Hardwire TR-7 Tremolo/Rotary

Kytarový tremolo efekt
Distributor: 
Cena: 
3 400,00 Kč

Pokud patříte k milovníkům klasických efektů jako jsou tremolo, vibrato či rotující reproduktory, ale marně sháníte vhodné zařízení, které je nabízí, je na čase vyzkoušet krabičku HardWire TR-7. Ta je má všechny pěkně pohromadě a ve vysoké kvalitě. Rozpulzovat vaši kytaru a roztočit reproduktory tak dokáže na jeden jediný stisk nožního spínače!

Dnes už je to asi zbytečné opakovat, ale značka HardWire fakticky náleží ke společnosti Harman a dá se mluvit o jakési osamostatnělé větvi DigiTechu, proslulého to výrobce kytarových a basových krabiček (samozřejmě nejen těch). Vznikla s cílem vytvořit řadu profesionálně pojatých efektů, které se kromě špičkového zvuku vyznačují také velkou robustností a zaručují vysokou spolehlivost při použití na pódiu. V průběhu doby se nám nabídka těchto efektů pěkně rozrostla a v současnosti čítá už asi deset zařízení, což znamená, že většina zájemců z nich může sestavit kompletní pedalboard. Model TR-7 Tremolo/Rotary je jedním z nejnovějších přírůstků a jak napovídá samotné označení, nabízí efekty typu tremolo, vibrato a rotujících reproduktorů – všehovšudy přitom poskytuje sedm různých typů zvuků či režimů v plném stereu, ve vysoké zvukové kvalitě a v neposlední řadě také v profesionálním „balení“, které se vyznačuje mimo jiné také vypínáním efektu formou true bypass, aby krabička ve stavu nečinnosti nijak nepoznamenala výsledný zvuk.

Tremolo v bleděmodrém

Po zběžném ohledání lze konstatovat, že konstrukce TR-7 je prakticky dokonalá. Pokud už jste měli možnost se s některým z produktů HardWire blíže setkat, vpodstatě vás tento model nemá čím překvapit, protože fakticky kopíruje ostatní členy této rodiny. Základem je robustní kovový odlitek v ocelově modré či našedlé barvě s nášlapným krytem chránícím nožní spínač. Pod tímto krytem je také uložena 9V baterie, k níž se můžete dostat velmi snadno: stačí zboku zatlačit kupříkladu špičkou jacku kytarového kabelu na osu „pantu“ a celá krytka vyskočí ven. Po výměně ji pak můžete pouhou rukou nasadit zpět. Nemusíte nic složitě odmontovávat. Kromě toho můžete efekt napájet i z adaptéru (pokud si jej přikoupíte). V balení najdete mj. také krytku z pevné gumy StompLock, tvarovanou pro nasazení na potenciometry tak, aby chránila při živém hraníovládací panel. Samotný ovládací panel čítá tři potenciometry (zleva doprava): Speed, Depth a Modify – plus jeden přepínač typu efektu nabízející sedm poloh. Potenciometry slouží k nastavení rychlosti a hloubky modulace, Modify má pak funkci proměnlivou podle typu vybraného efektu. Velmi praktické je, že nožní spínač slouží nejen k zapnutí/vypnutí efektu, což indikuje LED nad ním, ale také jako Tap Tempo (stačí jej na pár sekund podržet sepnutý), tedy nastavení rychlosti modulace během hry podle aktuálního tempa skladby. U potenciometrů stojí za pozornost nejen jejich chromované hlavičky, ale také fakt, že nejde o běžné analogové typy. Vyznačují se tužším „krokovým“ chodem a v podstatě fungují jako mnohapolohové přepínače (napočítal jsem celkem 41 poloh). A jelikož je kolem každého přesná stupnice, můžete se kdykoliv vrátit k naprosto totožnému nastavení. Konstrukčně se jedná snad o „nejvymakanější“ ovládání, s jakým se můžete u běžných krabiček setkat.

s tím, že pokud připojíte vstupní signál jen k prvnímu konektoru, na výstupu je signál na obou, pokud připojíte dva samostatné signály ve stereu, jsou zpracovány odděleně. Oba kanály jsou přitom sice zefektovány stejným způsobem, ale pokud má každá větev jiný zvuk či jiné předřazené efekty, „neslejou se“ v TR-7 do jednoho.

