Korg AX3000B

Efektový procesor pro baskytaru
Distributor: 
Cena: 
10 440,00 Kč

Kolik krabic (rozuměj efektů) máš, tolikrát jsi basistou. Tak takhle se dá taky parafrázovat známé rčení o člověku a cizích jazycích. Já sám se odjakživa počítám mezi konzervativce, tzn. basa s kvalitním potahem, kvalitním kabelem, aparátem a… myslím, že není co dodat. (Jo, zapomněl jsem na prsty a hlavu. :-)) Toto dogma někdy charakterizuje basáky jaksi dříve narozené. Jenomže doby, kdy se vyráběly "distortiony" nebo taky "flangery" a různá jiná prznítka doma na kuchyňském stole (ti šťastnější si je mohli propašovat z venku - mladší muzikanti teď asi nechápou), jsou naštěstí pryč a myslím, že dnes je o basistu postaráno více než skvěle, nejen co se týče nástrojů a aparátů, ale také pokud jde o právě zmiňované efektové zařízení.

Na důkaz toho si pojďme představit basový procesor AX3000B od velmi známé japonské firmy Korg, vyráběný ovšem, kde jinde, než v Číně. Korg u svých procesorů používá technologii REMS, což znamená, cituji z manuálu: "Resonant structure and Electronic circuit Modeling System. Je to technologie, která slouží k precizní reprodukci komplexního charakteru a jemných nuancí jak akustických, tak i elektronických nástrojů. REMS dokáže emulovat široké spektrum zvukových charakteristik, včetně různých typů ozvučných boxů, reproduktorů, mikrofonů, lamp apod.".

No, podle toho jak to hrálo, tak asi nekecaj'.

Tento basový procesor není, co se týče rozměrů, žádný drobeček, na pódiu jej rozhodně nepřehlédnete: 500 x 241 x 72 mm (při stlačeném expression pedálu) nebo 100 mm při puštěném pedálu.Váha efektu je 3,5 kg - dostatečná k tomu, aby za po pódiu pobíhajícím basistovi, efekt necestoval jako pejsek, pokud ovšem basák nepoužívá vysílačku. Celá skříň procesoru je vyrobena z kvalitních 1mm plechů, což rovněž působí velmi solidním dojmem, kromě boků přístroje, které jsou z plastů, ačkoliv i ty se tváří plechově, neboť jsou nastříkány stříbrnou barvou. Čelní i zadní panel jsou vyvedeny v barvě "bordeau". Výjimkou jsou černé ovládací prvky a šedá editovací tlačítka. Všemu dominuje tzv. expression pedál, který je vyroben z chromovaného plechu a je potažen černou gumou proti sklouznutí. Pokud budu chtít charakterizovat základní zvukové možnosti, tak tento Korg nabízí 72 vestavěných různých modulačních efektů, přičemž lze užívat až 7 efektů současně + tzv. insert efekty. Otočnými krokovými ovládači, tzv. "kuřecími hlavami či zobáčky" okamžitě volíme z pěti dalších kategorií - pre-efekty, drive/amp, modulation, delay, reverby. Mimo 32 nastavených továrních zvuků (presetů), samozřejmě můžeme vytvářet své zvuky a ukládat si je jako program. Do vnitřní paměti Korgu se jich vejde až 96 (24 bank x 4 programy v každé bance). V režimu Individual tyto efekty ovládáme pomocí nožního přepínače, parametry lze ovládat pomocí pedálu.

Expression Step Sequencer - "bonbónek", který umožňuje hráči detailní nastavení a kontrolu parametrů efektů. Ty zvuky fakt stojí za to! Jde jen o to, být trpělivý a pohrát si s tím. Většina basistů nepochybně uvítá vestavěnou ladičku Auto Chromatic Tuner s LED indikací. „Zaplaybackovat" si s naší oblíbenou kapelou nám dovolí Aux IN vstup, který slouží k připojení audio zařízení.

K vizuální editaci funkcí Korgu a zálohování programů na našem PC můžeme užívat editační software „AX3000B Sound Editor".

