Line6 - MM4/DL4

Line6 DL4 & MM4
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Kalifornská firma Line 6, která výrazně oslovila mnoho kytaristů se svým digitálním simulátorem kytarových aparátů POD, přichází na trh s dalšími novinkami. Jedná se o kytarové pedály, které stejně jako u procesoru POD staví svůj výraz na modelování zvuků, jež se vyznačují charakteristikami klasických předloh.

Z nabídky tří efektových pedálů vám v dnešním testu přiblížíme dva z nich. DL 4- Delay Modeler, skrývající v sobě 16 různých delay a echo efektů a MM 4-Modulation Modeler obsahující modulační efekty typu Chorus, Flanger, Tremolo aj. Třetí model s označením DM 4-Distortion Modeler, který, jak již patrno z názvu, bude působit na poli zkreslených zvuků, není v současné době ještě na trhu. S testem na posledně jmenované zařízení se jistě setkáte v některém z dalších čísel našeho časopisu.

Společná konstrukce a ovládání

Oba efekty mají naprosto shodnou konstrukci velmi osobitého vzhledu, jež je vlastní této firmě. Plášť je vyroben z 2mm silné hliníkové slitiny, dno je opatřeno silnou, hrubou a dostatečně těžkou gumou, která kompenzuje váhu poněkud lehké elektroniky, v případě uvolněné atmosféry na pódiu. Potenciometry jsou dostatečně citlivé, přepínače fungují naprosto spolehlivě a nevyžadují nijak silné sešlápnutí. Jejich sepnutí signalizuje červená LED.

Zadní panel

Na zadním panelu najdete stereovstup rozdělený jako levý a pravý. Stejným způsobem jsou řešeny i výstupy, v případě zapojení do mono se využije vždy levého vstupu a výstupu. Dále je zde jackový vstup pro připojení Expression pedálu a zdířka pro adaptér.

Výbava

V sadě spolu s pedálem jsou dodávány čtyři monočlánky (kvůli dostatečné kapacitě) a originální manuál, kde jsou vyobrazena různá nastavení efektu totožného, a hlavně lepšího charakteru zvuku, nám známých starších efektů. Adaptér 1200 mA není součástí výbavy.

DL4 DELAY MODELER

Každý, kdo za efektový pedál utratí částku kolem 11 000,- Kč, zřejmě očekává, že bude hrát. Nesplete se. I při mých nemalých nárocích na čistotu zvuku musím říci, že efektem DELAY se dá citlivým nastavením docílit i velké věrohodnosti originálu zvuku v opakování, které nabízí velkou škálu nastavení, od neuvěřitelných trubkových efektů až po velkou "jeskyni". Samozřejmě se dají z přístroje vyloudit i dost psychicky náročné zvuky, které doporučuji použít v případě, když se vám zdá, že je u vás návštěva příliš dlouho. Každé nastavení je navzájem odlišné a doladit zvolený efekt už záleží na vkusu. Za zmínku stojí velmi povedené AUTO VOLUME ECHO, které lze použít, jak název naznačuje, jako solidní volume pedál anebo jakýsi GATE při rychlém sólu, který dobře zvýrazní tóny od nečistot. Za upozornění stojí určitě STEREO DELAY a PING PONG, které, samozřejmě ve stereofonním zapojení, udělají opravdu velký prostor. Ovšem největší chválu zasluhuje SAMPLER. Jeho dlouhá doba záznamu a jeho velké možnosti využití jak při hře, tak při skládání a mnoho možností různého domíchání již nahraných riffů, z něho dělá téměř nahrávací studio. Velmi podporuje tvůrčí vynalézavost a radost ze hry. Pak jsou na řadě ECHA. TUBE ECHO má charakter menší čí větší místnosti a dá se použít na stálo k doprovodným zvukům.

SWEEP ECHO se bude určitě líbit hráčům, kteří používají WAH-WAH. ANALOG ECHO má nastavitelné zkreslení a barvu zvuku v opakování. Jinak samozřejmě každý efekt se dá nastavit velmi odlišně od snahy udělat zajímavý nebo pocitový zvuk, až po téměř neznatelný zvuk efektu.

Spínač A funguje zapnout, vypnout. Na spínači B je nastaven efekt DELAY a PHASER. Na spínači C je v pohotovosti AUTO VOLUME, ale zvuk jde reverzně. STAP TEMPO při podržení zpomaluje echo o polovinu času. V případě SAMPLERU se spínačem zapíná nahrávání. Béčkem se ukončuje buď cyklus, nebo se sám vypne po dlouhých 14 sekund a běží dál ve zvukové smyčce. Když jsme nahrávali to, co jsme chtěli, můžeme opětovným sešlápnutím áčka přihrát něco dalšího, kolikrát je potřeba. Céčkem se nahraný cyklus spustí jenom jednou a čtvrtým spínačem přeladíme celou nahrávku o oktávu dolů.

Podbarvení sampleru je vynikající pro imitaci basové kytary. Zvuk mě svou kvalitou velmi překvapil, věrohodnost je téměř absolutní.

MM4 MODULATION MODELER

Toto efektové zařízení obsahuje mnoho modulačních efektů, jako jsou například Chorus, Flanger, Phaser, Tremolo, Vibrato a jiné další efekty.

Pod firemními názvy jednotlivých efektů jsou ukryty modely efektů takových značek, jako jsou například Fender, Vox, MXR, Ibanez, Boss a jiných.

Analog Flanger a Jet Flanger jsou velice povedené efekty, ale je důležité si s jejich nastavením pohrát. Dají se totiž nastavit tak, že už není slyšet nástroj, ale pouze "šílená" modulace efektu.

Analog Chorus je klasický Chorus, tak jak ho známe. Dimension a Tri Chorus mne zaujal svým nenásilným, ale pěkným zvukem. Pak následuje Pitch Vibrato a velmi zajímavý Ring Modulator. Tady se dějí divné věci. Kytara a vše, co se do pedálu zapojí, zní při vhodném nastavení jako staré hodiny, když odbíjejí celou. Ale nastavit se dají také pěkné šílenosti. Dále následuje Panning, Opto a Bias Tremolo, které se víceméně jen trochu odlišují jako svým zvukem a charakterem tři různé Phasery.

Další je U-vibe, Rotary Drum a Rotary Drum a Horn. Těmito efekty se dostanete zvukem o několik desetiletí zpátky. Originální monstrum je sice těžké, ale konstruktérům od LINE 6 se to docela podařilo i v digitální podobě. Je nutno dodat, že některé efekty samozřejmě v digitální podobě vyniknou lépe.

Závěr

Obě zařízení byla testována na zesilovači Marshall JCM 900 a v domácích podmínkách také na kvalitním HIFI zařízení. Jedná se o velmi kvalitní zařízení umožňující svému uživateli docílit mnoho rozmanitých, a hlavně použitelných zvukových nastavení. Zvuk je přesný, dynamický, neztrácejí se výšky ani basy. Za cenu 10 160,-Kč si můžete pořídit kvalitu odpovídající ceně, která není nikterak přemrštěna.

A nakonec bych ještě připomněl, že se vyplatí při zkoušení nespěchat s přepínáním a rychlým zkoušením jednotlivých efektů, protože každý z nich potřebuje jemná nastavení a pak je to ono.