OVATION Elite Special S778 (USA)

Kráska s patnácti tělesnými otvory
Distributor: 
Cena: 
38 900,00 Kč

Popis

Z kvalitního pouzdra, které je v ceně nástroje, jsem vyjmul kytaru typu Ovation, kde luby a spodní ozvučnou desku nahrazuje plastový korpus, v tomto případě střední velikosti. Vrchní ozvučná deska je z kvalitního masivního smrku a je opatřená transparentním lakem. V ní je 15 ozvučných otvorů různých průměrů (11 nad hmatníkem, 4 pod hmatníkem), které jsou zdobeny epoletami z různobarevného (dle prospektu exotického) dřeva - a to je kromě černé linky v bílém plastovém hranění ozvučné desky jediná “paráda”. Kytara je jinak vyrobena velice střídmě. K tělu je připojen krk vyrobený z pěti dílů mahagonu a javoru. Obsahuje Kaman Bar - odlitek z hliníku zlepšující vlastnosti krku. Hmatník je ebenový, na konci směrem ke kobylce zkosený. Na hmatníku jsou 22 pražce, z toho je 5 krácených podle zmíněného zkosení hmatníku. Orientační značky, které jsou umístěné pouze na boku hmatníku, jsou tvořeny malými plastovými kolečky. Kytara je typu cutaway (výřez pro snažší hraní ve vyšších polohách). Na hlavě, která má typický “ovationovský” tvar, je šest uzavřených stříbrných mechanik značky Ovation a černě vyvedené logo. Kytara je opatřena piezosnímačem a předzesilovačem označeným OP-24 Plus, ten je napájen 9 V baterií. Najdeme je vedle sebe v korpusu kytary. Na zadní straně korpusu je vtipně zakrytý měrně velký otvor, pomocí kterého pohodlně regulujeme průhyb krku speciálním imbusovým klíčem (klíč ve vybavení kytary chybí). Nultý pražec a kobylkové sedlo v kobylce z ořešáku jsou plastové. Vrchní deska je hraněna bílým plastem s černou linkou. Patka krku je chráněna černým plastem. V dolní části korpusu je umístěna samice jack. Rolny na uchycení popruhu jsou obě také na korpusu v obvyklých místech. Kytara je výborně řemeslně zpracována. I pohled do nitra nástroje servisním otvorem nás ujistí o kvalitě odvedené práce.

Herní vlastnosti

Kytaru beru do klína a dolaďuji. Mechanika ladí plynule a jemně, svým krokem připomíná ladění nylonových strun. Krk padne příjemně do ruky. Kvůli kulatému korpusu je potřeba najít si příhodnou polohu, aby nástroj neklouzal. Korpus je sice v místě dotyku s nohou opatřen jakýmsi protiskluzovým zhrubením plastu, ale nezdá se účelné. Nástroj musíme na sobě pořádně usadit. Při prvním rozeznění strun mě překvapuje výrazná hlasitost nástroje. Po chvíli si uvědomím, že je to zřejmě způsobeno umístěním ozvučných otvorů na jiném místě, než jsme my, hráči na kytary s jedním velkým ozvučným otvorem, zvyklí. Později mě v tomto utvrdí i dojmy kolegů z kapely. Zkouším lehký atak strun prsty, líbí se mi dlouhý sustain. Při razantnější hře však zjišťuji první, ale také poslední “vadu” nástroje. Někde se ozývá drnčení. Při bližším zkoumání zjišťuji příčinu. Je to ladící mechanika struny g, která se při určitých frekvencích rezonuje. U nástroje této cenové kategorie by se něco takového stát nemělo. Dále zjišťuji jenom samé klady. Pozorně se věnuji ladění. Oktávy jsou bez problémů. Kytara dobře ladí i při hře ve vyšších polohách, a to i při hře akordů, které obsahují prázdné struny. Zvuk se mi zdá ostřejší, razantnější než u jiných Ovationů. Zkouším proto Tears in Heaven. Při použití jemného ataku kytara umí teplé, kultivované, krásně čitelné tóny. Jak by asi hrál model opatřený nylonovými strunami? Opatrně nasazuji capodaster na V. polohu a s použitím kombinované techniky trsátka a prstýnků zkouším Slunce a déšť. Kapodastr ladění neublížil a zvuk byl tam, kde jsem si ho představoval. Poté se pouštím do další „testovací" písničky a nasazuji Cocaine. Ani tady Elite nezklamal. Krásná unplugged verze včetně sóla. Ukládám nastroj do “penálu” a odebírám se do zkušebny. Kytaru zapojuji do kytarového komba, aktivní bedny i přímo do mixu. Předzesilovač OP-24 Plus obsahuje diodu indikující vybití baterie, táhla volume a třípásmového ekvalizéru (ty s aretací střední polohy) a několik tlačítek. Ta ovládají vypnutí ekvalizéru, nastavení do V a přepínání frekvence 400 Hz – 1 kHz středů. Nejprve mám problémy se stabilitou nástroje na řemenu, ale to je věc zvyku. Zkouším si vyhrát s nastaveními, která ekvalizér umožňuje, a nacházím širokou škálu zvuků použitelných pro různé hudební styly. Střídám Špejchar blues, Pána, co poslouchá jazz i Catch the Wind …

Pak si dávám pauzu na ušní odpočinek a těším se večerní zkoušku s kapelou. Také u kolegů získává kytara obdiv. Jsem zvědavý, jak se Elite zachová v obsazení : druhá kytara (akustika i elektrika), housle, basa a bicí. Doprovod zpěváka (Bitva o Karlův most), prstýnky (Pomlouvaj tě) i sólo (Cocain) zvládá skvěle. Při odpovídajícím nastavení se neobjevuje zpětná vazba, při experimentech si občas houkla. Herní vlastnosti nástroje mě natolik zaujaly, že si musím dávat pozor na „volume", abych nepřeřvával ostatní.

Závěr

Do rukou se mi dostal dle mého názoru velmi kvalitní nástroj. Výborně ladí a nerozlaďuje se, krk sedí v ruce. Líbí se mi zvukové možnosti. Zvukové spektrum bude spíše vyhovovat beglajtářům a sólařům ( zvuk mi přece jenom připadá tvrdší ), ale i prstoví hráči nepřijdou zkrátka ( takové podebrání strun prsty a plesknutí o hmatník …), ale doporučil bych slabší struny. Oceňuji pouzdro v ceně (plastový kufr se čtyřmi zámky s logem Ovation). V příslušenství se nachází bohužel pouze klíč k uzamčení pouzdra. Imbus na seřízení krku schází. Jedinou vadu jsem našel v rezonování g mechaniky Ovation Elite Special byla nejlepší z rodiny Ovationů, na kterou jsem kdy hrál. Rohodně bych ji doporučoval k vyzkoušení i zarytým zastáncům klasických lubovek.

Kytara určitě najde své obdivovatele v řadách muzikantů všech hudebních stylů, kde je potřeba výrazný zvuk akustické kytary.