CD se software sice není součástí balení, ale lze jej volně stáhnout na http://www.korg.com/service/downloadinfo.asp?DID=1128

V neposlední řadě musím ještě zmínit optický výstup S/PDIF a MIDI IN/OUT. Kabeláž není v balení (ostatně jako u žádného jiného obdobného typu procesoru), jiné kabely jsem nesehnal, takže tohle jsem vyzkoušet nemohl. Ale nepochybuji o tom, že to "maká" tak, jak má. Dodávané příslušenství k efektu se skládá pouze ze síťového adaptéru a manuálu, který ovšem v mém případě byl manuálem k efektu AX3000G (ne B!), což je jeho kytarový bratr. Ten správný manuál s "B" jsem měl k dispozici pouze v angličtině, kterýžto jazyk jakžtakž (ne)ovládám, takže za pomocí slovníku… Nicméně, rozdíly v ovládání obou efektů jsou minimální, takže se nemohu a ani nehodlám vymlouvat.

Čelní panel

Šedá tlačítka Effect category volí kategorii efektů, které právě editujeme, nebo jimi zapínáme a vypínáme jednotlivé efekty. Tlačítka jsou podsvětlená, čili pokud svítí, efekt je zapnutý. Nu a při editaci tlačítka blikají, ve stavu vypnuto logicky nesvítí. Nad těmito tlačítky jsou otočné "kuřecí zobáčky" a tady si právě tyto efekty volíme, takže zleva:

  • PRE FX 

    11 typů pre-efektů - Compressor, Limiter, Exciter, Wah, Phaser, Chorus/Flanger, Octaver, Ring Mod, Fretless (simulace bezpražcové basy), Slow Attack, a Synth (basový syntezér).

  • DRIVE/AMP

    Tube, Fat distortion, Orange dist, Shred dist, Octafuzz (metalový nářez s kombinací Oktaveru!), Valve a Valve 2 (simulace lampového aparátu, skvělé pokud jde basa přímo do linky mixu) Classic, LA Studio (taky moc pěkný), Gold Panel, Jazz, Studio, UK Major. (Tady si fakt vyhrajete!)

  • MODULATION

    Classic chorus, Multi Tap Chorus (s rozložením left-center-right, je to hodně prostorové, skvělé pokud hraje člověk na dva aparáty, nebo do sluchátek), Bi chorus (special chorus od Korgu), Duo Phase, Textrem (umožňuje změnu stereopozice), Pitch Shifter (známá to věc pro změnu ladění), Filter, Talk Mod (kecající basa...)

  • DELAY

    Echo plus, Multi Head (trojnásobný playback), Analog Delay, Mod Delay, Sweep Delay, 2Tap Dealey (ping-pong efekt), Cross Delay, Rhythm Delay, Hold Delay, Reverse Delay, Freez ("zamrzne" vám tam právě zahraný "flák" a opakuje se, až dokud jej nevypnete nožním tlačítkem Control). Jelikož při hraní na bezpražec často používám Delay, tak tady jsem se vyřádil a stálo to za to! :)

  • REVERB

    Slap, Spring, Bounce, Flate, Garage, Chamber (studia se specifickou akustikou), Canyon, Room, Studio, Hall, Arena. Tady si myslím, že není třeba více představovat.

Vcelku běžné hally.

K našemu procesoru lze ještě připojit další externí efektové zařízení (na zadním panelu jsou jack zdířky Send/Direct a Return) a tenhle efekt zapíná, či vypíná tlačítko INSERT.

Další důležité prvky najdeme na displeji přístroje a to hlavně tlačítko CABINET, kterým lze zapnout či vypnout modely reproboxů (cabinet model), nebo když potřebujeme box "vyměnit". Display nám signalizuje ikonou reprobedny. Nutno ještě dodat, že Cabinet modely jsou propojeny s efekty Drive/Amp, tzn. pracuje to tehdy, je-li zapnut model Drive /Amp. K těm Cabinet modelům - máme celkem bohatý výběr: Classic 8x10 (8x 10" reprobox), Modern 4x10, LA 4x10 (tzv. LA Sound - dost dobrý!), Metal 4x10, UK 4x12, Studio 1x15 (kombo s 15palcovým basákem), Jazz 1x15 (tenhle jsem si asi oblíbil nejvíc), AC 2x15, UK 4x15, LA 1x18, COMBI (12" a 18" reproduktory).

Je tady někdo, kdo by si nevybral? Musím dodat, že se jedná "pouze" o modely boxů, ale přesto..!

