Magix Sequoia 10

Profesionální DAW
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
75 515,00 Kč

Těsně před prázdinami jsem pro časopis Music Store testoval mladšího bratříčka ze stáje firmy Magix, široké muzikantské obci dostupné Samplitude Music Studio 14. Tentokrát se však ocitám na opačném pólu sortimentu této německé společnosti, který patří vlajkové lodi a plně profesionální „záležitosti" jménem Sequoia 10.

Jen tak na okraj, Sekvoje (jinak také redwood – červené dřevo) jsou vůbec jedny z nejstarších (více než dva tisíce let) a nejvyšších stromů na zemi. Byly také jedním z mých velkých zájmů, když jsem před třemi lety cestoval napříč Kalifornií, kde se Národní park Sequoia s těmito giganty nachází. Proto se snažím dát si v hlavě dohromady dvě a dvě. Co vedlo firmu Magix pojmenovat jejich vlajkový produkt zrovna takto? Je to možná dlouhověkost, jakou by chtěli zachovat i pro svůj DAW, nebo velkolepost s jakou o svém programu smýšlejí. Možná je jen přitahovalo toto exotické, pro mě až noblesně znějící, jméno. Ať je to jakkoliv, my tady máme na test jejich největší a také nejdražší skvost, který používají zvukoví mistři v řadě věhlasných studiích po celém světě (BBC, Vienna Symphonic Library, Bob Katz, Timeless Mastering NY, Soundworks, Prairie Sound Recording, Steve Epstein, The Mastering Palace NYC, Sonics Mastering,The Finishingpost, ...).

Instalace a zážeh…

dProgram je chráněn hardwarovým klíčem, takže po té, co jej nainstalujete (asi 10 min a asi 5 GB dat i se zvukovou bankou), musíte zasunout USB klíč do počítače, jinak to prostě nepojede. Je fajn, že až na toto program není omezen žádným jiným hardwarem, tak jako jsou třeba Pro Tools, které vyžadují firemní zvukovou kartu. Sequoia tedy klidně rozjedete třeba i na notebooku. Všechny plug-iny jsou součástí softwaru, nepotřebujete žádnou další externí DSP jednotku. Použít externí efekty ovšem samozřejmě můžete. Nízkolatenční Hybrid engine programu, který je jednou z mnoha vylepšených věcí (již u deváté verze), by neměl podle slov výrobce přespříliš zatěžovat váš CPU. (Jen pro doplnění, jediná platforma, na které Sequoia pracuje, je PC.) Na úvod je ještě dobré zdůraznit, že Sequoia je kompletní high end řetězec od první MIDI/audio noty až po finální mastering a vypálení.

Program jsem testoval na dvou kartách M-Audio Delta 44 (PCI karta) a Saffire od Focusrite (Firewire). Sequoia podporuje všechny základní typy driverů jako WDM, MME a samozřejmě i nízkolatenční ASIO drivery. Samplovací frekvenci můžete nastavit až na „astronomickou" hodnotu 384 kHz, což je využitelné zejména pro masteringové aplikace a profi studia. (Přiznám se, že osobně bych si s tak velkým obsahem dat v této chvíli zahltil všechny své sběrnice. Na podzim sice chci konečně upgradovat na čtyř jádro běžící na 64bitových Vista s 8 GB RAM paměti, ale nevím nevím, jestli to bude pořád stačit na tuto enormní samplovací frekvenci.) Zdá se, že software je stále napřed před hardwarem. (Alespoň u video her to platilo vždy, tedy alespoň v dobách, kdy jsem ještě býval účastníkem těchto kratochvílí...)

