Godin SD Leaftop

Když je kytara šik
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
17 490,00 Kč

Květen ani červen se nám letos poněkud nevydařil, ale ke mně domů jaro přišlo – až z Kanady. Na rozdíl od ostatních nástrojů, které se po desetiletí výrazně nemění, vývoj kytary se nezastavil. Panu Godinovi se po více než dvacet let daří nacházet perfektní rovnováhu mezi tradicí a aplikací moderních technologií. Díky realizaci experimentů si jeho vkusné logo našlo pevnou pozici nejen ve tvrdém konkurenčním světě producentů kytar, ale i v srdcích těch, kteří se pomocí jeho nástrojů seberealizují.

Intro

Bez jakéhokoliv sebeobelhávání musíte souhlasit s tím, že kdyby tahle kytara uměla chodit a prošla kolem vás, asi byste ucítily lupnutí v krčních obratlích a ztuhlost příslušných svalů.

Na zkoušce jsem ji ledabyle vyndal z pouzdra mé vlastní kytary, ale kamufláž nevyšla.

Ačkoliv je podobné barvy jako můj nástroj, pozornosti mých jinak žoviálních kolegů, neunikla. Dlouhá léta jsem konzervativním zastáncem jisté značky, ale tuhle kytaru prostě musím mít.

Konstrukce a design

Tělo je vytvarováno pro pohodlí a jeho ihned rozpoznatelný tvar lascivních křivek si zachovává osobitou charakteristiku a nesnaží se rafinovaně kopírovat proporce jiných originálů. Se svými 330 mm v nejširším bodě a tloušťkou 45 mm nepatří mezi úplně ty nejštíhlejší, ale ladnými konturami umí velice snadno obelhat vaše smysly, a tak sázky o velikosti srovnatelných nástrojů neuzavírejte. Krk s menzurou 24.75“ a radiusem 12“ je zafixován do těla čtyřmi šrouby a namísto silné vrstvy laku je potažen saténovým finišem, který je příjemný na dotek a dává pocit bezrezistentního pohybu po krku. Hmatník (ve všech barevných provedeních můžete volit variantu z palisandru, případně javoru) s šířkou 43 mm na nultém a 52 mm na dvanáctém pražci je osazen 24 středně silnými a perfektně usazenými pražci bez výrazně ostrých hran nebo nerovností. Více pozornosti věnované této oblasti by však nástroji neuškodilo. Lahůdkou je ovšem spojení krku s tělem, které umožňuje bezproblémový přístup až na poslední 24. pražec. Nezbývá než obdivovat mistra Godina, jak se mu podařilo v tak kriticky zeslabeném místě dosáhnout superkomunikačních vlastností mezi tělem a krkem. Na vkusně tvarované hlavě ozdobené logem a osazené z jedné strany Godin strojky, je přístup k seřizovacímu imbusu svorníku. Najdete zde také dva srážeče strun z plastu - chytrá volba, jak omezit tření. Krom jiného mě zaujalo poněkud delší protažení hmatníku za nultý pražec, které zakrývá částečně otvor pro imbus nastavení předpětí krku. Tělo, jehož střed je z javoru a okraje z dřeva topolového, je oděno do hávu úžasného obláčkového javorového „lightburstu", jímž se většinou chlubí poněkud dražší kytary. V tomto případě se však nejedná o klasickou masivní vrchní desku, ale dobře prokreslenou javorovou dýhu (nabízí se i provedení s dýhou ze žíhaného javoru). Tři Godin snímače, dva singly a jeden humbucker jsou ve stejné vintage zažloutlé barvě jako jejich kryt opatřený malým logem v jeho horní části. Pětipolohový přepínač a chromovaný hardware harmonicky doplňují tuto pastvu pro oči. Nějak mi však nesedí tak trochu nedecentní tvar knoflíků hlasitosti a tónové clony.

Sound a hratelnost

Srovnávat s nástroji X, Y, Z nebudu, to je v podstatě nemožné. Jak matka příroda zařídila, nic není nikdy úplně stejné, a platí to i v tomto případě. Dva totožné nástroje stejné značky i série budou mít vždy svoji typickou a odlišnou charakteristiku.

„SDéčko“, které jsem měl tu čest míti v pronájmu po dobu jednoho měsíce, bylo mým společníkem na zkouškách, vystoupeních, ve studiu i doma v obýváku, a přiznám se, že jsem svůj vlastní nástroj malinko zanedbával. Snad mi bude prominuto.

Při hře ve stoje zůstává bezvadně vyváženo na řemenu, nic nepřekáží a ihned se s ním skamarádíte. Nasucho hraje kytara hlasitě a už zde je slyšet šířku tonálního spektra. Velmi citelné vibrace při pevném sevření v pozici v sedě probíhají tělem jako příjemné brnění - známka toho, že kytara bude hrát i přes aparát a pravděpodobně se i zbavíte sustain pedálu. Tak jako obvykle jsem prohnal nástroj přes všechny možné krabičky, simulátory, comba atd. Klasická lampa je ovšem nenahraditelná a skutečně sound nástroje prověří. Tři snímače v kombinaci s pětipolohovým přepínačem volume control a jednou tónovou clonou, která operuje na všech třech snímačích, nabízí širokou sonickou paletu kultivovaných zvuků, nuancí barev s průrazným „cink, klang a ping" na pozadí sametového tónu. Třípružinové vintage vibráto pracuje spolehlivě a rozšiřuje zvukovou versatilitu o další dimenzi. Páka vibráta nemá závit a jednoduše se zasouvá do příslušné zdířky – účelné řešení, které umožňuje bleskovou montáž a neomezenou rotaci kolem její osy. Od výrobce je nástroj přiměřeně seřízen , přesto však je zde mnoho prostoru pro vylepšení. Kytara ladí ve všech polohách a drží ladění i při exponovaném vytahování strun.

End 

Všechny části tohoto modelu jsou kanadského původu, nástroj je však zkompletován mimo území Kanady. Asi vás teď napadne, že se Mr. Godin zařadil mezi ostatní výrobce, kteří kompletaci svých nástrojů přesunuli na Dálný východ. Překvapivě tomu tak není. Konečnou podobu nástroj získává v USA. Jednou z příčin zřejmě budou daňové úlevy. Co mi však dává větší smysl, je zkušenost Američanů daná tradicí výroby elektrických kytar a absence jazykové bariéry. Na této kytaře je provedeno více ručních zásahů než u mnoha nástrojů pocházejících z renomovaných „Custom Shop".

„SDéčko“ je s ohledem na výběr materiálů a úroveň zpracování velmi dobře vyvážený a designérsky povedený nástroj. Zvukově bych ho rád viděl v oblasti Rock a Rythm & Blues, jistě ale zvládne v pohodě i jiné žánry. Alespoň z mého pohledu je esteticky neodolatelný a lehce si dovedu představit to pokušení a šachy s rodinným rozpočtem směřující k jedinému cíli. Získat ho! Vřele ho doporučuji, protože je prostě „ŠIK".