Gallien-Krueger Backline 600 + box NEO 212

Basový tranzistorový aparát
Distributor: 
Cena: 
9 900,00 Kč

Píše se rok 1968, je slunečné kalifornské odpoledne a jakýsi Robert Gallien, na Stanfordské univerzitě vystudovaný inženýr, vchází do místního obchůdku s hudebními nástroji. Vleče s sebou zesilovač, který navrhl a vyrobil on sám, osobně, ve své garáži. Tenhle zesilovač nezaujal jen majitele hudebnin, ale i místního klubového kytaristu, jakéhosi Carlose Santanu, který si jej (ten zesilovač!), jako z udělání, hned druhý den koupil a vzal jej sebou na "festiválek", pojmenovaný Woodstock.

Na Woodstocku měli úspěch oba. Santana i Gallienův zesilovač. Uběhlo mnoho let a Bobby Gallien od té doby vyrobil a prodal stovky a tisíce kousků svých aparátů. Nejprve pod značkou GMT a od roku 1975 už jako Gallien-Krueger, tedy GK. O tom, že tenhle pán a jeho původně "garážová firmička", prostě umí, by nejlépe mohli vyprávět i další týpci, jako např. Leland Sklar, Charlie Haden, Tom Hamilton a mnoho, mnoho dalších,...no a jednoho, asi dnes nejslavnějšího "magora" jsem si nechal na konec - Flea - Red Hot Chilli Peppers.

Na internetových stránkách GK (www.gallien-krueger.com) se dozvíme, že série Backline byla vyvinuta firmou pro ty méně solventní hudebníky, neboť, cituji: "Chápeme, že ne každý má výdělky jako rocková hvězda,...nicméně, tranzistorové zesilovače řady Backline jsou designovány a stavěny ze stejně vysoce kvalitních komponentů, jako profesionální produkty GK." (např. toroidní, tedy prstencové transformátory...) A stejně tak i reproboxy. U boxů GK Backline je použita technologie "aviation style bracing for greater durability with less weight", tzn., že s touhle pevnější, odolnější a lehčí bednou se v letadle budeme cítit lépe. :-)

Zesilovač GK Backline 600

Jde tedy o nejsilnějšího koně celé stáje – 300 W při zátěži 4 Ohmy. Na první pohled na mne působí velice sympaticky a to nejen svými mírami: 90 x 440 x 210 mm, hmotnost něco kolem 7 kg. Celá “kapotáž” zesilovače je vyrobena z velmi solidní "dvojky" ocelového plechu a je nastříkána černým matem. Přední panel je ještě ozdoben stříbrnou kovovou lištou, na které nalezneme všechny ovládací prvky aparátu. Skříň zesilovače je samozřejmě na patřičných místech perforována kvůli chlazení. Pod horní perforací lze vidět ventilátor, který se zapíná při větším zatížení zesilovače, tedy tzv. "non permanent fan cooler".

Na levé straně skříně najdeme madlo a na pravé straně malé gumové nožky – pro transport šikovné. Samozřejmě je hlava vybavena gumovými špunty i zespodu. Zesilovač však lze bez problémů zabudovat i do komba, či racku.

Přední panel

Z hledisky komfortu obsluhy tohoto zesilovače, lze považovat za velké pozitivum, že takřka všechny ovládače, ale hlavně zdířky, se nacházejí na předním panelu. Dokonce i efektová smyčka, kterou spousta výrobců aparátů běžně umisťuje na zadní panely. Přední panel hlavy BL 600 je rozdělen do jakýchsi sekcí, takže to vezměme zleva a jen to nejdůležitější: Začínáme vstupem pro baskytaru, následují tlačítka útlumu -10 dB, umlčení při ladění a volby kanálu A/B (A-normal, B-overdrive), doplněny žlutou LED přebuzení vstupu a červenou upozorňující na Mute.

Overdrive kanál je indikován zelenou LEDkou, následovanou potenciometrem vstupního "zisku" a hlasitost zkresleného kanálu.

Voicing nabízí potenciometr Contour, ovládající proměnnou EQ křivku od rovného průběhu Flat, přes More až po oblíbené „Véčko", kdy basy narůstají, zároveň jakoby ubývají středy a zvýrazňují se výšky. Zvuk nabývá jakési šťavnatosti. Přesnější frekvenční specifikaci pro plné vytočení potenciometru obsahuje manuál.

Sekce Active Equalization disponuje 4 korektory - pro výšky na frekvenci 7 kHz se zdvihem +/-14 dB, s vyššími a nižšími středy položenými na 1 kHz a 250 Hz (zisk -10/+6 dB) a basy +/- 10 dB@60 Hz. Je celkem zajímavé, že tenhle aktivní equalizér má řazení "potů" - výšky, vyšší středy, nižší středy, basy. Většina equalizérů začíná od basů. Že by zvláštnost GK?

V sekci Outputs stojí za zmínku potenciometr Boost, tedy simulace lamp na bázi "G.I.V.E. Technology" (Gate Induced Valve Effects). Při otáčení potenciometru doprava získáváme lampové nakreslení. A i když se zde jedná jen o simulaci lamp, neznělo to špatně! Druhou položkou je ovladač výstupní hlasitosti.