Rozložení a základní nástroje pracovního prostředí…

Samotné prostředí Sequoia je podobné již zmiňovanému Samplitude, takže pokud byste upgradovali, budete hned doma. Sequoia se liší hlavně výbavou, která je určena především pro zvukové zpracování na té nejvyšší úrovni. Nový projekt začnete v menu File/New Virtual Project, kde definujete počet stop, samplovací frekvenci, tempo, meter key atd. Samotné okno Audio/MIDI sekvenceru můžete modifikovat i běhěm samotné práce na projektu (zoom in/out stop, přidávání audio a MIDI stop). Zásadní pro vás budou spodní záložky, kde si definujete svůj Workspace (pracovní prostor). V praxi to funguje tak, že zvolíte například mód pro editaci a podle toho se také upraví výběr ikon na horním panelu. Máte například k dispozici několik druhů tlačítek Play (play to cut start/přehrát k začátku střihu; play to cut end/přehrát do konce střihu aj.). Když na jakékoliv tlačítko najedete myší, zobrazí se jeho funkce, což je taková rychlá nápověda za běhu. Vedle funkce Workspace naleznete řadu sedmi tlačítek, která jsou cestou k důležitým pracovním nástrojům tohoto DAW. První v řadě je Track Editor, který zobrazuje podrobnosti pro každou právě zvolenou stopu, tzn. že tu vidíte například to, jaké plug-iny máte na stopě „naloženy", vidíte vstup/výstup zvukové karty a pokud se jedná o MIDI stopu, vidíte i VST synth, přes který vám stopa hraje. Dalším tlačítkem vstupujete do specialitky firmy Magix, a sice do Object Editoru.

Object Editor jsem čtenářům přiblížil již v recenzi Magix Music Studio 14, což mi však nebrání v tom, abych i zde osvětlil jeho funkci. Tedy, Object Editor nabízí uživateli velmi podrobnou editaci každého klipu a je to velmi silný a praktický editační nástroj jak pro mastering, tak pro mixáž vícestopého záznamu. Nemusíte automatizovat dlouhé křivky, ale vše si pěkně rozdělíte do jednotlivých klipů. Znovu zdůrazňuji, že jde o skvělého pomocníka jak pro mixáž, tak pro mastering! Dovedu si představit, že právě pro tuto funkci je Sequoia vyhledávaným nástrojem. A konkrétní využití? Už se vám nápříklad stalo, že jste potřebovali udělat ekvalizaci třeba jen jednoho slova? Třeba při agresivním "P", které nechtěně přelezlo i přes pop up filter... Nebo jste potřebovali právě jen na jedno slovo aplikovat efekt reverbu? S pomocí objektové editace firmy Magix toto uděláte velice rychle, precizně a hlavně bez další komplikované editace!

Pracovní komponenty tím ovšem ani zdaleka nekončí. V podstatě všechny standardní MIDI operace provádíte v klasickém MIDI Editoru, který nezobrazuje nic jiného než data v MIDI stopě (je to tzv. piano roll). Zde můžete editovat řadu parametrů (například Velocity), provádět transpozice not, krokové sekvcence, kvantizovat noty... Samozřejmostí je i zobrazení eventlistu a kontinuálního notového záznamu (partitury).

Pokud kliknete na sousedící záložku Visualization, zobrazí se peak meter masteru. Součástí této pomůcky jsou ovšem i setup pro zobrazení spektra, osciloskop, bitmeter aj. Spektrálním analyzérem (spectogramem) můžete nahrávku či stopu velice rychle proměřit. Řekněme, že se vám můžou například zdát některé nástroje nečitelné nebo „blátivé". Pomocí této funkce rychle zjistíte, že na stejné frekvenci vám hraje příliš mnoho nástrojů a naopak. Opět, perfektní pomocník pro mixáž i mastering!

Do úplného výčtu nám zbývají ještě záložky Transport, Manager (což je vlastně organizátor všech audio souborů v projektu) a Mixer, který patří mezi klíčové atributy Sequoia. Její virtuální mix se může pochlubit výrazně bohatou paletou funkcí (64 submix sběrnic a auxových sběrnic, automatická kompenzace latence zásuvných modulů...) a pohodlnou ovladatelností (s libovolným množstvím možných klávesových zkratek či ovládáním hodnot zvolených parametrů pomocí kolečka myši). Potkáte se tu například s možností automatizace panoramy (i v surroundovém režimu). Z hlediska ovladatelnosti zaujme „přehazování" pořadí jednotlivých šavlí myší (drag&drop). Už na této úrovni je toho zkrátka hodně, o čem by se dalo podrobněji psát. Hodně toho však také máme před sebou. Důležité je, že všechna okna si můžete rozhodit na dva monitory (například sekvencer na jeden a na druhý mix s efekty) anebo se mezi nimi přepínat pomocí záložek. Zkrátka pohoda sama! Celé uživatelské rozhraní Sequoia mi přijde důmyslně navrženo tak, aby se uživatel mohl velmi rychle dopracovat určitého výsledku. Záložky vám pomohou se téměř okamžitě dostat k funkci, kterou zrovna potřebujete. Vše se zdá být poplátné účelnosti a přehlednosti, a to je dobře. To, že si pro různé funkce můžete nadefinovat vlastní klávesové zkratky, neplatí jen pro virtuální mixpult Sequoia, ale v podstatě pro všechny úkony pracovního prostředí programu. Mimochodem, jedna z exkluzivnějších vlastností Sequoia je možnst administrace více uživatelských účtů (jako třeba v operačním systému vašeho počítače). DAW tak mohou používat různí uživatelé, kteří budou (a mohou) mít nastaveny své preference rozdílně. To platí i o možnosti využívání individálních sad klávesových zkratek. (Každý účet může bý samozřejmě chráněn heslem).

