Gibson SG Special Faded

Hobluj Angusi!!!
Distributor: 
Cena: 
26 990,00 Kč

Psát test na nástroj, na takovou legendu jakou bezesporu eSGéčko je, hraničí téměř se zbytečným popisováním papíru. Ostatně by stačilo napsat pár vět a vše by bylo řečeno. Kytara je z jednoho druhu dřeva, umí skvěle nejedno spektrum zvuků, vymyslela ji a vyrábí firma Gibson, a i přes všechny možné módní vlivy, kterými elektrická kytara prošla, je pořád oblíbená už téměř 50 let. To je asi ten nejlepší test, který může být.

Proč to tak je? Zkuste zavolat a zeptat se kytaristů jako jsou např. Angus Young, John McLauglin, Tony Iommi, Michal Pavlíček, Frank Zappa a tuny dalších. Nebo možná bude stačit poslechnout si je a přijdete na to sami. Gibson nedávno přišel s edicí nazvanou SG Special Faded, která vychází, nebo můžeme říci, že je reedicí nástrojů ze začátku 70. let, kdy se začala Esgéčka vyrábět. I přes to, že může být předem vše jasné, se na tuto kytaru podíváme podrobněji.

Konstrukce

Co se týče vlastní konstrukce nepřichází Gibson u této edice Sgéček s ničím novým či převratným, co by zásadně změnilo pohled na stavbu el. kytary, ale spíše se striktně drží léty osvědčené, a pro Gibson tolik typické, konstrukce. Ono, proč měnit něco, co funguje a na co jsou kytaristé u téměř 50 let zvyklí. Stejně je tomu tak i s vlastním výběrem materiálu. Takže masivní korpus o šířce cca 34 mm, vyrobený ze dvou kusů spíše lehčího typu mahagonu, na který je nad devatenáctým pražcem precizně vsazen a přilepen masivnější krk o menzuře 24 3/4 palce (opět gibsnovská klasika), na který je použit, stejně jako u korpusu, mahagon. Hmatník, do kterého je vsazeno 22 silnějších jumbo pražců, je vyroben, jak jinak než, z palisandru. Třetí mahagonovou částí už nemůže být nic jiného než klasická, lehce dozadu nakloněná hlava, která na první pohled, již přes půl století, jasně identifikuje výrobce. Najdete na ní pochopitelně logo firmy, výrobní číslo a pro řadu konzervativních kytaristů tolik neodmyslitelný a magický nápis made in USA:-). Co se týče hardware, nástroj je osazen bez problému chodícími, můžeme říci vintage mechanikami, s plastovými zvonečky na jedné straně kytary a struníkem stopbar s kobylkou Tune-o-matic na straně druhé. Tady myslím, že není potřeba víc psát, je to opět půl století stejné a popsané na téma této kobylky již byly určitě stohy papíru. Jen bych se možná zmínil o výhodě tohoto systému (teď pomíjím zvukové vlastnosti) a tím je určitě velmi snadné seřízení celého nástroje (oktávy, výška strun atd.).

Asi se budu opakovat, ale i co se týká výběru snímačů je zde opět použita gibsnovská klasika. Pro ty z vás, kteří se aspoň někdy setkali s kytarami Gibson, nebo obecně pokud jste někdy řešili snímače, nebude nejspíš ničím novým a překvapivým dvojice Alnico humbuckerů s označením 490T u krku a 490R u kobylky. Oba snímače se dají pochopitelně výškově seřizovat dvěma stavitelnými šrouby po stranách snímačů. Sice asi po sté, ale přece jen pro pořádek možnosti ovládání snímačů u Gibsonu – čtveřice plastových ovladačů hlasitost (dvakrát volume, dvakrát tónová clona) pro každý snímač zvlášť, a třípolohový přepínač (kobylka, oba a krk). Co mi je na SG sympatické je umístění všech ovládacích subjektů na zadní části korpusu, čímž lze dosti eliminovat nechtěné ztlumení nebo přepnutí snímačů při hře. Zmínit bych se určitě ještě měl o vlastní povrchové úpravě, jak korpusu, tak zadní části krku, kterou v Gibsonu nazývají Worn Brown (worn-opotřebovaný, ušlapaný, obnošený …). Tento skříňový, velmi syrový a naturální design, mi je na tomto nástroji velmi sympatický, a vlastně i trochu obrazně předurčuje, jak by se mohla kytara chovat při hraní. Přirovnal bych to například k tomu, když vidíte zelené nedozrálé jabko a už v celém těle cítíte, jak bude kyselé, aniž by jste do něj kousli.