V Patch Bay na nás zejí 4 otvory 1/4" jacků pro efektovou smyčku, ladičku a pro externí nožní pedál, který přepíná mezi kanály A/B. Nožní pedál nepatří k dodávanému příslušenství, ostatně jako téměř vždy.

Následuje standardně koncipovaný Direct Out s XLR a hlavní vypínač se zpožděným připojením reproduktorových výstupů.

Strohá výbava zadního panelu, včetně blokového schématu, je viditelná z přiložené dokumentace, včetně země původu, tedy Taiwanu.

Basový box NEO 212

Místo reproboxu série Backline, kterýžto jsem k testu očekával, ale který v tom čase nebyl dostupný, jsem byl "obdařen" boxem série NEO, samozřejmě taktéž od GK. Takže, pojďme se nejprve, alespoň zběžně, na sérii NEO boxů podívat. Nejen dle dostupných informací, ale hlavně podle toho, jak jsou tyto boxy konstruovány a jak skvěle hrají, patří série NEO do extra ligy. NEO využívá namísto klasických feritových reproduktorů neodymiové varianty s nízkou váhou a lepší účinností. Boxy NEO jsou vyráběny nejen s běžnou pasivní výhybkou pro připojení standardního signálu, ale hlavně, jsou vybaveny tovární specialitkou GK- tzv. HMS - Horn Management System. Některé zesilovače GK, které tento HMS systém podporují, jsou vybaveny elektronickou výhybkou. Ta rozděluje signál, zvlášť do basových reproduktorů a zvlášť do výškové horny. Oba signály ze zesilovače jsou do boxu vedeny čtyřžilovým kabelem vybaveným Speakon konektory.

GK vysvětluje, že pokud dojde k přebuzení, tak toto zkreslení se projeví jen na basových reproduktorech, ale horna hraje pořád čistě. Dále je v manuálech GK udáváno, že elektronická výhybka má mnohem větší strmost, dělení kmitočtů a zvuk je tak, díky menším fázovým a frekvenčním posunům, mnohem konkrétnější.

Jelikož náš testovaný tranzistorový zesilovač GK Backline 600 systémem HMS bohužel nedisponuje, musel jsem se přidržet standardního zapojení, tzv. Full-Range.

V našem případě jsem měl k dispozici box NEO 212, tedy šestisetwattový kousek se dvěma 12" reproduktory GK12B300N-16 a hornou GK5H-8K. Frekvenční rozsah boxu se pohybuje v pásmu -/+ 5 dB od 36 Hz do 19 kHz. Reproduktory jsou vsazeny do úhlopříčky, vpravo nahoře pak nalezneme hornu a vlevo dole dva kulaté bassreflexy. Pokud se koukneme na rozměry, žádný obr to není: 690 x 555 x 425 mm, hmotnost kolem 35 kg. Přední panel boxu tvoří ocelový stříbrný "grill" s hustotou 16mm na zadním nalezneme ovládací panel výhybky, který obsahuje Speakon konektor pro připojení výše zmíněného (Bi-Amp) HMS zesilovače, přepínač režimů Bi-Amp/Full-Range módem, Full Range vstup s klasickým 6,3mm mono jackem a nastavení hlasitosti horny při módu Full-Range.

Celý box MADE in USA je potažen černou koženkou zvanou Tolex. Konstrukci boxu tvoří 11vrstvá topolová překližka, rohy jsou chráněny tzv. interlock plastovými ochranami, které samozřejmě umožňují i sestavování "stacku", neboli hradby. Na obou bocích reproboxu jsou zapuštěna přepravní madla. K dodávanému příslušenství patří nejen kabel Speakon-Speakon, ale také manipulační kolečka, která si můžeme v případě potřeby sami namontovat.

Kdo si hraje, nezlobí...!?

Jelikož ke mně zesilovač dorazil o pár dní dříve než box, nevydržel jsem (a kdo by taky vydržel?) a hlavu GK jsem napřed "zajížděl" na vypůjčeném basovém Marshallu (4 x 12", 400 W). Myslím, že tahle bedna je důstojnou odezvou pro každý zesilovač, kdysi jsem na ní testoval i "pětikilo" Warwick ProFet 5.1.

Všechny korekce equalizéru jsem nastavil na nulu, Level A - tedy gain "čistého" kanálu asi na čtvrtinu a postupně jsem vyjížděl Master. Můj Fender Precision disponuje dost silným výstupním signálem, takže asi v polovině výkonu zesilovače už bych mohl být spokojen.

Potenciometr Contour jsem vytočil doprava a přidal basy i výšky equalizéru asi na 60 procent. Jelikož mám rád, když mi basa tzv. "chroupe", vyšší i nižší středy jsem si nastavil téměř naplno. Při agresivnějším hraní se mi stávalo, že docházelo k přílišnému nabuzení vstupu zesilovače, což se projevovalo zkreslením, byl jsem tedy nucen použít spínač Gain -10dB. Potenciometr Boost jsem nastavil rovněž naplno a bylo hotovo. Výsledek? Dunivý, kompaktní a šťavnatý sound, který však nepostrádal středovou agresivitu a konkrétnost a myslím, že by se velmi dobře prosadil i v kapele tvrdšího ražení.

