Manuel Rodríguez mod. A

Klasika pro klasiky
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
14 900,00 Kč

Jsem kytarofil a taky výrobce elektrických kytar. Mám rád klasické španělky a tak jsem se dostal v rámci rozšiřování obzorů na závěrečný koncert účastníků Mezinárodního Kytarového festivalu, který pořádá v Brně profesor Vladislav Bláha.

Profesionální deformace se hned projevila a já jsem začal naslouchat více kytarám, než způsobům interpretace hudebních děl jejich pánů. Dost mne překvapila výrazná zvuková odlišnost jednotlivých nástrojů. Připadalo mě, že každý zní jakoby z jiného prostoru, ten pocit jsem však měl jenom několik okamžiků hry nového interpreta, kdy jsem měl jsem v mysli ještě zvukový obraz předešlé kytary.

Proto jsem se zaměřil na to, jak komu zní prázdné struny, jaká je dynamika, jak zní tóny ve vyšších polohách, jaká je celková barevnost zvuku, u těch asi 15 nástrojů, které jsem slyšel po sobě. A zdálo se mě, že to jsem na těch pět metrů, schopen dobře kvalitativně rozlišit. Celý víkend mě to vrtalo hlavou, ty výrazné rozdíly (to musím prozkoumat) a tak jsem zajel do firmy Praha Music a požádal o možnost vybrat si jednu kytaru, o které pak napíšu test...

Jsem v prodejně na Klimentské. Chci zvukově nejlepší nástroj, který se zde nachází. Nemusím za něj platit (no, to se ještě uvidí…) a tak mě nic neomezuje v rozhodování. Volím taktiku „všichni proti všem".

Brnknu na strunu a naslouchám. Je tón znělý, má přirozené doznívání, má podobnou barvu jako tóny vedlejších strun?

Spodní E tón má při znění nějaké nepravidelnosti, Áčko jaksi duní a přeznívá pod ostatními tóny, Déčko ujde g - h - e jaksi skoro nehrají !? Na dalším nástroji E, A hrají, D ujde, g má krátký tón, h je vyschlé a e je chcípák. A tak to pokračuje … tohle všechno je slyšet a to jsme ještě nemuseli vzít nástroj do ruky. Důležité je mít víc nástrojů a porovnat je mezi sebou. Věřte nevěřte – ucho váš učitel, nezklame. Musí se to dělat v klidu a pohodě. Brnknout stále stejným způsobem na strunu a naslouchat, potom se jí jemně dotknout aby tón nezněl a přejít k vedlejší struně. V té chvíli mám možnost porovnání dvou strun, nebo dvou nástrojů. Za chvilku jsme tady hotovi. S panem Petrem Grozbachem jdeme do další prodejny na Revoluční, kde jsou víc zaměřeni na prodej akustických nástrojů. V přízemí „projedu" asi 10 visících nástrojů, jeden se mi líbí. Ale to už vystupujeme po schodech do prvního patra, kde mají ty nejdražší nástroje, jsou provedením krásné a z výborného materiálu. Zde je situace vyrovnanější, rozhodování těžší. Petr dostává kytaru, oba „brnkáme" a nasloucháme, asi po 30 minutách máme favorita! Je to ten nejdražší model za 64 tisíc, pak si ale vzpomenu na nástroj v přízemí. Zbraně se kříží, v základní poloze na volných strunách znějí oba stroje super. Nemohu se rozhodnout. V páté poloze zní taktéž dobře. Ve dvanácté poloze zní „přízemní" kytara vyrovnaněji !

Její cena je 14 900Kč.

Mám tedy španělku ze slunného Španělska, její jméno je Manuel Roudrigues e Hijos and Sons Luthiers, Model A 2256.

