Shure KSM

Poslední přírůstek
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Jak je patrno z dosavadních čísel Music Store, snažíme se zařazovat co možná nejširší a aktuální záběr, samozřejmě nejen v tomto oboru. A protože nikoliv velkou membránou živ jest zvuk, přichází naprosto přirozeně na dnešní téma novinka od firmy, která je hluboce vryta do podvědomí hudebníků a zvukařů z celého světa. Nemyslím tedy, že zkrácení úvodníku by v tomto případě mělo znít jako plácnutí do vody. Tedy: Firma Shure po úspěšném zavedení řady KSM vytáhla do boje s malými membránami.

Pravda je, že jaksi podvědomě máme zafixováno, že doménou fy. Shure je technologie dynamických mikrofonů. Pravděpodobně je otázkou času, kdy se ona skutečnost má změnit. Na druhou stranu je faktem, že dnes začíná být na poli kondenzátorových mikrofonů již jaksi přeplněno a pomalu začínám mít obavu, zda-li za nějaký čas bude umět někdo vyrobit podobné mikrofony, jakými jsou Shure SM7, AKG D 12, E.Voice RE 20, Sennheiser MD441, resp.421, páskové Royer, nebo, nedejbože, přijít s něčím úplně novým. S něčím, co by posunulo tuto část zvukového řetězce zase o kousek dál. I když posun je patrný již v tom, že před časem bychom za dnešní (některé) ceny nekoupili ani „rozmlácenou ojetinu". Musím včas zastavit chmurné filozofické myšlenky, které jsou jistě nemalou měrou zapříčiněny nevlídným podzimním klimatem a přenést se k realitě, která si pro dnešní téma bude říkat KSM 141 a posléze KSM137. Toto pořadí mi připadá logické neboť 137-čka je vlastně o něco jednodušší formou 141-čky.

Charakteristika, výbava a konstrukce

Ultratenká (2,5 mikronu), 24karátovým zlatem napařovaná membrána s permanentním nábojem. Diskrétní předzesilovač třídy A s pečlivě vybíranými komponenty se hlásí k technologii beztransformátorových výstupů. Dále: univerzálnost v nastavení, vynikající provedení, velmi dobré parametry a také, … pochází z dobré rodiny. Stalo se již jaksi standardem, bez něhož by se asi jen těžko prodávalo, kvalitní balení a nutné příslušenství. I zde nám firma nabízí jednotlivý mikrofon zabalený do malého, ale úhledného plastového kufříku. Uvnitř měkce vystlaného, společně s objímkou typu „hard", pěnovým popfiltrem a několikajazyčnou brožurou. Celý kufřík je ještě přepravně chráněn papírovou krabicí, která na sebe upoutává velmi seriozním způsobem pozornost.

K popfiltru je možné poznamenat, že se jistě hodí v exteriérech. Mikrofonní objímka je standardní záležitostí, kde myslím firma posunula křehkost k pružnosti a součástí dodávky je také redukce na různé typy stojanových závitů. Obojí je fajn. Mikrofon vychází tvarově z ostatních řad firmy, které mají podobné určení. Tedy tužkové provedení, kde na straně kapsle se koná mírné rozšíření válce (celkem typický prvek malomembránových Shure mikrofonů). KSM 141 je o něco delší a na tomto válci má ještě převlečenou jakousi matku s vroubkováním, kterou pootočením zhruba o 90 stupňů změníme směrovou charakteristiku. Jedná se tedy o mechanické změny, kde z gradientu se stává tlak a naopak, tím, že vlastně uzavíráme zadní přetlakovou komoru při přepínání na kouli. Celé to funguje tak, že když otáčíme matkou, vysunuje se z těla mikrofonu směrem k zadní části kapsle jakási komora, která je navíc ještě dvoudílná. Tohle nemůže vyřešit s optimálním výsledkem kdekdo. Protože s takovouto změnou přichází mnoho vedlejších vlivů a já myslím... („až po reklamě"). Lze jen dodat, že se nejedná o příliš časté řešení. Podobné řešení, myslím, lze vidět jen u firmy Schoeps, konkrétně kapsle MK5 a MK6, a vlastně (!) už dávno bylo „vymakáno" na slavném RCA 77DX. Celý tento mechanismus pochopitelně na 137 není. Co je ale stejné, jsou další dva ovládací prvky, které rozšiřují možnosti mikrofonů a jsou již zcela na elektrickém principu. První (od kapsle) je přepínač útlumu pro preamp. Pozn.: samozřejmě lze signál regulovat na mixážním stole, ale zde je proto, aby nedošlo k nárůstu zkreslení při hlasitých zdrojích signálu (obvykle při snímání „close miking") již v elektronice vlastního mikrofonu, tedy v preampu, což na pultu už zachránit nelze. Nemyslím, že by šlo o věc všeobecně neznámou, ale pro úplnost….Tedy „Attenuator" nám firma připravila v podobě třípolohového posuvného přepínače zapuštěného pod povrch. Firma doporučuje aktivaci prvního stupně (-15 dB) pro zdroje zvuku jako velký nebo malý buben, kytarová aparatura apod. ze vzdálenosti kolem 3/4 m. Pro stejné zdroje zvuku, ale ze vzdálenosti menší jak 10 cm, doporučuje druhý stupeň (-25 dB). Naprosto stejný přepínač sídlí o kousek dále, směrem ke konektorové části, ale jeho funkce spočívá v ořezávání spodní části zvukového spektra. Kromě vypnutého stavu, kde je napevno zařazen subsonický filtr 17 Hz, jsou k dispozici dva stavy se dvěma různými frekvencemi, kde každá má jinou strmost odfiltrování. Takováto nabídka k prvotnímu ošetření signálu je vyčerpávající a nelze ji hodnotit jinak než výtečně. K mechanickému provedení lze dodat, že nastavení přepínačů nerozhodíme náhodně, nebo zasunutím do objímky. Na druhou stranu, je třeba mít stále po ruce ideálně velký (malý) šroubovák k jejich aktivaci nebo deaktivaci. U KSM 141 je doporučeno přepínání směrové charakteristiky provádět při „MUTE funkci", protože se jedná o mechanické změny v těsné blízkosti kapsle.