S orientací v pracovním prostředí se budete seznamovat projekt od projektu a řekl bych, že osvojení nebude nijak zdlouhavé. Co bych ještě rád vyzdvihl (pokud jsem to již neučinil) je fakt, že všechny funkce jsou plně automatizovatelné, což platí také o auxech, masteru a dokonce i o parametrech objektů a plug-inech na objektech!

Až po chvíli používání programu jsem si všiml ještě také dvou „čísílek", umístěných na spodní liště. Zatímco jedno indikuje DSP zatížení v procentech, druhé udává zatížení HD. To vám dává určitou představu o tom, kolik ještě zásuvných modulů a stop můžete na vašem počítači použít.

Výbava, aneb čím začít, když se toho tolik nabízí?

Tatínkové a maminky z firmy Magix toho dali „Sekvojce" věnem opravdu hodně a už teď mohu napsat, že sňatkem s ní si nepochybně polepšíte. Všechny utilities asi neprojdeme (některé jsme také zmínili v textu o Music Studio 14 a mohu jen odkázat na web www.music-store.cz, kde se článek brzy objeví), některé však ano. :o)

Přiznám se, že pro velké množství opravdu nevím, kde začít. Sequoia například pracuje s rozsáhlou základnou efektů nejrůznějších kategorií – destruktivní, nedestruktivní; efekty uplatňované v Object Editoru, v jedotlivých stopách, master efekty, ekvalizaci, pokročilou úpravu dynamiky signálu (dokonce vícepásmovou kompresi), kontrolu a odstraňování šumů a ruchů z nahrávek, vocoder, prostorové efekty a mnoho dalších nástrojů.

Z těch, které mne zaujaly, bych rád zmínil například FFT Filter a jeho Sound Cloner – nástroj, kterým upravíte zvukovou charakteristiku písně podle ostatních ve vašem songlistu. Nejen podle továrních presetů můžete například „ošetřit" track tak, aby zněl jako z 80. let apod. Součástí Sequoia 10 je rovněž vylepšená verze Elastic Audio, což je vlastně pokročilý editor pro dolaďování mono audio stop. Pomůže vám při dolaďování falší ve zpěvu, díky pokročilému harmonizování s ním můžete dokonce vytvářet vícehlasy z jednoho hlasu. Funkce je přístupná jak přes Object Editor, tak i přes menu Real Time Effects. K dispozici máte dva módy, a sice Relative (kde pomocí křivky můžete doladit absolutní intonaci) a Direct (který při sepnutí tlačítka Detection automaticky rozdělí vzorek do několika samplů; ten pak můžete editovat a vylaďovat pomocí zvolené stupnice (dur či moll) a tlačítka Tune automaticky nebo zase pomocí křivky). Názorně na práci tohoto nástroje můžete mrknout na www.youtube.com; stačí jen zadat Elastic Audio.

K programu dostanete také plug-iny AM a VE Suites od samotné firmy Magix (dodávají se jen k nejvyšším produktům Magix, tedy k Samplitude a k Sequoia; nebo se prodávají samostatně pro jiný DAW). Podrobná recenze těchto modulů je v srpnovém Music Store, takže se podělím jen o pár svých dojmů. V tomto případě bych vyzdvihl zejména jejich grafiku a funkční tovární presety. Když jsem přes ně zapojil elektriku (AM-Track a VariVerb), vydržel jsem velmi dlouho v příjemném zaujetí. (Přerušil mě až hlas přítelkyně, který naléhal, ať už laskavě zanechám toho brnkání a konečně zahraji něco známého…) :o)

Za zmínku určitě stojí také „Side Chaining kompresor (například AM-Munition)" neboli klíčování - šikovné vylepšení kompresoru. V praxi to znamená, že kompresor můžete řídit jinou již nahranou stopou (k dispozici jsou dva vstupy). Taková funcke se může hodit pro zlepšení komunikace mezi kopákem a basou. (Side chaining je k dispozici i u firemního Advanced Dynamics).

