Korg MicroKORG XL

Synthesizer/Vocoder
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
15 207,00 Kč

Firma Korg v nedávné době přišla s druhou generací populárního synthesizeru MicroKorg, který si získal oblibu po celém světě. Kromě rozměrů a podobného ovládání se však od svého předchůdce liší téměř ve všem. Zvukové jádro postavené na MMT technologii, známé z Korg Radiasu, mu dává silný potenciál.
Novinek je však mnohem víc. Pojďme se spolu na ně podívat.

Na úvod

Je to sedm let, kdy Korg přišel s novinkou v podobě levného atraktivního synthesizeru s kompaktními rozměry, který byl postaven na kvalitním zvukovém generátoru, vycházejícím z virtuálního nástroje Korg MS2000. Možnosti první řady MicroKorgu překonávaly pomyslnou laťku toho, co lze od nástroje v této kategorii očekávat. Kvalitně vybrané zvuky, které pokrývaly celé spektrum na hudebním poli, si brzy získaly celou řadu příznivců v oblasti elektronické hudby. Vestavěný mikrofon spolu s vocoderem představoval příjemnou devizu a kompaktní rozměry předurčovaly nástroj k živému hraní. S příchodem Radiasu firma Korg zopakovala stejný tah a připravila nám druhou řadu MicroKorgu, který v mnoha směrech posouvá možnosti předchozího modelu.

Základní popis a provedení

Korg MicroKorgXL potěší svými kompaktními rozměry, váha nástroje nepřesahuje 2 kg, přičemž napájení může obstarat 6 tužkových baterií. V levé části přístroje najdete potenciometry pro ovládání hlasitosti a tempa. Rychlost tempa je signalizována diodou, podobně jako přepínač oktáv. Následuje sekce výběru zvuků, obsahující přepínač banky A/B a dva velké encodery s aretací. Jedním volíte styl hudby, pro který jsou zvuky navrženy, druhým kategorii zvuků. Střed nástroje zdobí oranžově podsvětlený dvouřádkový display. Čtyři tlačítka pod tímto displayem slouží k zapínání arpeggiatoru, vocoderu, ukládání zvuku a k ukončení režimu editace. Pravá strana panelu obsahuje modulační matici s aretačním potenciometrem pro volbu režimů, tři knoby pro změnu parametrů a přepínač pro volbu timbru zvuku. Nad ovládacím panelem najdete XLR konektor pro připojení mikrofonu, v zadní části konektory pro připojení sluchátek, stereofonního vstupu, sekci vstupního zesilovače s monofonním jackem, přepínačem zdroje signálu (Line/XLR) a potenciometrem pro nastavení vstupní úrovně. Dále pak MIDI In/Out, USB rozhraní, konektor pro adaptér a vypínač. Provedení nástroje ve mně vyvolává obdiv i rozpaky zároveň. Na jednu stranu kvalitní velké enkodéry pro výběr programů, potenciometry s příjemným odporem, designově dobře navržený display s oranžovým podsvícením, vše umístěné na matném hliníkovém panelu, klávesy připomínající klavírní klaviaturu … suma sumárum krásný koncept moderních technologií snoubící se s prvky pravého retra. MicroKorg je fešák, po této stránce se jeví být vše v pořádku. Snad jen šasi, vyrobené z hrubě opracovaného plastu, který mi svým provedením připomíná některé méně povedené výrobky východního bloku osmdesátých let, vše tak trochu kazí. Záměrem nejspíše bylo přiblížit se designu Rhodesů ze 70. let, ovšem plast je plast a dřevo s koženkou nikdy připomínat nebude. Zhruba centimetrový přesah šasi po celém obvodu nástroje nabízí otázku, jestli neexistuje k MicroKorgu nějaké víko? Odpověď zní: bohužel ne. Rozhodně by však usnadnilo přepravu. Synthesizer je lehký a v provedení s víkem by byl výborným kamarádem na cesty. Škoda za tento nedostatek. Jak už jsem uvedl výše, klaviatura je jiná, než na starším MicroKorgu. Má plné klávesy a i přesto, že zúžená šířka kláves zůstala zachována, poměrně dobře se na ní hraje. Celkově je provedení ovládacích prvků kvalitní, lepší než na předchozím modelu. Rozvržení je logické, modulační matrice nabízí okamžitý přístup k požado- vaným parametrům. Kontrolka „Original Value“ ihned informuje, pokud se knobem dostanete na výchozí hodnotu. Odnímatelný mikrofon je mnohem kvalitnější než na starším modelu a XLR konektor pro připojení jakéhokoliv jiného kvalitnějšího dynamického mikrofonu je velkým plusem.

