RME Fireface 800

Ohnivá tvář…
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
41 370,00 Kč

Německá důkladnost a důslednost je známá široko daleko. Pokud se týká různých byrokratických nařízení např. na hranici, je to nepříjemné, pokud však jde o výrobky, zákazník většinou zaplesá. Ono takové BMW už něco vydrží. Pro nás - muzikanty - vyrobila známá německá firma RME novou zvukovou kartu a nazvala ji „FIREFACE 800"…

56 kanálů, 192 kHz/24 bit 

Tak tento nápis mě upoutal ihned, co jsem rozbalil přepravní krabici a propracoval se k vlastnímu předmětu testu. „Hergot, to je ňáká reklamní blbost", řekl jsem si a vrhl se na výrobek. V ochranných molitanech zde trůnil 1 HU vysoký celokovový standardní rack velmi pěkného designu. Již na prní pohled mě upoutaly hromady různých digitálních, analogových a jiných vstupů. Že by reklamní slogan nelhal? Ale vše popořádku. V krabici byly kromě přístroje přiloženy tři kabely - PSU kabel určený k napájení, Firewire kabel a optický kabel. Tedy vše, co bude novopečený majitel potřebovat k okamžitému spuštění nově koupeného stroje, aniž by si předtím sundal bundu či povyprávěl manželce, co bylo nového v práci. Přístroj, přestože na první pohled vypadá složitě, má intuitivní ovládání a rodině tedy na týden nezmizíte z očí, tak jako se to stávalo mně, když jsem obohatil svůj hudební park o nějakou tu novou mašinku.

Fireface poprvé

Znovu se musím opakovat, že design přístroje je velmi pěkný. Na přední straně převládá pro firmu RME charakteristická modrá barva ohraničená linkami v barvě kovu. Přední deska a úchyty k racku jsou stříbrně matné, jakoby z titanu či jiné kosmické slitiny. Jinak je zbytek přístroje elegantně černě matný s bílým potiskem. Do popředí čelní strany vystupují dvě bezpečnostní madla s logem firmy. Tato mají zabránit uražení umělohmotných otočných knobů při náhodném pádu a zároveň usnadňují vytažení z nacpaného racku. No, to je právě ta dokonalost, o níž už tatíček Masaryk psal, že se skládá z maličkostí, ale sama není maličkost. Vezmu to nyní zprava doleva. Úplně vpravo nacházím síťový vypínač. Hned vedle je první šedivý otočný knob a 6,3 mm jack určený pro sluchátka. I tento výstup je, stejně jako ostatní, zkonstruován s dynamickým rozsahem až 119 dBA, a to i pro nízkoimpedanční sluchátka. Na rozdíl od linkových výstupů 1 – 8 však nepoužívá vnitřní přepínače tří signálových úrovní, ale regulaci plynulou, potenciometrem Vol. Nad vstupem pro sluchátka je vytištěno MONITOR Ch.9/10. Fireface totiž obsahuje paměť s přednastavenými Presety softwarového mixu, které v základní nastavení (je samozřejmě možno libovolně konfigurovat) směrují monitoring veškerých signálů právě na kanály 9/10. Možnosti jsou natolik široké a složité, že nebudeme dále rozvádět, jen se později zmíníme o routovacím SW.

Vedle sluchátkového ovládání je indikace různých synchronizací (TCO, MIDI-/I, MIDI/O, HOST) a digitálních formátů (WC, S/PDIF, ADAT1, ADAT2). Ve stejné sekci nalezne uživatel též indikace vstupní a výstupní citlivosti (Hi Gain, +4 dBu, -10 dBv). Vše toto si může uživatel pohodlně nastavit přes svůj počítač z ovládacího panelu. Veškerá indikace probíhá díky různobarevným LEDkám. Převládá barva zelená, pouze připojení k počítači (HOST) je indikováno červeně. Celá tato sekce je výrobcem označována jako ANALOG/DIGITAL STATE. Následuje čtveřice naprosto shodných vstupů určených pro zapojení kondenzátorových či dynamických mikrofonů. Jedná se o vstupy 10, 9, 8, 7. Každý ze čtveřice má zdířku XLR, samozřejmě s pojistkou proti nechtěnému vytržení kabelu z přístroje. Zároveň u každé XLR zdířky je též linkový vstup opatřený standardně 6,3 jackem. Úroveň vstupního signálu je řešena pomocí otočného potenciometru. Uživateli je poskytnuta hodnota od +10 dB až do +60 dB. Barevnými LEDkami je opět opatřený každý ze vstupů zvlášť. Žlutá signalizuje aktivaci phantomového napájení. Červená LEDka s nápisem CLIP nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o signalizaci přebuzení vstupu - tzv. Overload (u jiných firem).

