Korg AX3B

Multiefekt pro basovou kytaru Korg AX3B
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
2 490,00 Kč

Před více než 10 lety jsem měl poprvé příležitost nahrávat „demo" v poloprofesionálním studiu. Co se zvukem mojí mizerné baskytary tehdy udělaly „mašinky", jsem si vůbec neuměl představit… To bylo ovšem ve studiových podmínkách a dostat podobný zvuk na pódiu znamenalo investovat několik desítek tisíc do relativně složitého zařízení. Naštěstí doba pokročila...

... takže mnoho z vymožeností drahých technologií se dostává k nejširšímu spektru uživatelů. Zatímco kdysi dominoval přístup pořizovat pro úpravu zvuku (bas)kytary několik víceméně jednoúčelových stompboxů („krabiček"), dnes většina firem dodává multiefekty nejrůznějších velikostí, výbavy a určení. Do kategorie nejlevnějších multiefektů pro basovou kytaru KORG nasadil svou nejnovější zbraň - KORG AX3B.

Lehounkou krabičku s rozměry příručního slovníku angličtiny jsem v redakci MS přebíral s lehkým despektem. Po rozbalení a letmém pohledu jsem se totiž domníval, že se jedná nejspíš o lepší hračku do obýváku pro zábavu dorůstajících dítek koketujících s „nevážnou muzikou"…

Postupně se ukázalo, že i tohle může být jednou z možných aplikací, ale zdaleka ne jedinou. Provedení chassis z probarveného plastu skutečně nenapovídá, že by se jednalo o zařízení vhodné do zakouřených rockových klubů. Proti stompboxům nebo mulťákům např. značky BOSS se zde evidentně šetřilo, ale na druhou stranu - lze za tyhle peníze čekat celohliníkové nebo ocelové šasi?

V popisu k tomuto multiefektu se můžeme mj. dočíst: „Efekt AX3B nabízí 57 různých realistických „REMS" modulačních efektů, které jsou navzdory kompaktní velikosti ve stejné kvalitě jako efekty našich špičkových modelů ToneWorks AX 3000 B"…

KORG zde využil firemní technologie „REMS" (akronym z „Resonant structure and Electronic circuit Modeling System"). Tato anglická věta je mi srozumitelná asi tak jako odpovědi našich politiků, ale dobře to vypadá a proto jsem ji v článku použil. Jak jsem koupil, tak prodávám.

K pořízení podobných zařízení lze přistupovat různě. Pokud podlehnete reklamním větám typu: „obrovské zvukové možnosti", „neslýchané barevné zvukové kombinace", „neuvěřitelná variabilita až 15 efektů řazených za sebou", „jak vůbec můžete existovat do současnosti, aniž byste vlastnili náš nový produkt"…, obvykle zjistíte, že praktická využitelnost podobných zařízení je omezená, z desítek přednastavených zvuků se vám hodí několik anebo editace vlastních zvuků je poměrně časově náročná… U zařízení za 10 a více tisíc korun to může časem mrzet. Pokud ovšem „skoro to samé" pořídíte za dvě bankovky se Smetanou, dá se leccos z vymožeností vyšších řad oželet. Zřejmě asi v tomto duchu uvažovali u KORGA o modelu AX3B.

Proto je AX3B vybaven pouze tím nejzákladnějším, co nelze postrádat. Zdířky INPUT jack pro připojení baskytary, OUTPUT jack do zesilovače nebo do sluchátek, zdířka pro připojení napájecího modulu 9 V a zdířka PEDAL pro nožní ovladač hlasitosti.

Pro veškeré ovládání jsou k dispozici tyto prvky:

  • Dva plastové pedály pro volbu programů nahoru dolů, které dále umožňují provoz v režimu bypass nebo přístup k ladičce.
     

  • Dva kruhové ovladače, každý s jiným uspořádáním a funkcí: zatímco levé kruhové kolečko umožňuje volbu typu efektu, pravé je děleno na dvě poloviny s kruhovým ovladačem ve středu.
     

