ESI nEar 06

Současný zvuk
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
11 690,00 Kč

Pokud alespoň přiměřeně pravidelně sledujete MUSIC STORE, zajisté vám neunikla naše volná série o aktivních studiových nearfield monitorech. Nabídka na našem trhu se zdá být čím dál víc košatější, a tak jsme zde opět s dalším zkoumáním a povídáním na dané téma. Dnešní test bude o aktivních monitorech firmy Egosys, nesoucích označení nEar 06. Pohodlně se tedy usaďte a vítejte při zprostředkovaném poslechu v blízkém poli!

Aktivní dvoupásmové studiové monitory nEar 06 jsou produktem jihokorejské firmy Ego Systems Inc. se sídlem v Soulu. Než se zaposloucháme, povězme si něco víc o jejich konstrukci a vybavení. Svými rozměry 280 mm x 220 mm x 223 mm rozhodně nepatří mezi obry, a tak jistě nebude problémem umístit je podle potřeby téměř kamkoliv. Povrch skříně monitoru je laminován černým vinylem a k výrobě je použit materiál MDF s vysokou tuhostí. Veškeré důležité hrany jsou zaoblené kvůli optimálnímu rozptylu odraženého zvuku. V čelní stěně monitoru jsou zasazeny oba reproduktory (jak jinak …). Pro vysoké frekvence je použit jednopalcový, magneticky stíněný tlakový měnič s vlastním zesilovačem o výkonu 30 W, který je doplněn horní propustí čtvrtého řádu. Pro nízké frekvence je použit, rovněž magneticky stíněný, reproduktor s průměrem 6 palců, který je buzen zesilovačem s výkonem 40 W přes dolní propust čtvrtého řádu. Jak napovídá blokové schéma v manuálu, přiváděný audio signál prochází přes vstupní zesilovač, aktivní subsonický filtr, zmíněnou horní a dolní propust a aktivní výhybku druhého řádu, kde se signál dělí pro zesilovače obou reproduktorů. Dělící frekvence této aktivní výhybky je 2,7 kHz. K přednímu panelu už lze dodat pouze tolik, že, oba reproduktory jsou opatřeny poměrně efektními rámečky. V rámečku okolo basového reproduktoru je zasazena modře svítící LED dioda, která velmi intenzivně (obzvlášť při spořejším osvětlení) signalizuje zapnutí zesilovačů monitoru. Obraťme ale pozornost na zadní stranu. Zadnímu panelu aktivního monitoru nEar 06 dominuje basreflexový otvor. Jinak se zde nacházejí veškeré ovládací prvky a připojovací konektory. Pro přivedení audiosignálu do monitoru jsou k dispozici dva symetrické konektory, jeden v provedení XLR, druhý je jack 1/4" TRS. Oba konektory, ač symetrické umožňují i připojení nesymetricky zapojených linkových kabelů. Výrobce také nevylučuje použití obou vstupních konektorů najednou. To znamená, že je možné přivést do monitoru dva různé signály současně, jednou linkou např. na vstup osazený konektorem XLR a druhou linkou na vstup s 1/4" TRS. K nastavení hlasitosti, je monitor osazen potenciometrem Volume. Potenciometr má tuhý chod a aretaci jednotlivých kroků. To je příznivé pro nastavení stejného zesílení dvou (a více) těchto monitorů. Velmi příjemnou pomůckou při nastavování zesílení monitorů nEar 06 je stupnice kolem potenciometru Volume. Na této stupnici jsou v decibelech vyznačeny polohy pro různé úrovně zdrojů signálu, ze kterých monitory budíme. Víme-li, například, že výstup mixážního pultu má jmenovitou úroveň +4 dBu, nastavíme potenciometr Volume monitoru na odpovídající decibelovou značku a máme nastaveno. Na stupnici potenciometru jsou k dispozici polohy –10 dBV, 0 dBu, +4 dBu, +10 dBu, +16 dBu a + 22 dBu. Za to výrobce zaslouží pochvalu. Takovou jednoduchou pomůcku jsem se totiž citelně postrádal v okamžicích, kdy jsem se při jednom z minulých testů pokoušel nastavit shodné zesílení dvou monitorů jejichž potenciometry hlasitosti byly bez jakékoliv aretace polohy. Ale zpět k nEar 06. Na zadním panelu monitoru ještě nalezneme konektor pro síťovou šňůru, síťový vypínač a volič napájení 230 V, nebo 100 V. Myslím, že tím jsme si dostatečně podrobně monitory popsali. Leccos jistě také napoví doprovodné obrázky. Pro úplnost zbývá ještě zmínit některé technické parametry. Udávaný frekvenční rozsah je 55 Hz – 20 kHz, bohužel není uvedeno v jakém tolerančním poli, graf frekvenčního průběhu chybí a tak je tento údaj pouze údajem. Poměr signál/šum je 75 dB při plném výkonu. Monitor (při potenciometru vytočeném na maximum) vybudí na plný výkon vstupní signál s úrovní 270 mV. Vstupní impedance je 20 kiloohmů pro symetrický vstup, 10 kiloohmů při nesymetrickém připojení. Aktivní monitory nEar 06 jsou vybaveny ochranou proti vysokofrekvenčnímu RF rušení, omezovačem výstupního proudu, ochranou proti přehřátí, spínanou ochranou proti transientům, a subsonickým filtrem.