Poslední z LEDek je funkce SIGNAL. Tato kontrolka reaguje na přítomnost signálu, tedy to, zda vám do přístroje vůbec něco leze. Poslední - zcela vlevo, je vstup číslo 1. Na svých internetových stránkách má výrobce k této sekci přiřazen nadpis „Let’s Rock". Takže, copak to tu máme? Jackovou zdířku Instr/Line a otočný potenciometr s hodnotou 1 až 9 - tedy nevím čeho? Je z toho celkem jasné, že jde o nástrojový vstup, které i jiné karty či DAW mají kvůli přístupnosti implantovaný na přední stranu přístroje. To aby uživatel nemusel stále lézt do racku a potmě tam zapichovat např. kytaru či basu. Samozřejmě, pokud má borec k dispozici patchbay nebo-li propojovací pole je „vysmátej", ale to je doména spíše nahrávacích studií, než domácího provozu. Nahoře nad potenciometrem trůní opět tři LEDky. Červená je označena LIM a zkušenějším bude nad slunce jasné, že se jedná o funkci limiteru. Možná budu nosit dříví do lesa, ale strunné nástroje velmi rády produkují zejména v rukou neumětelů dost průrazné špičky. Digitální signál je pak velmi často „Over" a odmění umělce krásným praskotem. Někdy se člověk neubrání clipům, i když je přímo virtuóz. Např. slapbasové party k tomu přímo svádějí. Limiter potom vaše špičky eliminuje aniž by došlo ke ztrátě dynamiky partu.

V našem případě jde o tzv. soft limiter, který minimálně dynamicky deformuje vaši nahrávku a přidává navíc do limitovaného materiálu transient harmonickým kmitočtů, takže po zpracování je nahrávka zkreslená, ale paradoxně lepší než před limitací. Tuto technologii používá více věhlasných firem např. Aphex. Limitaci bohužel nejde vypnout přes ovladač počítače (čtěte dál) na rozdíl od další funkce DRIVE, která má produkovat široký a hutný distortion. Poslední funkce SPEAKER EMULATION je filtr, který upravuje a optimalizuje frekvenční rozsah nahrávaného nástroje tak, aby se dle slov výrobce dostalo do vašeho počítače jen to, co tam patří. Vy si s takto nahraným materiálem pak můžete dělat co chcete, např. nasadit na něj jakýkoliv váš oblíbený plug-in.

Fireface podruhé

Když jsem kartu ukazoval svému kamarádovi a kolegovi, jeho první reakce byla: „Ty vole, vono to má dva vosmistovkový firewire, tak to musí bejt mazec…." Zadní strana nenechá nikoho na pochybách, cože to držíte v rukách. Tedy tentokrát zleva: Klasická PSU zdířka, žádná trafa či podobný blbosti. Karta se sice při delším provozu trochu hřeje, ale není to nic dramatického. Pak následuje MIDI IN/OUT. Další porty jsou zahrnuty v samotném názvu. Jde o firewireové porty. Jeden je čtyřstovkový, dva osmistovkové. Můj MAC G4 bohužel tímto portem nedisponuje, takže jsem byl rád za čtyřstovku, nicméně je jasné, že hoši od Intelligent Audio Solutions počítají, že optimalizovaný provoz bude hlavně na MAC G5… A to teprve bude mazec. Zbytek plochy zadní strany Fireface tvoří už jen vstupy a výstupy. Uživatel zde nalezne osm symetrických vstupů a výstupů, dále dvě dvojice optických vstupů a výstupů typu ADAT, které umožňují simultánně nahrávat šestnáct kanálů. Samozřejmě musíte mít např. mix, který tento formát podporuje. Zde se opět počítá s používáním karty spíše v profi studiích než pro domácí použití. Výrobce říká, že všechny vstupy můžete použít naráz. Digitální vstup S/PDIF je zde v koaxiálním RCA provedení, u vstupů ADAT v optickém. Co by to bylo za profi mašinu, kdyby neměla synchonizaci s vnějším okolím. Synchronizovat tedy můžete buď přes MIDI (např. DAW s počítačem SMPTE, MTC, CLOCK), nebo přes Word Clock IN/OUT. Pokud pracujete v postprodukci a potřebujete synchronizovat obraz, pak zde máte volný slot, kam si můžete dokoupit Time Code Option a poté pracovat třeba s LTC (Linear Time Code). Tento doplněk není ve standardní výbavě. Že však práce s obrazem není podružnou záležitostí, svědčí zejména softwarový ovladač (o tom se dočteme dále).

