Native Instruments

Hlasuji pro NI!
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Německá firma Native instruments je mezi muzikanty zpracovávajícími hudbu na počítači dostatečně známa. Vnásledujících řádcích vám představím její softwarové zpracování dvou věhlasných analogových klávesových nástrojů ze slavné éry historie elektronizace hudby.

B4

Prvním z této řady „vintage line" je kopie legendárních „Hammondek" B3.

Systémové nároky (B4)

B4 můžete instalovat v Mac OS i Windows.

Pro Mac jsou tyto minimální hardwarové požadavky: OS 8.6 a vyšší (nevím, jestli je k mání i verze pro Mac OS X), PPC 604/233 MHz, 64 MB RAM.

Windows: 98, 2000, ME, XP, Pentium 233 MHz, 64 MB RAM.

B4 podporují následující rozhraní: VST 2.0, DXi, DirectConnect, MAS, ASIO, FreeMIDI a OMS.

Testoval jsem verzi 1.1.1. Ta se od mě doposud známé verze 1.03 liší implementovaným přehrávačem MIDI souborů.

Ovládání (B4)

Grafické rozhraní B4 je velmi realistické a příjemné. V podstatě dokonale simuluje originální nástroj. Veškeré ovládací prvky jsou funkční uchopením myši. Některé přepínače jsou dosažitelné i z klávesnice počítače. Pozor - funkční klávesy se liší podle použití nástroje jako VST nebo samostatné jednotky (nepodléhající řídícím aplikacím - Cubase, Logic, Nuendo). Zřejmě je to kvůli možné duplikaci klávesových zkratek v různých aplikačních prostředích. Tyto zkratky jsou pro názornost uvedeny v tabulce.

Při použití jako samostatného nástroje můžete navíc z alfabetické klávesnice přehrávat tóny jakoby z horního manuálu.

Všechny akce provedené myší nebo klávesovými zkratkami pro VST jsou vysílány jako MIDI kontroléry a tudíž zaznamenávány do MIDI stop v sekvenceru (a při pohledu na obrázek ovládání jsou během přehrávání animovány). Každému teď určitě došlo, že by bylo velice užitečné použít k ovládání B4 externí MIDI ovladač. S B4 nainstalujete SysEx výpisy pro naprogramování ovladačů Kenton ControlFreak16 a Peavey PC1600x. Ale lze samozřejmě použít jakýkoliv jiný programovatelný ovladač. Klávesovými zkratkami totiž můžete ovlivnit pouze vybrané funkce. MIDI ovladač vám zpřístupní také táhla pro registraturu obou manuálů a pedálu. Podrobný výpis MIDI implementace naleznete samozřejmě v návodu k použití, který je v angličtině, němčině, francouzštině a španělštině. Velmi užitečná je funkce Controller Dump, kterou naleznete v roletce Presets. ta vyšle momentální nastavení nástroje do MIDI a lze ho tak samozřejmě zaznamenat do stopy sekvenceru. Takže odpadá nutnost použití Program Change.

Zvuk (B4)

První poslech mne ohromil. Tak bohatý a plný zvuk, typický pro „Hammondky", jsem snad z žádného elektronického nástroje ještě neslyšel. Software ve zvukových možnostech věrně simuluje svou předlohu, ale některé funkce ještě rozšiřuje:

Polyfonie nástroje je volitelná mezi 25, 50, 75 a 91 hlasy.

KeySplit umožňuje kombinovat manuály na jednom MIDI kanálu. Každému manuálu ale lze přiřadit samostatný kanál.

B4 disponují najednou 120 zvuky rozdělených do 10 bank. Vlastní nastavení tónových barev můžete uložit jako celek, nebo každý samostatně.

Závěr (B4)

Jestli mohu doporučit, tak „do toho jděte". B4 jsou vynikající a pánové z Native Instruments jsou evidentně velmi šikovní. Ten software snad nemá chybu. Co byste očekávali od B3 tu bezezbytku naleznete, a ještě něco navíc.

Pro-53

Dalším softwarovým syntetizérem ze série „vintage line" je - jak hlásá slogan na obalu „návrat legendy osmdesátých let" Pro-53. Jinak také softwarové kopie a rozšíření slavného Prophet-5.