  • Pravé umožňuje v režimu PROGRAM jednak pohyb po nastavených programech s krokem 10 nahoru a dolů skokem anebo v editačním režimu WRITE výběr z modulačních efektů, případně i „hloubky" intenzity efektu.
     

  • Kruhový display uprostřed zobrazuje „číslo" programu, laděnou notu v režimu ladička nebo zvolený druh modulačního efektu ikonou podle „tabulky" na horní liště multiefektu.
     

  • Levým kolečkem se volí režim provozu tj.
     

  • PROGRAM (v této pozici máte k dispozici celkem 80 míst v bance, do které lze uložit až 40 vlastních programů).
     

  • Jeho pootočením do pozice WRITE po směru hodinových ručiček dále volíte celkem ze šesti logicky za sebou řazených efektů a vybíráte vlastní zvukové kombinace:
     

  • PRE FX = simulace kompresoru, limiteru, exciteru, wah-wah, bezpražec apod
     

  • DRIVE/AMP = simulace 6 druhů zkreslení a 10 druhů klasických zesilovačů
     

  • LEVEL/NR/CAB = umožňuje nastavit šumovou bránu anebo simulaci zvuků 10 klasických basových reproboxů
     

  • PARAM = simulace modulačních efektů typu chorus, flanger, tremolo, leslie box apod.
     

  • DELAY/REV = simulace dozvuku nebo ozvěny…
     

  • U některých efektů lze volit až čtyři podúrovně nastavení (P1-P2-P3-P4). V dodatku (appendix) v originálním pětijazyčném manuálku najdete v přehledné tabulce, jaké parametry lze u jednotlivých nastaveních měnit. V sekci DRIVE/AMP lze například nastavit úroveň korekcí bass-midle-treble v deseti úrovních..., v sekci PARAM můžete například individuálně vybírat 4 parametry chorusu... Všechny možné kombinace poskytují opravdu nesčetně variant pro vytváření vlastních originálních „zvukových barev".
     

  • Tak třeba v sekci „DRIVE/AMP" uživatel najde simulace britských i amerických zesilovačů, z nichž některé jsou ukryty do snadno identifikovatelných zkratek:
     

    • CLASSIC – AMPEG

    • AC – Acoustic

    • UK MAJOR – Marshall Major atd.
       

  • U boxů lze podobně vytušit inspiraci těmto světově proslulými produkty:
     

    • CLASSIC 810 = AMPEG 8x10" (1969)

    • UK 412 = Marshall JC 800 4x12" (1984)

    • AC 215 = Acoustic 2x15"

    • UK 415 = raritní Marshall 1984 Tall 4x15" (cca 1972) atd.

Programování neboli vlastní editace zvuků lze provádět např. takto:

V režimu PROGRAM nastavíme číslo programu, na který chceme nově vytvořenou kombinaci uložit. Otočením levého kolečka vybereme efekt, který chceme upravit: PRE FX, DRIVE/AMP, LEVEL/NR/CAB, MOD, DELAY/REV. Volbu parametrů „FO" až „F9" (modulace zkreslení nebo zesilovačů se zobrazí ikonami „d0" až „d5" nebo „A0" až „A9") provedeme stisknutím pravého děleného kolečka. Každou změnu samozřejmě okamžitě slyšíte ve sluchátkách nebo z připojeného aparátu, takže můžete porovnat a korigovat.

Jakmile jsme s výsledným nastavením spokojeni, otočíme levé kolečko zpět do polohy WRITE a stiskneme polovinu pravého kolečka (WRITE). Rozbliká se číslo presetu, kam bude výsledné uložení nastaveno. (Pokud nám tento preset nevyhovuje, můžeme pohybem pedály DOWN-UP vybrat jiný).

Opakovaným krátkým stisknutím provedeme uložení, které se potvrdí zobrazením písmen „CP" na displeji.