Pro zkušební poslech jsem si, jako obvykle, připravil několik vlastních nahrávek a pak hlavně pár cédéček s muzikou, kterou k poslechovým testům používám. Monitory jsem propojil, zapnul a nastavil bez nejmenších problémů. Pokaždé, když mám před sebou reproduktorové soustavy, které jsem ještě nikdy neposlouchal, jsem vždy zvědav na první dojem bezprostředně po zpuštění zkušební nahrávky. Pokud jde o aktivní monitory nEar, první co mi při poslechu úvodních taktů první zkušební nahrávky prolétlo hlavou byl pocit, že monitory hrají jako by byly rozměrově minimálně dvakrát tak větší, než ve skutečnosti jsou. Reprodukce je plná, výrazná, to co vychází z reproduktorů je čitelné a jasně definovatelné. Střední a vysoká pásma znějí přirozeně, dá se říci, že neutrálně, tento pocit zůstává i po delším poslechu. Detailní a dobře identifikovatelná jsou i pásma nižších středů a basů. Pásma basů jsou skutečně „vyčištěná" do co nejlepší možné čitelnosti ovšem na úkor podání nejnižšího kmitočtového spektra. Tvůrci těchto monitorů pravděpodobně kladli důraz na detailní čitelnost a jasnou identifikaci jednotlivých složek nahrávky i za cenu toho, že přenos spodních pásem bude mít své meze. Svoji roli také určitě hrají rozměry monitorů do kterých bylo možné osadit hlubokotónový reproduktor s průměrem membrány pouhých 6 palců. Nedá se říci, že by v reprodukovaném zvuku scházely basy, ale schází hloubka, která napomáhá vykreslit prostorové a dynamické členění nahrávky. Tato skutečnost vynikne v momentě, kdy přestaneme poslouchat bedny jako takové a začneme poslouchat hudbu, kterou reprodukují. Po poslechu několika nahrávek se ukazuje, že prostor, ve kterém reprodukovanou hudbu vnímám, je vymezen do obdélníku, který je určen výškou monitoru a vzájemnou vzdáleností monitorů od sebe. Nikam dál hudba příliš nepřesahuje. Postrádám předozadní vnímání prostoru, střed nahrávky je proti levému a pravému okraji báze jakoby lehce zastřený. V tu chvíli si maně vzpomínám na jednu high-endovou poslechovku, které jsem měl možnost se kdysi zúčastnit. Tehdy jsem byl při poslechu vybrané nahrávky schopen odpřísáhnout, že kontrabasista stál se svým nástrojem v nahrávačce přesně dva metry vlevo za bicí soupravou. To bohužel v tomto případě říci nemohu. Prostorová hloubka zde opravdu chybí. Podobně je to s podáním dynamiky v nahrávce. Postupná gradace symfonického orchestru (opět má oblíbená skladba Gethsemane z originální nahrávky muzikálu Jesus Christ Superstar s Ianem Gillanem) vyznívá poněkud těžkopádně a ploše. Určitou sílu to dostane teprve když zkusím monitory víc zesílit, ale to už zase docela „řvou" středy a výšky.

Obrat nastává v okamžiku, kdy jsem na nEar nulašestkách prověřil současnou produkci. Nahrávky s upravenou dynamikou, kde je minimalizováno rozpětí mezi nejtišším a nejhlasitějším zvukem, nečiní monitorům žádné problémy. Skladba Where We Are Runnin‘ z aktuálního alba Lenny Kravitze „Baptism" šlape jako dobře seřízený a namazaný stroj. Radost poslouchat. Všechny prvky nahrávky jsou jasně srozumitelné a čitelné, celek působí velice kompaktním dojmem. Podobnou lahůdkou je i poslech skladby Philadelphia Baby ze sólové tvorby Roberta Planta. Velmi svěže také působí poslech remasterované skladby Lucrezia Borgia v podání nezapomenutelného Jirky Schelingera. A tak bychom mohli pokračovat. Myslím ale, že to podstatné bylo řečeno a tak se vlastně dostáváme k závěrečnému shrnutí.

Aktivní dvoupásmové studiové monitory nEar 06 pro poslech v blízkém poli patří, podle mého názoru, k tomu lepšímu ve své kategorii. Některé mé dojmy z poslechu určitě vyznívají kriticky, ale to neznamená, že je něco špatně. Monitory jsou navrženy a provedeny profesionálně, ale prostě existují zvukařské práce, pro které budou adekvátní monitory zcela jiné kategorie. Tyto monitory jsou určeny pro kontrolní analytický poslech zblízka, kdy se příliš neuplatňuje akustika poslechového prostoru. Je možné je bez obav použít při záznamu i při mixáži. Je to téměř ideální volba pro malá, domácí , či mobilní studia a přenosová pracoviště. Pokud byste ovšem potřebovali odpovědně smíchat nahrávku symfonického orchestru, pravděpodobně by to vyžadovalo zajistit si trochu jiný poslech, což ovšem není vada monitorů eEar 06. Hezký poslech a věřte svým uším!