Genelec M040

Aktivní poslechové monitory
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
16 500,00 Kč
Genelec M040

Aktivní poslechové monitory série M od firmy Genelec jsou dalším (aktuálním) dokladem inovativního přístupu společnosti ke konstrukci jakostních reproduktorových soustav. Díky tomuto přístupu je společnost GENELEC ceněnou a oceňovanou stálicí na špici výrobců profesionální zvukové techniky. Historii společnosti, jejíž počátek spadá do roku 1978, byl na stránkách Music Store věnován dostatečný prostor dříve, takže nic nebrání tomu, abychom přešli přímo k předmětu dnešní recenze.

Aktivní dvoupásmový monitor pro poslech v blízkém poli M040 patří v široké nabídce Genelec do řady, nebo chcete-li série M, kterou v okamžiku vzniku tohoto článku tvoří dva modely: M030 a M040. Jde o sérii, která je podle specifikací výrobce primárně určena k použití tam, kde se tvoří a vzniká hudba, to jest v projektovém nebo domácím studiu a na dalších možných místech, kde se hudba komponuje, zkouší a nahrává. Je navržena s ohledem na to, že ne vždy se bude jednat o prostředí s optimální, vyváženou a ošetřenou akustikou. Tomuto účelu je konstrukce a výbava adekvátně podřízena. Design obou modelů je v zásadě shodný, rozdíl je pouze ve velikosti, obsahu a ve výkonu. My jsme k testu dostali větší a silnější z obou modelů, Genelec M040. 

Tento monitor je osazen basovým reproduktorem o průměru 6,5 palce, výškový reproduktor má průměr 1 palec. Oba reproduktory jsou „poháněny“ samostatnými zesilovači. Pro basový reproduktor je vyhrazen zesilovač s výkonem 80 wattů, zesilovač pro výškový reproduktor disponuje výkonem 50 wattů. Použity jsou digitální zesilovače třídy D a monitor s nimi dokáže vyvinout akustický tlak (SPL) 107 dB. Dělící frekvence je „posazena“ na 2,5 kHz. Přenášený frekvenční rozsah je 48 Hz až 20 kHz. Pro doplnění a srovnání: menší model M030 je osazen basovým reproduktorem o průměru 5 palců, výškovým reproduktorem o průměru 3/4 palce. Tuto soustavu pohánějí dva zesilovače o výkonu 50 wattů (basy) a 30 wattů (výšky) s dosažitelným akustickým tlakem (SPL) 103 dB a přenášeným pásmem od 58 Hz do 21 kHz.

Veškerá výbava monitoru M040 se nachází na jeho zadní straně. Začít můžeme u propojování. K dispozici je v prvé řadě symetricky zapojený tzv. „kombo“ konektor XLR-1/4“ TRS umožňující symetrické propojení s dalším profesionálním zařízením. Protože se u monitoru M040 počítá i s provozem v domácích podmínkách, k dispozici je také nesymetricky zapojený konektor RCA/Cinch určený pro připojení domácích a poloprofesionálních zařízení. Další výbavu tvoří tři přepínače a jeden vypínač. Vypínač slouží k zapnutí napájení. Zapnuté napájení je signalizováno zelenou LED diodou na přední straně monitoru. Napájecí zdroj je spínaný a umožňuje připojení k napájecím napětím v rozmezí 100 až 230 voltů. Přepínače jsou tři, každý má tři polohy a slouží k uzpůsobení charakteristik monitoru pro různá akustická prostředí. Nejprve je to přepínač Bass Level, kterým je možné snížit hlasitost basů o 2 nebo 4 decibely. Poloha -2 dB označená Wall by se měla aktivovat, pokud je monitor M040 umístěn blízko zdi. Poloha označená -4 dB Corner by měla být aktivována, pokud je monitor umístěn v rohu místnosti. Střední poloha přepínače označená Free znamená rovný průběh bez útlumu pro dobré akustické podmínky. Další přepínač je označen jako EQ. Ten, v jedné své krajní poloze označené jako Tabletop EQ, kompenzuje zdůrazňování basů při umístění monitoru na desce stolu. Ve své druhé krajní poloze označené jako Bass EQ aktivuje pozvolný útlum basů od frekvence zhruba 200 Hz. Střední poloha tohoto přepínače nese označení OFF, a to neznamená nic jiného, než že je přepínač deaktivován a přenosová charakteristika monitoru bez úprav. Třetím přepínačem se nastavuje základní citlivost vstupů monitorů. K dispozici jsou polohy označené Low -10 dB, Very Low -20 dB a High 0 dB. K tomu myslím není třeba žádný další komentář.

