Sennheiser SKM 945/e914

...hodně muziky
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

V jednom z minulých čísel Music Store jsem vás, čtenáře, seznámil s novými mikrofony značky Sennheiser, konkrétně řady e900. Také jsem slíbil, že se v dalším testu podívám na modely, které v té době ještě nebyly vyrobeny. Kýžený test je zde, jedná se o bezdrátovou verzi vokálního dynamického mikrofonu modelu e945, která má v této podobě typové označení SMK 945 G2 C.

V další části testu se budu věnovat overheadovým kondenzátorovým mikrofonům e914.

SKM 945 G2

Začněme nejprve technickou specifikací mikrofonu. SKM 945 je tvořena hlavou, jejíž mikrofonní dynamická vložka MMD 945 má superkardioidní směrovou charakteristiku a frekvenční rozsah 40 – 18 000 Hz, bohužel bez specifikovaného tolerančního pásma. Samotný vysílač patří k typové sérii 500 a je vybaven všemi vymoženostmi, které k modelů G2 patří. Namátkou jmenujme HDX kompandér, podsvětlený display se zobrazením nosné frekvence, stavu baterie a přenosem tohoto údaje do přijímače, kódování pilotním signálem, napájení dvěma 1,5 V tužkovými články umístěnými v bezproblémově přístupném boxu, atd. SKM 945 C G2 se dodává s přijímačem EM500 (518 - 866 MHz), který pro rychlé uživatelské přizpůsobení nabízí 9 bank s 20 předvolenými frekvencemi v každé z nich, ale celkově je k dispozici více než 1400 přenosových frekvencí. Podstatnou předností je však i bezproblémový provoz s přijímači nižších řad 100 a 300. C v označení handky pak specifikuje frekvenční pásmo vysílače a k dispozici jsou verze od A do E. Upřesnění najdeta na stránkách výrobce www.sennheiser.com

Pro různé typy vokálního projevu je nastavitelná vstupní citlivost vysílače, či přesněji zapojený útlumový článek (0 dB, -10 dB, -20 dB, -30 dB). Pro středně až více hlasitý zpěv je nejlepší dát citlivost přímo na -30 dB, aby nedocházelo ke zkreslení již ve vstupních obvodech transmiteru.

Při pohledu na frekvenční diagram e945 je vidět, že kromě jemného navýšení od 2 do 10 kHz je křivka kolem 8 - 9 kHz trochu vybraná, což si vysvětluji snahou výrobce o čitelnější sykavky. Mikrofon je v současnosti chápán jako jeden z nejlepších (ne-li nejlepší vůbec) vokálních dynamických mikrofonů, které značka Sennheiser vyrábí.

S testováním vokální 945 mi pomáhala známá a výborná zpěvačka Vlaďka Svobodová, kterou jsme ještě nedávno mohli slyšet v Lauře a jejích tygrech a v současnosti působí v kapele Testify. Mikrofon jsme zkoušeli jak živě, tak i ve studiu.

V konstrukci 945 je kladen důraz na co nejmenší náchylnost ke zpětné vazbě, nicméně někdy bývají v klubech tak otřesné podmínky, že mikrofon vesele houká, ať se snažíte jak chcete. Bezdráty jsou pak na takové "podmínky" ještě choulostivější. I v tomto případě musela Vlaďka takový problém řešit i když odolnost mikrofonu byla podstatně lepší než u všech dalších přítomný modelů „drátů i bezdrátů". Co Vlaďku zaujalo kromě přirozeného a zřetelného projevu byla podobnost jeho chování s kondenzátorovými kolegy – méně výrazný proximity efekt způsobuje to, že barva hlasu se s narůstající vzdáleností mikrofonu od zdroje zvukového signálu neztrácí. To umožňuje zpěvákům zpívat velmi dynamicky, při hlasitějším projevu není problém být až půl metru od mikrofonu, přičemž se ani v tomto případě do signálu nijak výrazně nepletou ostatní nástroje. Takovouto vlastnost mikrofonu uvítáme i v situacích, kdy zpívají např. dva vokalisté do jednoho mikrofonu. Dobrou odezvu mělo chování mikrofonu i u druhého zpěváka, kterým byl Marek Holý, jehož projev patří, na rozdíl od Vlaďky, do hájemství hard rockové muziky. Vzhledem k dobře akusticky ošetřené zkušebně se ani u značně hlasitější hudby problémy se zpětnou vazbou neobjevily a zpěvu bylo v tvrdé muzice dobře rozumět.

e914

Ve druhé polovině článku budu psát o svých dojmech z testování kondenzátorového mikrofonu e914, který je nástupcem e614. Jestliže šestistovkový model byl v mnoha ohledech kompromisní, díky čemuž se udržel v nízkých cenových relacích, tak jeho devítistovkový pokračovatel zvolil cestu opačnou. Nová e914 je vybavena dvěma otočnými třípolohovými přepínači. Jeden je určen pro nastavování citlivosti (0, -10, -20 dB) a druhý přepíná basové filtry (low cut), resp, první poloha nijak nezasahuje do spodních frekvencí, druhá (tzv. roll off) zapíná jemnější filtr (asi -12 dB na 40 Hz lineárně vzrůstající s vyrovnáním na 400 Hz), třetí cut off filtr je výraznější (-18 dB na 40 Hz lineárně vzrůstající s vyrovnáním na 150 Hz, čili klasický low cut). Mikrofon má měnitelnou kardioidní kapsli, která se dá odšroubovat. Součástí výbavy je kromě "žabky" také molitanový filtr. e914 má frekvenční rozsah od 20 do 20 000 Hz. Výrobce uvádí odolnost akustickému tlaku až 157 dB, pravděpodobně se zařazeným maximálním útlumovým článkem.