Další, neméně důležité, tlačítko je NR/PROG LVL (Noise reduction (Program level)). Tady nastavíme redukci šumu a hlasitost jednotlivých programů. Přístroj je z továrny nastaven na hodnotu 5 a já jsem z této hodnoty vycházel a snažil se příliš ji neměnit. Ovšem to je velmi subjektivní.

Tlačítkem Exp/Ctl lze změnit přiřazení funkcí k expression pedálu (viz dále).

Rename - tímto tlačítkem změníme názvy programů a spolupracujeme přitom s kurzorovými šipkami na displeji, kde se pohybujeme mezi jednotlivými znaky a hodnotami. Display samozřejmě nepracuje s českou diakritikou, takže by název mého osobního soundu "Nasraný řezník" zcela ignoroval. :-(

Nacházíme se v další sekci Parameter Edit a tady nalezneme 5 podsvětlených potenciometrů (ve tmě to vypadá skvěle). Zde opět měníme nastavení a parametry efektů, redukci šumů, ale také těmito potenciometry nastavujeme zleva: Volume, Gain/Mid Freq, Bass, Middle, Treble/Tone a tyto korekce pracují bezvadně i když se mi zdálo, že potenciometr Treble malinko chrastil. Ale když jsem jej párkrát protočil, tak to přestalo. Nastavení Volume se pohybuje ve škále 0 - 100, ostatní potenciometry -100/+100. Do této sekce patří i dvě šedá tlačítka vlevo, tedy: Delay Time Tap (délkou stisku nastavíme reálnou délku časového intervalu delay) a tlačítkem ESS zapínáme a nastavujeme Expression Step Sequencer.

Sekci Program Write/Exit tvoří 4 tlačítka (opět na displeji přístroje) - zleva: Amp/Line (nastaví výstupy pro připojený aparát), Globe (při stisknutí se můžeme pohybovat za pomoci kurzorových šipek nabídkami a měnit hodnotu těchto nabídek), Write (asi netřeba napovídat, zde uložíme potřebná nastavení) a Exit/Tune (pokud se spleteme při nastavování, Exitem vyjedeme z nabídky a můžeme začít znovu; Tune zapíná ladičku). Zajímavá funkce posledního dvojtlačítka je také to, že stiskem a podržením (asi 1,5 s) zapneme funkci Key Lock, tzn., že elektronicky uzamkneme (odemkneme) všechna nastavená tlačítka a ovládací prvky, takže si svá nastavení jen tak nerozhodíme.

Display nám všechny právě probíhající procesy znázorňuje nejen číselnými a textovými údaji, ale také roztomilými ikonami, takže při nastavování nezabloudíme. :-)

Sekce Bank /Program Select souvisí s nožními přepínači - Bank Down/Up. Zde volíme očíslované banky a pohybujeme se v nich nahoru či dolů. Přepínač Down potom ještě pracuje s Reverbem. Dolní nožní přepínače zapínají jednotlivé Pre Fx, Drive/Amp, Modulation a Delay efekty. Přepínač Control - tady si můžeme sami navolit, který parametr či efekt budeme tímto přepínačem ovládat. Každý přepínač je samozřejmě vybaven LED indikací. A dostáváme se k Expression pedálu, tím ovládáme hlasitost, wah-wah a další parametry. Toto je třeba navolit si v každém programu, já jsem se omezil víceméně jen na ovládání hlasitostí. Nicméně, fantazii se meze nekladou, takže lze měnit třeba i délky delay... Efekt, který jsme si přiřadili k tomuto pedálu, lze při jeho úplném došlápnutí vypnout nebo znovu zapnout. Toto je provázeno indikací LED diodou. Přepínač umístěný pod pedálem není aktivní jen tehdy, pokud pedálem ovládáme hlasitost. Co do mechanické funkce - pedál se pohybuje na nastavitelném chromovaném imbusovém šroubu a nechodí ani těžce, ani lehce. Řekněme, že tak akorát, takže jsem neměl potřebu s tím hýbat. Při sepnutí ESS (Expression Sequencer) pedálem určujeme sequenční rychlosti a kroky. Vedle pedálu nalezneme LED display (8x LED), který indikuje celkový počet kroků (zelená LED) a aktuální krok sequence (červená LED).

