RCF TT25-A

Kompaktní aktivní reprobox
Distributor: 
Cena: 
46 028,00 Kč

Z pohledu běžného hudebníka to máme my recenzenti velice jednoduché. Můžeme si v klidu vyzkoušet spoustu zajímavých novinek, k nimž se ostatní dostanou maximálně na pár minut někde v obchodě a ještě za to dostáváme nějaký ten groš...

Tato skutečnost má ovšem i svou stinnou stránku, která se projeví zejména v okamžiku, kdy nebohý recenzent zjistí, že jeho doposud klidný život bez výrobku „XY" skončil a on se nadále bez testovaného zboží nemůže obejít a nezbytně si jej musí za částku mnohonásobně převyšující spisovatelský honorář pořídit. Přiznám se, že i mě se za dobu mé recenzentské kariéry tato situace několikrát přihodila, pročež vždy po pohledu do prázdných útrob peněženky či na nevábný výpis bankovního účtu, následoval telefonát do redakce s přibližně tímto zněním: „...v příštím půlroce mi prosím posílejte na test jen Behringer..."

Dnešní recenze je však případem zcela opačným. Byl jsem totiž požádán o sepsání svých poznatků, jež se týkají zboží, které jsme s kolegou již před časem sami pořídili do naší zvukařské výbavy a delší dobu jej úspěšně používáme. Proč tedy tento obsáhlý úvod?

Chci všem čtenářům dát předem na srozuměnou, že tato recenze bude trochu jiná než ostatní. Nepůjde o objektivní pohled člověka, který se bez předchozích vlivů setkává se zařízením poprvé. Takový přístup má své dvě stránky a jak už to tak v životě bývá, jedna je kladná a druhá záporná.

Kladem pochopitelně je dlouhodobější zkušenost, jež dovolí více proniknout pod povrch vlastností produktu. Na druhé straně se negativně může projevit staré české přísloví o tom, že „Každá liška chválí svůj ocas" a člověk si pro sebe jen málokdy vybere něco, o čem není přesvědčen, že je „Simply the Best". A o čem je tedy vlastně řeč? O vysoce výkonných reproboxech TT25-A z produkce specialisty na aktivní ozvučovací techniku, firmy RCF.

Italskou společnost jistě není třeba příliš představovat. Její výrobky s optimálně namíchaným poměrem kvality, nadprůměrného výkonu a zároveň rozumné ceny mají v současnosti na našem trhu jen velmi málo skutečných konkurentů.

Relativně nová řada TT+ tedy Touring & Theatre s přívlastkem High Definition si klade za cíl posunout firmu RCF, jež se doposud pohybovala spíše ve vodách střední třídy, do elitní skupiny výrobců špičkových profesionálních ozvučovacích soustav, určených jak pro pevné instalace v divadlech, hudebních klubech, institucích apod., tak i pro větší touringové firmy, jejichž denním chlebem je ozvučování prestižních koncertů a společenských událostí.

Popis

Kompaktní aktivní reprobox (eventuálně využitelný i jako monitor) TT25-A představuje jeden z pomyslných vrcholů v sérii, která mimo něj zahrnuje další tři modely kompaktů/monitorů, tři subwoofery a line array systém.

Kromě toho, že TT25-A je výkonovým králem aktivních reproboxů všech produktových řad firmy RCF, je zároveň také pravděpodobně nejvýkonnějším aktivním kompaktem na trhu vůbec ...

Alespoň já osobně o žádném dalším produktu, který by nabízel podobné parametry nevím. Račte posoudit sami: 1500 W BiAmp výkonu (1000 W středobasy, 500 W výšky), jenž převádí 15" woofer v kombinaci s 1,5" tlakovým driverem na výsledný maximální akustický tlak s hodnotou 136 dB. To vše v solidní ozvučnici z baltické břízy, která má při rozměrech 670 x 430 x 450 mm hmotnost necelých 27 kg. Kdo zná cokoli lepšího, nechť zvedne ruku ...

Oba reproduktory mají silný neodymový magnet, výrazně napomáhající nízké hmotnosti a současně vysoké účinnosti boxu (oba reproduktory prý dohromady neváží více než 9 kg). 15" středobasový woofer disponuje cívkou o nezvyklém průměru 3,5", jejímž přínosem je schopnost snést vysokou zátěž 1000 W a zároveň nabídnout rychlou odezvu ve středním pásmu. To se odráží jak ve výborných dynamických vlastnostech reproboxu, tak i v čistém přednesu středových frekvencí.

Výškový driver s titanovou membránou, 3" cívkou a 1,5" vyústěním je spojen s hornou s konstantní směrovostí, která šíří vyšší kmitočty ve směru 90° horizontálně a 40° vertikálně. Při použití boxu v úloze pódiového monitoru je možné zvukovod pootočit v pravém úhlu tak, aby box i v této pozici chrlil výšky správným směrem.

