Kustom KAA 30TH

Pěkné, co víc dodat
Distributor: 
Cena: 
5 490,00 Kč

Pod hlavičkou firmy Kustom (sídlí v USA) nalezneme řadu výrobků určených pro práci se zvukem. V nabídce nechybí aparáty pro kytaru, baskytaru, PA, příslušenství. Novinkou je série komb KAA – Kustom Acoustic Amplifiers navržená a vyrobená pro hru na akustické nástroje a čítající dle dostupných informací zatím 4 modely. Podíváme se podrobněji na „druhý nejnižší" model KAA30 TH.

Popis

Kombo je dodáváno v papírové krabici, která je potištěna základními údaji. V příslušenství najdeme síťovou šňůru a manuál v angličtině. Prvním překvapením je cena komba, která činí velice příjemných 5 490,-Kč. Její původ je jasný – kombo je navrženo v USA, vyrobeno v Číně. To ale dnes dělají téměř všechny firmy, a proto je na zváženou, proč konkurenční výrobky stojí minimálně o polovinu více.

Překližkové šasi je potaženo hnědě žíhanou koženkou, rohy jsou chráněny plastovými krytkami. Stabilitu zajišťují čtyři gumové nožky. K přenášení slouží kožené držadlo. Ovládací prvky jsou umístěny svrchu a jsou zapuštěné. Zepředu je reproduktor chráněn tkaninou, na které je umístěn nápis, ubezpečující o tom, že se jedná o pravý Celestion. Výrobce zvolil polozavřenou konstrukci s jediným 10" reproduktorem typového znacení Tube 10 G10E-30– není použity tedy žádný výškový tweeter a nic nenapovídá ani koaxiálnímu provedení reproduktoru. Přesto je horní pásmo velmi slušně ošetřeno. Polootevřené uspořádání umožňuje „skryté"umístění jackových samic pro externí repro, linkový výstup, efektovou smyčku a pro nožní přepínač vestavěných efektů na zadní straně komba.

Kombo je tranzistorové, přesněji Mos-FETové, s výkonem 30 W RMS (integrovaný obvod koncového stupně nese celkem běžné označení TDA 7296), a tomu odpovídají i rozměry (38 x 46 x 24,5 cm) a hmotnost (14 kg).

Ovládací prvky zleva doprava: MIC/LINE INPUT – jackový vstup pro nástroj nebo mikrofon, GUITAR INPUT – jackový vstup pro nástroje. Následují otočné potenciometry označené jako PREAMP a to MIC/LINE a GUITAR, které zesilují příslušné kanály a jsou doplněny spínači MIC a ACTIVE (pro zapojení mikrofonu/nástroje a pro pasivní/aktivní elektroniku). Potenciometr FREQUENCY je určen k potlačení zpětné vazby vyříznutím „zlobivých" frekvencí. Následuje equalizer basy, středy, výšky, a ovladače vestavěných efektů REVERB a CHORUS (s vypínačem). Reverbaci zajišťuje pružinová jednotka korejské provenience - Beltone, se kterou je možné se v asijských produktech potkat poměrně často, a byť jí nepatrně schází na „čistotě“ Accutronicsu, přesto jde pořád o poctivý, přirozený spring dozvuk. Chorus, u něhož měníme ovladačem pouze hloubku modulace, pak tvoří analogový obvod, přičemž kombinace obou „prostých“ efektů je mi mnohem sympatičtější a podle mne i účelnější, než digitální DSP bez možnosti změny parametrů. Efekty lze ovládat také nohou - použijeme-li firemní footswitch Reverb/Chorus KAC FS200 (k dostání u dovozce za 975,-Kč). Pro sluchátka je určena zdířka HEADPHONE (odpojí vestavěný reproduktor). Stisknutím tlačítka POWER se přístroj uvede do provozu a rozsvítí se červená kontrolka.

Otočné potenciometry mají příjemně tuhý chod. Nastavení opticky zkontrolujeme pomocí bílé orientační čárky. Na panelu jsou natištěné trojúhelníkové orientační značky v polohách 1, 3, 5, 7, 9, a 11 hodin.

Jak to hraje?

Pro testování byly použity pasivně i aktivně snímané akustické kytary (kovové i nylonové struny), elektrické kytary opatřené humbuckery i singly, „tiché" housle, klávesy, foukací harmoniky a různé typy mikrofonů.

V manuálu (ke stažení na www.kustom.com) výrobce otisknul jím navržené základní nastavení pro použití přístroje v obou režimech – využití jednoho nebo obou kanálů. Z něj lze při laborování se zvukem dobře vyjít a následovně „donastavit" k obrazu svému.