Takže tedy k nástroji

Nástroj má výrazný "kulatý" tvar střední velikosti. Horní cedrová deska je v místě ozvučného otvoru 3 mm silná. Rozeta použitá na kytaře je živých barev. Lupa mi ukazuje, že jde o obarvená skelná vlákna, která jsou slepena podobně do geometrických vzorů jako u dřevěného provedení. Po obvodě desky je 3 mm široká, 5 mm vysoká dřevěná výložka složená z pěti dílů. Luby a zadní deska jsou předpokládám z palisandrové dýhy (klenba 5mm), neboť na zádech uvnitř, chybí ve středu desky zpevňující přelepka. Nástroj je konstruován jednoduše a solidně. Krk je z jednoho kusu mahagonu (po celé délce síla 24,5 mm!) s palisandrovým hmatníkem a na něm 19 pražců výšky 1,1 mm šířky 1,95 mm. Dost mi uniká smysl děleného 19 pražce. Stačilo by protáhnout o 3 mm vzdálenost 12. pražec začátek díry… holt ta tradice. Hlavice má pouze 12 stupňů záklon. Tady se zase šetří materiálem. Nultý pražec je z plastu síly 5,5 mm šíře 52 mm. Kobylka z palisandru rozměru 30x188 mm má v sobě pražec z umělé hmoty pouze 2,5 mm silný, přes který přecházejí struny. Už teď letí tlakem strun mírně dopředu!?

Při pohledu do útrob vidím a žasnu, že kytara má španělské pasování. To je konstrukce, kdy se luby vsunou do drážek, které jsou na boku krku. Spojení krku s tělem je tak pevnější a lepší. To dnes nedělají ani někteří mistři kytaráři. Dovnitř se nalepí špalík, zvenku se do toho na klín, nebo drážku zalepí krk a basta fidli. Z olubením se tady taky nikdo nepáral, je udělané z 15 mm čajoviny a překližky 4 mm silné. Mahagonová žebra zadní desky jsou 6 mm široká a 20 mm vysoká, dost řídký materiál. Od příčného žebra pod „dírou" vede 5 vějířovitých malých smrkových žeber. Další 2 malá žebra jsou dána do vrcholů bočních, spodních oblouků jako obloukové úseče.

Kytara je nalakovaná lesklým polyuretanem, póry palisandru jsou zaplněné, to znamená dost laku! Vždycky mě dojímá tvrzení některých „mistrů", že elektrická kytara (trochu odbočíme) se má lakovat nitrolakem, prý to má velký vliv ! Kolegové, myslete hlavou, když na desce, která měří 3 mm je 0,3 mm laku a nemá to výrazný, tlumící vliv na zvuk. To by mohlo být při stejném poměru 0,1 na 45 mm EL-BODY vlastně 4,5 mm laku !!!!

Struny jsou tloušťky e1 0.28, h 0.32, g 0.41, D 0,30, A 0.37 a E6 0.44.

Pořádně jsem prověřil také ladění na oktávě: e1 + 3 centy, h +2centy, g + 6 centů, D 0 centů, A 0 centů, E6 +2 centy.

Hrana pražce kobylky stojí přesně na menzuře 650 mm, ale podle poslechu a měření by chtěla posunout tak o 1 mm dál.

V praxi

Kytaru jsem si nechal přehrát učitelem na tento nástroj, Jirkou Taufrem z Rýmařova. Shodně jsme konstatovali: výborný nástroj, vynikající dynamika, v celém rozsahu hmatníku vyrovnaný, v oblasti výšek 800-1500 Hz by potřeboval trochu zesílit. Nástroj si asi koupím, za ty peníze a při zvukové kvalitě ho přece nemohu vrátit zpět do obchodu!

Kdo umí takovou kytaru postavit je odborník a jeho nástroje lze považovat za dobré. Většinou se totiž staví kytary metodou „krásných lakovaných skříněk". Jako měřítko kvality je vám představovaná technologická úroveň zpracování, tradice, druh a krása dřeva, počet nástrojů které je firma schopna vyrobit, jména slavných, kteří na ty nástroje hrají, nový druh žebrování, kvůli kterému to tak super hraje …, ale nástroj, který máte v rukou, řekne nejlépe sám, do jaké míry je opravdu hudební.

Na tomto místě chci poděkovat firmě Praha Music, za to, že mi umožnila přehrát všechny svoje nástroje, kde jsem si ověřil, že rozdílnost u tohoto typu kytar je opravdu veliká a slyšitelná, takže se mi to bohužel !? nezdá…