Rolls SE162 Red Square

Direct box/sonic exciter
Distributor: 
Cena: 
3 500,00 Kč

Řekne-li se Rolls, zcela automaticky a podvědomě se mi vybaví spojení jmen Rolls-Royce. Ovšem tato notoricky známá značka nemá s předmětem tohoto testu až na prvních pět písmen nic společného. Společnost Rolls začala působit v roce 1989 a založili ji Marilyn a David O. DI Francesco. Firma Rolls sídlí v Salt Lake City, v Utahu a v jejím výrobním programu najdete signálové procesory, mixy, zesilovače a spousty dalšího audio „haraburdí" (příslušenství) jako je například SE162 Red Square D.I. / Exciter.

Zkratka D.I. se dá trochu „antizkratkovat" na direct input. Jinými slovy se tomuto přístroji říká dibox, déíčko, direkt box případně dýáj box. Možná bych přišel ještě na několik vtipných názvů, kterými zvukaři nazývají tuto záhadu, ale místo toho se jí pokusím jednoduše objasnit. D. I. slouží k přímému propojení nejčastěji nástrojového či linkového signálu s mikrofonním vstupem mixážního pultu. Hlavním úkolem D. I. je tzv. impedanční přizpůsobení, tedy snížení vysoké impedance výstupu například vaší baskytary (desítky až stovky kiloOhmů) na impedanci „snesitelnou" pro mikrofonní předzesilovač (několik stovek Ohmů).

A nyní se podíváme na zmíněný exciter. Pojem exciter se poprvé objevil v názvu výrobku (Aural Exciter) americké společnosti Aphex a z hlediska signálového procesingu jde o enhancer. Úkolem enhanceru je rozjasnit a vylepšit zvuk. Je trochu zvláštností, že k vylepšení zvuku dochází na základě zkreslení při kterém vznikají nové harmonické frekvence, které se přimíchávají k původnímu signálu. Tak a dost teorie a pojďme se konečně podívat na SE162 RED SQUARE.

Rudá je taky dobrá!

Z nevelké krabičky z čirého plastu, jsem vybalil krabičku ještě menší, kovovou a opatřenou jasně červeným lakem s bílým potiskem. Její rozměry jsou 107 x 93 x 32 mm a “hmotní” asi 0,5 kg. Z čistě technologického hlediska, je SE162 vyroben z ohýbaného plechu silného přibližně 1 mm. Na první pohled jde o celkem robustní konstrukci která by mohla něco vydržet. Méně asi vydrží vysunuté a nijak nechráněné ovládací prvky na předním panelu. Prvním od leva je přepínač s popiskou Active. Toto tlačítko má v podstatě shodnou funkci jako obvyklý bypass a je doplněno červenou LEDkou. Dále následují tři potenciometry Input, Bottom a Definition. Zatím co první umožňuje kontrolu nad vstupním signálem, tak druhý (Bottom) je určen k ovládání spodního frekvenčního spektra. Potenciometr Definition slouží k nastavení průzračnosti a presence signálu. Posledním prvkem na tomto panelu je zelená LED dioda která indikuje zapnutí přístroje. Na protilehlé straně od potenciometrů jsou umístěny vstupní a výstupní konektory. Vlevo je jackový nesymetrický vstup s impedancí 100 kiloOhmů. Uprostřed je umístěn výstupní symetrický, XLR konektor který je zde ještě doplněn výstupním nesymetrickým jackem. Zbývá ještě doplnit informaci, že na zadním panelu také najdeme konektor pro připojení napájení přístroje (12 – 16 V DC). Napájecí adaptér pravděpodobně nebude součástí balení protože ve vlastním obalu SE162, již pro něj není místo a přišel v samostatné krabičce. Vrchní část SE162 je opatřena bílým potiskem, který nás informuje o názvu a významu produktu (RED SQUARE SE162, D. I. / EXCITER), o názvu výrobce a o tom kde byl produkt vyroben (ROLLS, MADE IN USA). V rozporu s informací, o místě původu, dominuje vrchnímu panelu rudá, pěticípá hvězda. Spodní část SE162 je vybavena gumovými nožičkami, takže přístroj neklouže po podložce.

Americká princezna s rudou hvězdou na zádech

Abych co nejlépe vyzkoušel zvuk SE162 testoval jsem ho několika způsoby. Nejdříve jsem ho zapojil do mikrofonního vstupu mixážního pultu (Midas Verona) a do vstupu SE162 jsem postupně zapojil baskytaru a elektroakustickou kytaru. V případě baskytary mělo na výsledný zvuk obrovský podíl nastavení potenciometru Bottom. Čím více byl potenciometr od půlky doprava, tím více byla basa „našláplejší" ve spodních frekvencích a zněla opravdu mohutně. U akustické kytary se zase výrazněji projevoval potenciometr Definition. Zvuk se projasnil a řekl bych, že se zvýraznily i náběhy. Jakoby zvuk dostal trošku jiný prostor. Zvuk jsem poslouchal na aktivních reproboxech Meyer Sound.

Dalším levelem bylo použití SE162 při live vystoupení. I tady se dá říci, že vše bylo v pořádku. Přesto bych několik připomínek měl. První, a z mého pohledu zásadní věc, je nemožnost napájet přístroj fantomem, případně baterií. Když si SE162 oblíbíte a zapomenete doma napájecí adaptér, je to sice vaše hloupost, ale na SE162 si ten den pravděpodobně nezahrajete. Těžko budete shánět na koncertě náhradní adaptér. Dalším, avšak ne již tak zásadním, ale vhodným doplňkem, by bylo opatřit potenciometry stupnicemi či jinak vhodně graficky znázornit kde je nula, zda vlevo či uprostřed. Podle manuálu totiž vykazuje potenciometr Bottom „nulový efekt" přibližně v nastavení na 11. hodinu, zatímco plochá křivka pro trimer Definition je v jeho nulové pozici zcela vlevo.

Měl jsem SE162 zapojený také přímo do mikrofonního vstupu zvukové karty (Motu 828 mkII). Zkoušel jsem nahrát do počítače zvukový vzorek basy a elektrické kytary. Musím říci, že i tato aplikace je použitelná, zvuk byl v pořádku, nevykazoval žádné neduhy a použití exciteru je čistě záležitostí vašeho vkusu a točeného žánru.

SE162 je kvalitní nástrojový D. I. box s možností využití vestavěného exciteru, který bude u kvalitativně standardních nástrojů spíše libozvučnou nadstavbou, používanou jako koření, ale u méně vydařených kytar a baskytar může přinést velmi zásadní zlepšení zvukového výsledku. Nemožnost fantomového, případně bateriového napájení, hodnotím jako nešťastnou, neboť lehce komplikuje jeho live nasazení a jednodušeji použitelným tak bude ve studiové praxi. Cena této kombinované „dvoukrabičky" je adekvátní vzhledem k možnostem.