Ještě poznámka k simulaci reproboxů… Po najetí do režimu LEVEL/NR/CAB se volba provede v mezipoloze před MOD otáčením kruhového středového kolečka, kdy se zobrazují jednotlivé boxy kódy „C0" až „C9". Toto středové kolečko dále slouží pro nastavení míry „potlačení šumu" nebo intenzity modulačních (chorus atd.) anebo delay/reverb efektů a samozřejmě také pro nastavení zesílení zesilovačů v sekci DRIVE/AMP.

Do modu „ladička" se dostaneme současným stlačením obou pedálů, příslušná laděná struna se zobrazí na displeji. Je-li struna naladěna vysoko, bliká LED nad pedálem UP, je-li nízko, bliká LED pedálu DOWN. Správné naladění indikují obě současně svítící diody…

To nejpodstatnější u jakéhokoliv zařízení tohoto typu jsou zvuk, uživatelská přítulnost a praktičnost.

Z hlediska barvy a tvorby zvuků bude asi jen málokdo zklamán, musím s uznáním konstatovat, že KORGOVA simulační technologie „REMS" má něco do sebe. Samozřejmě, tu „chemii" ve výsledné barvě stále cítíte, ale je v tak snesitelné míře, že to buď nevadí vůbec nebo se na to dá rychle zvyknout. Mezi nejpovedenější preefekty patří limiter a exciter, simulace zesilovačů a boxů jsou stravitelné, skvělé jsou všechny efekty modulační typu chorus, phaser atd. i efekty delay/reverb, některé dokonce ve stereu.

Systém řazení parametrů jednotlivých efektů má vnitřní logiku a jakousi „samoopravitelnost", takže pokud by mělo dojít k nějaké „nepatřičné" kombinaci, tato se neuskuteční a multiefekt se sám zvukově optimalizuje. Z barevných možností dotvořit si zvuk baskytary jsem byl hodně nadšený a místo abych sledoval „zábavné" předvolební politické diskuse, věnoval jsem se zkoumání zvukových možností tohoto „hrajítka".

KORG AX3B jsem používal se sluchátky pro domácí cvičení nebo ve zkušebně, kdy přeci jenom vygenerované zvuky lezou přes aparát v trochu odlišné podobě než doma ze sluchátek... Zvuková variabilita je vynikající, určitě si na své přijdou rockeři, slapeři, punkeři, folkaři… já nevím, kdo další. Najdete barvy jako vystřižené třeba z „Birdland" Jacko Pastoria nebo Money od Pink Floyd.

Příjemně překvapilo, že z 40 továrně přednastavených zvuků byla použitelná valná většina. Zařízení se zdá vhodné hlavně pro domácí cvičení a pro rozšíření zvukových možností zejména levnějších baskytar.

Pro domácí cvičení bych uvítal, kdyby výrobce vybavil zařízení vstupem pro CD/MP3 přehrávač…. Potom by to jako celek nemělo chybu. „Kapesní" provedení multiefektu a zanedbatelná váha mohou být ideální pro ty basové nadšence, kteří se bez baskytary nechtějí obejít ani na cestách, takže vybaveni tímto KORGEM, kabelem a sluchátky mohou nerušeně „cvičit" téměř kdekoli…

KORG AX 3B se uplatní dobře i v méně náročných komorních prostředích pro live produkce, kdy může s úspěchem zvukově konkurovat i mnohem dražším zařízením. Vzhledem k možnosti napájení čtveřicí monočlánků AA s omezenou životností se určitě vyplatí investovat pár stokorun do síťového adaptéru 9 V.

Korg tímto kapesním mulťáčkem konkuruje několika stompboxům a se sluchátky může dokonce nahradit malé basové kombo do 15 W pro tiché domácí cvičení... (S kombem by vás napomínali, že jste moc hluční, i takhle si budou stěžovat, že dupete moc nahlas...).

KORG AX3B představuje „hodně muziky za málo peněz" a to je přesně to, co muzikanti mají rádi.