Crate Profiler 5

Kytarové kombo s USB

Dostat na testování minikombo ve stereu s modelacemi aparátů a efektů, to je nabídka, která se neodmítá. Pokud se drobeček ještě navíc „prsí" digitálním USB rozhraním pro připojení apárátku k počítači, do něhož si můžete nainstalovat přibalený a oceňovaný produkční software Mackie Tracktion 2, není o čem mluvit.

Máme tedy před sebou kytarový “aparátek”, jehož devizou se zdají být jeho malé rozměry, snadná přenositelnost, DSP a digitální konektivita…

Popis

Už po vybalení z krabice zaujme vzhled kombíčka, které je opravdu malé (206 x 292 x 178 mm). Svým designem připomíná Crate Profiler 5 (promiňte, ještě jsem vás nepředstavil) kovovou kostku mimozemského původu, zároveň však působí elegantně stroze. Na jeho vrchním panelu dominuje výčnělek, který slouží k snažšímu uchopení aparátku á la malá nákupní taška. Celé kombíčko je provedeno „ve stupních šedi", což platí i o hustě tkané textílii, která chrání oba dva 4" reproduktory (4 ohmy). Než přejdeme k tomu nejlákavějšímu, tj. k ovládacímu panelu, uveďme z konstrukčích atributů ještě masivně působící ochranné rohy a „šrekovy ouška" v podobě dvou bočních rolniček, které mají sloužit pro uchycení komba na popruh a zavěšení na muzikantovy záda tak, jak to občas vídáme u některých streetplayerů… Pokud se podíváme na zadní panel komba, uvidíme zde zdířku pro napájení adaptérem AC (9 V), zdířku pro sluchátka (jack 3,5 mm), 3,5mm vstup Audio Input určený k připojení CD či MP3 přehrávače a nakonec ono v úvodu zmíněné USB, jehož pomocí se můžeme hravě spojit s počítačem. Pod konektory umístil výrobce lehce přístupnou šachtičku pro šestici tužkových (AA) baterií.

Ovládací panel Čím tedy budeme kroutit? Prvním ovládacím prvkem, kterého se patrně na kombu dotkneme, je vypínač POWER, doprovázený červenou LED indikující pokropení komba šťávou z adaptéru nebo z baterií. Hned vedle kolébkového on/off přepínače je usazena zdířka INPUT (jack 6,3 mm), do níž, jak všichni dobře tušíte, strkáme kabel od nástroje. Hlavní korekce jsou uspořádány ve dvou řadách. V té horní nalezneme krokové potenciometry s názvy PROFILES, DELAY, EFFECTS a REVERB. Dolní řada nabízí plynule otočné knoby GAIN, TONE a MASTER. Pusťme se do toho.

PROFILES - Pomocí této korekce můžeme nastavit jeden z jedenácti možných „profilů" aparátu. Tyto profily jsou vlastně simulacemi, které vycházejí z jedenácti slavných zesilovačů. Modelace jsou dále rozděleny do tří sekcí tak, že tu máme dva zvuky Clean - Acoustic a Clean; čtveřici Medium Gain (řekl bych klidně i vintage aparáty) - Small Tweed, Large Tweed, High Watt a Vintage Club; a pět High Gain zkreslení (Top Mount, Sixties UK, Flex Wave, Tube Rectifier a California Mod). Některé aparáty, které byly předobrazem těmto modelům, lze celkem snadno identifikovat již podle názvu. Oba Tweedy jsou v podstatě Fender Junior a Fender Twin Reverb. High Watt reprezentuje stejnojmenný známý aparát, který používá například Dave Gilmour. Sixties UK je de facto Marshall, Tube Rectifier si s MESA/Boogie nespojí jen málokdo, California Mod bude Soldano… Předkládané DSP simulace si tak můžeme porovnat s originály, i když jistá míra nadhledu je na místě. Jde o simulace, které originálům vzhledem k velikosti a účelům kombíčka nechtějí a v zásadě ani nemohou konkurovat. Zvuky si však rozvedeme o něco později společně s efekty.

DELAY – Dalším ovládacím prvkem je potenciometr, kterým si volíme typ digitálního delay efektu. Můžeme vybírat hned z několika variant - od jednoduchého „opaku" až po ty několikanásobné. Ovládání je jednoduché. Pokud nastavíme ovladač na pomyslnou dvanáctou hodinu, delay efekt je ze signálové cesty vyřazen. Pohybem proti směru hodinových ručiček procházíme Multi režimem efektu (vícenásobné opakování), v opačném případě volíme Single delay. Pokud přepneme přepínač Delay až na poslední dílek, tj. zcela vpravo, místo delaye se ocitneme v režimu ladění. Rozezní se nám komorní A (440 Hz), podle kterého mohou ti, kteří slyší, svůj nástroj doladit. Kalibrace ladění je v pořádku, odchylka je v referenčních mezích (0,02 Hz).