Mimo jiné plug-iny z této oblasti máte (ať už v reálném či offline režimu) k dispozici také tzv. Sound Cleaning a Restoration Suite. Jedná se o solidní výbavu modulů určených pro restaurování (odšumení či zbavení praskanců) nahrávek. Najdete v ní například Declicker, Decrackler, Denoiser, nebo i zajímavý Brilliance Enhancer – něco jako exciter pro znovunalezení vysokých frekvencí ztracených například při mp3 konverzi.

Sequoia 10 je také doslova nabita sadou softwarových nástrojů a zvukových bank. Její Amp Simulation (virtuální udělátka pro elektrickou kytaru) jsem opět blíže rozváděl v textu o MS 14. U Sequoia mě zřejmě nejvíce oslovil synth Independence LE od firmy Yellow Tools a osmihlasý bicí automat Robota Pro. Případě prvního dostáváte do rukou synth s 4GB bankou zvuků a celou škálu nástrojů od syntezátorů až po akustické bicí nástroje. Independence LE skýtá šikovné zvuky napříč styly. (Jediné, co se mi oproti originálním Magix plug-inům moc nezamlouvalo, to byl design Independence. Ale to je jen muj subjektivní názor.) Můžete přes VST nebo Rewire zapojit Reason, Ableton nebo jiný soft synth. Napadá mě, že například Absynth podporuje i multikanálový zvuk, což tady klidně můžete využít. (Sequoia totiž přichází vybavena pro multikanálové zpracování zvuku (viz níže).) Robota Pro je bicí automat, jehož paterny můžete buď naprogramovat, nebo nahrát pomocí MIDI. (Jistá podobnost s ReDrum z Reasonu tady určitě je cítit). Nabízí se zvuky klasických analogových bicích automatů jako Roland TR-808, TR 909 nebo i modernější moduly jako Korg Electribe a Jomox X-Base. Tyto dva instrumenty by vám mohli/měli vystačit jako základ vašich elektronických kompozic. Rozšiření o další VST či Rewire aplikace se meze nekladou.

Součástí této verze Sequoia je i možnost záznamu video sekvence společně se záznamem audio stop. Může to sloužit k tomu, abyste si udělali obrazovou dokumentaci v případě například živého záznamu. Navíc k programu je na separé CD dodáván i program Movie Edit Pro 11 plus, který úzce spolupracuje se Seqouia. Výsledný mix můžete přímo vyexportovat do Movie Edit. (Ten jsem nějak podrobně nezkoumal, ale je to lepší, než to dělat na nějaké pirátské Premiéře. :o))

Abychom nepřehlíželi MIDI, je třeba uvést, že Sequoia pracuje s kvalitním Score Editor(em), z nehož můžete jak tisknout partitury, tak exportovat MusicXML soubor, se kterým se dá dále pracovat i v programech Sibelius či Finale (ukládá i dynamiku cresenda i decresenda), jste-li na ně zvyklí.

Výborná věc, kterou u Sequoia také nalezente je Audio kvantizace. Potřebovali jste někdy dát do pořádku nešlapajícího bubeníka? Já ano, když jsme ještě natáčeli s kapelou. Nota po notě je zdlouhavý a neefektivní proces. Sequoia nabízí audio kvantizaci, která funguje stejně jako kvantizace MIDI. Pro názornou ukázku mrkněte také na www.youtube.com, kde kulhavého bubeníka narovnávají v Samplitude 10. O „základní" výbavě bychom samozřejmě mohli pokračovat dále. Snažím se opravdu vybírat jen to zásadní (ačkoliv vím, že mnozí z vás by mohli za „zásadní" považovat zcela jiné utilitky). Nepředpokládám, že někdo si tuto verzi programu bude kupovat pro funkci Auto Jam, nicméně i ta je přítomna, stejně jako možnost vypálení CD/DVD. K programu dostanete pekně silný manuál, který je přehledný a hodně obsáhlý… Blíží se dlouhé podzimní večery, tak proč ne. Důležité je, že vše, co potřebujete k vývoji nahrávky je přímo uvnitř programu. Kde jsou ty časy, kdy člověk měl něco shareware, něco z netu, něco (načerno) od kámoše… :o)

