pedál. U tohoto momentálního režimu je v efektu aplikován STANDARD mód. A jaké zvuky nám nabízí tento flanger. V režimu STANDARD nám připomíná již zmíněný flanger BF-2. Od jemného chorusu až po velmi slušný flanger. V režimu ULTRA se dají nastavit až kosmické zvuky. V režimu GATE/PAN dosáhneme tremolového efektu. Na čistou kytaru budeme asi nejčastěji používat STANDARD mód, neboť kytarový zvuk se nám jakoby rozjasní, prozáří a působí velmi kompaktním dojmem. Pro experimentátory se hodí ULTRA mód, protože pomocí něj dosáhneme i velmi nepřirozených zvuků. Co se výborně hodí pro živé hraní je možnost nastavení tempa pomocí pedálu. A co je úplně super je stereo výstup. Zapojíme-li efekt až na konec našeho efektového řetězce, můžeme hrát do sterea. Je to prostě nádhera. A co navíc, efekt mohou používat i baskytaristé! Opět musíme pochválit firemní manuál, který je napsán velmi přehledně a opět nám nabízí příklady nastavení efektu.

A co říci na závěr

Firma Boss se drží své tradice a vyrábí efekty vysoké spolehlivosti a kvality. Navíc u kytarových krabiček se drží léty prověřeného designu, a to nelze jinak než pochválit. Ke každému efektu je do krabičky přibalen i barevný letáček o produktech firmy, s popisem jednotlivých zařízení. Tak nějak má fungovat dobrá firma. Efekty firmy Boss vás prostě nezklamou.