Instalace

Ne vždy bývá tento úkon radostí. Mnohdy připraví natěšenému novopečenému majiteli horké chvilky. Všiml jsem si, že čím je produkt složitější, tím jednodušší bývá instalace.

K naší kartě byl přiložen (nevím proč) vypálený driver s datem 10/2004 pro obě plattformy - tedy PC/MAC. Na driveru bylo spousta všelijakých ovladačů pro různé produkty od RME, tedy mimo jiné též náš FireFace. Obsahoval instalační ikonu .mpkg, dále ikonu „FireFace Settings" a „FireFace Mix". Kromě toho též anglické a německé povídaní, jak instalovat. Musím říci, že podle výše zmiňované zkušenosti jsem prostě poklepal na instalační ikonu a vše ostatní se už dělo samo, bez mého přičinění. První z nich - softwarový ovladač - slouží jak jinak, než k ovládání všech možných prvků na samotném hardwaru. Spouštíme, vypínáme či přepínáme výše zmiňované funkce či konfigurujeme digitální či analogové vstupy nebo výstupy (stalo se mi, že jsem ponechal vytočený gain u mikrofonního předzesilovače a spustil na ovladači phantomové napájení. Signálová LEDka hodně energicky zablikala. „Ajajaj", řekl jsem si. „Klasika, to bude pěknej lupaneček do tracku." Ale nebyl. Ve sluchátkách nebylo nic slyšet. Vstup je zřejmě velmi citlivý a reaguje na sebemenší signálovou změnu. Nicméně, stejně na toto radši pozor.).

Samozřejmě, že kromě signálových požadavků na tomto ovladači volíme též synchronizaci (např. s externím zařízením). Druhým programem na CD byl ohromný celoplošný softwarový mix. Po instalaci vás počítač vyzve k restartu. Uživatel však nesmí zapomenout mít kartu zapnutou, a propojenou s počítačem. Může dle vybavení svého počítače použít buď čtyřstovkový či osmistovkový firewire. Při prohlížení oficiálních stránek RME jsem zjistil, že náš FireFace zde má mnohem novější ovladače a protože se mi datum přiloženého driveru nakonec znelíbil, po menších problémech s updaty jsem nakonec nainstaloval driver jiný. Dodanou verzi 1.0 z roku 2004 jsem nahradil verzí 2.42 z roku 2005. A hele, oba prográmky - Settings a Mix doznaly jistých změn. Věc, která mě hodně potěšila, byla možnost vypnout soft limiter. I když je výborný, prostě někdy bude třeba ho vypnout a u verze 1.0 to nešlo. Bohužel nemá světelnou indikaci, takže jeho aktivace vás nepraští do oka tak, jako třeba Drive či Speaker Emulation, ale zaplaťpánbůh za to i tak. Chlapíci od RME zde též přejmenovali vstupy. Místo linkových, mikrofonních a nástrojových vám nabízí vstupy z „předního či „zadního" panelu. Ale to je jen kosmetická úprava. Dalších změn doznal též mix, má více funkcí: monitoring, talkback a je menší, takže ho nemusíte mít úplně přes celou obrazovku (jen asi přes osmdesát procent…). U verze 2.42 se tyto dva programy automaticky uloží do Aplikací. U verze 1.0 jsem je tam musel nakopírovat ručně. Pokud je chcete mít v Docku, máte je tam po dobu, co je FireFace zapnutá. Po jejím vypnutí zmizí a po zapnutí se samy znovu objeví. U verze 1.0 se musí znovu do aplikací a Settings aktivovat. Co se týká instalace samotné, zbývá poslední úkon. V Utilities nakonfigurovat Audio/Midi setup na FireFace a můžete jet.