Hned v úvodu jsem zmínil inovativní přístup ke konstrukci reproduktorových soustav. GENELEC se, jako už dlouhodobě etablovaná společnost, nebál před časem přijít s řadou malých a následně úspěšných reproduktorových soustav, jejichž skřín byla vyrobena z tlakového hliníkového odlitku. V případě monitoru M040 jde GENELEC ještě dál a představuje skříň NCE™ (Natural Composite Enclosure™), která je vyrobena z přírodního kompozitového vlákna, kde polovinu materiálu tvoří dřevité vlákno. Skříň je tvarována tak, aby byla potlačena difrakce na hranách a využívá moderního řízení vyzařování DCW™ (Directivity Control Waveguide™).

Účelem tohoto vybavení je zajistit vynikající frekvenční vyvážení i v obtížných akustických podmínkách. V případě M040 je také zajímavě a neobvykle proveden odvod akustického přetlaku ze skříně. Nenajdeme zde klasický otvor basreflexu na přední nebo zadní stěně monitoru. Otvory do skříně se nacházejí na spodní straně monitoru, kde výlisek skříně tvoří podstavce, na nichž skříň vlastně stojí. Monitor na plochu nedosedá celou svou spodní stranou, ale skříň plynule přechází v tyto duté podstavy po stranách, které slouží jako basreflex a do jisté míry současně také jako tzv. „odhmoťňovací“ nohy, které snižují přenos vibrací do podkladu (desky stolu). Aby byl účinek co nejvyšší, dodávají se k monitoru nalepovací pásky z akusticky „mrtvého“ pěnového materiálu, které se lepí na spodní stranu podstavců. 

Za netradiční, ale „vychytanou“ skříní monitoru M040 v žádném případě nezaostává ani elektronika. Jak bylo řečeno, monitor pohání dva digitální zesilovače ve třídě D. Napájecí zdroj je spínaný a je vybaven funkcí zpožděného připojení reproduktorů při zapnutí. Stisknete vypínač, a zhruba po dvou vteřinách se reproduktory aktivují. Součástí elektroniky je také funkce ISS™ (Intelligent Signal Sensing). Tato funkce sleduje audio signál a přepíná monitory při jeho nepřítomnosti do pohotovostního režimu Standby se sníženou spotřebou. Monitor má při plném provozu spotřebu 60 wattů a v pohotovostním režimu spotřebu méně než 0,5 wattu. Taková je tedy výbava M040.

Až teprve vybalení monitorů z přepravního kartónu dává konkrétní představu o tom, co je vlastně technologie Natural Composite Enclosure™ – použitá při výrobě skříně – zač. Černý materiál působí na dotyk jako materiál na pomezí plastu a gumy. Tlakový výlisek skříně ale vůbec nepůsobí nijak lacině nebo křehce. Skříň monitoru se zdá být robustní a jedna M040 se vším všudy váží 7,5 kg. Usazení monitorů do některé z výrobcem doporučených pozic je dílem okamžiku, propojení se zvukovým systémem netrvá o mnoho déle, takže je možné udělat si pohodlí a rovnou se pustit do poslouchání. Ještě před zapnutím jsem si provedl základní nastavení frekvenčního průběhu, který odpovídá mému umístění monitorů na desce stolu a současně také nastavení citlivosti vstupů. Pokud nemám k dispozici zařízení pro objektivní proměření, rád využívám výrobcem navržená nastavení, protože sluch může být někdy tím nejméně vhodným nástrojem pro optimální nastavení. V tomto případě mi místo otočných potenciometrů maximálně vyhovují páčkové přepínače, které zajišťují jasně definovaná a shodná nastavení u obou (nebo více) monitorů, a to hlavně při nastavování vstupní citlivosti monitoru pro příchozí audio signál. Jedním z nejdůležitějších předpokladů pro správné vyhodnocení poslechu dvoukanálového sterea, ale i vícekanálového materiálu, je maximální možná shoda parametrů obou (všech) zvukových kanálů.

Po zapnutí napájení se s malým zpožděním připojí reproduktory. Připojení je doprovázeno nepatrným lupnutím. Poté jsou monitory definitivně připraveny zahrát. Abych monitory trochu dostal „do ucha“, připravil jsem si nejprve porci sobě dobře známých starých, starších a ryze současných hudebních nahrávek na CD. Monitory jsem připojil přímo k CD přehrávači. Vstup M040 jsem rovnou nastavil na -20 dB, abych se hned v úvodu nedočkal nechtěného extrémního přívalu hudby. Přestože jsou monitory určeny i k práci doma, je jejich výkon pro tento účel podle mého názoru trochu naddimenzován (130 wattů na monitor). Pokud sedíte u svého počítače někde v obývacím pokoji, dětském pokoji, nebo v ložnici a jste od monitorů vzdáleni asi tak metr a půl až dva, stěží vydržíte delší poslech i na polovinu výkonu, kterého je monitor schopen, nehledě na to, že asi ani nepotěšíte ostatní členy rodiny, a už vůbec ne sousedy, zvlášť v pozdějších nočních hodinách. 

