TL Audio Ivory 5000

S vlastní tváří
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
29 900,00 Kč

Každý se snaží, alespoň já v to ještě věřím, vyrábět věci, alespoň některé, abych ukázal, že něco umím. Je ovšem pravdou, že časy se mění a některé firmy, a je jich většina, vyrábí věci snad jen pro jejich obaly. Vizuální krása je nade vše, účelovost je druhořadá, vždyť žijeme v spotřební společnosti, a ruku na srdce, na úkor okolního světa. Že tenhle úvod k testu na špičkový model mikrofonu nepatří? Já myslím, že všechna pravidla, tak jako zákony, platí všeobecně. Takže platí i na mikrofony, my se společně podíváme, a to dost poctivě na mikrofon od anglické firmy TLAudio. Ta jako by některá pravidla tímto modelem porušovala a některá zase potvrzovala.

Očima, rukama a hlavou...

Pokud někde uvidíte, jak pošťák nese krabici o rozměrech 36 x 39 x 52 cm těžko budete věřit, že nese mikrofon, ale opravdu i tak může vypadat balení pro mikrofon. Součástí mikrofonu je také jeho předzesilovač z integrovaným napáječem, takže velikost krabice je skutečně na místě. Co nás po rozbalení čeká? Pod kartónovou horní přepážkou, jsou všechny součásti, včetně mikrofonu uloženy ve vyřezaných otvorech ve zvláštní hmotě připomínající ztužený molitan. Takže žádný příspěvek ekologii, já osobně ale čekal pěkný kufřík, mnohem levnější mikrofony ho mají a myslím si, že by byl i velmi praktický. Mikrofon ve studiu není stále na stojanu, a do poličky se rozhodně hodí i kvůli přehlednosti. Mohly by v něm být i všechny součásti potřebné k provozu mikrofonu, což v tomto případě je 10 m dlouhá devítipinová šňůra, pavouk, neboli odpružený držák a molitanový pop filtr. Naše krabice je však rozdělena jakoby na dvě poschodí, v tom prvním jsou všechny věci, které jsem uvedl, patří k nim ještě napájecí šňůra pro předzesilovač, a ten samotný je ve druhém poschodí, počítáno od shora. Pokud vše vytáhnete začnou starosti se součástmi které nepotřebujete, kam dát filtr nebo náhradní výplet pavouka, no ten kufřík mně mrzí. Samotný mikrofon je krasavec ukrytý v koženkovém pouzdře z umělým zipem. To že je krásný nepřeháním a pokud ke kráse přidám i váhu nemá jen tak konkurenci. Nebo měli jste někdy na stojanu mikrofon, který váží 700 g, to je skoro kilo! To taky hovoří i o tom, že se při výrobě nešetřilo a je z poctivých materiálů, vypadá draze. Nevydržím to a musím ho rozdělat. Po odšroubování spodní části ve které je uvnitř i výrobní číslo, sejmutí vrchního obalu směrem dolů, se objevila elektronika (12AT7). Jednoduchý, jednovrstvý plošný spoj s klasickými součástkami a výstupním transformátorem. Vše provedeno čistě, jen jeden svitkový kondenzátor byl napájen přímo na nožky odporů, dírky do plošného spoje by tu byly na místě, ať to nevypadá jako na vývojové desce.

Dál se bez dalšího šroubování nedostanete, risknu to i díky své zvědavosti, a pronikám hlouběji do jeho vnitřností. Pitva je důležitý obor, nemyslete si. Odšroubováním tří šroubků, odstraníte vrchní krycí síťku, je složena ze dvou vrstev, venkovní hrubé a vnitřní jemné. Vše je svařeno, nebo spíše spájeno pod ozdobnou lištou, která síťku mikrofonu rozděluje na dvě identické části. Velmi opatrně a se zatajeným dechem se dívám na asi nejdůležitější část, a to jednopalcovou pozlacenou membránu. Překvapilo mně, že je zaprášená, zkouším prach odfouknou, velejemně, ale drží, je to z výroby? Nevím mikrofon je ale nový, samozřejmě to nemusí vadit, ale ledasco to vypovídá. Celý snímací systém je uchycen dvěma šroubky v držáčku z umělé hmoty a ten na mosazném válečku, kterého pružnost i odizolování je zaručeno poměrně tuhou gumou v jeho střední části. Vše je přichyceno na vlastní kostře mikrofonu, dalším rozděláváním bych nic převratného neobjevil. Vše bylo ve výrobě seskládáno lidskou rukou, na chromovaných částech je hodně otisků prstů. (i z redakce - pozn. J.Š.)

