Pearl Reference RFS/RFB 1465

Malé bubínky 14" x 6,5"
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

V loňském roce firma Pearl představila s neskrývanou hrdostí dva nové modely kovových malých bubnů prestižní řady Reference, která se již vyrábí od roku 1999 na zakázku těch nejlepších hráčů světa. Každému bubnu je věnována speciální péče, výzkum a vývojové testovací fáze.

Před dvěma lety spatřily světlo světa nové bubínky této řady ve dřevě, které posunuly hranice možností na cestě k dokonale průraznému zvuku. To samé (ne-li ještě víc) platí pro zmíněné kovové benjamínky Pearl Reference RFS-1465(ocel) a RFB-1465 (mosaz), jež jsou tentokráte centrem naší pozornosti.

Model(k)y a jejich rozměry, hmotnost a vzhled Rozměry prvního modelu Reference RFS-1465 jsou (jak název a typ napovídá) 14 palců v průměru a 6,5 palců hloubka těla. Korpus je vyroben z lité oceli o tloušťce 2,5 mm, po obou vnitřních okrajích ještě navíc zesílený 2,5milimetrovými prstenci.

Již při rozbalování z krabice, (které připomínalo pohádku o řepě), bylo zřejmé, že materiálem se rozhodně nešetřilo. Přezdívka „heavy metal"(těžký kov) od zaměstnanců firmy je naprosto trefná (hmotnost 7,6 kg). Povrch je chromovaný, kompaktní a prostý; bez jakýchkoliv zbytečných ozdob.

Druhý model Reference RFB-1465 má 3 mm silný korpus z válcované mosazi. Jedinečné na tomto rytířském brnění těžké váhy (úctyhodných 8,3 kg) je šálový spojovací šev, který nalezneme také na malých dřevěných bubnech nejvyšších řad (respektive, ten šev na mohutném těle tohoto velkého malého bubnu nikde nenajdete). Kombinace leštěného zlatého korpusu se stříbrnými obručemi a doplňky působí elegantně a noblesně. Aristokraté všech zemí, těšte se!

Oba modely se vyrábí také ve velikosti 14"x 5". My jsme na test obdrželi pouze „Big Ben", mám na mysli ten větší rozměr. Kromě typu a tloušťky materiálu jsou ostatní konstrukční části identické:

Tělo, mušle, šňůrky, blány, a ta jemná (klouzavá) mechanika ...

Masivní konstrukce bubnu není z důvodu zvětšování muzikantovi muskulatury. Ba naopak. Přesto argument o zbytnění svalstva není tak špatný pro přesvědčení spoluhráčů či partnerky k asistenci při transportu. Nicméně, čím silnější tělo bubnu, tím více šetříme tělo naše. Bubeníkova vložená energie do hry se totiž nadarmo neztrácí vibrací těla bubnu (jelikož jeho mohutnost to nedovolí), ale je přímo soustředěna na šíření zvukových vln.

Maximální jasnost a rezonanci zvuku umožňují také úložné hrany, které svírají úhel 45° se stěnou bubnu.. Tento úhel je nejlepším kompromisem mezi minimálním tlumením a udržením životnosti blány. Proto pouze v místech kudy prochází struník jsou hrany rovně seříznuté na 90°.

Blány Remo Ambassador (nahoře „Coated"- pískovaná) jsou korunovány odlévanými ocelovými ráfky Mastercast. Každý ráfek je upevněn deseti napínacími šrouby z nerezové oceli, které jsou ukotvené v můstkových mušlích BRL-55 s gumovými podložkami. Tyto mušle, které jsou chycené dvěma šrouby do korpusu, mají nadstandardně nastavitelné patky na polohu každého šroubu k ideálnímu ukotvení. Na spodní čirou blánu Remo Ambassador přiléhá nový typ struníku SN-1420D. Pnutí jeho dvaceti Ultrasound strun je odstupňováno; nejsilněji uprostřed a volněji po stranách. Ty volnější struny reagují na nejemnější údery, zatímco ty napnutější struny přebírají roli spolutvůrce zvuku při silné artikulaci.

Tím se rozšiřuje citlivost a dynamický rozsah nástroje.