EFFECTS – Touto korekcí můžeme podle libosti vybírat mezi (osmi) efekty tremolo, rotary speaker, phaser, chorus, flanger, octave down (k zahranému tónu přidává jednu oktávu dolů), vibrato a wah-wah. Dále jsou tu přednastavené kombinace několika efektů najednou – chorus/phaser a wah-wah/phaser. Přepínač pracuje jako volič těchto efektů, bypass režim je „posazen" opět na dvanácti hodinách.

REVERB - Podobnou korekcí, jakou byl Delay, je i prostor neboli Reverb. Zde je ovládání jednodušší, jde o klasickou otočnou korekci s desetistupňovou stupnicí. Pokud otáčíme po směru hodinových ručiček, množství reverbu přidáváme až do vyvolání zdání obrovského prostoru. Pohybem proti reverb ubíráme až k „suchému" tónu.

Zbývající otočné ovladače (s desetistupňovou stupnicí) jsou hlavní korekce, kterými ovládáme úroveň zkreslení (GAIN) u Medium a High Gain profilů, tónovou clonu (temnější sound vs. jasnější - TONE) a celkovou hlasitost (MASTER). Tolik k celkovému popisu. Čeká nás zvuk, propojení s počítačem a nahrávání přes přiložený software Mackie Tracktion 2.

Zvuk a funkce v praxi

Nejdříve jsem kombo zapojil „klasicky", to znamená jen v kombinaci s kytarou. Začal jsem projíždět přednastavené modely a efekty. Hned první příjemné „překvapení" mi Profiler 5 uštědřil tím, že si dokázal „zapamatovat" jakoukoliv změnu nastavení nejen modelu, ale i efektů. Co to znamená? Pokud korekcí PROFILES vyberete nějaký model, pokud vám nevyhovuje tovární nastavení nebo nastavení někoho, kdo na kombo hrál před vámi, a změníte všechny parametry, můžete klidně kombo vypnout nebo přepnout na další model. Všechny vámi provedené změny se automaticky uloží. To je výborná záležitost pro některé „alzheimeristy" a opilce „oknaře", kteří si někdy a někde nastavili korekce, ale vůbec si nepamatují jak… Pro střízlivé a duchem přítomné se tato vlastnost hodí tehdy, přepínají-li při hraní mezi modely. I „normální" člověk by měl problémy se zapamatováním si všech možných kombinací. Tato možnost je potom k nezaplacení!

Rozbor samotných modelů a jejich kombinací s efekty by zabral obrovskou část textu, proto se zmíním pouze o mých subjektivních dojmech a uvedu, které modely či efekty lehce vyčnívají samy o sobě. Dopředu znovu upozorňuji, že možností nebo kombinací je mnoho. Věřím, že každý by si našel to své. Tím si vlastně říkáme, že ohledně variability má toto kombíčko jedničku s hvězdičkou. No, globálně, všechny modely zvukově víceméně odpovídají nazvané charakteristice. Když pro příklad zvolím Small Tweed čili vintage sound ve stylu Fender Junior a jemu podobných aparátů, budu očekávat, že se ozve crunchový/nakřáplý sound sedmdesátých let minulého století. Pokud mu budu chtít přidat prostor, navolím reverb na prostřední polohu (něco jako prostor malého sálu). Tato komba jsou také „menšího vzrůstu" a je jim často potřeba přidat více basů a ubrat výšek. Ostatně, jejich síla je ve středech, které prolezou jakoukoliv zvukovou koulí. Jdou tyto zmíněné charakteristiky na testovaném aparátu nastavit? Má odpověď je lakonická a jednoduchá. Jdou a dokonce velmi slušně, ale... Než se dostaneme k dokončení věty, musíme si uvědomit jednu věc, kterou jsem zatím trestuhodně opomněl uvést. Crate Profiler 5 není ani omylem aparát určený pro zkušebnu nebo dokonce živé hraní! Záměr výrobce je, aby našel své místo u nás doma (kde cvičíme a nahráváme) a nepřidělával nám starosti se sousedy, případně s nutným architektonickým „překopáním" bytového interiéru. Jistě bude uživeno i v šatně při rozcvičování před koncertem, případně jako inspirativní doplněk na procházce po lese (nebo na pikniku s drahou polovičkou, které můžete při 5wattovém výkonu zahrát do náladičky pár tónů diabolus in musica). :o)

Odkryjme však, co pokračuje za slůvkem „ale". Tedy – …ale je výrazně znát, že jde o „pidikombíčko" s malými reproduktory, které (byť dva) vyzářit adekvátní akustický tlak prostě nezvládnou. Při vyšších hlasitostech se kombo hltí a reproduktory hrubě nestíhají. Na druhou stranu, evidentně jde o emulační obvod (velmi laicky řečeno - simulace lampového obvodu), takže někteří z vás by mohli být příjemně překvapeni, že se zkreslení při malých hlasitostech tolik netřepí, nehltí a výborně reaguje na atak pravé ruky.

