warwick Blue Cab 15.1, 30.1 & 60.1

Komba pro baskytaru
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Agilní německá značka systematicky pracuje na nových výrobcích, zlepšení image (viz rozšířené webové stránky), ale také průběžně zdokonaluje své osvědčené a úspěšné modely. Tato vylepšení nejsou pouze kosmetického rázu, jak by se mohlo při zběžném pohledu jevit, ale obvykle zasahují i konstrukci, součástky a materiály.

To vše má ve svém důsledku přímý vliv na kvalitu a trvanlivost při často nezměněné nebo dokonce příznivější prodejní ceně pro koncového uživatele. Po loňském podzimním rekordním maximu aktuální kurs koruny vůči euru nebo dolaru sice v oučasnosti ceny hudebních nástrojů poněkud znevýhodnil, ale přesto (nejen díky „akčním cenám“) lze dnes nástroje, aparatury a příslušenství pořídit výhodněji než před lety. Basová komba Warwick jsou výrobcem nabízena ve třech kvalitativních a cenových úrovních. Řada základní, která je také předmětem dnešního testování, obsahuje tři kombíčka Blue Cab pohybující se ve výkonovém rozpětí od 15 do 60 W. Následuje poloprofesionální série Semiprofi, v jejímž portfoliu najdeme modely Take a Sweet s výkonem od 80 do 250 wattů. Nejvyšší řada mezi baskytarovými komby je pak logicky cílena pro profesionálnější hráče. Ti vybírají z modelů ND (150 nebo 250 W), jež se pyšní osazením neodymvými reproduktory. Komba základní řady Blue Cab jsou pojmenována podle modročerné kobercoviny. Název Blue Cab nesly i dřívější modely stejných výkonů. Novější komba jsou odlišena přidanou jedničkou za číselným označením a prošla mírným faceliftem, jak bylo ostatně naznačeno v záhlaví článku. Společný a pro Warwick charakteristický design se navenek projevuje již zažitou účelností, střízlivostí a funkčností. Jednoduché tvary, ovladače a celkové provedení opravdu nehýří designérskými výstřelky. Všechna komba řady Blue Cab mají ozvučnici typu bassreflex se dvěma nátrubky umístěnými v zadní stěně. Všechna mají také výstup na sluchátka, který automaticky odpojí reproduktor. Díky malým rozměrům a nízké váze jsou výborně přenosná za pomoci jednoho ucha na vrchu „bedny“. Možnost naklopení pod uhlem cca 45° je řešena u všech modelů komb Warwick základní a poloprofesionální řady vtipně a jednoduše výklopnou plastovou opěrkou. Žádnou hmotnost kombu nepřidají a funkčně splní totéž co jiné varianty á la skládací rámy nebo změna v konstrukci boxu („tiltback“ se zkosenou zadní stěnou). Všechna komba prověřované řady mají též pevnou „neprokopnutelnou“ masivní krycí mřížku před reproduktory (v šedé barvě), která nese rozměrné a nepřehlédnutelné bílé logo W. Jak naznačuje „výkonové“ rozpětí série, komba jsou určena například a zejména pro cvičení doma, pro muzicírování v hospodě či zkušebně. Samozřejmostí, kterou asi není třeba připomínat, je upotřebení v rámci decentnějších hudebních žánrů, které nevyžadují větší akustický tlak. Přes společný technický základ se komba liší výkonem, velikostí reproduktoru, vybavením, rozměry, váhou a samozřejmě cenou. V kombech jsou použity „no-name“ reproduktory, tj. bez jakéhokoliv firemního označení, zřejmě vyrobené v Číně nebo v jihovýchodní Asii. Přesto na první pohled se zdá kvalita velmi slušná, zpracování i použité materiály nevzbuzují žádné negativní emoce. Všechny reproduktory mají vyztuženou papírovou membránu, feritový magnet a lisovaný plechový koš připomínající Vintage kytarové reproduktory Oxford nebo Utah. Reproduktor u BC 15 je upevněn pouze čtyřmi samořeznými vruty, reproduktory zbývajících už jsou „způsobně“ upevněny osmi šrouby do odpovídajících protimatek zalisovaných uvnitř stěny. Komba jsou pečlivě potažena kobercovinou. Jako jediný nedostatek kosmetického rázu bylo u nejmenšího komba ne zcela přesně slícované (slepené) dno a stěny - na můj vkus s trochu zbytečně velkou mezerou. Ozvučnice všech komb Blue Cab jsou vyrobeny z lisovaného hustého papíru, podobně třeba jako u komba Ashton B 150.

