DigiTech JamMan Solo

Nástroj pro samplování a tvrobu smyček
Distributor: 
Cena: 
5 400,00 Kč

Připravte své blízké na to, že s novým looperem od DigiTechu se pravděpodobně „udžemujete“ k smrti.

Firma DigiTech vkročila opět do stejné řeky – nedávno totiž uvedla na trh už čtvrtou verzi efektu JamMan, který patří mezi v mnohém užitečné a dnes už velice oblíbené nástroje pro samplování a tvorbu smyček, frází či doprovodných partů a následné vrstvení kytarových linek za hry. Samotný DigiTech měl ve své nabídce efekty tohoto typu už tři. V čem je tedy tento jiný? V základu v tom, že jde o nejkompaktnější verzi z dosud nabízených. Přesněji řečeno jde o sampler velikosti běžné kytarové krabičky, ovládaný jedním nožním spínačem (odsud také jeho název JamMan Solo), ovšem se všemi funkcemi, jaké byste očekávali, pokud jste se už s podobným efektem setkali – a možná i s lecjakou navíc. JamMan Solo je schopen zaznamenat a uchovávat až 35 minut mono záznamu v plné CD kvalitě, a to v 99 paměťových bankách. Pokud by vám základní kapacita nestačila, můžete si přikoupit běžnou SD/SDHC kartu o kapacitě až 32 GB a na ni do dalších 99 bank uložit ještě dalších 16 hodin nejen vlastních, ale i „cizích“ výplodů. Kromě nahrávání přímo z nástroje je totiž možné natáhnout si podklady také z externích zdrojů – kromě vstupního jacku pro kytaru totiž krabička nabízí také konektor USB pro propojení s PC a 3,5mm jack pro připojení CD přehrávače nebo jiného zařízení (z čehož také plyne, že si můžete pohodlně nahrát i oblíbenou nahrávku za účelem cvičení). Navíc jsou k dispozici i takové vymoženosti, jako metronom a sada základních rytmů pro doprovod. Krabička je napájena pouze adaptérem, který je přibalen.

Fráze a smyčky

Škála funkcí je velmi pestrá a ovládání je, nutno říci, i přesto jednoduché a přehledné. Ovládacímu panelu dominuje dvoumístný číslicový displej, který ukazuje aktuální paměťovou pozici, přičemž mezi nimi se můžete posouvat pomocí tlačítek ve tvaru šipek nahoru a dolů. Pak stačí jednou sešlápnout a JamMan začne zaznamenávat do prázdné buňky, po druhém sepnutí nahrávání skončí a záznam se začne automaticky přehrávat a vy můžete začít s jamováním. Poté smyčku zastavíte dvěma za sebou rychle jdoucími pohyby chodidla. Můžete si však také nastavit, aby se fráze přehrála vždy pouze jednou. Vše je přehledně signalizováno pomocí LED diod, které barevně odlišují, zda nahráváte, přehráváte apod. Hlasitost smyčky vůči skutečnému signálu nastavíte potenciometrem Loop Level. Aniž bychom zacházeli do přílišných podrobností, zmiňme ještě, že pedál můžete dále využít pro nastavení tempa pro smyčku (tj. funkci Tap) nebo pro overdubbing. JamMan totiž umožňuje nejen zaznamenat smyčku, ale na tento záznam navrstvit libovolný počet dalších zvuků a vytvořit si tak například barvitější a bohatší podklad pro improvizaci. Všechny vrstvy se ve smyčce ukládají do jediné stopy, nicméně během tohoto procesu jsou extrémně užitečné funkce „zpět (undo) a „opakovat“ (redo). Jinými slovy, pokud třeba do nahraného vzorku přidáte další vrstvu a ta se vám nepovede, lze ji krokem zpět zase snadno odstranit delším sešlápnutím (cca 2 sekundy) a zůstane vám tak původní záznam, aniž byste vše museli tvořit od začátku. Pokud se naopak rozhodnete, že novou vrstvu přece jen použijete, přidáte ji zase zpět.

Rytmy a cviky

Další významná funkčnost JamMana souvisí s udáváním tempa a rytmikou. V první řadě si už při vytváření smyčky můžete nastavit tempo, při jakém ji chcete nahrát – dá se při tom použít obyčejný metronom a jeho hlasitost si přizpůsobíte druhým potenciometrem na ovládacím panelu Rhytm Level. Tempo je ale indikováno i vizuálně blikající LED, která první dobu udává červeným světlem a další zeleným. Samozřejmě si můžete zvolit i takt – defaultně je nastaven 4/4, ale lze si navolit od 2 do 15 dob v taktu. Přednastavení tempa pro danou smyčku (každá paměťová pozice může mít uloženo své vlastní) má výhodu i v tom, že pokud nahrávání fráze ukončíte trošku nepřesně (což není tak nepravděpodobné a při cyklickém playbacku to způsobí nemalé nepříjemnosti), JamMan si konec smyčky automaticky nastaví podle tempa. Pokud se nacházíte v prázdné paměťové pozici, můžete si přednastavit a uložit požadované tempo a ponechat si paměť prázdnou pro nahrávání frází přímo během jamování i se zmíněnou možností přesného zakončování, označovanou automatická kvantizace. Kromě obyčejného metronomu si navíc můžete vybrat z celkem devíti různých rytmických doprovodů tvořených solidními samply bicích. Nabídka doprovodných rytmů je velice praktická, pokud si chystáte podklady bez kapely. U nahraných smyček pak máte k dispozici další vychytávku, můžete si je totiž libovolně zrychlit nebo zpomalit beze změny ladění podle toho, jak rychle právě hrají vaši spoluhráči. Tato funkce dává efektu další rozměr v kombinaci s možností nahrát si přes 3,5 mm klidně i celou skladbu z CD, kterou se chcete „nadrtit“ - můžete si pak nahrávku libovolně zpomalovat a JamMan tak slouží jako snadno použitelný nástroj pro cvičení.