Vypadá to vše asi složitě, ale myslím, že kdo si AX3000B pořídí, při troše trpělivosti se do ovládání zanedlouho dostane a nebude litovat.

Zadní panel

Hned zleva je umístěn držák proti vyškubnutí napájecího kabelu, zdířka pro adaptér 9 V, zdířka Input, vstup Aux In pro připojení externího zdroje zvuku (CD...), již zmíněná efektová smyčka pro externí efekt Send/Direct, Return, stereo výstupy R a L/Mono, potenciometr Level, který slouží k nastavení hlasitostí Outputu, sluchátkový výstup (3,5 mm), klasické pětikolíkové zdířky pro přenos dat ve formátu MIDI- IN /OUT a S/P DIF OUT, což je optický digitální výstup. Pomocí MIDI lze ovládat Korga za pomoci sequenceru, ale také ukládat programy do MIDI data fileru, či je nahrávat zpět.

No a jak to hraje?

Bezvadně! Když se mi efekt dostal do rukou, první věc kterou jsem udělal, byla ta, že jsem přístroj resetoval, neboli obnovil jsem tovární nastavení (dle manuálu, je to velmi jednoduché). Po zapnutí efektu, čili po připojení napájecího adaptéru 9 V, nám na displeji proběhne nápis TONE WORKS AX 3000B a můžeme začít. Pohybujeme se po klasické signálové cestě: Input-Insert effect-Pre-effect-Drive/Amp Cabinet-Modulation-Delay-Reverb-Amp/line-Output. Nabízejí se nám tovární presety (jak již bylo zmíněno, je jich celkem 32). Od STU+CHO (studio chorus), STUDROCK, přes SOLO, SYNT, JAZZ, D-TOWN, GEEZER (míněn je zřejmě G. Butler, Black Sabbath), až po COUNTRY, FRETLESS, 2112 (oceníme my, milovníci Rush) a já nevím, co všechno ještě.

Nicméně, k manuálu je přiložena tabulka presetů (Preset chart) i s příslušnými parametry efektů, taktéž je popsáno, jak pracuje Expression pedál u každého efektu. Samozřejmě, tyto tovární soundy lze dle libosti měnit, či přepisovat a ukládat pod svými vlastními názvy. Nebo vytvářet zcela nové zvuky své. Nevím, zda má smysl se zde přesně rozepisovat o nastavení, uložení a pojmenování vlastního programu, neboť vše už je totiž intuitivně popsáno v manuálu. Už jsem se zmínil, že mi nejvíce padl do ucha preset Jazz (řekněme, že jako "hlavní zvuk") se simulací boxu Jazz 1x 15", u kteréhož to zvuku jsem si ovšem upravil nastavení Compressoru/Limiteru. Tento sound jsem ponejvíce užíval u bezpražcové basy. Protože nevlastním silný aparát, bylo nutno více utlumit špičky signálu a taky se u fretlessu hodí tzv. vyšší harmonické, které mi více než bohatě dodal dynamický Exciter. Tady je asi třeba si pečlivě pohrát s frekvencemi tohoto efektu. Dále jsem upravil (přidal) nastavení chorusu, zvuk nabyl jakési "jedovatosti", ze které mně běhal mráz po zádech. Jako svůj další program jsem použil nachlup stejného nastavení, ale přidal jsem si do něj Octaver (jednu oktávu nahoru) a Rhytm Delay. Tohle se mi těžko popisuje, ale jedním slovem - paráda. Na tohle nastavení zněl skvěle také můj Fender Precission, ale tentokrát bez Delay. Nicméně, Fendera jsem protáhl ještě úplně jinými signálovými uličkami. Tady jsem použil OctaFuzz, jen lehounce snížil Gain a vzápětí jsem zamáčkl slzu při nostalgické vzpomínce na svá mladá metalová léta. Tenkrát mít takovou krabici...! Charakter distortionu se pohyboval víceméně ve středních a vyšších frekvencích, tóny byly konkrétní, zkrátka bylo slyšet nabroušený, ostrý zvuk basy, kterým by nepohrdl snad ani Mr. Big Billy Sheehan. Pokud jsem zaregistroval mírnou absenci nižších kmitočtů, dohnal jsem to přidáním basů na aparátu. Samozřejmě jsem si s Korgem hrál dál a dál, ale popisování dalších zvuků a programů - toť běh na velmi dlouhou trať. Korg disponuje 11 typy zesilovačů a 16 typy reproboxů a v kombinaci s jednotlivými efekty je to opravdu velké zvukové spektrum. 100 muzikantů = 200 uší, takže si myslím, že ideální nastavení programů je záležitostí stylu, používání techniky při hře, použitých aparátů a nástrojů, vkusu atd. Čili záležitost velmi subjektivní.

