Digitech RP100 (USA)

Špičkový multiefekt za cenu krabičky
Distributor: 
Cena: 
5 990,00 Kč

Firma Digitech se už před časem stala zárukou velmi slušné kvality v oblasti kytarových multiefektových procesorů, ale v její nabídce dosud chyběl opravdu levný přístroj. Díky RP100 už toto nicméně neplatí a my jsem měli možnost přesvědčit se na vlastní uši, co se do této malé krabičky vešlo.

Pravda je, a není tomu příliš dávno, že Digitech patřil koncepcí svých multiefektů k firmám, které prakticky udávaly směr vývoje v této oblasti. Po modelu 2120 se však na delší čas poněkud odmlčel a řadu svých produktů rozšířil teprve počátkem letošního roku modelem RP2000, který mimochodem nejmenujeme náhodou (viz dále). Dnes se blíže podíváme na další novinku, pro níž jsou charakteristické 2 základní znaky. Tím prvním je to, že jádrem jejího zvuku je podobně jako u RP2000 poslední dobou tolik moderní modelování zvuků široké palety zesilovačů zvučných jmen. Za druhé, Digitech v tomto případě nepřináší z konstrukčního (či koncepčního) hlediska žádný unikát, ale naopak vstupuje do oblasti, kde již poměrně dlouho (zatím) dominují značky zcela jiné. To jste ale z obrázků jistě zaznamenali na první pohled sami. Jestliže se alespoň trochu o tuto problematiku zajímáte, jistě vám už vytanula na mysli někdejší „bomba“ Zoom 505 (dnes už ve verzi II) s cenou pod 5 000 Kč a dvěmi nožními přepínači „nahoru-dolů“. Jen pro úplnost - dalším příkladem takového řešení jsou např. pedály Korg. Jedná se o jednoduchá a velmi levná zařízení zajímavá především pro chudší či zatím méně zdatné kytaristy, kteří ocení to, že za relativně malé peníze dostanou všechny dnes běžné základní efekty. Přitom pedálové řešení eliminuje nutnost dalších investic do nožních přepínačů, bez nichž se naživo neobejdete. Ty mnohdy podobně levné přístroje posouvají cenově, ale nikoliv kvalitativně do kategorií dražších efektů. Hned na začátku prozraďme, že RP-100 má předpoklady stát se velmi tvrdým konkurentem jak levným přístrojům (vysokou zvukovou kvalitou), tak dražším procesorům (nízkou cenou 5 990 Kč).

Popis a efekty

Začneme tím, co můžete nalézt uvnitř – a není toho málo. Jednotlivé komponenty zvukového řetězce jsou rozděleny do 8 sekcí. – na začátku je zařazeno kvákadlo a simulace typu snímače, následuje kompresor, preampová sekce (Amp Modeling), ekvalizér, simulátor reproboxů se šumovou bránou, poté následují modulační efekty, delay a reverb. Takto lze všechny sekce zařadit za sebe a dosáhnout maximálního počtu 10 efektů současně. Amp Modeling nabízí 12 typů zvuků od čistých či zkreslených až po simulaci akustické kytary. Mezi zvuky najdete jak vlastní modely, tak modely slavných (2x Fender, Marshall, 2x Mesa, Vox, Matchless). Ekvalizér je pouze 3pásmový (basy, středy, výšky), k dispozici dále máte 12 typů simulací reproboxů snímaných mikrofonem. Mezi modulačními efekty nechybí nic podstatného, kromě chorusu, flangeru, phaseru a tremola, najdete i poměrně populární whamy, detuner, pitch shifter, nebo také envelope filter či rotary speaker. Je nutno vyzvednout fakt, že zde jsou přítomny 3 typy delaye a 10 druhů reverbu.

RP-100 v sobě ukrývá rovněž jednoduchého automatického bubeníka, který nabízí 30 solidních patternů v nejrůznějších stylech. O praktičnosti této maličkosti např. pro domácí cvičení se snad není třeba rozepisovat. Určitě potěší také ladička (která už je u kytarových multiefektů standardní součástí), pro niž platí totéž.

Konstrukce procesoru je, dá se říci, elegantní, na první pohled ne příliš komplikovaná. Spojení s vnějším světem je zajištěno pouze 5 konektory: vstup, výstup, vstup pro expression pedál, sluchátka a napájení (6 tužkových baterií nebo adaptér, který je v ceně). 2 nožní přepínače umožňují mezi presety pouze pohyb nahoru a dolů (a bypass při současném sešlápnutí), což nemusí být příliš pohodlné, ale vůči ceně je to více než dostačující.