Základní charakteristika

Základem synthesizeru je nový MMT zvukový engine, se kterým se setkáte i u vlajkového virtuálního analogového synthesizeru Korg Radias a který nabízí celou řadu průběhů oscilátorů. Kromě těch klasických nechybí formanty, PCM průběhy pro vytváření klasických nástrojů a DWGS vlny, které se poprvé objevily u modelu Korg DW-6000. Novinkou jsou i tvarovací obvody DRIVE a WAVESHAPING, sekce equalizeru, které dramatickým způsobem můžou ovlivnit výsledný charakter zvuku. Nechybí ani možnost namísto oscilátoru použít vstup nástroje. Zajímavostí je i virtuální propojování mezi jednotlivými moduly tvořících zvuk. I přesto, že nástroj vychází z klasické koncepce subtraktivního synthesizeru, máte možnost vyvést signál z jednotlivých modulů, jako jsou EG obálky nebo LFO, přímo na ovládací prvky. Ovládání nástroje bylo také pozměněno. Novinkou je matrice, skládající se z encoderu, kterým vybíráte příslušnou kategorii jako je ovládání filtru, efektů a arpeggiatoru. Třemi knoby pak měníte požadované hodnoty. Nechybí možnost vytvoření uživatelského přiřazení, které uplatníte při živém hraní a dále pak možnost detailnějšího nastavení dalších parametrů, které nejsou běžně dostupné. Velkého zlepšení doznal vestavěný vocoder, obsahující 16 pásem, u kterých můžete měnit frekvenci, hlasitost a panoramu. V současné době patří koncepce vocoderu z Radiasu k těm nejpropracovanějším a svými možnostmi určitě naplní vaše představy. Efektová jednotka vychází z populárního KaossPadu 3, vestavěný arpeggiator kromě standardních 6 typů nabízí možnost krokové editace. Nechybí USB podpora pro ovládání MicroKorgu SW editorem.

Architektura nástroje a její možnosti

Také u tohoto modelu vychází Korg z osvědčené architektury. Základem zvuku jsou dva oscilátory. Na Osc1 můžete přivést i monofonní zvuk z audio vstupu a následně ho modulovat dalšími prvky. Osc1 kromě klasických průběhů pila, trojúhelník a vlna obsahuje i generátor šumu, formantové průběhy (pro realističtější zvuky imitující lidský hlas), PCM/DWS vlny (tabulka PCM vzorků pro vytváření klasických nástrojů a DWS vzorky pro tvorbu elektronických barev). Osc2 nabízí pouze základní vlny. Nechybí synchronizace oscilátorů a Ring Modulátor. Následně postupuje zvuk do mixu, kde mícháte jednotlivé úrovně oscilátorů a šumu. Zajímavostí je parametr PUNCH LEVEL, který ztučňuje attack (nájezd) zvuku. Dále následuje sekce filtrů. Filtry lze zapojit do série, paralelně a individuálně. K dispozici jsou standardní typy: LPF12, LPF24, BPF. Samozřejmostí jsou tři obálky pro ovládání hlasitosti, filtru a ladění v čase, dvě LFO pro periodickou změnu parametrů a dále pak matrice VIRTUAL PATCH pro variabilní propojování jednotlivých modulů mezi sebou. Toto celé zapojení zvuku se nazývá TIMBRE. Korg MicroXL v režimu LAYER disponuje dvěma TIMBRE na jeden zvuk. Konečný zvuk můžete doladit pomocí dvoupásmého equalizeru nebo lze pozměnit barvu zvuku parametrem WAVESHAPE a naefektovat efektovou jednotkou, kdy můžete použít až dva efekty najednou. Nástroj umožňuje hrát v režimu SINGLE – jen jeden TIMBRE, LAYER – dva TIMBRE najednou, SPLIT – TIMBRE jsou rozděleny na klávesnici s nastavitelným dělícím bodem, MULTI – podobné režimu LAYER, avšak každý TIMBRE může hrát na jiném kanálu. Arpeggiator nabízí standardní módy Up, Down, ALT1, 2 a Trigger, noty je možné synchronizovat, swingovat, měnit délku doznění, vypínat jednotlivé kroky a podobně. Sekce vocoderu vyhodnocuje vstupní signál a kombinuje jej s hraným zvukem. Nastavení vocoderu je poměrně rozsáhlé. Kromě nastavení hlasitostí pro jednotlivé kanály můžete upravovat panoramu, ladění formantu, nastavení offsetu, filtru a resonance, poměru vstupního signálu neefektovaného a efektovaného.