Trumfy v rukávu

Nyní se můžeme vrhnout do praxe a říci si něco k nabízeným efektům. Testovali jsme čistě v mono režimu, což pro vyzkoušení zvukových možností zcela postačuje. Plné stereo ocení hlavně ti, kdo používají dva samostatné, zvukově odlišné kanály s dvojicí koncových zesilovačů a reproboxů. Jednotlivé možnosti si stručně popíšeme hezky jednu po druhé. V první poloze přepínače režimů máte k dispozici klasické Tremolo v jeho základní podobě. Potenciometr Modify přebírá funkci nastavení tvaru křivky, což znamená, že k dispozici je množství různých typů či průběhů modulace. V manuálu to není přesně popsáno, ale podle zvuku je patrné, že se pohybujete od sinusových či trojúhelníkových křivek, které signál modulují jakoby kratšími pulzy, až po obdélníkovou či čtvercovou modulaci, která zvuk kytary znatelně rozseká na pravidelné „kostičky“. V kombinaci se Speed máte nepřeberné možnosti nastavení rychlosti a délky modulace a pomocí Depth můžete přizpůsobit míru ovlivnění signálu od mírného „vlnění“ po výrazně přerušovaný zvuk. Zejména hrajete-li s vyšším zkreslením, můžete si hloubku nastavit i tak, že během hry tremolo prakticky není znatelné a projeví se až při doznívání. Celkově se zvuk Tremola vyznačuje tím, že kromě modulace tón téměř nepoznamenává, tzn. zachovává jeho kvalitu a ostrost, a celkové vyznění je tak, dá se říci, modernější.

Oproti tomu druhý typ, Opto Tremolo, je orientován na klasičtější vintage zvuky. Cílem je zde napodobit obvod používaný v zesilovačích Fender a výsledkem je skutečně příjemný old-schoolový tón, který není tak agresivní, jako v prvním případě, a ani při vyšší hloubce modulace vám „netrhá“ uši. Zde je využíván pouze jeden typ křivky a ovladač Modify slouží jako Tone k nastavení barvy zvuku, která se pohybuje od zastřenějších po ostřejší. Velmi zajímavé je Bias Tremolo, s nímž se u jiných krabiček moc často nesekáte. Je inspirováno tremolem ve vintge zesilovačích Vox, které pracovalo na bázi proměnlivého BIASu elektronek. Zvukově jde opět o klasický - uchu příjemný – tón; je zde ale ten rozdíl, že modulace se „spouští“ úderem trsátka. Jinak řečeno: zatímco u běžného tremola jeho aktivací spustíte oscilátor, který pak neustále „jede“ a vy se do něj musíte rytmicky trefovat podle nastavené rychlosti, tady začíná efekt modulovat vždy současně s rozezněním struny (při silnějším úderu do ní také zaznamenáte jakoby mírné žbluňknutí). Efekt reaguje i na práci levé ruky: když u delšího tónu vykouzlíte výraznější vibráto a měníte při něm rychlost levačky (oproti rychlosti tremola), modulace na to reaguje a spouští se jakoby „odznova“ při každém povytažení struny – máte tak pocit, jako byste rychlost tremola ovlivňovali přímo pohybem levé ruky. Dalším efektem v pořadí je Duo Tremolo - jednoduše řečeno dvě tremola zapojená v sérii za sebou. Potenciometr Modify zde umožňuje nastavovat rychlost druhého tremola. Výsledkem jsou zajímavé rytmické vzory, které vznikají kombinací modulace dvěma oscilátory s různými rychlostmi – něco jako „ta-ta-ta-t-d-d-ta-ta“. Rotary, který emuluje Leslie efekt v těžkých a drahých reproboxech s rotující hornou a rotorem, bude nepochybně jedním z velkých lákadel, proč sáhnout po TR-7. Výsledek je - i s ohledem na to, že je to jeden z nejobtížněji napodobitelných efektů vůbec – velmi povedený. Potenciometr Depth zde v podstatě nastavuje hranici „rozladění“ a Modify úroveň nezefektovaného signálu. Škála nastavení zde sahá od příjemných, docela autenticky znějících zvuků až po agresivnější polohy, už trochu dráždící ucho a vyznívající docela psychedelicky. Chcete-li autentičtější výsledek, je dobré si s nastavením trochu pohrát. UltraVibe je inspirovaný populárním efektem UniVibe, který zvuk moduluje kombinací Chorusu a Vibrata. Oproti klasické verzi zde můžete vedle rychlosti a intenzity nastavovat (ovladačem Modify) zároveň úroveň vibrata a nezefektovaného signálu (v nepřímé úměře). Výsledek nezní jako přesná kopie originálu, nezdál se tak teplý či „vintage“, nicméně jako efekt sám o sobě je UltraVibe super a nabízí spoustu pěkných možností. Pod číslem sedm si na přepínači režimů můžete navolit poslední typ efektu, a to VibroPan. Jde o dvouhlasé vibráto umožňující nastavení fáze mezi oběma hlasy (Depth nastavuje ladění oproti základnímu tónu, Modify fázi až do 180 stupňů). Už z popisu je asi patrné, že půjde o lahůdku pro hledače neotřelých zvuků s širokou škálou nastavení od sympatických, hřejivých zvuků až po výraznou modulaci kombinující kolísání ladění s posuvem fáze. Po stránce audio kvality TR-7 drží laťku nastavenou ostatními efekty řady HardWire na vysoké úrovni a chová se dobře, jak u čistých, crunch tak i sólových zvuků, přičemž nemá na tón žádné vedlejší negativní účinky z hlediska dynamiky apod.

