Lynx One (USA)

Lynx One
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
26 700,00 Kč

Žijeme ve světě digitální technologie, digitálních obrazů a samozřejmě zvuků. Dnes bychom vám chtěli představit jedno z digitálních dítek určených ke zpracování zvuku, pracující pod Windows 95/98 a Windows NT.

Úvodem

Asi první, co mě zaujalo, bylo balení karty. Bílá papírová krabice s jednoduchou nálepkou, kde byla stručná technická data. Nic víc, nic míň, prostě jednoduchost nadevše. Po otevření jsem objevil jednoduchý instalační návod, disketu s drivery, kartu zabalenou v antistatickém obalu a dva svazky kabelů.

Na kartě jsem našel „jen“ vstupy pro 25-pinový a 15-pinový konektor typu Canon. V horní části karty potom ještě dva malé konektory pro vnitřní synchronizaci více karet v jednom počítači. Při tomto propojení můžete rozšířit svůj systém o další vstupy, výstupy a MIDI okruhy. Do jaké míry toto funguje, jsem neměl možnost vyzkoušet. Asi největším překvapením byla délka připojovacího kabelu. Tak dva metry dlouhý připojovací kabel, na jednom konci s již zmíněnou počítačovou pětadvacítkou a na druhém se šesti konektory typu XLR. Dva z nich byly vyhrazeny pro digitální vstup a výstup, ostatní pro analogové brášky. Samozřejmě, když XLR, tak symetricky zapojené !!!

Druhý kabel sice nebyl už tak dlouhý, ale úplně vystačil, abych na něj napojil čtyři DIN konektory (dva MIDI vstupy a dva MIDI výstupy) a dva BNC konektory pro synchro wordclock. Komu by nestačila podle mě už tak dostatečná délka kabelů, může si nechat u nějakého šikuly vyrobit kabel svůj, neboť výrobce i na toto pamatoval a v manuálu napsal zapojení jednotlivých pinů na konektorech. Výborně !

Teď trocha technických dat. PCI karta s 24-bitovým převodníkem typu deltasigma se 128 násobným oversamplingem. Samplovací frekvence u analogových vstupů je volitelná podle softwaru od 8 do 50 kHz, u digitálních všechny standardní frekvence. Jmenovitě: 32, 44.1, 48, 88.2 ! a 96 !!! kHz. Ano přesně tak, 96 kHz. Pokud tedy počítáte, že budete pracovat na těchto frekvencích, Lynx One je ta pravá karta, která je na to připravena. Vám už stačí jen zakoupit kvalitní externí převodník a propojit ho digitálně s touto kartou a je to. Digitální přenos dat probíhá ve formátech AES/EBU nebo S/P DIF. Frekvenční rozsah převodníku je od 20 do 20, tedy Hz a kHz, dynamický rozsah větší než 103 dB, odstup od šumu větší než 99 dB, zkreslení 0.0022%, vlastně skoro žádné. Ale dost bylo technických dat.

Instalace

Instalace karty do počítače je asi všem známá, ale raději zopakuji. Vypnete počítač, otevřete počítač, vezmete kartu, vložíte kartu do volného PCI slotu, připojíte kabely, zavřete počítač, zapnete počítač, nainstalujete drivery, restartujete počítač a ...

... a přesně to jsem udělal a světe div se, ono to vážně fungovalo na první zapojení, a to bez jakýkoliv problémů a varovných hlášek. Co vlastně do systé mu přibylo? Tak hlavně ovládací panel a dále dva MIDI vstupy a dva MIDI výstupy. Celá karta je nastavitelná z ovládacího panelu. Ovládal vše potřebné pro správné nastavení karty. Ať už to byla správná vstupní a výstupní úroveň (pomocí tahových jezdců), frekvence pro wordclock, nastavitelná v rozmezí 25 kHz až 27 MHz, tak přepínání digitálních formátů. Pod jednotlivými fadery dokonce nechybí Mute tlačítko, pro rychlé utlumení. Nyní jen stačilo vybrat si ten správný vstup, výstup a mohl jsem začít testovat.

Praktické zkušenosti

Je jasné, že v dnešní době asi všichni očekáváme od profesionální zvukovky kvalitu. V tomto Lynx One určitě nezklame. Čistý zvuk, bez vlastního šumu, na kterém se dozajista podílí i symetrické zapojení konektorů. Proto první, na co jsem se zaměřil, byl rozdíl mezi 16-bitovou a 24-bitovou nahrávkou. Nahrával jsem šum s různou úrovní hlasitosti a mohu konstatovat, že již na první poslech jsou slyšet rozdíly. Hlavně u velmi nízké úrovně je patrný dynamický rozdíl obou bitových slov. 16-bitová nahrávka působí, jako kdybyste zapojili do slabého signálu šumovou bránu, která se nahodile otevírá a zavírá. Naproti tomu 24-bitová nahrávka je při stejné úrovni klidná jako hladina rybníka v bezvětří. Nutno podotknout, že obě testování probíhala při „cedéčkové“ frekvenci, tedy 44,1 kHz, a úroveň nahrávky byla něco pod -80 dB. Samozřejmě, že se zvýšením samplovací frekvence rostla i čistota signálu, a to především v horní časti signálového spektra. Pokud se jedná o funkci karty, bez problémů se spřátelila s mým systémem, ve kterém se ve chvíli testování nacházely další dvě zvukovky. Nedalo mi to, abych nevyzkoušel chod všech karet najednou. Spustil jsem Cubase VST24, nastavil ASIO driver a v danou chvíli jsem měl 16 vstupů a stejně výstupů. Na každý výstup jsem přiřadil jednu audio stopu a na všechny stopy stejný vzorek. Spustil jsem Cubase a čekal nějaký delay efekt. K mému překvapení zaznělo jednotné unisono. Žádné zpoždění, žádné vypínání stop. Chodilo to jako hodinky, a to každá karta byla od jiného výrobce! Pokud již tedy máte ve svém systému nějakou zvukovku a chtěli byste rozšířit možnosti, především o 96 kHz rozhraní, vůbec se nemusíte bát kartu koupit. LYNX ONE je ten pravý.

MIDI

Nemohu zapomenout krátce zmínit MIDI porty. Ano porty. Množné číslo je na místě, neboť karta disponuje dvěma MIDI okruhy. Do systému tedy přibylo 32 MIDI kanálů a jejich funkce byla bezproblémová. V sekvenceru stačilo nastavit příslušný MIDI výstup a nástroje pomocí těchto portů hrály, jako by se nechumelilo.

Závěr

Zhruba za 26.700,- Kč pořídíte skutečně profesionální zvukovou kartu se 24-bitovým převodníkem a 96 kHz digitálním rozhraním, vhodnou od domácího studia, přes produkci, k masteringu. MIDI hudebník, který se teprve ohlíží po nějaké kartě pro svůj počítač, nesmí přehlédnout také dva MIDI porty. Celá tato kombinace je skvělým začátkem do vstupu digitálních nahrávek. Kdybych měl kartu hodnotit jako ve škole, dávám jedničku s hvězdičkou.