Mechanika napínání struníku SR-1000 je prostá a dokonalá. Na jedné straně je páková, jak je běžným zvykem, avšak navíc opatřena pojistkou GlideLock. Takže i v případě kdy své údy a tělo rozvášníte nad nebezpečnou mez, struník nepovolí. Po frenetické jízdě elegantně zmáčknete malý čudlík na vrcholu páčky a struník ochotně povolí.

Na druhé straně je pevná patka s otočným knoflíkem k jemnému dotahování struníku. K dotažení strun jednoduše stlačíme knoflík dolů a otáčíme po směru hodinových ručiček. Proti směru pochopitelně struny postupně povolujeme. Uvolněním stlačení knoflíku se také tato část mechaniky automaticky uzamkne. Struník je k mechanice napínáku připoután tenkou splétanou syntetickou šňůrkou (alternativně použitelnou na horolezecký výstup na Matterhorn či k odtažení porouchané dodávky). Speciální ložiska s nízkým třením a precizní (laserem řízené) odlitky zajišťují hladký a klouzavý pohyb všech částí mechaniky.

Vřelé vrnění a precizní průraznost

Z hlediska zvukové charakteristiky jsou tyto bubínky velice průrazné a hlasité s dlouhým dozvukem. Jejich rozměry podporují sytost středobasových frekvencí. Přesto zbývající část ekvalizační křivky v žádném případě nepřipomíná zplihlý špagát. Ten zvuk má prostě „tělo" a zdravou svěží barvu.

Model RFS 1465 má více lesku a zvonivého tónu s ještě delším sustainem. Mosazný RFB 1465 se vyjadřuje teplejším, vřelejším a lehce sametovějším hlasem.

U obou nástrojů mě přímo nabudila extrémní razance a síla zvuku při hře přes ráfek.

Myslím, že z důvodu dokonalého vedení zvuku s minimálními ztrátami energie, výrobce rozumně použil spodní blánu stejného typu jako blánu vrchní. Díky tomu struník není tak nervní při hře na ostatní nástroje v soupravě.

U těchto vyšších řad nástrojů je příjemné, že si můžete lehce pohrávat s laděním, aniž byste dospěli do bodu nepoužitelnosti. Při vysokém ladění se zvukově nezavřou, jen (pochopitelně z příčin fyzikálních zákonů) se změní spektrum alikvótních tónů. Sředobasy nezmizí, ale uvolní cestu k prosazení zvonivých výškových frekvencí. Dojde také k mírnému zkrácení dozvuku (je jasné, že z nich pikolo neuděláte, což snad nikdo ani nechce). Při nízkém ladění se zvuk otevře až do surové „hověziny"s nekonečným dozvukem. Houseman z Bostonu by patrně zajásal.

Svou hlasitostí a zvukovou průrazností jsou tyto bubny vhodné pro rock a všechny příbuzné styly. Nicméně nestyděl bych se je použít v jakémkoliv jiném stylově žánrovém okruhu. Díky schopnosti těchto nástrojů pregnantně reagovat při citlivé a jemné hře by své uplatnění mohli též najít i v jazzovém kombu (ovšem s výraznou žesťovou sekcí). Nakonec i při vaření metličkami nebudou potřebovat nazvučit mikrofonem.

Kolega Dennis Chambers se vyjádřil, že „nová série Reference je nejlepší bicí souprava na kterou kdy v životě hrál." Myslím, že i nové kovové bubínky této řady nepadly daleko od stromu. Pro zajímavost; výzkumní a vývojoví pracovníci firmy Pearl spolu se světovými bubeníky provedli slepé testování 14 různých prototypů malých bubnů. Prozradím, že vítězem testu se stal ocelový buben Pearl Reference RFS 1465.

P.S.:

Dovolím si tvrdit, že malý buben je vůbec nejdůležitější článek nástroj v soupravě bicích nástrojů. Padne na něj nejvíc úderů všemožného druhu, má pronikavé a široké spektrum zvuku, kterého si všímá i člověk nemuzikant. Špatný rytmičák vám může zničit dojem celé kapely, ať chlapci či děvčata na pódiu vaří „sebelíp". I když budete hrát na tyto bubínky celý kšeft přísně na druhou a na čtvrtou, tak to budou skvělé bicí. Tedy alespoň zvuk. :-)