Dva přepínače pro útlum spodního pásma od 120 Hz a Pad 10 dB jsou také z kvalitnějších, a měly by sloužit svému účelu hodně dlouho. Ještě jedna zajímavost samotná membrána má jiné sériové číslo než mikrofon.

Pavouk pro uchycení mikrofonu na stojan, je velmi kvalitní, žádná umělá hmota, snad jen kromě utahovacího šroubu kloubu. Mikrofon se přichytí pomocí velké závitové matky, která je ve spodní části. Rychlejší a příjemnější je však točit vlastním mikrofonem než uchycující matkou. Mikrofon svou spodní částí dosedá do poctivé filcové podložky, a tak je pevně uhnízděn ke své snímací práci. Se samotným kloubem jsem si musel dát práci, deset minut jsem řešil jak ho sestavit, abych nemusel kloub utahovat takovou silou. Nakonec jsem to poskládal jinak než výrobce, který dal gumičku do prostřed a tím na jednu stranu kloubu dosedal kov. Celé jsem to přehodil, takže dosedala na kov gumička a kloub drží i při malém utažení velmi dobře. Mějme stále na paměti, že mikrofon je velmi těžký a fixace musí být stabilní. Teď to funguje ke vší spokojenosti a věřím, že i umělohmotný utahovací šroub bude plnit svou funkci ještě dlouho. Pokud jsme vše sestavili, připojíme do mikrofonu desetimetrovou devítipinovou šňůru. Druhý konec patří do předzesilovače, ale teď mám v hlavě dilema - kde ho dám? Myslím samozřejmě na předzesilovač. Bude ve studiu nebo v režii? Já osobně bych ho měl v režii, i rackový rozměr tomu odpovídá, ale do žádné propojky přes zeď nepíchnete propojovací šňůru i když je vizuálně identická z canonovou. Pokud bude mikrofon i s preampem ve studiu, vytrácí se výhody dálkového nastavování mikrofonních charakteristik, citlivosti i výstupní úrovně. Bude to chtít vrtačku a provrtat se přes zeď, přes kterou atypickou šňůru prostrčíme. Jinak by se mi to nelíbilo. Nemám rád běhání po studiu - taky je nevýhodná limitace délkou šňůry. Výrobce ji nedoporučuje prodlužovat, takže pokud budete potřebovat víc jak deset metrů, stejně musí jít předzesilovač do studia, nebo tam kde se nahrává, třeba na koncertní sál.