Sequoia Exclusive

Jako nejvyšší produkt stáje Magix přichází Sequoia také se softwarovými nástroji, za které byste v případě individuálního nákupu zaplatili "majlant". Navíc byste je jen těžko hledali ve výbavě jiné DAW. Zářným příkladem (řekněme) exkluzivních pokladů ve výbavě Sequoia je velice šikovný Spectral Cleaning. Uživateli poslouží jako nástroj pro odfiltrování ruchů z audio stopy, aniž by byl přitom nějakým nežádoucím způsobem ovlivněn její zvukový charakter, respektive její kvalita. Příslušná stopa, kterou chcete vyčistit, se vám otevře ve speciálním editoru, kde se vám graficky zobrazí zvukové spektrum (v závislosti na čase). Ruchy v této vizualizaci velmi snadno najdete (zkreslení zobrazí fialovou barvou), tedy alespoň pokud jsou dostatečně separovány od žádoucího obsahu nahrávky. Potom stačí už jen příslušný nešvar označit pomocí lokátorů a nechat jej interními algoritmy potlačit. Pokud jsou ruchy v menšině, je to jako když z fotografie ve Photoshopu retušujete náhodné pihy či jiné kožní nerovnůstky, které se na stránkách dívčích a dámských časopisů nenosí. :o) Z praktického hlediska oceníte možnost rychlého a jednoduchého porovnání nahrávky před a po zásahu Spectral Cleaning.

Z nástrojů překračující hranice kategorie „Basic Features" bych rád zmíniil ClipStore – pomůcku, kterou lze uvést doslova jako jakousi „soupravu hudebních dílů". Je to nástroj, který by se dal přirovnat ke klasickému souborovému správci či vyhledávači s tím rozdílem, že ClipStore „pouze" vytváří seznam referencí odkazujících na audio soubory nebo jejich části (objekty). Obsah ClipStore je totiž v první řadě tvořen audio a MIDI objekty, které byly nahrány nebo importovány během práce na určitém projektu. Důležité je, že jednotlivé „položky" seznamu nejsou realné audio/MIDI (atd.) soubory, které by byly umístěny ve speciální lokaci DAW (a zabíraly další paměť), ale jde o linky, respektive o odkazy na ně samotné. U každého takového linku máte k dispozici informaci o umístění souboru, časový údaj vymezující klip (pokud odkazuje jen na část určitého audio souboru), atp. ClipStore tak umožňuje velmi praktickou správu zvuků. Nabízí se spolupráce s paměťovými médií, vkládání „klipů" z ClipStore přímo do otevřeného projektu, řazení klipů do formy playlistů a jejich přidávání do projektů (za letu!), vyhledávání datových informací náležejících k objektu, jejich manuální i automatické řazení, preview (respektive možnost přehrání) přímo v ClipStore a další základní funkce (vyjmutí ze seznamu, nahrání a ukládání seznamů apod.) Myslím, že je evidentní, komu tato šikovná utilitka nejvíce poslouží. V každém případě se mezi spokojené určitě zařadí „dělníci" postprodukce či zvukový mistři z rozhlasu. Zkrátka ti, jejichž práce vyžaduje „manipulaci" s rozsáhlými zvukovými bankami... ClipStore je také výborným pomocníkem během nahrávání. Jakoukoliv sestavu záběrů (objektů) si tu můžete uložit a nechat na později. V potřebný okamžik ji odtud „vyndáte". Můžete si tímto způsobem uschovat například určitý počet verzí refrénu (třeba i „přestříhaného") a později vybrat tu správnou.