Byl jsem zvědav, jak se jak při tomhle nastavení bude projevovat moje aktivní bezpražcová pětka, ale tam mi stačilo přidat si na téhle baskytaře středy. Nic víc. Hluboká struna B (nebo, chcete-li, H ) zněla čistě a kulatě, ale žádné huhňání apod. Další důkaz, že frekvence equalizéru zesilovače byly navrženy správně. Zdvih všech potenciometrů zesilovače je dobře znatelný a čitelný, žádný nechrastí. Šum zesilovače je i při vyšším výkonu celkem v normě.

Kanál B, tedy basový overdrive. Při "mém" nastavení: Gain na nějakých 60-70 procentech a hlasitost Level B na téměř polovině, byl zvuk parádně "nakopnutý", ale pořád bylo slyšet, že je to ještě basa. Pro názornost - připomínalo mi to zvuk Fleovy basy z "Red Hotího" alba Californication.

Mám na mysli úvodní skladbu Around The World a umím si představit, že basáci pohybující se v agresivnějších partičkách, by tenhle sound asi hojně využívali. Jen tak, ze zvědavosti, jsem tenhle overdrive ještě prohnal chorusem (zároveň vyzkoušel efektovou smyčku zesilovače) a zvuk nabyl jakési "krásné jedovaté" pachuti... :-) Zkreslení overdrivu se pohybuje víceméně ve středních a vyšších kmitočtech a pokud jsem gain vytočil úplně naplno, dostával jsem do až do sfér, kdy moje "naboosterovaná" basa už zněla jako kytara, zvláště při hraní na vyšších strunách.

Jestliže se box Marshall choval ve spojení s Backline 600 skvěle, tak totéž musím říci i o boxu GK NEO 212. Tahle bedna je prostě navržena tak, že požadavky páně basistovy splní beze zbytku. Pokud bych měl hovořit o nějakém novém nastavování korekcí zesilovače, tak ty jsem při hře na "čistý" kanál neměnil, právě kvůli tomu srovnání s Marshallem. Lze k tomu snad jen dodat, že díky gallienovské horně a vlastní citlivosti boxu (105 dB) byl zvuk průzračnější i agresivnější, a třeba při slapování (ač tedy nejsem žádný slapař) to až "zabíjelo". Regulátor výšek na zadním panelu boxu jsem měl nastaven asi na 75 procentech.

Při přepnutí na zkreslený kanál B však bylo nutno výšky na horně citelně stáhnout, neboť zvuk overdrivu nabyl jakéhosi nepěkného "papírového" charakteru a také gain jsem musel poněkud potlačit.

Co se týče basových a středních frekvencí - box NEO 212 samozřejmě zvládl bez problémů 5 strunnou basu, tzn. (u některých aparátů) problematickou strunu B, a také mnou vyžadovaného středového "chrochtání" se mi dostávalo více než požehnaně. Rozměry boxu by u někoho snad mohly vzbuzovat skeptický nebo pobavený úsměv. Skvělý zvuk a 600 W výkonu však hovoří celkem jasně ve prospěch „dvěstědvanáctky" a menší rozměry a váha jsou, alespoň v mých očích, velké a významné plus.

Systémem každý s každým jsme ještě zkoušeli box NEO 212 se zesilovačem Marshall JCM 900, a přesto, že nejsem ortodoxní "flaškař", musím přiznat, že zvuk lamp je zkrátka zvuk lamp, a kabinet je natolik věrný a transparentní, že rozdíl v podání různých typů zesilovačů i nástrojů vyzáří zcela zřetelně.

Sečteno

Ač zesilovač Backline 600 patří do nižší úrovně než box NEO, a bohužel "neumí" technologii HMS, přesto mohu konstatovat, že jsem byl spokojen. Třída zesilovače se samozřejmě odráží v příznivé ceně 9 900 Kč, a společně s podařeným zvukem a skromnými rozměry z něho dělá velmi silnou konkurenci pro celý entry-level sektor „basáckého" trhu.

Box NEO 212 oproti tomu aspiruje na profesionální aplikace. Cena je kapánek dramatičtější, 21 690 Kč, ale podle mého soudu adekvátní a na shodné úrovni jako u konkurence, která ale tuto konfiguraci příliš často nenabízí.

Celý aparát v této „hybridní" sestavě vypadá jako větší basové kombo, ale hraje opravdu bezvadně a výkony hlavy a především charakter a dynamika boxu, zaručují basistovi více než dostatečnou rezervu. Na mamutím pódiím budou asi nadále kralovat „osmidesítky" buzené 500 a více watty, ale zcela jistě by aparát v testované konfiguraci našel bohaté uplatnění v klubech a podobných, komornějších zařízeních.