Line6 Duotone

Digitální retro
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Ačkoli se americká firma Line6 proslavila nejvíc svým prvním výrobkem - POD direct recording předzesilovačem, má v nabídce i řadu zesilovačů a efektů (nožních i rackových). Nejnovější v řadě kytarových zesilovačů dostupných na našem trhu je „Duoverb". Výrobky Line6 mají většinou futuristický design. Duoverb je v tomto směru příjemnou výjimkou. Má "retro-look" a klasické ovládání. Ovšem jenom na první pohled. Za chvíli zjistíme, že Duoverb umí o dost víc než nějaký obyčejný prací prá... pardon, kytarový zesilovač.

Všeobecně

Duoverb je „dvoukanálové" kytarové kombo, které digitálně simuluje 16 klasických kytarových aparátů, přičemž každý z obou kanálů má samostatně nastavitelný reverb. Ten sám o sobě je jediným integrovaným efektem tohoto aparátu. Kombo disponuje výkonem 100 wattů, nebo spíše 2 x 50 wattů, protože má stereo koncový zesilovač. O vyzáření tohoto výkonu se starají dva 12" custom, tedy na zakázku pro firmu Line6 vyrobené reproduktory značky Celestion. Celková hmotnost komba je 28,5 kg.

Přední strana

Duoverb je dělen do dvou kanálů, které mají téměř identické ovládání. Jediný rozdíl je v potenciometrech nazvaných "AMP MODEL". Pomocí těchto potenciometrů každý kanál nabízí 8 různých simulací již známých kytarových aparátů. Protože, a to zdůrazním, simulace jsou u každého kanálu rozdílné, máme ve výsledku k dispozici celkem 16 odlišných emulací. Vybraný model je na kruhovém ovládání indikován rozsvícenou žlutou LEDkou. Dále se na předním panelu nachází přepínač "AMP1-AMP2". Tady aktivujeme první a nebo druhý kanál. Když stlačíme přepínač ještě jednou ve směru již aktivovaného kanálu, budou hrát oba kanály současně. S touto vymožeností souvisí přepínač "BLEND-SPLIT". V případě, že máme aktivované oba kanály najednou, v poloze BLEND hrají oba kanály skrz oba reproduktory. V poloze SPLIT hraje kanál 1 v levém reproduktoru a kanál 2 v pravém. Klasicky je již řešeno další ovládání zvuku - drive - určuje míru zkreslení, následují korekce basy, středy, výšky a presence za nimiž je zařazen potenciometr volume, tedy hlasitost pro jednotlivé kanály a posledním kanálovým prvkem je reverb. Každý kanál má svoje vlastní ovládání pro drive, korekce, hlasitost a reverb. Společným pro oba kanály je "MASTER", kterým nastavujeme celkovou hlasitost komba. Jako poslední položkou ovládání aparátu jsou, nad úrovní potenciometrů situovaná, 4 tlačítka, nazvaná A B C D. Jde o paměti, ve kterých jsou již od Line6 naprogramované presety. Ty můžeme samozřejmě vymazat a nahradit je vlastními zvuky. Proces je stejně jednoduchý jako u předchozích firemních produktů. Nastavíme zvuk, který se nám líbí, zmáčkneme jedno z tlačítek A B C D a podržíme déle než 2 sekundy – toť vše. Pokud aktivujeme jednu ze čtyř pamětí, zvuk který uslyšíme, již nebude odpovídat nastavení potenciometrů na hlavním panelu, stejně jak tomu bylo u typů předchozích. Pokud chceme, aby nastavení odpovídalo, postup je následující - na tlačítku paměti která je aktivní, svítí červená kontrolka. Toto tlačítko zmáčkneme ještě jednou. Kontrolka zhasne a teď se nacházíme v tzv. MANUAL mode, kdy zvuk odpovídá nastavení potenciometrů. Do pamětí se ukládají nastavení všech potenciometrů a přepínačů kromě MASTER hlasitosti.