Daný příklad mi také připomíná, že jsem čtenáře dosud neseznámil s dalšími dvěma šikovnými funkcemi, a sice Take Manager a Take Composer. Možnosti těchto dvou nástrojů pomalu ale jistě stírají rozdíl mezi termíny „nahrávání" a „vytváření" hudby. Proč? Hned vysvětlím. Užitečnost těchto funkcí oceníte v situaci, kdy vám interpret zahraje několik verzí například baskytarové fráze a každý z těchto záběrů má své nejsvětlejší místo v jiném okamžiku (řekněme, že pokaždé to basák zkazil někde jinde). Take Composer nám dovolí velice snadno porovnat všechny pořízené záběry, vybrat z nich ty nejlepší části a poskládat (možná se i u nás časem vžije termín „comping", pravděpodobně odvozený od slůvek compilation a composing) je do finálního „master" záběru, který pak importujeme zpět do VIP projektu. Přes Take Manager provedete výběr pracovních záběrů. Po přechodu do Take Composer potom můžete jednotlivé verze poslouchat a porovnávat jejich části (detailnost výběru lze nastavit velice precizně) a ty nejvohdější potom jen pomocí jednoduché klávesové zkratky nakopírovat na stejnou pozici „finálního počinu". Dodatečně si uvědomuji, že lepším příkladem by možná byla práce na kytarovém sóle. Nemusí totiž jít jen o skládání bezchybných částí, ale o skládání opravdu ve smyslu komponování. Můžete si opravdu nahrát několik verzí sóla a zkomponovat z nich tu nejlepší. (Pokud byste chtěli tyto utulitky vidět pro lepší představu přímo v akci, zadejte na www.youtube.com heslo „take composer" a přehrajte si první výsledek vyhledávání.)

Vychytanou součástí programu je bezesporu Crossfade Editor. Ten se vám při masteringu určitě osvědčí. Libí se mi, že můžete upravovat tvar (průběhy fade in/out) křivek, s čímž jsem měl u jiných DAW vždy problém. Můžete tedy vytvářet klasické linearní nebo logaritmické průběhy křivek a velice precizně je ovládat. Navíc jsou všechny editace nedestruktivní a plně napojeny na funkci Undo. Doporučuji zhlédnout tutorial video o Crossfade Editacích, které je přímo na DVD s programem. Jsou zde názorně načtrnuty skutečně pokročilé editace! Totéž platí i o tzv. čtyřbodovémstřihu (4 Point Cut). Tato (mezi DAW v podstatě unikátní) funkce je do oblasti audio tvorby adoptována z oblasti video produkce. Sequoia 10 díky ní přináší do těchto vod možnosti velmi precizního střihu a editace!

Prostorový zvuk je disciplína sama o sobě a vydala by na samostatnou recenzi. (Já osobně jsem měl vždy problém s exportem surround mixu. Výrobce uvádí export do klasického AC3 kodeku.) Pokud tedy máte dostupný hardware, není se Sequoia 10 problém zpracovat svůj materiál různých vícekanálových formátů; vrcholem je dokonce až 12kanálový surround mix. V dnešní době "surround boomu" tato funkce prostě musí být přítomna! (Pozor, přeci jen pro finální profi Dolby Digital postprodukci zvuku potřebujete certifikovanou Dolby halu s příslušenstvím).

Ambice softwaru Sequoia dokládá i DDP Export, sloužící jako expor CD projektu, který je kompatibilní s DDP CD masteringovými standardy. DDP složky můžete také importovat do Sequoia a editovat. Ve vlajkové lodi firmy Magix můžete kromě CD (dle Red Book definice) vytvářet dokonce DVD Audio, což je pro záznam a následný poslech ve vysoké kvalitě úžasná věc. Při přepočtu z 24 na 16 bitů přeci jenom nahrávka „krapet" z dynamiky ztratí. Naposledy jsem si na DVD-A koupil album Reptile od Erica Claptona (24 bitů/88 kHz), je to opravdu jiné kafe. DVD-A můžete navíc uložit i v prostorovém zvuku.

