Superlux Sonata FH12S

Když se podaří…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
950,00 Kč

Dynamický zpěvový mikrofon, to je prvek, který stojí vždy na počátku celého přenosového zvukového řetězce. Musí co nejlépe sejmout zpěvákův hlas, aby bylo publikum spokojeno, musí zároveň snést často velmi hrubé zacházení během umělcových pohybových kreací, které vystoupení doprovázejí, musí být odolný proti zpětné vazbě, musí být odolný proti přenosu manipulačních ruchů do zvukového řetězce, musí snášet transport z místa na místo, musí fungovat ve vlhkém, prašném, chladném i teplém prostředí, musí vytrvale a spolehlivě sloužit opakovaně po dlouhou dobu, musí být co možná nejlevnější, musí…

Zkrátka je toho poměrně dost, co dynamický mikrofon musí. Je to prostě takový dělník pódií. Na světě je několik výrobců, kteří takové mikrofony vyrábějí a tyto se v průběhu desetiletí staly legendou. V současnosti ale také přibývá velký počet nových výrobců, kteří nabízejí rovněž velmi zdařilé kousky. Díky tomu mohl vzniknout tento dnešní test. Máme před sebou dynamický zpěvový mikrofon SONATA FH-12S taiwanské značky Superlux.

Jako v každém našem testu si samozřejmě nejprve povíme něco o technických parametrech , které udává výrobce a také něco o mechanickém provedení mikrofonu. Tak tedy: dynamický zpěvový mikrofon SONATA FH-12S je osazen snímací vložkou, která má superkardioidní směrovou charakteristiku (super ledvina). Tato snímací charakteristika je, v porovnání s běžnou ledvinovou charakteristikou, více citlivější na signály přicházející na mikrofon zpředu a naopak mnohem méně citlivá na signály, které přicházejí na mikrofon z boku a hlavně zezadu. Tím je dosaženo ještě větší selektivity, což je výhodné, pokud potřebujeme účinně „vylovit" daný zdroj signálu a oddělit ho co nejvíce od jiných zdrojů. Tato výhodná vlastnost je ovšem na druhou stranu zaplacena zvýšenou citlivostí na odchýlení zdroje signálu od snímací osy. To je aktuální právě u zpěvu, kdy malé odchýlení úst zpěváka z osy snímání může mít za následek slyšitelný pokles v hlasitosti zpěvu.

Udávaný frekvenční rozsah mikrofonu je od 50 do 16 000 Hz, citlivost -56 dB, maximální akustický tlak, který mikrofon zpracuje při zkreslení třetí harmonickou menším než 1% na frekvenci 1000 Hz je 134 dB. Výstupní impedance mikrofonu je 250 ohmů.

Pokud jde o mechanické provedení mikrofonu FH-12S, hned při prvním uchopení do ruky zaujme jeho robustní konstrukce. Tělo mikrofonu (viz. obrázek) je z masivní zinkové slitiny, dobře „padne" do ruky. Snímací systém je přímo našroubován do krycího koše s pletivem z tvrzené oceli, který je uvnitř vyložen pěnovým krytem proti prachu a vlhkosti. Verze SONATA FH-12S je vybavena vypínačem, který je myslím dobře zapuštěn do těla mikrofonu a hlavně řádně označen On/Off. Výstup z mikrofonu je standardní, tedy symetricky zapojený konektor XLR s pozlacenými kontakty. Pokud jde o příslušenství, výrobce tomuto mikrofonu věnoval apartní plastový kufřík, ve kterém kromě mikrofonu samotného nalezneme ještě držák mikrofonu a redukci závitu pro mikrofonní stojany.

Praktická zkouška mikrofonu proběhla bez zjevných problémů, některé očekávané vlastnosti dané technickými parametry a konstrukcí se potvrdily. Ale hezky po pořádku. Připojení mikrofonu k PA systému o výkonu cca 2 x 500 wattů, nastavení vstupní citlivosti a výstupní úrovně do koncových zesilovačů nevyžadovalo žádný zvláštní postup než u kteréhokoliv jiného standardního dynamického mikrofonu. Nezaznamenal žádný nárůst šumu, který by byl způsoben testovaným mikrofonem. Na druhou stranu však mikrofon poměrně dobře snímal manipulační ruchy. Po zkoušce jsem si znovu prohlédl uložení mikrofonní vložky, která je skutečně přímo zašroubována do chránícího koše bez zjevného odpružení, pokud jím není míněn plastový kryt samotné vložky. V tom případě není příliš účinný. Není to žádná tragédie, ale posouvání dlaní po tělese mikrofonu se spolehlivě do zvukového systému přenese. Otázkou zůstává, při jak hlasité produkci bude vokalista mikrofon držet v ruce. Při hardcoreové akci žádné ruchy asi slyšet nebudou. Vestavěný vypínač při zapínání a vypínání nepůsobí žádné rušivé rázy. Samotný přenos hlasu je velmi dobrý. Při zkoušce byly všechny korekce „narovno". Nevnímal jsem žádné rušivé zdůrazňování sykavek, žádné drsné středy. Srozumitelnost byla v pořádku i při snímání hlasu z maximální blízkosti, kdy se v největší míře uplatňuje tzv. proximity efekt, tedy zdůraznění basů, které má u některých hlasů a mikrofonů za následek ztrátu srozumitelnosti, aneb jak zvukaři s oblibou říkají „je to zahuhlaný". Při snímání hlasu z bezprostřední blízkosti také nejvíce vyniká směrovost superkardioidní charakteristiky mikrofonu, kdy, podle očekávání, stačí skutečně opravdu malá odchylka od osy nejvyšší citlivosti a ihned je slyšet pokles v hlasitosti. Tento pokles je znát i při technice držení mikrofonu tak, kdy zpěvák zpívá jakoby přes síťku mikrofonu a osa snímání míří zpěvákovi přímo na nos. Pokud si to nedokážete představit, podívejte se v televizi na některého zpěváka (zpěvačku) populární hudby. Pro takový způsob zpěvu na mikrofon bych raději volil běžnou ledvinovou charaktreristiku, která nevykazuje při odchylce od osy tak rychlý pokles citlivosti. Superkardioidní charakteristika zas naopak ukázala svoje výhody při zkoušce odolnosti proti zpětné vazbě. Stál jsem s aktivovaným mikrofonem před vysokotónovou hornou PA systému ve vzdálenosti asi deset až dvacet centimetrů a mikrofon ani nepípnul (tedy ani nehouknul). Útlum na zadní straně mikrofonu je opravdu značný. Odolnost mikrofonu proti pádům a nárazům jsem z pochopitelných důvodů (mikrofon byl k testu zapůjčen) nezkoušel.

Mám-li shrnout své dojmy z mikrofonu SONATA FH-12S, jedná se o zpěvový dynamický mikrofon, který svým mechanickým provedením, svými technickými parametry a svými vlastnostmi zapadá mezi obdobné mikrofony jiných výrobců. Řadí se k dobrému standardu a případnému majiteli určitě své odslouží. Výrobce u tohoto typu zvolil superkardioidní směrovou charakteristiku, která svým způsobem předurčuje použití mikrofonu při aplikacích, kdy je zapotřebí větší selektivity při snímání více zdrojů zvuku najednou, kdy je třeba větší odolnosti proti zpětné vazbě, než jakou poskytují některé mikrofony s obvyklejší kardioidní směrovou charakteristikou. Mikrofon jsem měl k dispozici jen určitý čas, ale myslím, že má předpoklady vyhovět všem požadavkům o kterých byla řeč v úvodu tohoto testu a to včetně extrémně příznivé ceny a velmi vydařeného moderního designu.