RockBass Star Bass Maple

Čtyřstrunná baskytara
Kategorie: 
Autor: 
Cena: 
23 499,00 Kč
RockBass Star Bass Maple

Pokud nemáte rádi „malý holky s hubeným tělem“, bude se vám pravděpodobně baskytara Star Bass firmy Warwick líbit... tedy alespoň tak, jako mně. Pololubové baskytary představují totiž zajímavou alternativu k elektro-akustickým lubovým a běžným baskytarám typu „prkno“. 

Pololubovky nejsou však od 60. let ničím novým, vždyť i česká Jolana jimi obšťastňovala (nejen tuzemský) trh v podobě více či méně podařených modelů, jakými byli například nástroje Alexis, Alexandra či Kolorbass/Rubín... Z vlastní zkušenosti pamatuji, že zrovna u baskytary Rubín bohužel kvantita převyšovala kvalitu. Několik modelů se zcela jistě podařilo Jolaně za ta léta vyrobit na úrovni, přesto se musím přiznat, že dnešní – skoro až nekritické – retro nadšení nad tehdejší produkcí zdaleka nesdílím. Možná kdyby v tehdejší Jolaně probíhala kontrola kvality německými techniky, tak, jak se to děje v dnešní čínské továrně firmy Warwick, mohlo to být nejen v hudebním průmyslu u nás všechno jinak. (A také samozřejmě při vědomí tlaku alespoň evropské konkurence, která u nás v době „plánovaného hospodářství“ nebyla pociťována). U této úvodní vsuvky automaticky předpokládám, že drtivá většina dnešních hudebníků starších 35 let ví, co československé kytary a baskytary Jolana té doby představovaly za fenomén. A ti mladší mohou občas na výstavách zhlédnout působivé kolekce soukromých sbírek kytar. Nechme však historických reminiscencí a pojďme se věnovat nástroji RockBass Star Bass Maple 4. 

Popis a konstrukce

Star Bass představuje opravdu pořádný „kus dřeva“, vždyť korpus má ve svém nejširším místě skoro 39 cm! To však znamená, že do běžného gigbagu, který vyhovuje baskytarám typu PB, JB a MM, se prostě celá nevejde. Přesněji řečeno: skoro nevejde, protože gigbag na boku zipem neuzavřete úplně. Celková délka Star Bass je v pohodě, je totiž asi o 5 cm kratší než Jazz Bass. Tloušťka lubů dosahuje 45 mm, ale díky mírně vyklenuté vrchní i spodní desce je tloušťka korpusu přibližně uprostřed těla nejméně o  15 mm silnější. Pro korpus včetně lubů výrobce použil osvědčený javor v laminovaném provedení.

Pohled dovnitř skrze dva typické symetrické F-výřezy odhalí centrální blok z masivu vedený po celé délce trupu pod snímači i pod dělenou kobylkou. Tato tradiční konstrukce středového bloku s postranními komorami výrazně omezuje zpětnou vazbu, přičemž obě duté komory po stranách přispívají k akustickému podtónu při elektrickém hraní. Dutiny v korpusu se projevují především podstatně silnějším zvukem baskytary na sucho (bez zapojení do zesilovací aparatury) ve srovnání s „baskytarou prkno“, ale v žádném případě nečekejte takovou intenzitu, aby se mohlo hrát čistě akusticky. Ale třeba v  porovnání se starším Jazz Bassem s korpusem z vyzrálé kvalitní olše je zvuková intenzita o hodně výraznější. Shrnuji: polohlasně cvičit doma lze, ale do kapely pouze elektricky. Charakterem zvuku jde jednoznačně o elektrickou baskytaru, k elektroakustické má daleko jako velbloud k oáze. 

O něco kratší délka baskytary proti běžným typům napovídá, že i menzura bude zkrácená: 820 mm, tj. 32“ je méně než standardních 864 mm (34“). To však platí jen pro čtyřstrunné modely Star Bass, pětistrunné plných 34“ mají. 32“ menzura u testovaného modelu nemá podstatný vliv na zvukové vlastnosti, přesto se mi „Éčko“ jevilo malinko odlišné od ostatních strun: snad ani ne intenzitou, jako spíše zabarvením. Všiml jsem si, že pokud by byla kobylka umístěna blíže k okraji lubů (o cca 5 cm), určitě by se na 4strunné provedení vešla i menzura 34“. 