Systémové nároky (Pro-53)

Na instalačním CD jsou verze pro Mac OS i Windows.

Mac je třeba mít v této minimální konfiguraci: OS 8.6 a vyšší, G3 300 MHz, 128 MB RAM.

Windows: 98, 2000, ME, XP, Pentium II 300 MHz, 128 MB RAM.

Je zajímavé, že se hardwarové požadavky uvedené na obalu se liší od těch v manuálu, a to pro Mac i PC 

PRO-53 podporuje tato rozhraní: VST 2.0, DXi, DirectConnect, MAS, ASIO, MME, FreeMIDI a OMS.

Testoval jsem verzi 3.00.012 fx z roku 2002.

Při prvním spuštění jsem narazil na menší nesrovnalost v MIDI nastavení. Místo standardního dialogového okna, které znám z ostatních aplikací od Native Instruments a které je také zobrazeno v návodu, se objevilo nové, s rozšířenými možnostmi pro nastavení 8 nezávislých MIDI kanálů. Aplikace však umí pouze nastavení OMNI pro každý z oněch osmi kanálů. Jinak řečeno - nejdřív se zdálo, že by to snad mohlo hrát multitimbrálně. Ale není tomu tak (ono to také nikde není proklamováno). Že by snad v příští verzi?

Ovládání (Pro-53)

Je opět založeno na dokonalé grafické napodobenině originálního nástroje. Změny provedené na ovládacím panelu během nahrávání jsou i zde zaznamenány jako MIDI kontrolery a při přehrání zpětně ovlivňují zvuk a pohyby potenciometrů a přepínačů jsou animovány. Nabízí se opět možnost použití externího MIDI ovladače pro větší flexibilitu barev a hry. V instalaci PRO-53 je obsažen výpis pro MIDI Controller Kenton ControlFreak16.

Potenciometry a tlačítka můžete, vyjma MIDI, ovládat myší. Z klávesnice počítače je dostupná pomocí šipek pouze změna banky a programu. Budete-li PRO-53 používat jako samostatný nástroj (ne VST), můžete navíc přehrávat tóny z alfabetické klávesnice.

Tovární nastavení MIDI kontrolérů můžete libovolně předefinovat a uložit jako textový soubor. Podrobný výpis výchozího přiřazení MIDI kontrolérů k jednotlivým funkcím PRO-53 naleznete v návodu k použití. Bohužel v něm chybí čeština, což je vzhledem k nepřeberným možnostem zvukové syntézy na pováženou. Zpracování návodu je ale naštěstí velmi přehledné a využívá názorných ilustrací propojení a ovlivňování jednotlivých obvodů, takže i s průměrnou znalostí angličtiny, němčiny, francouzštiny či španělštiny si snad poradí i v analogových nástrojích nezkušený uživatel.

Zvuk (Pro-53)

PRO-53 není žádné šidítko. Zvuk „nástroje" je vynikající a tovární programy jsou mohdy uchvacující. Však je také jejich nekompromisní kvalita přímo úměrná zatížení procesoru. PRO-53 sice proklamuje neomezenou polyfonii, ale například na G3 se v tomto směru moc nevyřádíte.

Nebudu se zde rozepisovat o principu a možnostech syntézy testovaného softwaru. Je plně kompatibilní s originálem a nejlepší bude doporučení ponořit se do experimentování a nechat se inspirovat vlastní fantazií. Není tu nic, co by vás mohlo omezit či neuspokojit.

Zvukové barvy jsou hierarchicky organizovány do file, bank a programm. Instalace PRO-53 vytvoří mimo jiné složku „Categorized soundbanks" a v ní 19 souborů - bank s různými počty barev zvuků. Celkem máte po instalaci okamžitě k dispozici cca 640 zvukových barev.

Závěr (Pro-53)

Milovník „analogů" si při práci s PRO-53 přijde bezvýhradně na své. Krásný zvuk, příjemné grafické rozhraní a plné využití možností softwaru v oblasti automatizace, komunikace se sekvencery atd. jsou kvality, které dělají z PRO-53 prvotřídní zařízení pro hudební kreativitu a produkci.