Při použití jednoho kanálu pro nástroje jsem byl s výsledným zvukem naprosto spokojen. Kombo zachovává identitu nástroje, nepere se s ním, maximálně mu vyhoví a přitom si zachovává vlastní „ksicht" a dodává hráči další inspiraci. Nejvíce jsem si pohrál s akustickými kytarami – pasivní i aktivní snímání hraje v dané kategorii zařízení nadstandardně. Z komba hravě dostanete širokou škálu akustických zvuků, které se dobře uplatní všude tam, kde očekáváme poctivý zvuk akustické kytary. Tón se nezahlcuje ani neslévá i při velké hlasitosti (zde je třeba řádně nastavit filtr zpětné vazby), při malých hlasitostech nic neztrácí na kvalitě, dobře se pracuje s dynamikou hry. Pro akustické zvuky plně dostačují i vestavěné efekty REVERB a CHORUS – zvuk kvalitně dotváří. Při jejich rozumném užití se neocitnete v nádražní hale, ale v klidné místnosti (pokud to muzikantovi nestačí, má možnost do efektové smyčky zapojit externí efekty). Kombo patří do akustické série, ale výrobce uvádí, že je acoustic/electric. Zapojíme tedy i elektrické kytary. Pro mé uši si kombo rozumí více se singly. Z kopií Strata a Telete zní čistý fenderovský tón (z Telete se mi podařilo dostat takový zvuk, který neumí ani podstatně silnější a dražší aparáty). O kvalitě čistého zvuku jsem se přesvědčil i při zapojení kláves. Čisté, pianové zvuky jsou opět bez problémů na první poslech lze rozlišit kvalitu použitých nástrojů. Při live produkci lze kombo s úspěchem použít pro ozvučení houslí i foukací harmoniky. Pokud chceme zesílit lidský hlas, doporučuji užití jednoho kanálu. Nastavení pro zpěv je dobře použitelné, ale v kombinaci s nástrojem je nutné zvolit kompromis – nebo ubrat či přidat na kvalitě jednoho na úkor druhého. Takže - pokud na kvalitě přenášeného zvuku opravdu záleží nastavte pořádně jeden kanál a budete spokojeni. Pokud jste hlavní hvězda „one man show" a potřebujete ozvučit třeba hospůdku nebo nějakou párty (či si chcete pro vlastní potřebu udělat „demáček" ) nastavte si dobře zpěv a zvuk kytary (jiného instrumentu) „dolaďte" pomocí korekcí nástroje.

Závěr

U testovaného nástroje oceňuji kvalitu řemeslného zpracování, nápaditý design (opravdu hezky vypadá !!!) a hlavně kvalitní, nezkreslený, opravdu akustický zvuk. Toho dosáhneme u řady nástrojů i mikrofonů – korekce i vestavěné efekty jsou plně dostačující. Oceňuji možnost připojení efektů do smyčky – možnosti komba se tak zvyšují. V dané výbavě a cenové kategorii velmi slušně funguje i filtr zpětné vazby – vzhledem k jedinému nastavovacímu prvku samozřejmě není samospasitelný, ale výrazně a dost spolehlivě pomůže. Naopak postrádám cinchové vstupy a uvítal bych světelnou indikaci u přepínačů MIC, ACTIVE a CHORUS ON (jsou mrňavé, při pohledu svrchu nevím, co je zapnuto a jakmile pustím šťávu, tak už to jede a při užití různých typů snímání to může ztropit nepříjemnou neplechu). Mikrofonní vstup na 1/4" TS konektor bych také asi rád viděl zdvojený klasickým symetrickým XLR konektorem. Poněkud méně šikovné se také jeví svislé vyústění konektorů na zadní straně aparátu, kdy dochází s použitím běžných rovných jacků k nezvyklému ostrému ohýbání kabelů.

Přesto kombo rád doporučím nejen „akustickým" hráčům, ale všem, kteří potřebují kvalitní, nezkreslené zesílení svých nástrojů – koupí KAA30 TH dostanete překvapivě vysokou kvalitu za velmi slušnou cenu – považuji kombo za velmi konkurence schopné. Firma Kustom je v našich krajích zatím poměrně neznámá (soudím tak dle sebe i dle reakcí kolegů muzikantů), ale určitě o ní a o jejích produktech ještě hodně uslyšíme.

Jen pro doplnění – k dostání je ve stejné výkonové kategorii i druhý model doplněný o digitální efektovou jednotku nahrazující samostatný reverb a chorus, u něhož je pak cena přibližně o tisícovku vyšší.