Krk s 21 kvalitně začištěnými jumbo pražci (2,9 x 1,3 mm) nese tmavě čokoládový hmatník z prvotřídního palisandru, což je jediná dřevina, kterou lze vizuálně ocenit, protože jinak je testovaný model téměř celý lakován ve světle modré povrchové úpravě „Daphne Blue“. Na můj vkus je té modré až trochu moc, alespoň javorový krk mohl zůstat v přírodním provedení s „rychlým“ průhledným tenkým lakem, podobně jako je tomu u modelů Star Bass vyráběných v Německu.  Jak se ovšem říká: „Proti gustu žádný dišputát“.  Osobně bych dal přednost jinému barevnému provedení, ale v kapele baskytara i její barva vzbudila zasloužený obdiv ještě před zahájením produkce. Vzhledem k rozsáhlému lakování lze jen odhadovat, že krk končí pod 21. pražcem, a dále pokračuje masivní „průběžný“ blok v ose korpusu. Pokud jde o barevné provedení, zákazník si může u Warwicku vybrat několik dalších odstínů, a sice: Black High Polish, Cream White High Polish a Gold Metallic. Pokud ale toužíte po pátém – a dle mého velice atraktivním – provedení Vintage Sunburst, něco si připlatíte. Podle ceníku na www.warwickbass.com je to ještě rozumných 40 Eur. (Pětistrunné verze jsou dražší o 60 Eur). Příjemný bonus pro leváky nebo bezpražcové hráče představuje fakt, že své nástroje v uvedeném provedení získají za stejnou cenu jako pravoruké nebo pražcované baskytary, tj. bez příplatku. Star Bass je osazována osvědčenými firemními ocelovými strunami Red Label 42200 M o tloušťce .045“-.065“-.085“-.105“, které právem patří mezi nejprodávanější i na tuzemském trhu kvůli skvělému poměru cena/kvalita.

Za pozornost stojí smetanově bílé plastové lemování lubů s černou trojitou linkou. Černé akrylátové ovladače dvojic hlasitosti a tónové clony doplňuje černě lakovaná hlavice s logem W. Dle mého názoru vkusným kontrastem k modrému laku i k černé hlavici jsou „stříbrné“ chromované mechaniky i mohutné kryty dvou jednocívkových snímačů, které ovšem rozměry připomínají spíše humbuckery. Kryty snímačů německé značky MEC mají rozměry 95 x 54 mm a jejich zvláštností jsou zapuštěné kruhové pólové nástavce magnetů o průměru 9 mm opatřené drážkou pro šroubovák, otočením lze přizpůsobit vzdálenost magnetu od struny a tím vyrovnat poměry signálu mezi jednotlivými strunami. Snímače i elektronika jsou pasivní. Každý snímač má samostatné ovládání hlasitosti a tónové clony: singlu u krku patří dvojice bližší ke snímačům, singlu u kobylky náleží vzdálenější dvojice za F-výřezem.

Jako celek kombinace tří hlavních barev, tj. modré, stříbrné a černé (resp. tmavě hnědého hmatníku) rozhodně oku lahodí, jedná se o působivé provedení. Ovšem i metalická zlatá mi připadá hodně zajímavá, natožpak velmi působivé provedení Vintage Sunburst. Vnímání designu je vždy čistě individuální, v tomto případě přiznávám jen kladné body a celkové provedení baskytary Star Bass lze hodnotit nejvyššími známkami. Jako určitou nevýhodu vysoce leštěného laku spatřuji v jeho slabší odolnosti vůči neúmyslnému poškození při hře trsátkem nebo i běžným používáním, např. bezděčným smýkáním knoflíky u košile při opření pravé ruky o luby.

Baskytara Star Bass si uchovává všechny speciality, kterými jsou baskytary Warwick typické: seřiditelný nultý pražec JUST-A-NUT III, dvojdílná kobylka nebo vyosená uzavřená ladicí mechanika. V příslušenství kromě manuálu pro baskytary Warwick najdeme také imbusové klíče různých velkostí pro komplexní seřízení: předpětí výztuhy krku, kobylky i nultého pražce. (V dodaném manuálu ale baskytara Star Bass s popisem zapojení snímačů uvedena není, myslím si ale, že u takto notoricky známého zapojení to ani není třeba). Jako velmi užitečné shledávám zámky řemene s logem Warwick, kterými vybavuji svůj letitý široký popruh z nehlazené a tím i neklouzavé vepřovice. Nejen díky pásu i rozměrnému korpusu je při zavěšení „starbasky“ na plecích zajištěna výborná stabilita. Obvyklé výtky k horšímu vyvážení nebo dokonce přepadávání krku na adresu některých modelů baskytar s menším objemem a mohutnějším krkem tím odpadají.

Přísnost výstupní kontroly přímo z čínské továrny dokládá QC Card (štítek „o kontrole kvality“), podle něhož byla baskytara před expedicí seřízena takto: výška struny G nad 1. pražcem – 0,50 mm, nad 12. pražcem – 1,5 mm, výška struny E nad 1. pražcem – 0,55 mm a nad 12. pražcem – 2,0 mm. I přes vzorové a mně osobně zcela vyhovující nastavení krku jsem před live produkcí provedl několik drobných úprav:

1) Na můj vkus příliš měkké nastavení tuhosti chodu ladicí mechaniky bylo příslušně přitvrzeno

2) Pomocí elektronické ladičky byly jednotlivé struny v oktávách přesně doladěny

3) Vzdálenosti mezi pólovým nástavcem magnetu obou snímačů a strunou E byly mírně upraveny s cílem vyrovnat poměr signálu struny E s ostatními strunami.

Sou(n)d

Pokud již máte osobní zkušenost s baskytarami Warwick, určitě hned po prvním vyzkoušení poznáte typicky hutný, pevný a konkrétní „Warwick sound“. Zvuk baskytary Star Bass je vyrovnaný prakticky ve všech polohách, nejméně do 12. až 14. polohy se sustain téměř nezkracuje. 

