Framus Mayfield Pro

Pololubová kytara
Autor: 
Cena: 
39 525,00 Kč

Na to, že německá firma Framus nepustí do světa „jen tak něco", a že na kvalitu svých kytar (jakož i ostatních výrobků) si hodně potrpí, si hudebníci na celém světě již zvykli. Dělo se tak v minulosti (od r. 1950, kdy byl Framus založen, až do r. 1970, kdy zbankrotoval a poté v roce 1995 znovu vzkříšen) a děje se tak k velké radosti nás všech, kterým kytara učarovala, i dnes. Kytary s logem Framus, které bývaly k vidění na ramenou mnoha slavných person hudebního světa, mezi nimiž nechyběli kupříkladu John Lennon či Bill Wyman, jsou dnes zaslouženě ztělesněním vytříbeného vkusu a vysokého hudebního standardu.

Není proto divu, že po testech kytar Panthera Studio, Camarillo Custom, AZ 10 Custom, Spitfire Pro či Streetwalker již v Music Storu letos publikovaných, máme to potěšení blíže se poznat s další kráskou z dílen německých kytarových fajnšmekrů a sice (nejen) jazzovou pololubovkou Framus Mayfield Pro.

Špetka anatomie

Jedná se o thinline doublecutaway - tedy štíhlou kytaru s dvojitým vykrojením - s tělem z vrstveného žíhaného javoru prvotřídní kvality. Rovněž krk je javorový, vlepený, s palisandrovým hmatníkem (22 jumbo pražců). Rádius krku je 12" (300 mm), menzura 24,75" (628 mm).

Osazení snímači je již pro Framus tradiční, tedy Seymour Duncan, v tomto případě SH2 (krk) a SH4 (kobylka), oba překryty chromovaným pouzdrem. Zbývající hardware lze označit za klasický a zahrnuje chromovanou tune-o-matic kobylku, ladící mechaniky Framus se shodnou povrchovou úpravou, 3cestný přepínač, 2x Volume a 2x Tone potenciometry, Framus Low Friction Nut (byl popsán už v předchozích recenzích nástrojů této značky) a uzamykatelné rolny na pás. Zbytek, včetně barevného provedení Natural oil finish, je dostatečně viditelný z foto dokumentace.

Řemeslné zpracování je, jak už je u německých výrobků tradiční, naprosto precizní a jakékoliv pochybení budete (stejně jako já) hledat marně!!!

Pocit ze hry 

Už z továrny je kytara dobře seřízená, dohmat i oktávy, jen jsem vyměnil tovární struny za tlustší jedenáctky. Nástroj mi padl do ruky, jako bychom byli siamská dvojčata - krk je naprosto perfektní, velmi pohodlný, hra na něm je přehledná a komfortní. Kytara je velmi lehká, takže se neunavíte ani po několika hodinách hraní. Potenciometry jdou trochu ztuha, což ale není na závadu, aspoň si je náhodně nepřetočíte při hře.

Kytaru jsem testoval na na celolampovém kombu Fender Prosonic a musím říct, že s lampami si Mayfield rozumí výborně.

Čistý zvuk je krásně dřevní, kulatý a hutný, přitom jasný a konkrétní. Frekvenčně jde spíše do středů, nižších středů a basů, ale s velkým počtem harmonických. Celkem mě překvapilo, jaký má tenhle nástroj (na tak tenké tělo, a také s ohledem na to, že jde o vrstvený materiál, tedy sice velmi kvalitní, ale přeci pouhou překližku) hutný spodek - basy jsem měl na nule, ale pořád jich bylo dost a dost! Nicméně, dík použitému javoru, nechybí ani vyšší frekvence, takže i tato kytara umí "zacinkat"! To se týká zejména kobylkového snímače, tady je zvuk nejprůraznější a „nejsušší" s velkou dávkou středů, při zapojení obou snímačů, či jen krkového, už se zvuk zakulacuje a nabývá na „temnějších" frekvencích, tedy na nižších středech a basech, ale při zachování čistoty výšek. Vše záleží i na tom jak si nastavíte aparát, nemusíte se bát, že byste si nenašli zvuk, který vám „padne".

Vzhledem k typu kytary jsem očekával potíže se zpětnou vazbou, ty se ale nekonaly, alespoň ne u čistých zvuků. Týkalo se to až zkreslených zvuků a vyšších hodnot drivu, čili výrobcem inzerovaný konstrukční prvek uvnitř kytary, omezující problémy se zpětnou vazbou funguje velmi dobře. Tento mahagonový hranol zvaný sustainblock, také dává kytaře velmi dobré držení tónu a současně zvyšuje jeho hutnost.

Když jsem se nabažil čistého „bublání", říkal jsem si, že to nejlepší mám asi už za sebou a že dál už mě tenhle nástroj asi ničím nepřekvapí, jenže co se dělo po přepnutí na drive kanál, mě vážně dostalo! Zkreslený zvuk je teplý, správně středově břitký až řezavý, skoro jako u Gibsonek, ale duté tělo tam ještě přidá navíc jakousi vzdušnost, pěkně tlačí ve spodcích, kytara doslova „zpívá", zvuk se dobře nese. Prostě je to mazec! Za tenhle zvuk by se nemuseli stydět ani u AC/DC. Největší rozdíly ve zvuku jsou mezi kobylkou a dalšími polohami snímačů, přechod z mezipolohy ke krk se už tolik neliší, i když samozřejmě i zde jemné rozdíly najdeme. Se zvukem si lze, dík potenciometrům, bohatě vyhrát, každý snímač má svůj Volume a Tone ovladač, čili možnosti jsou veliké.

Tak tedy...

Recenzovaný nástroj vám nabídne jak krásný jazzový tón, tak dřevité blues či břitký „rokec", a alespoň pro mě byla radost na něj hrát! Je až neuvěřitelně všestranná, ale pozor, nikoli průměrná! Ať hrajete jazz, blues nebo máte flašky rozpálené „doběla", pořád si zvuk zachovává vysokou kvalitu!

Jsem sice starý bručoun a nic moc mě nedostane, ale z téhle kytarky jsem vážně nadšený!

Kytara se prodává v gig-bagu RockBag® RB 20607 B/Plus Premium Line a ne v kufru, jak bych čekal, ale tento trend Framus zachovává i u dražších modelů. Nadstandardním doplňkem je User Kit, textilní „šanon" obsahující podrobný manuál k nástroji, masivní klíč k seřízení výztuhy krku, čistící textilii a zámky popruhu.

Cena je trochu vyšší, ale tady můžu říct, že to za těch 39 000 Kč vážně stojí.