Zadní strana

Je osazena sadou vstupů a výstupů – jmenujme TRS jack na sluchátka, dále konektor „ I/II SWITCH" pedálu, který umožňuje nožní přepínání kanálů. Tento pedál se nachází ve výbavě komba. Připojit je též možné „FBV (dříve FBX) floorboard" nebo „FBV shortboard" pedály, které lze dokoupit, a výrazně rozšiřují možnosti reálného ovládání více funkcí komba, a mají též zabudovaný volume a v případě většího i wah pedál. Další výbavu tvoří MIDI in a MIDI out DIN konektory, efektová smyčka, která má nejenom stereo výstupy ale i stereo vstupy, linkové direct XLR výstupy se zabudovanou reproduktorovou simulací, u které si můžeme zvolit otevřenou či zavřenou ozvučnici nebo můžeme simulaci vypnout. Pro připojení interních, potažmo externí reproboxů nalezneme na zadním panelu čtyři zdířky, čímž se jasně nabízí možnost zdůraznění a zhutnění zvuku extenzním boxem pro náročnější hráče a velká pódia, který firma ve svém sortimentu také nabízí. Výstupy jsou doplněny přepínačem volby impedance reproduktorů. Jediným rotačním ovladačem, který vzadu nalezneme je minipotenciometr ovládání hlasitost Direct výstupu v jehož těsném sousedství je umístěn i přepínač odpojení země.

Simulace aparatur

A nyní se dostáváme tedy k popisu jednotlivých klasických aparátů, které sloužily za vzor simulacím Duoverbu. Jsou to: 1960 Gibson Model GA-18T Explorer 10 wattů 1x10" repro, 1958 Fender Tweed Bassman 4x10" repro, 1964 Fender Deluxe Reverb 1x12" repro, Line 6 Clean - to je vlastní kreace 2x12" repro, 1967 Vox AC - 30 2x12" repro, 1968 Marshall Super Lead 4x12" repro, 1987 Marshall JCM 800 4x12" repro, SLO-100 4x12" repro, 2001Budda Twinmaster 2x12" repro, 1953 Fender Tweed Deluxe 1x12" repro, 1965 Fender Twin Reverb 2x12" repro, Matchless DC-30 2x12" repro, 1961 Vox AC-15 1x12" repro, Marshall JTM-45 4x12" repro, 1973 Hiwatt Custom 100 4x12" repro, 2001 Mesa boogie Dual Rectifier 4x12" repro.

Jakmile si navolíme jednu ze simulací těchto aparátů, změní se zásadně nejenom celkový charakter zvuku a zkreslení, ale také korekce. Na ilustraci - pokud aktivujeme Vox AC-30, tak MID potenciometr Duoverbu funguje jako původní CUT potenciometr u Vox AC-30. Z výše popsaného je také patrné, že ke každému aparátu je na pevno přiřazena simulace konkrétního boxu. Duoverb se řadí, stejně jako celá produkce Line6, k přístrojům určeným pro moderně smýšlející, náročné kytaristy, kteří se nespokojí s jedním nebo dvěma kvalitními zvuky.

Zvuk

Již výběr simulovaných aparátů naznačuje, že Duoverb nabízí opravdu širokou škálu zvuků. Čisté polozkreslené i heavy, všechno je tady k mání v několika verzích. Zvuky jsou dynamické a tak můžeme určovat dávku zkreslení silou úhozu. To, co dělá Duoverb opravdu výjimečným, je možnost použít oba kanály najednou. Nejlépe zní, když každému kanálu přiřadíme zvuky sice podobné, tedy čisté, polozkreslené a nebo heavy, ale z různých simulovaných aparátů. Například zkombinujeme čistý Fender a čistý Vox a zvuk navíc „vyženeme ven" ve SPLIT modu, kde má každý kanál svůj reproduktor, docílíme trojdimenzionálního zvuku, jaký jsem už dlouho neslyšel. Reverb simuluje pružinový hall a také tak zní. 100wattový koncový zesilovač je dostatečně silný na to, aby vám jednoho dne začalo pískat v uších (trvale).

Shrňme

Duoverb se povedl. Radost z něj budou mít kytaristé, kteří chtějí mít větší výběr prvotřídních aparátových zvuků, ale také jednoduché ovládání a kromě reverbu nepreferují žádný další efekt, či jsou zvyklí používat své krabičky ve smyčce komba. Pokud je pro vás zvuk důležitější než to, že z komba čouhají elektronky, tranzistory nebo digitální nuly a jedničky, pak stojí za to Duoverb vyzkoušet.

Pro ty, které neuspokojí kombo osazené dvěma 12" reproduktory je v nabídce samostatná hlava a box se čtyřmi dvanáctkami.