Pedály a počítače

Kdykoliv si v recenzi přečtete slovo „kompaktní“, je předem jasné, že dříve či později přijde zákeřná připomínka, že je nutné smířit se s jistými kompromisy z hlediska ovládání. U JamMana Solo jde především o to, že má pouze jediný nožní ovladač, což v principu umožňuje „bezručně“ pracovat pouze s jedinou frází či smyčkou. Chcete-li přepnout na jinou paměťovou pozici (či provádět některé jiné operace), musíte ohnout hřbet a při ovládání „multifunkčním“ pedálem si musíte pořádně zažít, jak jej využívat, abyste se do svých smyček nakonec nezamotali.

Tuto situaci řeší připojení externího pedálu FS3X, který je k dispozici jako volitelné příslušenství, tj. za příplatek. Pokud si pedál pořídíte, budete moci pomocí dvou spínačů přepínat paměťové pozice nahoru a dolů a navíc třetím spínačem Mode buďto nastavovat tempo v prázdné smyčce, nebo existující nahrávku spustit, zastavit či vymazat celou frázi nebo poslední (neuložený) overdub. Kdyby byl člověk hnidopich, mohl by říci, že nutnost pořídit si externí pedál pro větší flexibilitu při ovládání patří k hlavním nevýhodám, ale takové tvrzení je jaksi v přímém rozporu s tím, když JamMana chválíme za to, kolik možností nabízí v takto kompaktní krabičce. Je tedy na každém, ať zváží, co je lepší, protože ostatně i samotný DigiTech nabízí větší alternativy se dvěma a více pedály. K tomu ale poznamenejme, že verze Solo ve spojení s externím pedálem je ve výsledku modernější variantou z hlediska základní i podporované maximální volitelné kapacity pro ukládání smyček. S tím mimochodem souvisí i to, že mezi nahranými smyčkami se pohybujete - ať už pomocí tlačítek, nebo externího pedálu - vždy po jedné nahoru nebo dolů.

Samozřejmě je možné záznamy kopírovat z jedné paměťové pozice do jiné, ale stále to může být poněkud omezující a pracné. Zde přichází ke slovu možnost propojení JamMana s PC. DigiTech ke své krabičce nabízí softwarový nástroj jménem JamManager, který umožňuje velmi jednoduchou a snadnou správu vytvořených frází a smyček a synchronizaci krabičky s PC. K dispozici je pro OS Windows i Mac, a funguje samozřejmě i s ostatními členy rodiny JamMan. V principu se hodí ke dvěma základním věcem.

Zaprvé si můžete své skvělé smyčky a fráze archivovat v počítači a přenášet je mezi PC a krabičkou podle potřeby. Zadruhé si s jeho pomocí můžete své smyčky organizovat a vytvářet knihovny či playlisty. Můžete si například sestavit playlist z po sobě jdoucích frází v pořadí, v němž je budete využívat na pódiu, nebo sérii celých doprovodných partů pro celý koncertní set. Zvukové smyčky si pak v daném pořadí nahrajete do JamMana a jedním stiskem tlačítka (či pedálu) pak můžete postupně přepínat od jedné ke druhé. Práce s programem samotným je hračka a můžete s ním úspěšně eliminovat těžkopádné vyhledávání potřebných záznamů v paměťových buňkách.

Možnosti využití

Využití pedálu není nijak žánrově či stylově omezeno – můžete jej bez obav využít pro téměř jakýkoliv elektrifikovaný nástroj, tedy i akustickou kytaru či baskytaru, potažmo i jiné zdroje zvuku. To proto, že kromě zajímavých možností a funkcí je zvukově zcela neutrální a poskytuje playback smyček a doprovodů v plné CD kvalitě (ale pouze mono) bez znatelné degradace a prakticky bez nežádoucího zabarvení zvuku. Poměrně rychle se s ním naučíte pracovat a potom už budete schopni tvořit i dosti složité a mnohovrstvé smyčky přímo za běhu a bez rukou. Využití najde pochopitelně tam, kde je věnován větší prostor jamování, improvizaci nebo experimentu. Stejně tak jde ale o velmi praktickou hračku nejen na cvičení, ale i pro kompletní doprovody při živém hraní. V takto kompaktním balení a v kombinaci se softwarem, který maximálně usnadňuje organizaci playlistů, lze najít v JamManu Solo opravdovou perlu. Jedním slovem: paráda.