Hodně muziky

U pedálu TR-7 velmi oceňuji zejména nabídku většího počtu režimů, respektive efektů. Například tremolo jako takové, i když je mi sympatické, jsem vždycky považoval za ten typ efektu, který většina kytaristů nepoužije až tak často, jako třeba delay, reverb nebo chorus. Takže zatímco jindy bych osobně u jednoúčelové krabičky váhal, tady peníze vynaložíte určitě smysluplněji. Dalo by se diskutovat, zda TR-7 dokáže plně nahradit teplý analogový zvuk UniVibe, nebo jestli jde o nejlepší simulaci Leslie efektu, jaká existuje, ale nutno říci, že na běžnou krabičku je kvalitativní laťka nabízených vzorků na opravdu vysoké úrovni. Pokud máte rádi modulační efeky a hodilo by se vám do sbírky právě tremolo, simulace rotujících reprodukorů plus několik zajímavých bonusů navíc, TR-7 je skvělá investice.

Prubni a řekni:
Hardwire TR-7 z perspektivy hráče na klávesy

Ačkoliv se na první pohled může zdát, že krabička HardWire TR-7 je určena pouze kytaristům, přítomnost stereo vstupu umožňuje připojení libovolného signálu linkové úrovně. Po připojení efektu ke klávesám či syntezátoru velice rychle zjistíte, že se meze vaší tvořivosti nekladou ani v nejmenším. Tremolo/Rotary jsem vyzkoušel s nástrojem Virus TI a byl jsem velice mile překvapen tím, jak dokázal oživit můj poslechový zážitek. Využití efektu v režimu simulujícím leslie efekt u čistých hammondkových rejstříků mě paradoxně tolik nenadchlo (interní efekt zněl přece jen lépe), avšak z perspektivy různých bláznivých modulací a neoposlouchaných zvukových barev se zdá být toto spojení více než zajímavé. Samostatný tremolo efekt jsem zkoušel na klávesy po prvé a musím říci, že mě tento způsob tvorby výborně znějících textur naprosto uchvátil. Hardwire TR-7 zněl skvěle s různými Pady, Leady nebo i s rytmickými patterny, kterým vychází vstříc poměrně velká řada kombinací nastavení efektu. Řada z vás může namítnout, že v případě kláves a syntezátorů dnes již zastává roli efektu nekonečná řada plug-inů. Aniž bych chtěl nějak odsoudit virtuální efekty, musím říct, že analogová krabička si mě získala daleko více – počínaje zvukem (který měl zkrátka “větší koule”) a konče příjemným pocitem z kontaktu s opravdovými potenciometry. Líbí se mi také, že i bez DAW automatizací mohu dosáhnout živějších efektů (nikoliv statických). Při hraní (pokud stíháte/jinak přes MIDI v DAW) můžete kroutit “poťáky” a snadno docílíte velkého množství zajímavých zvuků a efektů. Stačí například nějaký Pad, který budete modulovat, měnit hloubku a rychlost modulace. Získáte tak krásné efekty, které byste museli jinak složitě programovat v syntezátoru či v počítači pomocí automatizace parametrů. Před použitím jsem sice měl strach z toho, že modulace budu složitě synchronizovat s tempem skladby, po nahlédnutí do manuálu jsem ale s radostí zjistil, že je zde funkce Tap a není problém, aby efekt byl synchronizován s tempem vaší skladby. Musím pochválit i celkové mechanické zpracování a design. TR-7 jsem s dobrými výsledky zkoušel i na další zvukové zdroje, jako jsou vokály, bicí smyčky, kytarové samply a koneckonců například i reverby. A verdikt? Smrt presetům, doporučuji zkusit a investovat.

Daniel Škrášek