Jak to „maká“?

Hádejte, přesně podle ceny - výborně. Kromě již výše popsaných vychytávek je tato mašina vybavena systémem „Steady Clock". Dle výrobce se jedná o unikátní synchronizační technologii zaručující maximální přesnost při přenosu synchropovelů. Potom tedy tato karta může spolehlivě řídit celé postprodukční studio a synchronizovat všechny možné přístroje s nejvyšší možnou přesností. Dle mého názoru půjde hlavně o synchron obrazu. Technologie Steady Clock eliminuje „jitter" (zakolísání synchrosignálu při průchodu zařízeními) na naprosté minimum. Výsledkem je pak dokonale přesná sychronizace. Bohužel jsem toto neměl jak vyzkoušet, neboť neoplývám žádným obrazovým profi zařízením.

Pokud by byl uživatel jó velmi náročný, může si nastavit ve FireFace Settings též hodnoty samplovacích frekvencí, které jsou mimo standardní rozsah. Na panelu klikneme na horní lištu s označením DDS. Objeví se nám ovladač se dvěma fadery pomocí nichž můžeme naprosto jemně dolaďovat frekvenci do +/- 4.4%. Tyto fadery musíme nejprve aktivovat. Kromě toho zde máme též vlevo všechny možné frekvence. Tyto pak můžeme nastavit dle libosti. Škála začíná na 32 kHz a končí na 48.048 kHz. Funkcí Frequency Multiplier - tedy doslova „znásobovačem" (1x, 2x, 3x) ji vyženeme až na ďábelských 192 kHz. Roztomilé, že? Cože dělá funkce FireFace Mix, tak to už je jasné z názvu. Jde o softwarový mix, který umí monitorovat vše, co do karty leze, či vylézá, nebo co už bylo nahráno a my to nyní potřebujeme slyšet jako playbackový signál. RME se nechali inspirovat Steinbergovým mixem z Cubase. Tento mix je ale jednodušší, bez inzertů a efektů. Uživatel zde má k dispozici fadery s funkcí Solo a Mute. Pod ním je známá Panorama. Fadery můžete libovolně sdružovat. V okénku Master se můžete rozhodnout, co chcete vidět - vstupy, výstupy, submix, playback atd. Máte zde též osm přednastavených konfiguračních presetů. V menu mixu si může uživatel spustit též routovací matici, připomínající hodně velkou a složitou křížovku. Práce s ní však zase tak složitá není a poskytuje komfortní spojení téměř čehokoliv s čímkoliv. Pokud se pro tuto kartu rozhodnete, vězte, že budete muset sáhnout hlouběji do kapsy, ale zároveň dostáváte hned několik zařízení v jednom: především super kvalitní AD/DA převodník, vynikající nástrojový předzesilovač s limiterem, drivem a speaker emulátorem, sluchátkový mixer, konvertor všemožných digitálních a analogových signálů (v závratném množství) a špičkové profesionální synchronizační zařízení o firewire hubu nemluvě. Pokud si vezmete tužku a kalkulačku a zkusíte sečíst tato zařízení od jiných firem každé zvlášť, vyšplháte téměř k ceně našeho testovaného výrobku, a to jejich kvalita zase nebude tak úžasná. Zde to dostáváte v krásném obalu v jednom. Latence karty je 1 milisekunda, což je naprostá špička a dynamický rozsah 119 dB. Samplovací frekvence může být až 192 kHz. Na svém počítači pak můžete tyto karty použít rovnou tři, a to už se vyplatí. Krásný Nový Rok plný pozitivní hudby a takto dokonalých výrobků vám přeje Petr Los.

Požadavky na systém

  • Windows 2000 SP4, Windows XP, Windows XP 64, Mac OS X (10.3 nebo vyšší)
  • FireWire Port 400 (1394a) or 800 (1394b)
  • Pentium III 866 MHz nebo lepší, G4 Dual 867 nebo lepší