Velký výkon není záležitostí pouze monitoru M040, protože monitory pro poslech v blízkém poli dnes zcela běžně disponují vysokými výkony a jsou schopny vyvinout značné akustické tlaky. Druhou stranou mince ovšem je, že když jsou pak takové monitory oficiálně doporučovány i pro hudební aktivity v rámci našich domácností a podobných lokací, nedokážou „zahrát“ potichu. V režii nahrávacího studia není obecně problém pustit monitory dostatečně nahlas, ale při komornějším poslechu doma z reprodukované hudby zbyde pouze jakési bublání v basech, šustění na výškách a jinak téměř nic. Takovou zkušenost jsem během času udělal při testech různých monitorů různých výrobců a na prstech jedné ruky bych možná spočítal ty, které zvládaly hrát uspokojivě i při nízké hlasitosti. M040 počítám mezi ně. Při poslechové hladině odhadem tak do deseti wattů byl reprodukovaný obraz čistý, detailní a dynamický. Monitory nepředvádějí žádnou okázalou show, jsou v podstatě zvukově nenápadné, ale vždycky dokážou překvapit tím, že poctivě „zahrají“ to, co se v hudební nahrávce nachází. Posloucháte například skladbu, která se před vámi odvíjí a plyne, a téměř v závěru se objeví jediný osamělý úder na velký kotel, který zazní na velmi hluboké basové frekvenci, která se jinak nikde jinde ve skladbě nenachází. Reálnost a plastičnost toho jediného úderu vás překvapí, a to zrovna ve chvíli, kdy začínáte uvažovat o tom, jestli monitor vůbec umí zahrát také nějaké pořádné basy. 

Po nějaké době poslouchání je najednou jasné, že monitor hraje téměř výhradně pouze to, co se v reprodukované nahrávce nachází. Nic nepřikrášluje, nepřidává a ani neubírá. A o to tu přeci jde. Jistě že to není ten nejlepší monitor na světě, ale dá se velice dobře použít k dobrému vyhodnocení hudebního materiálu. O to větší utrpení pak pro mě byl poslech některých současných nahrávek, kdy jsem musel „protrpět“ všechny ty zrnité, roztřepané výšky, „vykastrované“ středy, nekonkrétní zdůrazněné basy a téměř nulovou dynamiku „zmasakrovanou“ masteringem v honbě za dosažením co nejvyšší hlasitosti nahrávky. To vše monitory podávaly v celé své nahotě a hrůze. Zlatý šum analogového pásu... 

Dále jsem potěšil sluch několika filmy na DVD. Zvukové stopy filmů mohou být dobrou ukázkou zvukového řemesla. Nejen hudební podklad, ale i dialogy a ruchy. S monitory jako jsou M040 si dokážete udělat dobrou představu o tom, jak se filmový zvuk dělá: v jakém frekvenčním pásmu leží dialogy, kde se nacházejí ruchy a jak je namíchána doprovodná hudba. 

A také o tom, co je to dynamika nahrávky a co je to stereo (a případně také vícekanálový zvuk). Dvojice monitorů M040 dává velice dobré rozlišení ve stereu, a to i při relativně malé vzdálenosti obou monitorů od sebe. V mém případě byla nejkratší vzdálenost monitoru od sebe 1 metr. 

S různorodým zvukovým materiálem netrvá dlouho si monitory „naposlouchat“. Brzy jsem je měl natolik „přečtené“, že jsem se pustil do cvičného míchání stop svých vlastních nahrávek. Při konkrétní představě o výsledku může jít práce celkem svižně od ruky, protože velice dobře slyšíte, jak do sebe věci zapadají nebo ne. Monitory se dají při rozumné hlasitosti poslouchat dost dlouho, aniž by vás jejich poslech unavoval. A to je dobré.

Už léta jsem přesvědčen o tom, že dobrý poslech je klíčovým prvkem pro výslednou kvalitu zpracování zvukového materiálu. Čím lepší poslech si můžeme dovolit, tím profesionálnějších výsledků můžeme dosáhnout. Pamatuji dobu, kdy byla značka GENELEC dostupná víceméně pouze „velkým“ profesionálním zvukovým pracovištím, která si mohla dovolit do monitorů této značky investovat. Nějakou dobu se už ale společnost snaží zpřístupnit své výrobky širšímu spektru uživatelů. Právě monitor Genelec M040 je toho dokladem. V dané cenové kategorii dostává uživatel dostatečně kvalitní produkt podepřený tradicí a moderními technologiemi.