Norman Protege B18 Cedar

Akustická kytara
Distributor: 
Autor: 

S nástroji z dílen pana Godina se vždy setkávám opravdu rád a i proto jsem byl velmi potěšen, když mi byl k otestování svěřen jeden další kousek z kanadských luhů a hájů. Je pravdou, že ke kytarám z tamní produkce přistupuji s očekáváním jakéhosi kvalitativního standardu a úrovně a nejinak tomu bude pochopitelně i nyní. Nu pojďme se tedy blíže podívat na zoubek Mr. Normanovi!

Konstrukce a vzhled

Těm hráčům, kteří mají doma nějaký ten nástroj z rodiny Godinů, jistě neuniklo, že se tahle kytara v určitých aspektech dosti podobá právě té jejich vyvolené. Mám samozřejmě na mysli kytary zvané například Seagull, Art Lutherie, Simon & Patrick a podobně. Ostatně není se čemu divit, rodinné tradice se musí ctít a na stranu druhou, proč také měnit parametry, jež jsou prověřené a funkční.

Začněme tedy hned u korpusu. Vrchní ozvučná deska, jak již samotný název modelu nástroje hlásá, je vyrobena z cedrového dřeva. Zde bych rád uvedl, že na testovaný kousek byl použit velmi pěkný přířez dřeva s perfektně rovnými léty a jejich skvělou hustotou v celé šířce. Precizní výběr materiálu patří u kanadského výrobce opravdu k prioritám, což i tento nástroj potvrzuje. Každá slepená deska určená ke zhotovení ozvučnice prochází nejen vizuální kontrolou, ale také pevnostními a dalšími zkouškami, nežli je poslána k další výrobní operaci.

Spodní deska a luby jsou vyrobeny z překližované divoké třešně, kterážto je dosti často používána právě u výše zmiňovaných značek. Celý korpus je po obvodu opatřen plastovou lemovkou s jemným černým prokladem v případě desky vrchní. Ozvučný otvor pak zdobí vkusná nenásilně působící rozeta s malými javorovými listy a o ochranu ozvučnice v místě pod ním se pak postará nalepený pickguard. Vnitřní žebrování je kompletně smrkové. Shrnuto, podtrženo - čistý jednoduchý elegantní korpus.

Krk, zhotovený z javoru, je k tělu připevněn taktéž tradiční firemní technologií. Mnoho stávajících majitelů těchto nástrojů možná ani netuší, že krk jejich nástroje není s korpusem spojen žádným lepidlem (pochopitelně s výjimkou hmatníku na vrchní ploše), nýbrž pomocí skryté dvojice šroubů. Tento druh spoje s sebou nese určité konstrukční výhody zejména v oblasti stability krku a v neposlední řadě možnosti určitého nastavení. Z pozice opraváře kytar vím moc dobře o čem mluvím, ale nechci na tomto místě zatěžovat čtenáře rozvahami, jaký spoj je či není lepší. Profil krku je příjemné „D“ přiměřené tloušťky i šíře. Do palisandrového hmatníku bylo vsazeno 21 poměrně tenkých pražců. Pro lepší orientaci poslouží klasické kulaté značení, a to jak na ploše tak i na hraně hmatníku. Hlava samotná je tvarově naprostá klasika, což je dostatečně patrné z fotografií. Osazené olejové mechaniky v chromované povrchové úpravě nenesou žádný nápis. Vrchní plocha hlavy je opatřena tmavým nástřikem a pochopitelně firemním logem.

Zastavme se chvilku ještě u palisandrové kobylky, na které se mi líbí (ještě více však nataženým strunám) vytvořené drážky v místě mezi kobylkovým sedlem a otvory pro zajišťovací kolíčky. Tato drobnost umožňuje strunám dosažení přirozenějšího nenásilného úhlu a tím pádem i menší náchylnost k praskání. Lepší odolnosti strun dopomáhá i použitý kompozitní materiál pro výrobu obou sedel od firmy Graptech. Celý nástroj je nalakován polomatným šetrným lakem, který dodá dřevu potřebnou ochranu, avšak nesebere důležité rezonanční vlastnosti.

Herní vlastnosti a zvuk

Nástroj mi opravdu dobře padl do ruky a dá se říci, že se na něj hraje opravdu velmi snadno. Tomuto pocitu napomáhá fakt, že se korpus velmi dobře ozývá a kytara reaguje velmi citlivě na dynamiku hry. Zde bych rád vypíchl především opravdu plný pevný bas s výbornou konkrétností. Otázkou zůstává, zda při ohranějších strunách nebudou basy již moc bučet, ale tyto pohledy na věc jsou vždy velmi subjektivní, a proto to nebudu moc rozpitvávat. Při plných akordech je zvukové spektrum slušně vyrovnané. Nechci přehnaně chválit, ale hraje to vážně moc dobře. Kytara v polohách ladí také na jedničku a díky příjemně nastavenému dohmatu není problém hrát i ve vyšších polohách. Hra prsty propůjčí zvuku nástroje ještě více „hmoty“, trsátko pak zase potřebnou průraznost a schopnost prosazení. Prostě vše je, jak má být. Ladící mechaniky pracují tak, jak mají, což má ve spolupráci s kobylkovým a předním pražcem za následek, že se kytara zbytečně často nerozlaďuje. Kytaru je pro možnost zavěšení na popruh potřeba dovybavit předním závěsem popruhu, který zde (stejně jako u mnoha ostatních značek) prostě chybí.

Závěrem

Mr. Norman mě dle předběžného očekávání nezklamal. Naopak, musím vyzdvihnout holý fakt, že vzhledem k velmi slušné ceně získá nový majitel výtečný nástroj se zvukovými vlastnostmi, kterých někdy nedosahují i daleko dražší kytary. Pro úplnost ještě dodám, že tento nástroj firma nabízí ve vícero barevných finiších. Pokud tedy právě sháníte kytaru v podobné cenové relaci, ale třeba jste se i rozhodli utratit peněz více, neváhejte rozhodně kanadského Normana vyzkoušet!