Korg disponuje vestavěnou chromatickou ladičkou, která je samozřejmě i kalibrovatelná. Ladička je aktivní při sepnutí funkce Tune, Bypass (nejedná se o TrueBypass!) nebo při funkci Mute. Display při tom ukazuje název a stav laděného tónu. Můžeme sledovat i LED diody vedle pedálu, což je asi lepší, neboť LEDky jsou dostatečně velké a ladit tak můžeme třeba i ze vzdálenosti několika metrů.

I když již bylo zmíněno, že procesor působí velmi solidním dojmem, nemohu si odpustit lehký rýpanec. Mám na mysli bakelitové knoby potenciometrů, které docela vyčuhují, takže basista hrající v "martenskách" (ale i ti ostatní), bude muset dávat pozor při přepínání. Rovněž display přístroje mohl být snad více zapuštěn. A když už jsem u toho rýpání, neopomenu si postesknout rovněž nad plastovými jack zdířkami na zadním panelu.

Pokud zde ještě nebyla zmínka o efektech jako je např. Wah-Wah, Talk mode, nebo Synth, je to proto, že jsem tyto efekty sice vyzkoušel, leč nenašel pro ně (pro sebe) adekvátní uplatnění. Nechť mi tedy hračičkové odpustí. Vím, že třeba zrovna Wah je pro basu skvělým efektem, nicméně...!

Takže se blížíme ke konci, i když o téhle mašince by se dalo napsat ještě mnoho a mnoho. Korg AX3000B na mne zapůsobil více než příznivě (a to i vzhledem k faktu, že na internetu je k sehnání kolem 9 000,- Kč), během těch tří týdnů, co jsem jej měl zapůjčen, jsme si na sebe zvykli :-) a já se s ním jen nerad budu loučit. Třeba do budoucna...? Takže jej mohu vřele doporučit, všem basistům i těm konzervativcům, mezi které se už pomalu - i díky téhle "krabici" - přestávám počítat.

Prubni a řekni

V rámci tohoto krátkého vyjádření, jež může být ze své povahy prosto popisných rozvleklostí, bych v případě mi předložené basové mutace kytarového procesoru AX3000G vyslovil následující postřehy. Předně musím u procesoru AX3000B s povděkem kvitovat způsob práce se zvukovými programy. Konkrétně se mi líbila skutečnost, že přístroj není zkonstruován takovým stylem, který nás už při prvním ohledání nutí obligátně a trochu hloupě projíždět hotové zvuky (jak se to někdy stává) a tím dusit to nejdůležitější – baskytaristovu invenci a vlastní představu o výsledném zvuku. Dále bych rád pochválil (mé osobě naprosto vyhovující) systém otočných ovládacích prvků (vizuálně ne nepodobných ovladačům starých vojenských vysílaček), který nalezneme na svrchní straně šasi (jejich prostřednictvím volíme z pěti kategorií efektů). Jednoznačně jako plus vidím i podsvícení potů, které slouží k dalšímu nastavení jednotlivých efektů. Světelnou indikací se nám totiž ty správné samy nabízejí „k užitku". Pokud bych měl e stručnosti zhodnotit zvukovou nabídku přístroje, chtěl bych napsat, že jsem se hned z kraje pozastavil nad – při hře po celém hmatníku bezchybně šlapajícím – oktáverem a jeho variacemi. Také v současnosti módní synth zvuky 70. let zde překvapí svou ne vždy monotónností (rozuměj tak, že leckdy a leckde zvládnou i dvojhmat – věc ne vždy samozřejmá). Velké radosti se mi dostalo také například prostřednictvím simulace E –bow, která evokovala hru smyčcem. Na závěr musím ale dodat, že například efekty typu sekvenčních postupů - a stejně tak trochu nadbytečnou výbavu dozvuků - bych si (ze svého pohledu) klidně i odpustil.

Jaryn Janek