Blue Cab 15.1 (4.406,- Kč)

Nejmenší kombíčko se vyznačuje velmi kompaktními rozměry (pouze 30 x 39 x 25 cm). Za „miniaturní“ parametry vděčí jedinému reproduktoru o průměru 8“ (cca 200 mm). Malý, lehký a úsporný zesilovač nezabere v kombu příliš prostoru a tak celková váha komba nepřesahuje 10 kg. Takto malý zesilovač má samozřejmě pasivní chlazení, bez použití ventilátoru. Výkonově bohatě postačí pro domácí cvičení nebo do „lidušek“, které dnes vedle klasických nástrojů vyučují také hru na baskytaru. Kombo je vybaveno jediným vstupem pro připojení pasivní nebo aktivní baskytary. „Třípásmové korekce“ (tedy klasické potenciometry Bass, Mid, Treble) jsou vhodně zvoleny, takže jimi lze do jisté míry korigovat nastavení zvuku baskytary. Největším limitem je určitě pouze reproduktor malého průměru 8“ s omezenou plochou vyřazování. Jedná se spíše o širokopásmový reproduktor, takže žádné dunící basy nečekejte, ovšem čitelnost a konkrétnost baskytary je bez připomínek. Pro 8“ na zakázku vyrobený reproduktor výrobce uvádí výkon 20 W/8 Ohm, kmitočtový rozsah 50 až 5000 Hz, rezonanční kmitočet 120 Hz, charakteristická citlivost 97 dB/W,m. Za nadstandardní vybavení lze považovat sériovou mono smyčku s dvojicí zdířek Send a Return na zadním panelu. To uvítají všichni, kteří se zvukem baskytary rádi experimentují a touží zvuk obohatit pomocí stompboxu nebo multiefektu. Od 15 tranzistorových watů a jednoho 8“ reproduktoru nemůžeme čekat zázraky, přesto kombíčko překvapí solidním přenosem zvukového spektra baskytary, jenom je třeba někdy lehce přidat korekce Bass. Toto kombo je základním a nejlevnějším kombem, které Warwick pro baskytaristy nabízí. Výše naznačené účely splní bezezbytku. Osobně mám trochu problém s jistou jednoúčelovostí komba danou limitovaným výkonem, prostě kromě cvičení se vlastně nedá jinde pořádně použít. Pojďme se podívat o stupínek výše.

Blue Cab 30.1 (5.659,- kč)

Na rozdíl od 15wattového modelu „třicítka“ kromě dvojnásobného výkonu obsahuje jeden 10“ reproduktor, proto kombo mírně nabralo ve všech rozměrech, především v pase – je hlubší. Lepší přizpůsobení baskytaře umožňuje dvojce vstupních jacků s rozdílnou citlivostí pro pasivní nebo aktivní nástroje. Chlazení zesilovače zůstává také ještě pasivní. Kromě již avizované efektové smyčky je kombo navíc vybaveno linkovým výstupem, což znamená, že výrobce již předpokládá jeho použití jako „odposlech“ při nahrávání nebo při tišších produkcích v klubu nebo na malém pódiu. Větší objem ozvučnice i silnější reproduktor se logicky projeví přesvědčivějším přenosem basového pásma, takže korekce zpravidla postačí nechat nastavené v základní „rovné“ poloze 12 hodin. Hmotnost cca 15 kg zaručuje bezproblémový přenos na kratší vzdálenost anebo převoz téměř jakýmkoliv dopravním prostředkem. Pro 10“ na zakázku vyrobený reproduktor výrobce uvádí výkon 40 W/8 Ohm, kmitočtový rozsah 50 až 7000 Hz, rezonanční kmitočet 100 Hz, charakteristická citlivost 95 dB/W,m.

Při „testování jsem byl mile překvapen solidní zvukovou čistotou a překvapující hlasitostí, kterou by od tak malé „bedny“ asi čekal málokdo. Samozřejmě, objem a hutnost objemnějších a větších sestav (např. 4x10“ nebo 1x15“) nedostaneme, ale jak bylo uvedeno, primární využití komba je při individuálním cvičení nebo hraní v nehlučné akusticky orientované partě. Pro živé hraní, a to ještě s „ukázněným“ bubeníkem, bych jako výkonově akceptovatelné viděl kombo následující…

Blue Cab 60.1 (7.905,- Kč)

Nejvýkonnějším zástupcem je kombo BC 60.1 výkonem 60 W s jedním 12“ reproduktorem. Z hlediska přenosu zvuku bývá 12palec v basových aplikacích považován za kompromis mezi hutností 15“ a konkrétnosti a rychlosti 10“. A opravdu to u tohoto komba platí vrchovatě. Díky větší ploše a většímu zdvihu membrány je i přenos struny E dostatečně pevný a hutný, a tak kombo zvládá i náročnější techniky než jen obligátní trsátko nebo prsty. Pro 12“ na zakázku vyrobený reproduktor výrobce uvádí výkon 80 W/8 Ohm, kmitočtový rozsah 50 až 5000 Hz, rezonanční kmitočet 70 Hz, charakteristická citlivost 97 dB/W,m.