Malinko jsem se již dotkl některých funkcí, takže to dotáhneme do konce, ale pěkně od začátku. Předně si musíme uvědomit a to je snad nejlepší, když mikrofon i předzesilovač jsou konstruovány jako celek, parametry by měly být touto variantou ty nejlepší k dané sestavě. Tato koncepce se mi líbí. Celý předzesilovač na mně dýchl, díky své vizáži, historií. Nemyslím to špatně, ale vzpomněl jsem si na věci které opravdu sloužily svému účelu a nemusely mít tolik ovládacích prvků jako dnes. A navíc fungují, ke zlosti těch spotřebních, bez nejmenších investic dodnes. Na panelu je šest ovládacích prvků. Zleva doprava - přepínač charakteristiky od koule po osmičku, obraceč fáze, vstupní citlivost s indikací přebuzení. Dále potenciometr pro výstupní úroveň s aretací na nule, nad ním zelená led dioda pro indikaci zapnutého přístroje a posledním je přepínač citlivosti pro ručkový měřič výstupní úrovně a nezbytný power vypínač. Přední panel je v barvě slonové kosti s modrými nápisy, ovládací prvky účelné, naprosto plnící své funkce. Na zadním panelu je zástrčka pro síť s pojistkou, klasická euro šňůra u mnou testovaného se značně pohyboval - asi o něco větší díra v plechu pro konektor, ale to není problém, pokud se nevytrhne. Dále směrem vpravo napěťový přepínač, zaslepená dírka trimru, nezkoušel jsem kroutit, servisní manuál jsem také neměl. Ještě kousek vlevo linkový vstup a výstup, výstup na monitor, přepínač pro přemostění předzesilovače, takže lze pracovat jen se samotným mikrofonem, klasický canon a poslední specifický devítipinový canónový konektor pro mikrofoní šnůru. Uprostřed je velká slepka pro nějakou kartu, která se bude prodávat jako příslušenství. Podle volného konektoru na plošňáku půjde zřejmě o digitální výstup (nakonec jsem se dopátral karty s označením DO2 s S/PDIF výstupem 24 bitů a 44,1/48 kHz). I uvnitř předzesilovače je vidět smysl a účelnost všech věcí. Oboustranný plošný spoj je osazen velmi pečlivě s normální klasickou integrací. Všechny součástky koupíte běžně ve specializovaných obchodech. Takže šikovnější ani nemusí být závislí na servisu. S mikropájkou zvládnete vše za pár korun, nejdražší integrovaný obvod předzesilovače stojí 300 Kč.

Začněme poslouchat

Dlouho jsem přemýšlel jak tuhle část pojmout, jestli mám mikrofon srovnávat s jinými osvědčenými, a nakonec jsem se rozhodl, že ne. Kdo s vás má Neuman U - 87? A ten kdo ho má tak si těžko koupí tenhle, je v jiné kategorii i cenové. Naším srovnání bude přirozenost, snad nejtěžší laťka, chápáno jako neutralita. Vše je zapojeno a čeká se jen na signál, první zkusím zpěv a to mužský. Mikrofon nechám chvíli ustálit, kvůli lampě i když funguje hned. Lampičky to mají rády. Tak a ... ? Teď je vše jasné, mikrofon má svůj charakter, je ostrý, velmi citlivě snímá frekvence okolo 10 kHz a dává jim svůj charakter. Tímto se staví do skupiny ne mikrofonů univerzálních, ale mezi mikrofony účelové. Zkrátka na něco, ale na co? To musím zjistit. V první řadě ale zkusím všechny funkce a charakteristiky. Změna charakteristiky je velmi jednoduchá, stačí jen otáčet s příslušným aretovaným přepínačem. Nechám ho ve střední poloze, a tím je zaručena ledvinová charakteristika. Musím, ale říct, že mikrofon vůbec nešumí, jeho šum je minimální. Výrobce udává 18 dB a já mu dávám za pravdu, ti co mají někdy problém nahrát mluvené slovo bez šumu v mezerách, budou spokojeni, nevěřte, že gejty na kompresorech vše spraví. Jediné na co musíme zapomenout je sametové zabarvení hlasů. Nemyslete si, že stále nezkouším diagnostikovat čím to je, a předně nač to je. Kroutím i korekcemi a zjišťuji, že pokud vyberete pásmo kolem 250 Hz je mikrofon srozumitelnější, tam je totiž problém, nesrozumitelné spodní pásmo. V jednoduchém diagramu, který je v manuálu nic takového nenajdete, křivka je vyrovnaná z mírným zdvihem od 6 kHz a vrcholem kolem 11 kHz. Ale takových diagramů jsem už viděl, a přesto každý mikrofon zní jinak. Charakteristiky jsou ovšem excelentní, mikrofon u té naší, ledvinové nebo kardioidní není náchylný na změnu osy snímání, takže bude vyhovovat i hodně pohybově nadaným muzikantům, kteří nepostojí při nahrávání na místě. Věrně kopíruje její tvar svým snímáním. Se zvyšující se vzdáleností přibývá horních středů, ale mikrofon si stále drží své zabarvení. Vím, že některé mikrofony jsou schopny i díky vzdálenosti snímaného zdroje, měnit jakoby svůj charakter. U tohoto mikrofonu jsem velmi spokojen, je to dáno i opravdu velkou citlivostí, což je výborná vlastnost tohoto krasavce. Přepínám na kouli - i ta je skvělá. V kritickém pásmu, které je 90 stupňů od čela membrány, se jen zmírní vyšší pásmo a zvuk zůstává na poměry již uvedené, nezkreslen. Uvádím to proto, že některé mikrofony v tomto kritickém pásmu zabarvují zvuk kovovým nádechem, třeba právě ten, podle kterého se většina mikrofonů testuje, tedy buďme konkrétní U-87. Osmička je taky výborná, tady problém není a předčí i mnohem dražší mikrofony, jako třeba… ale to jsem nechtěl, vždyť jsme si dali jiná kritéria testu. Při vší té manipulaci s ním a kolem něho, jsem si nemohl nevšimnout jedné věci, mikrofon dokáže hodně čistě i z velké dálky sejmout jednotlivý zvuk. Hned jsem to zkusil u klavíru, ale neuspěl jsem, na křídlo je příliš ostrý i z větší dálky, u pianina nepříjemně trčely středy. Malinko mi celkově připomíná zvukové ladění u firmy Behringer, rád bych ho porovnal jen tak z hecu s novou C1, třeba se někdy k tomu dostaneme. Budou-li na skladě. Ale nejsou, a tak máme zatím smůlu, do tohoto testu to nestihneme.