Když se ještě podívám na vlastní řemeslné zpracování tohoto nástroje není k tomu co vytknout. Vše je v podstatě tak jak má být, nástroj ladí, pražce jsou zabroušené a nikde se nederou ven, skvělá povrchová úprava atd.. Kytara navíc přišla na test seřízená, dokonce na ní nebyly ani natažené devítky, takže stačí jen hrát.

Herní vlastnosti a zvuk

Tak se postupně od faktů přesouváme k mým subjektivním názorům k tomu nástroji, což znamená, že pokud se o něčem zmíním, že se mi to nelíbí, neznamená to, že je to špatně, ale pouze, že to nesplňuje pouze mou představu. Stejně bych určitě doporučil, a to se netýká jen tohoto testu, pokud vás něco zaujme, rozjet se do prodejny, a nástroj či přístroj si sami pořádně vyzkoušet. Neberte ohledy při tom ani na mnohdy nepříjemné prodavače či rady kohokoliv jiného, ale pouze na váš dojem, protože jenom vy budete sami na nástroj hrát. Tak teď už konečně k našemu esgéčku. Nástroj velmi dobře sedí na těle, dokonce ani malinko nepřepadá na hlavu, což je známý problém některých esgéček. Velmi sympatická je i jeho relativně nízká váha, takže pokud hrajete třeba i pětihodinovou produkci (zábavy, plesy atd,) nemělo by činit problém, mít nástroj celou dobu na těle. Opravdu není nic horšího, než pokud vás během hraní chytnou záda. V tu chvíli dáte za jednu růžovou pilulku i život J. Pokud vám sedí spíše robustnější krky, budete velmi spokojeni, protože tento nástroj má krk opravdu jak poleno. (To určitě kladně přispívá k výslednému zvuku). Díky své konstrukci materiálem atd. hraje nástroj spíše ve středech, takže by neměl mít sebemenší problém v prosazovaní v kapele. Co se týká vlastní tvorby tónu věřte, že vám tato kytara nic neodpustí a ani příliš nepomůže, musíte ho hold z nástroje doslova vyždímat. Ale když se vám to bude dařit, kytara se nádherně rozezpívá. Ve finále je to jen a jen ku prospěchu věci, protože nástroj bude opravdu reagovat tak jak na něj hrajete. Celkově bych zvuk charakterizoval jako tlustý, středový hodně syrový či dřevěný, bez většího zabarvení, s dobře separovaným a konkrétním podáním jednotlivých strun – tedy žádné slévání v akordech, a vzhledem ke konstrukci s dostatečnou dynamikou. Čistý zvuk má „šťávu" a razanci, vystřelí skrz ostatní nástroje, ale označil bych ho jako jakýsi protipól stratovského skleňáku. Cinkání tedy určitě neočekávejte, spíše plnokrevný bigbítový beglajt. Asi nejvíce se kytara líbila ve spojení s měkčími zesilovači britského typu (Marshall atd.) a s nastaveným chrunchovým nebo chcete-li jemným zkreslením. Tón zůstával stále konkrétní a příjemně se s ním pracovalo. Pořádný nářez se dá z kytary pochopitelně dostat také, nástroj zachová značnou konkrétnost i při vysokých gainech, ale přeci jen se mi více líbila s jemnějším zkreslením ala 70., 80. léta, kde se zvuk nástroje vyznačuje určitou naturálností či syrovostí. Nejméně mne oslovila kombinace s Fender zesilovači (samozřejmě lampovými) kde SG znělo poněkud bezpohlavně. S trochou nadsázky lze říci, že kytara umí jen jeden zvuk, ale zato pořádně. Pokud máte rádi hodně dřevní středový tón, budete nespíš spokojeni. Jeho využití bych viděl asi nejvíce v rockových kapelách, případně u kytaristů, kteří mají rádi zvuk 70. let bez použití jakýchkoliv digitálních mršítek, která můžou malinko ten hezký vintage tón zabít. Naopak kvalitní tranzistorové preampy (Carvin, Tech21) komunikovaly s „dřevěňákem" jedna báseň a tato technologie je tudíž pro ozvučení stejně vhodná jako výše zmíněné lampy. Hrát se ale samozřejmě dá cokoliv - od jazzu po country, to ostatně záleží pouze na vás, jak barvu zvuku využijete.

Závěr

Pokud hledáte kytaru do rockové kapely, se spíše vintage zvukem, může být právě esgéčko možným řešením. Výhodou je určitě dobré řemeslné zpracování, výběr materiálu a osazení, jednoduchost, nízká váha a vzhledem ke značce i doporučená cena 26 990 Kč. K nástroji dostanete i černý gigbag s logem Gibson, takže pokud jste ten typ, co si potrpí na značku, můžete tím částečně ukojit i své ego :-). Pokud by se vám nezamlouvala barva,dělají v Gibsonu tento model, tuším ještě v tzv. worn cherry provedení.