Kdybych měl možnost „slepého“ poslechu, tj. porovnání zvuku s ostatními modely bez znalosti typu, asi bych jen těžko poznal, o jaký model se jedná. Subjektivně připouštím, že testovaný Star Bass má poněkud méně průraznosti a ostrosti ve středech, třeba ve srovnání s celojavorovým modelem Streamer. O tom, do jaké míry se na tom podílí konstrukce korpusu pololubové baskytary s dutinami nebo použité snímače a struny, lze pouze spekulovat. Zvukem mě Star Bass hodně pozitivně překvapila. Na základě vzhledu jsem ji totiž předem zařadil spíše do „měkčích“ žánrů, jako třeba jazz, country nebo rockabilly... Tento předpoklad ovšem vůbec neplatí! Pro elektrický zvuk jsem použil malé kombo pro „domácí cvičení“ o výkonu 30 W i sestavy baskytarových zesilovačů o výkonu 250 W až 400 W s různými kombinacemi boxů 1x15“, 2x15“, 4x10“. Po poslechu přes jakoukoliv z těchto sestav jsem musel svůj předběžný odhad opravit a konstatovat, že se vlastně jedná o universální nástroj vhodný vlastně pro jakýkoliv žánr, včetně rocku a metalu. Prsty i trsátko jsou techniky, kde bude Star Bass excelovat, pouze je třeba poněkud pohlídat optimální umístění pravé ruky. Pro jakoukoliv kombinaci snímačů se mi nejvíce líbil takový zvuk, při kterém prsty pravé ruky spočinou mezi snímači, anebo ještě lépe těsně před kobylkovým snímačem. Při živém hraní jsem si musel dávat pozor na důsledné stahování hlasitosti v pauzách, baskytara umístěná ve stojánku vedle zapnutého a neztlumeného zesilovače měla tendenci způsobit zpětnou vazbu s nepříjemným houkáním. 

Volbu barvy zvuku lze upravit třípolohovým přepínačem snímačů: krkový-oba-kobylkový s logickým sledem. Krkový snímač poskytuje charakteristicky basový, teplý a kulatý zvuk. Ale na některých aparátech s reproduktorem 15“ se mi zvuk jenom z tohoto snímače jevil méně konkrétní, skoro až „blátivý“ (zvláště v nejnižších polohách při hře prsty blízko krku nebo nad snímačem). Obligátní polohu přepínače uprostřed, tj. s oběma naplno, preferuji nejvíce, zvuk baskytary má optimální poměr basů i konkrétní hutnosti. Hra jenom s kobylkovým snímačem poskytuje dle očekávání nejostřejší a nejprůraznější barvu, ale při hraní v kapele (pouze s jedním boxem 4 x 10“) se ukázalo, že jaksi chybí ten správný basový základ, aby se zvuk baskytary v mixu ostatních nástrojů lépe prosadil. Raději jsem používal oba snímače naplno. Překvapivě snadno lze hrát i slapem, a to nejen díky dostatečné vzdálenosti mezi jednotlivými strunami (na posledním 21. pražci cca 16 až 17 mm, na kobylce cca 20 mm) a pokud si trochu pohrajete s korekcemi na zesilovači, dostanete velmi použitelný zvuk. 

Vzhledem k uvedené charakteristice celkového projevu bych měl jedinou výhradu k oběma tónovým clonám: jelikož baskytara sama o sobě zrovna nehýří přebytkem středových frekvencí, které rozhodují o čitelnosti v kapele, jeví se mi používání tónové clony spíše v hypotetické rovině, osobně bych vůbec nepotřeboval středové frekvence potlačovat, spíše naopak – korekcemi zvýraznit.

Souhrn

Baskytara Star Bass řady RockBass poskytuje typicky pevný hutný a dlouhý „Warwick“ tón. Zpracování baskytary je na vysoké řemeslné úrovni. Designově se jedná o nepřehlédnutelný kousek v dnes tolik oblíbených retro barvách. Star Bass mě překvapila svou universální použitelností v různých žánrech. Ze zkušenosti vím, že některým baskytaristům z mnoha důvodů nevyhovují malé korpusy, takže spíše volí klasické rozměry na způsob modelů Jazz Bass nebo Ibanez ATK, přitom ale zvuk baskytar Warwick oceňují. Nejen pro tyto hráče může být baskytara Warwick Star Bass RockBass zajímavou alternativou. Její cena je sice o něco vyšší než u „běžných“ modelů řady RockBass vyráběných v čínské továrně, avšak především vzhledem k náročnější konstrukci, užitným vlastnostem a k jisté výjimečnosti, shledávám toto navýšení zcela oprávněným. 

Baskytara tohoto typu nebude zřejmě trhat prodejní rekordy, ale možná právě svou výjimečností a jistou mírou extravagance osloví nejen baskytarové fajnšmekry a nadšence. Koneckonců, co si budeme povídat, kvalitních pololubových elektrických baskytar příliš mnoho světových výrobců nedělá. 

RockBass Star Bass Maple