Jednotlivé efekty a jejich parametry jsou uspořádány maticovým způsobem, ovládání je opravdu jednoduché a intuitivní, dá se zvládnout bez jediného nahlédnutí do manuálu. RP-100 nabízí 40 továrních a 40 uživatelských presetů, což v této cenové kategorii není málo. Rovněž přístup k automatickému bubeníkovi je prováděn prostřednictvím jediného tlačítka, které ovládací potenciometry přepne do příslušného režimu pro výběr rytmu, tempa a hlasitosti.

Zvukové vlastnosti

Považujeme za velmi důležité upozornit na jeden zásadní poznatek, k němuž jsme v průběhu testování dospěli: RP-100 je prakticky zjednodušenou a podstatně levnější verzí procesoru RP-2000 (v ceně cca 20 000 Kč). Obsahuje vlastně takřka identické zvuky v prakticky stejné kvalitě. Zjednodušení lze nalézt evidentně v menším počtu nožních přepínačů, v absenci expression pedálu, některých efektů (vše podstatné ale v RP-100 najdete), samplovací funkce Learn-a-Lick a v neposlední řadě pak v menším počtu ovládacích parametrů u efektů.

Tři potenciometry slouží ve většině sekcí k výběru typu efektu (model zesilovače, typ modulačního efektu, delaye či reverbu) a nastavení 2 parametrů.

Za nejpodstatnější z hlediska charakteru zvuku lze bez nadsázky považovat sekci Amp Modeling. Zde najdete tytéž typy zesilovačů jako v RP2000 (nebo v Johnson J-Station). Opět tedy záleží spíše na individuálním vkusu, řešíte-li otázku, zda zvolit Digitech nebo Line 6 (nebereme-li v úvahu cenovou nesrovnatelnost). Zvuky, které vydává RP100 jsme shledaly přinejmenším vzhledem k ceně nadprůměrnými - zvláště pak ty zkreslené, čisté se zdály být poněkud nevýrazné, což je dáno možná jednoduchostí korekcí, ale vše může napravit slušný konec/kombo. Není snad třeba se opět zbytečně zatěžovat otázkami typu „nahradí digitál Marshalla?“ a podobně. Rovněž časté pokusy o srovnávání Line 6 a Johnson/Digitech jsou poněkud irelevantní - zní evidentně odlišně, ale každý má své kvality. Jestliže vedle sebe postavíte např. Mesa Rectifier ve zvukových verzích obou firem, zjistíte, že každá zní odlišně, ale obě jsou docela vyvedené a svůj vzor skutečně evokují. Tady už záleží jen na vašem vlastním uchu.

Kladně je třeba ohodnotit přítomnost simulace reproduktorových beden snímaných mikrofonem, která má na výsledný zvukový dojem pozitivní dopad a rovněž při hraní přímo do záznamového zařízení či hi-fi sestavy lze dosáhnout velmi uspokojivých výsledků.

Za spíše doplňkový efekt považujeme simulaci typu snímače, již využijí spíše majitelé levných kytar s bídným zvukem.

Tradičně spíše nepovedeným se ukázalo býti kvákadlo, velmi slušnou kvalitou naopak disponují modulační efekty – především chorus, phaser. Do stejné sekce náleží Pitch Shift, Detune a Whammy, k nimž (zvláště vzhledem k ceně celého přístroje) rovněž nelze mít žádné výhrady – jejich kvalita je stále velmi dobrá (zde oproti RP-2000 jako jeden z mála chybí inteligentní pitch shifting). Zajímavostí může být Auto Yah, ovšem jak pro koho. Za velké plus bych označil skutečnost, že delay a reverb mohou být zařazeny do signálové cesty současně (tj. tvoří samostatné efektové moduly), což u této kategorie efektů skutečně nebývá zvykem a pokud tato kombinace k dispozici je pak na úkor množství parametrů.

Stručné zhodnocení

Jak již bylo dříve naznačeno, vzhledem ke svým kvalitám a ceně 5990 Kč bychom se odvážili zařadit RP-100 mezi to nejlepší, co lze dnes mezi efektovými procesory v kategorii do 10 000 Kč najít. Počet efektů a především jejich kvalita by mohli uspokojit i náročnější kytaristy. To vše je vyváženo poněkud menšími možnostmi programování, nicméně i přesto je zvuková paleta dosti široká na to, abyste si byli schopni najít vlastní sound. Na druhou stranu určitě nejednou oceníte jednoduchost ovládání a pro domácí hraní přítomnost jednoduchého bubeníka.