MicroKorgXL Sound Editor

Pokud se nespokojíte se základní editací na MicroKorgu a chcete se dostat k úplné editaci nástroje, musíte si nainstalovat MicroKorgXL Sound Editor. Samotná instalace editoru proběhla bez problémů. Editor bohužel není k dispozici ve VST verzi, naštěstí má multiklientskou podporu, takže může běžet souběžně s vaším sequencerem. Komunikace s nástrojem probíhá pomocí USB, překvapila mě její rychlost. Nahrávání patchů a jejich zasílání zpět do nástroje je otázkou okamžiku. Změny parametrů v editoru se synchronizují se zobrazením na display MicroKorgu. Obráceně to však nefunguje. Editor nabízí kompletní nastavení zvuku oscilátorů, filtrů, LFO, obálek, efektů, arpeggiatoru, vocoderu. Pomocí modulační matrice VIRTUAL PATCH můžete nadefinovat až 6 virtuálních propojení mezi jednotlivými částmi synthesizeru. Můžete tak například nastavit, že LFO1 bude ovlivňovat frekvenci filtru, obálka řídit ladění oscilátoru a podobně. Nechybí ani možnost přiřazení parametrů ke knobům na modulační matrici, což uvítáte při přípravě na živé hraní. Díky editoru se z malého lehkého drobečka stává plnohodnotný dospělý synthesizer. Příjemnou funkcí je i funkce RANDOMIZE, která překvapivě generuje poslouchatelné zvuky, jež lze dodatečně upravit. Další zajímavostí je možnost u některých modulů synthesizeru přenášet jejich nastavení mezi sebou. Líbí se vám, jaký zvuk jste nastavili pro timbr1 a chcete ho překopírovat do timbru2? Stačí metodou Drag & Drop najet na symbol zaměřovacího kříže a přetáhnout ho z jednoho okna do druhého. Je to rychlé a příjemně efektivní.

Závěr

Poslední dobou jsem měl možnost se seznámit téměř se všemi novými synthesizéry na trhu. Pokud se budeme pohybovat v oblasti hardwarových virtuálních analogů, zjistíme možná, že toho zase tolik na výběr nemáme. Víme již, že MicroKorg vychází z MMT architektury Korg Radiasu. O tom, že se tento nový synthesizer Korgu povedl, svědčí mimo jiné i statistiky prodeje. Sytý, tučný, průrazný moderní zvuk si najde uplatnění především v moderní elektronické hudbě. EP piana nezní jako EP piana ze 70. let, akustické piano nezní jako koncertní křídlo, smyčce nezní jako akustické nástroje z koncertní haly a vlastně to ani není záměr. Všechny zvuky mají punc aktuálnosti, tanečnosti, chce se spojit je s beatem a hned začít kroutit a kroutit. Jsou dostatečně syté, pevné, trochu chemické, ale s jedinečným charakterem a co víc: neuvěřitelně inspirující. Zvuk virtuálů od Korgu je nezaměnitelný a jeho velký potenciál pokrývá celé hudební spektrum. Přidaný vocoder představuje u tohoto nástroje další velké plus. A komu MicroKorgXL doporučit? Určitě všem začátečníkům, případně těm, kteří zatím nehodlají investovat do Korg Radias. A nebo třeba i těm, kteří požadují lehký nástroj pro liveact performance. Takže: jestliže se říká „za málo peněz hodně muziky“, potom v případě MicroKorgu XL to platí dvojnásob.