Rozměry opět trochu narostly na stále ještě velmi příjemných 40 x 51 x 33 cm při váze 19 kg. Výrobce zde již předpokládá větší zatížení a tak je zesilovač vybaven nuceným chlazením ventilátorkem řízeným termostatem. Ovšem za obvyklých teplot se jeho sepnutí jen tak nedočkáte. Sériovou efektovou smyčku a linkový výstup očekáváme, navíc „šedesátka“ disponuje samostatným cinch stereo vstupem pro připojení CD/MP3 přehrávače s regulovatelnou hlasitostí na čelním panelu. Aby udržel co nejmenší rozměry, výrobce i u tohoto modelu rezignoval na dnes moderní zkosenou zadní stěnu (některé modely Laney, Carvin, Hartke, G-K aj.) a zachoval tvar kvádru.

Kombíčko jsem vzal do zkušebny s jistými obavami, jak se prosadí mezi dvě elektrické kytary (aparát Vox AD 30), klávesy a elektrické bicí Roland. Přeci jenom pouhých 60 tranzistorových watů mi připadalo poněkud poddimenzovaně. Jako „odpovídající situaci na pódiu“ bych viděl jiné kombo od Warwicka: model 15.3 SWEET 1x15“ se 150 W, které bylo v depozitu připraveno pro další test. Nakonec zvítězila praktičnost, váha a přenosnost: přeci jen 19 kg u BC 60 je podstatně méně než 28 kg u „Svíta“, a tak napoprvé putoval do zkušebny Blue Cab 60. Celou zkoušku absolvoval s korekcemi basů mírně staženými do polohy „10 hodin“, středy na „9 hodin“ a výškami vytaženými na “15 hodin“. Díky „elektrickým“ bicím panovala na pódiu rozumná hladina hluku, které se přizpůsobili ostatní spoluhráči. Volume na kombu bylo po celou dobu nastaveno těsně za polovinou - cca „13 hodin“, tj. s dostatečnou rezervou zaručující čistý zvuk bez zkreslení. Kombo bylo umístěno na židli vedle bubenické podesty, aby byla zaručena lepší čitelnost středových frekvencí. Zvuk baskytary vyhodnotili spoluhráči jako velmi slušný. Jejich stálý baskytarista měl údajně baskytaru Fender s aparaturou Hartke s bednou 4x10“, takže laťku mi nevědomky nastavil slušně vysoko. Prý zvuk mojí kopie Music Mana z Warwicka nebyl vůbec horší. To na kombo za cca 6 tisíc a basu za cca 7 tisíc není vůbec špatný výsledek… Zvuk nejen na pódiu, ale i na sále, byl prý čistý, konkrétní a čitelný, jak mi sdělili příznivci kapely.

Souhrn

Komba Blue Cab stojí na počátku cenového a kvalitativního žebříčku fy Warwick. Skromného a relativně ukázněného uživatele svými parametry nezklamou. Vzhledem k výkonovému spektru vyhoví úplným začátečníkům, kteří se podle mých zkušeností ovšem po nabytí určitých zkušeností a přehledu poměrně brzy začnou poohlížet po něčem výkonnějším a lepším…

Protože mám osobní zkušenosti s produkty vyšších řad nejen fy Warwick (komba, hlavy, boxy), asi bych počkal, přihodil nějaký penízek a vybíral v semiprofi řadě: cenový rozdíl mi nepřipadá zásadní, ale kvalitativně a výkonově jde o úplně jinou úroveň. Například v březnu 2009 bylo možné pořídit Blue Cab cca 5500,- Kč a Sweet 15 za cca 8000,- Kč v akci! Poměr cena vs. výkon je právě u řady semiprofi Warwick (Take 12, Sweet 15 a Sweet 25) nejpříznivější… Kromě toho modely vyšší řady budou po několika měsících (letech…) používání lépe prodejné do „druhé ruky“… U řady Blue Cab o tom nejsem tak úplně přesvědčen. Warwick v každém případě, i díky séerii Blue Cab, je dnes schopen svou ucelenou nabídkou aparatur a veškerého příslušenství schopen splnit nejširší požadavky baskytaristů.