Více pozitiv najdeme u efektů. Zde jsou dva reproduktory již slušnou devizou, která nechá pěkně vyniknout stereo efektům. Zde velmi oceňuji oddělený delay a reverb. Můžete si do nich přimíchávat ostatní modulační efekty, které díky tomu mnohem lépe vyniknou a hlavně se mezi sebou lidově řečeno netlučou. Taková kombinace delaye, reverbu a chorusu s phaserem plus model aparátu Sixties UK, hlavní korekce, to vše v přiměřeném množství (nu dobrá – tedy PROFILES = Sixties UK, DELAY = multi prostřední dílek, EFFECTS = chorus/phaser, REVERB = pátý stupeň stupnice, GAIN = šestý stupeň, TONE = pátý stupeň a MASTER = čtvrtý stupeň) zní přímo skvěle. Podobný zvuk používal Van Halen ve skladbě Ain’t Talkin’ About Love. Se všemi modely si lze dobře vyhrát a díky množství efektů máte opravdu široké možnosti výběru. Nesmím také zapomenout na možnost připojení přehrávače hudby a na sluchátka. Ke kombu jsem nejprve připojil MP3 přehrávač (ten sám o sobě s kombem při klasickém provozu fungoval optimálně) a poté i sluchátka. Hlasitostní poměry se mezi sebou dají porovnat, díky čemuž můžete hrát či cvičit na „plný pecky" klidně celou noc. Zvuk ve sluchátkách je velmi příjemný. Nerad bych se někoho dotknul, ale mám pocit, že zvuky z komba zní ve sluchátkách o něco lépe. Vlastně to má i svoji logiku. Stereo obraz si mnohem lépe vychutnáte ve sluchátkách nebo v „rozhozených bednách", což jsem si konečně potvrdil i po připojení komba k počítači, ze kterého mám audio signál vyveden do poslechových monitorů. Simulace Profilera zde logicky lépe vyniknou. Tím jsem si pěkně vytvořil můstek k další kapitole, kterou bychom mohli nazvat…

Kombo a počítač

Nejprve jsem kombo připojil k svému laptopu DELL Inspiron 6400 a zkusil něco nahrát přes program, který používám na domácí nahrávání (Cubase SX). Po připojení přes USB se kombo regulérně zobrazí v nabídce Device Setupu mého DAW. Stačí jej zvolit a bez dalších procedur začít nahrávat. Zvuk, který slyším v aparátu, zachovává charakteristiku i v přehrávání nahraného vzorku. Vím tedy, že nahrávat lze a naprosto bez problémů, nekoná se žádná slyšitelná latence. Víc to asi rozvádět nemusím.

Jelikož mám trochu „tucha", o co jde v případě přiloženého softwaru od Mackie Tracktion 2, plný nedočkavosti vkládám do mechaniky CD, na kterém je přiložen i tento software. Jak majitelé platforem Windows, tak uživatelé nakousnutých jablíček se nemusí bát, že by Tracktion nenainstalovali. (Systémové požadavky jsou následující: Windows XP (SP2) - procesor Pentium III nebo lepší; 256 MB RAM (doporučeno 512 MB) a alespoň 30 MB volného místa na hard disku; Macintosh OS X (10.3.9 nebo novější) - procesor Power Mac G3 (600 MHz nebo rychlejší), G4 nebo G5; 256 MB RAM (doporučeno 512 MB) a alespoň 35 MB volného místa na hard disku. Po klasické instalační proceduře včetně registrace přes net se mi zobrazuje onen nahrávací program Tracktion. Mé tušení se ukázalo správné a já koukám na vyhlášený software, který svojí jednoduchostí, přehledností a hlavně funkčností vyhrává, co se dá. Snad je z obrázku patrné, že ovládání je intuitivní a pokud umíte alespoň základní technické výrazy v angličtině, nebudete mít žádný problém s nahráním svých nápadů. V tomto programu si lze stvořit/nahrát opravdu vše (od nahrání zpěvů, kytar (basa i kytara), kláves, bicích nebo různých speciálních nástrojů (dechy či „domorodé" nástroje)) v kvalitě závislé na připojeném výchozím zařízení. Zkoušel jsem kombo porovnat se svou externí zvukovkou (používám na doma Line6 TonePort UX1), která je o něco kvalitnější. Jednoduše: vše funguje, jak má a i kdyby kombo stálo vysloveně za „há", což ani náhodou, už jen pro přibalený Mackie Tracktion 2 stojí za to šáhnout do peněženky. Zkrátka, tato kombinace poslouží dobře těm, kteří si chtějí nahrát své momentální nápady nebo vytvořit základy svých skladeb. Z malého „koníčka" tak při troše šikovnosti vytvoříte „koně dostihového".

Závěr

Co dodat? Vinen či nevinen? Před velkou porotou se myslím Profiler Model 5 od Crate nemusí obávat nepříznivého verdiktu, neboť jde o velmi sympatickou záležitost za neskutečně malý peníz (cca 3 200, - Kč). Můžeme vyzdvihnout opravdu obrovskou variabilitu, funkčnost všech modelů i efektů, bonusy v propojení s počítačem přes USB port a dodávaný nahrávací software Mackie Tracktion, který je onou pověstnou delikatesou, jenž nám sladce okoření naši hudební vášeň. V úvodu nadhozené devizy se, zdá se, potvrzují. Takže? Ochutnejte...