Oba měniče mechanicky chrání ocelová mřížka doplněná o „záclonku" z voděodolné průzvučné pěny, jíž oceníte zejména v případě, kdy vámi ozvučované akci není příliš nakloněn Svatý Petr a rozhodne se ztrestat všechny zúčastněné deštěm.

Samotná ocelová mřížka je poměrně měkká a prakticky po každém převozu bývá ozdobena nehezkým prohnutím. To ovšem nemá na samotnou ochranu reproduktorů negativní vliv.

Zesilovače zapojené jako BiAmp (pro každý měnič vlastní zesilovací jednotka a elektronický management) pracují ve třídě D. Jsou napájeny spínaným zdrojem, schopným díky vysoké kapacitě použitých kondenzátorů poskytnout zesilovači dostatek energie i pro přesné zpracování nejrychlejších dynamických špiček. Příjemným důsledkem velké účinnosti celé zesilovací soustavy je nejen poměrně nízký příkon, ale také absence chladících ventilátorů a vlastně jakýchkoli větracích otvorů, což opět uvítáte v okamžiku, kdy dojde k neshodám mezi pořadatelem open air akce a Svatým Petrem.

Interní crossover dělí signál pro oba zesilovače na frekvenci 1,2 kHz a je navržen tak, aby svou činností nikterak neovlivňoval fázi signálu. Součástí elektronické výbavy jsou také ochranné obvody, limitery a systém ekvalizace. Tlačítky na zadním panelu můžeme ovládat horní propust, nastavenou fixně na 90 Hz, která umožňuje spojení boxu například s aktivním subwooferem bez použití dalších crossoverů či procesorů. Dalším tlačítkem můžeme upravit ekvalizační křivku v případě nasazení boxu v roli pódiového monitoru. O aktuálním stavu zařízení informují uživatele 4 LED. Přívod elektrické energie je zajištěn prostřednictvím vstupních a výstupních konektorů profesionálního typu Powercon, o spojení s mixážním pultem se starají symetricky zapojené konektory XLR.

Box je dále vybaven téměř vším potřebným hardwarem, který usnadňuje transport, manipulaci i zavěšení. Prvním, co uživatel ocení, jsou pohodlná zapuštěná madla. Tento prvek kladně zhodnotí obzvláště ti, kteří měli možnost setkat se kupříkladu s naprosto sadisticky navrženými uchy u starších RCF ART500A.

Součástí výbavy je taktéž šest kolejniček pro zavěšovací hardware, vždy po třech na horní a dolní straně boxu a také čtyři montážní body se závitem M10. Ani 35mm příruba, tzv. hnízdo pro reproduktorovou tyč, nechybí. Jediná součást „železářství", jíž TT25-A z výroby postrádá, jsou nějaké nožičky či „botky", na něž by se box mohl postavit při „stackování" na subwoofery tak, aby neklouzal a nepoškodil se (což jsme s kolegou museli vyřešit zakoupením a montáží vlastních gumových „špuntíků").

Povrchovou úpravu reproduktoru představuje nástřik černým voděodolným lakem, jenž ovšem asi není tak trvanlivý jak by měl být a již po několika prvních akcích na něm byly patrné známky lehkého opotřebení.

Zvuk

A nyní je čas říci si něco o tom, jak TT25-A hrají. Monumentální výkon je sice sám o sobě přitažlivý, ale pokud by se s ním nepojily další pozitivní zvukové vlastnosti jako je frekvenční vyrovnanost a dynamický rozsah, nemohly by se boxy řadit do profesionální třídy. Přívlastek High Definition (pro lingvisticky méně vybavené – vysoké rozlišení) ale dává tušit, že ani tyto uchu lahodící položky zde nechybí.

Prvním, co posluchač zaznamená při poslechu reprodukované hudby, je velký podíl křišťálově čistých a současně příjemných výšek. Podání vyšších frekvencí připomíná spíše studiové monitory, než kompaktní soustavy určené pro ozvučování. Společně s průzračnými výškami jde ruku v ruce přesně definované podání stereoobrazu.

Druhou nápadnou položkou je vysoké rozlišení v dynamice, které se projevuje za prvé tím, že se při snižování hlasitosti až k pokojové úrovni zvuk nijak frekvenčně nemění a zůstává pořád stejný s plnými basy a jasnými výškami a za druhé tím, že v nahrávce lze detailně rozeznat zvuky, které na jiné aparatuře působí nejasně – např. hall a další efekty, chvění metliček na bicích apod.

Stejné vlastnosti si boxy zachovávají i při ozvučování živé hudby. Bohatě prokreslené střední a vyšší pásmo je kouzelné např. pro folk, jazz, ethno, výrazná dynamika se zase uplatní ve funky, popu a dalších dynamických hudebních stylech. Opět krásně vyniknou všechny jemné zvukové detaily – perkuse, flétny, akustická kytara, housle, vokály, piáno, hall, nic z toho se neztrácí, ani když pod tím vším razantně duní bicí souprava a zkreslená kytara s basou.

