Dod Bass 30

Dod Bass 30
Distributor: 
Cena: 
9 990,00 Kč

V dnešní hudebně přeprocesorované době není právě snadnou záležitostí si vybrat to pravé efektové zařízení.

Americká firma DOD se sídlem v Utahu, pyšnící se tradicí kvalitních výrobků, nabízí našemu trhu následující digitální multiefekt určený basistům.

Konstrukce a výbava

Toto velmi kompaktní zařízení o váze pouhých 1,7 kg je uloženo v plastové krabici a pro snadnou manipulaci chytře opatřeno držadlem. Šasi je samozřejmě z kovu. Multiefekt je napájen externím napaječem, který je součástí procesoru.

Vlastnosti

Celá tahle věcička na nožní ovládání vám od výrobce nabízí 30 zvuků uložených napevno v paměti, a navíc vy sami máte možnost si nastavit dalších třicet vlastních kombinací. Současně je možno zapojit až 9 různých efektů. Součástí multiefektu je i pedál, jímž je možno ovládat jak úroveň hlasitosti, tak i wah-wah, synťák, delay, modulaci a ohýbání zvuku a jiné - celkem tedy 13 různých parametrů v reálném čase. Horní přehledný panel obsahuje skupiny efektů, z nichž ty, které jsou momentálně aktivní, indikují svoji činnost rozsvícenou LEDkou. Tyto skupiny obsahují: kompresor, wah-wah, zadávání ovládání pedálu, typ zesilovače, barvu zvuku a šumové hradlo nebo bránu (noise gate), efekty, delay a reverb čili dozvuk + echo. Ve skupině parametrů je možno libovolně nastavit kompresor, limiter, basový syntetizér, efekty, dozvuk a echo. Tohle dění lze sledovat na čitelném displeji a následovně se upravuje otáčením datového kolečka. LED umístěná ve skupině parametrů slouží zároveň jako ukazatel ladění. Pedál je totiž vybaven chromatickou ladičkou. V případě potřeby se dá zvuk vaší basy rozhodit pomocí výhybky (crossover) Bi-Amp na vyšší a nižší frekvence, a to od 60 do 2000 Hz. I tady lze nastavit frekvenci pomocí datového kolečka. Displej v podstatě plní trojí funkci. V režimu "performance" (aktivním) ukazuje banku a preset, který je momentálně aktivní. V režimu "edit" indikuje statut či hodnotu editovaného efektu nebo parametru. V režimu ladička je zobrazena hraná nota. Přístup k ladičce je velmi snadný - kdykoliv se vám zamane, prostě sešlápnete a podržíte aktivní (svítící LED) přepínač, dokud se neobjeví na displeji zkratka tn (tuner=ladička). Presetované zvuky vybíráte buď datovým kolečkem, nebo spodní dvojicí nožních přepínačů. Tři horní přepínače slouží k přepnutí tří presetů v každé z deseti bank. V případě, že si přejete multiefekt obejít čili "by-pass", sešlápněte aktivní přepínač (svítící LED). Jestliže se během 5 vteřin po sešlápnutí nic neděje, vrací se pedál automaticky k poslednímu zadanému zvuku či efektu.

Již název pedálu napovídá, že lze "modelovat", to znamená napodobovat zvuk zesilovačů. Jsou to konkrétně následující tři:

  • Classic = Ampeg SVT 
  • Modern = Trace Elliot
  • Rock = SWR 

Multiefekt má i další snad užitečnou vlastnost - obsahuje totiž tzv. Phrase Sampler. Je to vlastně minisekvencer, schopný si zapamatovat šest vteřin trvající figuru či "riff" a nad něj si nahrát další a další. Myslím, že jsem nahrál čtyři nebo pět figur, a fungovalo to naprosto perfektně.

Jam-A-Long, zadní panel

Příjemné je, když si chcete zadžemovat s některou vaší oblíbenou kapelou, DOD na to pamatoval a na zadní panel umístil tzv. Jam-A-Long, tj. 3,5 mm jack pro připojení walkmanu, kazeťáku nebo CD přehrávače.

Mimo tento konektor je na zadním panelu i sluchátkový výstup (3,5 mm jack), vstupní jack a dva jacky výstupu (LEFT/RIGHT) pro funkci bi-amp nebo stereo.

Verdikt

Dá se říci, že předložené zařízení je určeno hudebníkům juniorům, ale ani starý vlk, ošlehaný barovými a hospodskými větry a kouřem, vůbec by jím nemusel pohrdnout.

Zvuky a efekty odpovídají cenové kategorii, ve které je nabízeno. Výhrady se tak snižují na minimum. Konkrétně bych jmenoval snad jen zvuk fretless čili "bezpražce", který je oproti skutečnosti trošku pomalejší s náběhem tónu a na můj vkus příšerný fuzz, ale i ten se dá nějak upravit a vůbec - někomu se může líbit. To už je věc osobního vkusu. Dlužno poznamenat, že Chorus, Phaser, Flanger i dozvuk a echo jsou v poměrně slušné kvalitě. Dokonce si můžete nastavit i svištění amplitudy analogového Phaseru. Pěkné je přidávání intervalů k základnímu tónu.

Při zapnutí basového syntetizátoru vyřadíte z funkce kvákadlo (i automatické) a kompresor. Užitečná je funkce Envelope (obálka). Při decentním hraní máte čistý zvuk, a když se do toho "opřete", najede phaser nebo flanger. Lze nastavit i automatický "nájezd" hlasitosti z nulové hodnoty do plného zesílení - takový vlastně houslový efekt, který obvykle děláte malíčkem na potenciometru nebo pedálem.

Multiefekt jsem zkoušel na bezpražec Vantage, r.v. 1985 (elektrika Made in Žebětín u Brna - Pavel Malý, mimochodem výrobce naprosto dokonalých snímačů, předzesů, kytar a baskytar) a starý Fender Precision, r. v. 1973.

Nezbývá než závěrem dodat: Příjemné hraní!