Konstrukce mikrofonu je, jak se dalo očekávat, vynikající a navazuje na celou řadu KSM včetně prolisovaného loga na těle mikrofonu. Barva mikrofonu je sice světlá, ale difusní povrch dobře rozptyluje světlo. Provedení je velmi bytelné včetně pozlaceného konektoru. Možná se mohou časem ohlodat drážky v posuvných přepínačích, ale to je moje hypotéza. Jinak není nic, co by nesplňovalo profesionální požadavky.

Mezi bratry na tyči

Abych nabyl poznání a vám mohl sdělit alespoň částečně fundovaný dojem, pozval jsem ke spolupráci něco z klasiky, něco z posledních výstřelků, něco pro movité a něco pro poctivé Čechy. Tedy, na záznam komorní formace obsahující několik vokálů, akustickou kytaru, flétnu, el. kytaru a reprodukovaný odposlech bicí soupravy a basové kytary z „Room B" jsem nastrčil v systému stereofonní techniky ORTF dvojice: Schoeps CMC5 + kapsle MK4, Brüel&Kjaer 4011, Rode NT5 a naše Shury. Vůbec nelze říci, že některá dvojice předskočila významně ostatní, nebo naopak. A i když se jednalo o celkem komplexní signál v prostoru byly rozdíly velmi malé! Nejpříjemněji zněly Schoepsy (velmi pěkně probarvené detaily s měkkým zvukem), což se dalo očekávat (velmi častá hlavní dvojice, třeba že s jinými kapslemi pro celý orchestr, smyčce, piano a mnoho dalších), ale rozhodně ne s takto malým rozdílem. B/K4011 i na to že se jedná o malomembránové mikrofony jsou trošku střídmější k vrchnímu frekvenčnímu pásmu, včetně nejvyššího (i proto se používají často ke spotování „dřev" ve velkém orchestru „je to wind, ale není to ufičené") a pocitově (!) suchým - papírovějším zvukem. Rode se blíží k Schoeps (čti šeps) s tím, že o malinko více preferují vokály, tedy velmi jemný nárůst v oblasti prezence a trošku méně prostoru. To na frekvenčním grafu nezaznamenáte a ani se nedají tyto vlastnosti dohánět korekcemi. To je prostorová vlastnost mikrofonu. Jak tedy hodnotit KSM 141 a 137? Tak jako Rode, kloní se spíše na stranu Schoeps, ale nejsou jako NT5 malinko prezentnější, ale jejich zvuk (KSM) je lehce tvrdší. Připomínám tedy, že i mezi MK4 a 4011 jsou velmi malé rozdíly. Nebo-li: jejich shora jmenované rozdíly neupozorní i při opakovaném poslechu jako výstřel. Tedy, pokud lze zvukové nuance vůbec vyjádřit nějakými slovy. Samozřejmě, vždy bude záležet nejvíce na konkrétní situaci a vkusu. Výstupním signálem zůstávají všechny dvojice v testu ve velmi vyrovnaném souboji až na 4011, kde jsou trošku pozadu, tedy menším výstupním signálem. Ostatní rozdíly technických vlastností jsou téměř bezvýznamné. Překvapení? Možná ne, protože mám pocit, že budu mikrofony zanedlouho vyrábět sám. Tedy při pohledu na své ruce beru zpět. Možná ano, protože Schoeps a B/K (společně s Neumannem) jsou mikrofony, které stávají na nejkritičtějších postech právě prostorového snímání. Jsou to vynikající mikrofony, které jsou ale na dnešní „klima", myslím, přehnaně drahé. Tedy především B/K – více jak 60 000,-Kč a bez možnosti výměn kapslí. Samozřejmě nelze očekávat cenu typu Rode, protože mimo jejich mnoholeté úspěchy můžete koupit na jedné straně zeměkoule jeden Schoeps nebo B/K resp. DPA a za několik měsíců na druhé straně světa druhý, a klidně z nich složit pár…. mimo jiné. Garance minimálních tolerancí takovýchto výrobků je velmi vysoká. To Shure nikde neuvádí a průměrový graf i některé průměrové parametry bývají tak trochu pro kočku, ale stejně jde u fy. Shure o značný posun, protože ještě před několika lety jste se o mikrofonu dozvěděli možná, jak vypadá a přečetli, že nemůžete koupit nic lepšího, což odborníka spíše odradí. Určitou garancí by mohlo být stereofonní balení (Sety) těchto mikrofonů. A vlastně i fakt, že při použití 141 a 137 v páru ORTF byl záznam takto použitelný. Tedy ve velmi krátké praxi v jediném prostoru.