Resume

Mikrofon a jeho zvuk je možná poznamenán i dobou, má podobný sound jako spousta moderních Rom playerů, klávesáci vědí o čem mluvím. Zvuky jsou čisté, tak digitálně propracované, že jsou nepřirozené svou čistotou a to je i tento příběh. Dali jsme si laťku in naturel, a ta je hodně přísná a taky nekompromisní.

Věřím, že vývoj půjde dál a páni inženýři vykouzlí další model, který zaplní mezeru v jejich výrobním programu, mezeru univerzálního mikrofonu se sametovou barvou. Ve studiu ale může samozřejmě nastat chvíle, kdy žádný váš osvědčený mikrofon nebude snímat to či ono tak, jak by jste potřebovali. Pak můžete vytáhnout našeho krasavce, který všem vyrazí dech - protože má právě ten charakter, který prozáří vaši nahrávku. Nejde tedy o univerzální mikrofon první volby, ale specializovaný účelový mikrofon. Přemýšlím nad snímáním prostoru, třeba při nahrávání píšťalových varhan, nebo se může hodit do středních studií, kam nechodí vždy muzikanti z dobrými nástroji - hluchá španělka, činely. Spousta těchto muzikantů si myslí, že zvukař díky technice udělá z jejich nástroje mistrovský zvuk, či zvuk jim známý a oblíbený ze zahraničních desek. Samozřejmě je to nesmysl, ale tenhle mikrofon může pomoci. Je to mikrofon, který svůj charakter nezapře, navíc šikovný zvukař s laditelnými korekcemi dokáže vykouzlit potřebný zvuk. Mikrofon snímá citlivě, a to v celém frekvenčním spektru které je pro práci potřeba. A zmíněná citlivost je excelentní. Na naší stupnici by dostal 95 % za zpracování a 75 % za zvuk a to není špatné. Ten kdo si ho koupí, si ho jistě také i vyzkouší, každý z nás má jiný vkus a jiné možnosti. Používáno na třech běžných pultech se stejným výsledkem - byl to Mackie 32 - 8, Behringer MX 8000, Yamaha AW 2816. Ve studiích Global audio a Mamut.

Tak někdy příště, ať to hraje, přidám ještě motto pro úspěch: Chceš-li něco dokázat, pracuj zatím co se jiní baví.