Na každý pád je vidět, že pokrok jde nezadržitelně kupředu a třípásmová sestava již není nezbytná ani v případě, že požadujete hodně srozumitelné středy.

Malinký problém však detailní rozlišení přináší v tvrdé rockové a metalové hudbě. Zvuk je totiž čistý až příliš a např. oproti podobnému modelu RCF 4PRO6001A, s nímž také občas jezdím zvučit, se u TT+ obtížněji vytváří takový ten typický rockový tlak. Nástroje se prostě ne a ne slít v onu nezbytnou hradbu zvuku a i přes všechny snahy zní stále sterilně čistě a odděleně.

Problematickou se tato vlastnost jeví rovněž v okamžiku, kdy ozvučujete vystoupení nějakých těch „méně nadaných" muzikantů, protože jejich neumětelství skutečně nemilosrdně vynikne a neschová se za žádnou nezřetelnou zvukovou kouli.

Vyrovnaná frekvenční charakteristika bez výraznějších hrbů v pásmu 60 Hz – 20 kHz a pravděpodobně i vysoká kontrola nad dokmitáváním reproduktoru s sebou nese milý bonus v podobě velké odolnosti vůči zpětné vazbě. Stalo se mi na jednom rautu s jazzovou kapelou, že zpěvačka během vystoupení vyšla několikrát s kondenzátorovým mikrofonem asi metr před dosti hlasitě hrající box, otočila mikrofonní kapsli přímo proti reproduktoru a ..... a nic se neozvalo. Předpokládám však, že na tom měl částečně svůj podíl také špičkový mikrofon Beyerdynamic TG-X 930, jehož test se objeví v některém z příštích čísel.

Využití mají reproduktory RCF TT opravdu široké. Pokud pominu jejich schopnost posloužit jako pódiové monitory, což je v našich podmínkách poměrně luxusní aplikace, bez problémů fungují samostatně jako celopásmové kompakty a v klubových podmínkách se takto dá ozvučit i dosti hlučná kapela, bez toho, že by někdo pociťoval výraznější nedostatek basů.

Výborně pracují i se subwoofery, v sestavě 2+1 i 2+2 a při akcích většího významu používáme pár TT25-A s dalšími 8 kW v basech a rozhodně jsem nikdy neměl pocit, že by satelitům docházel dech.

Závěr

Když jsme s kolegou na jaře uvažovali o koupi nových a výkonnějších boxů k našim dosavadním RCF ART500A, měli jsme několik tipů.

Zvukovým ideálem pro nás byl aparát KV2 Audio, jeho pořízení jsme ale zamítli hned z několika důvodů. Především se u výkonnějších verzí ES jedná vždy o ucelený zvukový systém, který by se těžko spojoval s naší stávající aparaturou a jeho pořízení by tedy bylo zbytečně nákladné. Navíc by aparát nešel dělit na menší samostatné části, což je jeden ze stěžejních požadavků u malé firmy se třemi zvukaři, jako je ta naše. Samostatně fungující aktivní boxy KV2 Audio řady EX byly zase pro náš záměr příliš slabé.

Další tip představovaly nové modely PRX od amerického výrobce JBL, které hrají poměrně příjemně, vedle TT25-A však dosahují jen polovičního výkonu a současně jsou větší a těžší. Poslední variantou byl jiný model od RCF, velké boxy 4PRO 6001A, které dobře znám ze svého pravidelného zvukařského působení u místní „zábavové" kapely, nicméně jejich zvuk jsme neshledali příliš pokrokovým oproti našim starým dobrým ART500A a hmotnost přes 55 kg, se nám jevila jako vyloženě odpudivá.

V okamžiku, kdy jsme poprvé uviděli a uslyšeli TT25-A, bylo rozhodnuto... Zvukovou čistotou, detailně prokreslenými středy i výškami a podáním dynamiky se plně vyrovnají KV2, při tom nemají jejich často kritizovaný agresivní, až ječivý charakter a cenově vychází podstatně výhodněji. V dodávce nezaberou příliš místa a s čtvrt metrákem váhy si snadno poradí i jeden člověk.

Ani po sedmi měsících pravidelného a častého provozu, kdy TT25-A slouží na akcích cca 2-3x týdně, jsem u nich neodhalil žádnou vlastnost, jež by mi vyloženě vadila (snad až na tu měkkou krycí mřížku) a taktéž se u nich neobjevila žádná závada. Pod tímto dojmem jsme tedy minulý měsíc doplnili sestavu o jejich menší sourozence TT22-A a věřím, že nám budou sloužit stejně dobře.