Exkurze po výjimečných atributech Sequoia 10 by ještě mohla pokračovat. Administraci uživatelských účtů jsem již uváděl v úvodu. Zbylé „tops" (jako například kompatibilitu s rozhraním DigaSystem či funkce Multi Source Manager) si můžete dostudovat přímo na webu výrobce. (http://www.samplitude.com/eng/seq/digas.html)

Hardwarové kontrolery

Pro své potřeby ve svém studiu používám jako ovládací kontrolery Tranzport od Frontier design, což je bezdrátový ovladač DAW a Behringer BCF 2000 (kontroler s osmi motorizovanými fadery). Oba jsem bez problémů přihlásil pod menu System/Audio/Hardware controller. Pro Transport jsem nalezl přímo tovární preset. BCF 2000 jsem přihlásil jako Mackie control. Velice rychlé a funkční. Určitě by tedy nebyl problém přihlásit jakékoliv jiné i větší ovládací zařízení. , Pokud byste chtěli upravit některé funkce, aby padly do ruky právě vám, tato verze programu podporuje i pokročilé nastavení kontrolérů. Použití hardwarového kontroleru pro finální mixáž doporučuji, kreslení křivek myší je zdlouhavé a přeci jen klika je klika a pro zvukaře přirozenější ovladač – něco jako prodloužené ucho :o).

Sečteno a podtrženo

Těžko vás budu přesvědčovat o tom, že Sequoia je plně profesionální program. Pro mě osobně synonymum profesionality je stabilita programu (stejně jako jakéhokoliv jiného zařízení), která se během testu bezesporu prokázala. Žádné „crashe oken" jsem nezažil. Pro někoho může být výše zmiňované zanedbatelným detailem, pro někoho zásadní věcí. O algoritmech a zvuku se také obecně těžko mluví a ještě hůře píše. Někdy to mohou být jen nuance subjektivního charakteru. Pro mě subjektivně hraje engine programu až analogově kulatě, pokud víte o čem mluvím. Za vše mluví fakt, že Sequoia je srdcem tak věhlasného studia, jako je másteringové studio Sterling Sound v New Yorku.

Nedávno jsem zabrousil na web oblíbených Waves plug-ins a tam mě překvapilo tvrzení Davea Pensado (Christina Aguilera, Macy Gray, Pink, Black Eyed Peace, Kiss), že dnes už vše uděláte v jedné bedně, v počítači. Pensado se vyjádřil v tom smyslu, že všechen ten hardware, který měl kolem sebe, můžete mít, ale hrát to bude stějně i bez něho. Zvuk prý prostě musíte mít hlavně v hlavě. No, s tím samozřejmě můžeme i nemusíme souhlasit. Co však také Dave vyzdvihoval a co mne v souvisloti s prácí se Sequoia zaujalo, to byla důležitost možnosti automatizace skoro každého parametru plug-inů při mixu. Myslím si, že toto je právě velké plus Sequoia 10. Kvalitní efekty s možností kontroly a automatizace všech parametrů!

Trochu zarážející je, že k výběru je jen jedna platforma, a to PC. Nic proti PC, nikdy jsem neměl s touto platfromou problém. Naopak jsem zažil celkem solidní zátuhy i na Macu. Myslím si ale, že je to vše spíš o správné konfiguraci hardwaru a softwaru. Spousta uznávaných zvukových mistrů dnes jede přes PC. Každopádně vývojáři Magix mohli dát nám uživatelům na výběr! Nehledě na to, že by mezi zarytými příznivci nakousnutého jablka našli mnoho nových zákazníků.

Pokud se programy jako Sequoia rozjedou dobudoucna také na 64bitové sběrnci, která se neustále a neúnavně připravuje, získají DAW ještě další zvukovou sílu a podopru pokročilých algoritmů. (Byť to u všech profesionálních aplikací bude ještě chvíli trvat.) Nedávno jsem testoval 64 bit Vista a jaké bylo mé hořké zjištění, že na 64bitové aplikaci nerozjedu Rewire rozhraní. Rewire, Direct X pluginy a spousta jiných utilit zatím zkrátka funguje jen na 32 bitech. Ovšem co není teď, může přijít s každým dalším upgradem.

Úplným závěrem doporučuji zvážení toho, co od audio programu vašich snů očekáváte, co potřebujete a jaké máte možnosti. V profi programech firmy Magix se nabízí i levnější Samplitude 10, které sice nemá v některých ohledech zas až tak komfortní výbavu jako Sequoia 10 (liší se v několika atributech zaměřených především na práci v rouhlasu a TV), ale každý přece nemusí lézt na Mount Everest, aby měl horský zážitek. V Tatrách je také hezky… :o) Což nic nemění na faktu, že Sequoia je špička ledovce.