Dalším zkoumáním nepřibylo žádných překvapení. Oba Shury jsou naprosto vhodné tam, kde převážně jsou používány malomebránové mikrofony. Tedy nad činely bicí soupravy tzv. „Overheads" i blízké snímání tzv. „Close miking", např. akustické kytary. Opět je možné říci, že jsou velmi vyvážené, s malým šumem a velmi slušným výstupním signálem. Například AKG C 451 dává lehce kovovější zabarvení a možná pocitově méně basů (na nablýskané činely stále asi nejlepší) a Rode NT5 je lehce průraznější díky vrchním středům. To vše je možno vztáhnout i k dalším možným aplikacím, které by mohly pro KSM137 a KSM 141 přicházet v úvahu. Např. aparatura elektrické kytary, malý buben, perkuse, klavír,… a samozřejmě všude tam, kde bude žádoucí to, co takové mikrofony umí. Rozhodně nebude chybou použití při koncertním ozvučování téměř čehokoli. Záleží samozřejmě na akustických podmínkách a kvalitním reprodukčním zařízení, ale při dobré konstelaci okolností bude dalším posunem k realitě původního soundu. Nevím sice, o jak mnoho je zvuk reálnější proti kondenzátorovým typům řad SM atd. neboť přímé srovnání jsem neměl, ale rozhodně řada KSM je plnokrevnou studiovou záležitostí. Další můj neskromný názor tkví v tom, že i velmi malé studio by mělo pamatovat na jeden (nejlépe dva) slušné malomebránové mikrofony kondenzátorového typu. Ať již na to, co jsem jmenoval, či nejmenoval, (Samozřejmě na zpěv nebo velký buben jsou vhodnější typy, ale jeden nikdy neví, co je koho ideál) nebo proto, že by mělo mít možnost nabrání stereofonního snímku kdekoli v exteriéru.

Ke konci bych rád zmínil vlastnosti 141 při přepnutí na kulovou charakteristiku. V podstatě ale není třeba dlouhých odstavců. Myslím, že se povedlo perfektně zvládnout integraci mechanické proměny bez výrazných vedlejších vlivů. Tedy: výstupní signál je zachován a barva zůstává původní. Jak je možné očekávat, přibude basů v prostoru a samozřejmě prostoru. Na kulové charakteristiky se příliš (především ve zdejších lokalitách) netočí. Těžko hodnotit, do jaké míry je to zapříčiněno nevhodnými akustickými podmínkami a do jaké míry strachem, či neznalostí, když právě tlakové systémy jsou nejvěrnějším obrazem skutečnosti.

Vysvědčení

Pokud bych mohl stanovit nějaké bodové hodnocení pro posouzení výrobku zkoušeného ve velmi krátkém období a v ne příliš různorodých podmínkách, posoudil bych nové KSM dle vojenského známkování asi takto:

Balení a provedení – 5 (za perfektní provedení, ale o vlásek za přepínače)

Standardní výbava - 4 (výborná, ale dnes již standart)

Nadstandardní výbava a péče o zákazníka, dávám za 2 (není zatím nic a chybí individuální měřící graf. Od nejnižší známky to zachránil dobrý servis)

Možnosti - 5- (4- > KSM137) (mínus proto, že ideální by byl systém výměnných kapslí.

Na 4 (resp.3) to není za PAD a Low filtr).

Technické parametry zvuku za 5.

Zvukový projev v této technické kategorii za 4 (výborný, vzhledem k tomu, že na 5 by měl umět ideální mikrofon).

Závěrem

Co dodat na závěr článku o dvojici mikrofonů, které doplňují už tak velmi dlouhý seznam nabízeného zboží jedné firmy, která je stálicí na poli zvukových komponentů? Přeji jim ať si najdou mnoho spokojených uživatelů. Nemusel by to být až takový problém, protože lákadlem krom toho, co jsem se snažil celý článek sdělovat, může být i celkem rozumná cena. Před časem, když se mi dostal do ruky KSM 44, jsem si říkal: dost dobrý, ale ta cena, přeci jen…. Zde už to tak neplatí a to je fajn.