Z výše napsaného je jasné, že tento mikrofon bude mít široké uplatnění. Kromě toho, že je určen především jako overheadový mikrofon ke snímání činelů či hi-hat, tak se hodí také na snímání sborů, komorního orchestru, sólového zpěvu (hlavně ve studiu), klavíru, akustické kytary a mnohého jiného.

Tento mikrofon mě opravdu mile překvapil, protože funguje výborně. Pokud ho používám jako overhead na bicí soupravu, nemusím na nahrané stopy zapojovat žádné equalizéry, možná jen trochu ubírám výšky kolem 15 kHz (high cut). Na mikrofonu zde volím cut off filtr a citlivost na -20 dB. Zvuk soupravy je přes tyto mikrofony velice přirozený a zejména v žánrech jako jazz v podstatě není nutno kromě mikrofonu pro velký buben používat dalších mikrofonů. Také se mi líbí kvalita stereo prostoru, který docílíme běžným AB nastavením dvou overheadů. Při velikosti mé bicí soupravy (asi 30 komponentů) je to více než žádoucí.

e914 jsem použil také při snímání většího i menšího pěveckého sboru (děkuji tímto Lence Petržílkové a sboru Kvítek). Při snímání sborů jsem použil roll off filtr a citlivost pochopitelně na 0 dB. I zde se mi mikrofony výborně osvědčily, zkoušel jsem je v této situaci porovnávat s velkomembránovým ambientním mikrofonem. e914 byly v sykavkách daleko čitelnější, oproti tomu měl ambient plnější zvuk, takže kombinací těchto mikrofonů (AB e914 a doprostřed ambient) jsem docílil kvalitního záznamu.

Nedávno jsem používal e914 k nahrávání sóloveho mužského zpěvu a mužských vokálů (no, byly to spíše pouliční gangy, ale byl to záměr! :-)). Při sólovém zpěvu jsem aplikoval molitanový filtr kvůli obouretným hláskám a cut off filtr. Mikrofon byl asi 3/4 metru od zdroje signálu. Záznam jsem pak korekčně nijak nemusel upravovat. Při vokálech jsme dali stejně nastavené mikrofony opět do AB rozestavení při vzdálenosti asi 2 metrů, bez molitanového filtru. S korekcemi jsem potom opět nic nedělal.

Na závěr testování jsem se dohodl opět s Vlaďkou Svobodovou a otestovali jsme spolu SKM 945 i e914 současně. Nahrávali jsme zpěv k jedné písni, přičemž byl současně snímán 5 mikrofony. Dva (ambientní velkomembránové) byly ve vzdálenosti 1 metru, mezi nimi byla e914 s molitanem, za nimi o půl metru dále e914 bez molitanu, a nejblíže k Vlaďce byla handka e945. Pro zajímavost uvedu, že používám RME Octamic převodníky a zvukovou kartu RME DIGI9652 , Cubase SX 2.2 software, pluginy jsou Powercore Firewire od t.c. electronic.

e945 se projevila jako dynamický mikrofon, a přestože se mi její barva zvuku velmi líbila, při záznamu se zde projevovala určitá úrovňová diference, v závislosti na vzdálenosti od zdroje signálu. Sice nebyly rozdíly velké, a na živo by byly těžko postřehnutelné, ale ve studiu si toho člověk všimne snadněji. Toto je ovšem věc řešitelná, jak polohou mikrofonu, tak když není jiné cesty, použijeme vhodně nastavený kompresor. e945 jsme zde vlastně použili jako test pro situace, které jsou obvyklejší při live produkci než při studiové praxi. e914 pracovala dobře, opět měla nejlepší sykavky ze všech mikrofonů, barva hlasu nebyla ale tak plná jako u ambientních mikrofonů. Nejvzdálenější e914 byla také dobrá, logicky nejlépe ze všech snímala i zvuk místnosti. Zde si dovolím soukromý dojem. Myslím, že e914, vzhledem k charakteru signálu, lépe snímá jako mikrofon pro sólový zpěv, mužský hlas. Protože jsem však nahrával v rozličných podmínkách, a pouze dva zpěváky, nemohu tento dojem považovat za obecně platný.

Na závěr tohoto testu shrnuji, že oba mikrofony (945, 914) jsou tradičně kvalitní a zejména ve své profesi vidím e914 jako mikrofony s širokým použitím pro snímání celé škály různých nástrojů, protože jejich zvuk přenášejí velice věrně. Vzorky nahrávek těchto i ostatních mikrofonů řady e900 bude možno poslechnout v *.ogg a *.mp3 formátu na www.sennheiser.cz nebo na mých stránkách http://kobdzey.rete.cz. Aktuálně je také budu představovat na semináři 24. září v rámci Hudebního veletrhu v Praze.