Soundcraft Notepad 124 FX

Soundcraft Notepad 124 FX
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
4 990,00 Kč

Když se v 50. a 60. letech minulého století začala objevovat první zvuková zařízení schopná směšovat několik zdrojů zvukového signálu do společného výstupu, většinou se jednalo o zařízení sestrojená přímo na míru ve společnostech, které je používaly (např. RCA ve Spojených státech a EMI ve Velké Británii). Samostatní výrobci těchto zařízení de facto neexistovali. Dnes, o více než půl století poté, jsme se ocitli v době, kdy je výroba mixážních zařízení obrovským průmyslovým odvětvím, které se stále rozvíjí a rozrůstá. Původně, co do možností skromná zařízení, se transformovala do sofistikovaných mixážních pultů mnohdy obřích rozměrů rozdělených navíc podle předpokládaného účelu použití na přesně specifikovaná zařízení. Vedle těchto špičkových zařízení, včetně nejmodernějších digitálních konzolí, je ale možné pořídit si i relativně skromný mixážní pultík nabízející například pouhé dva vstupy pro mikrofon a několik různých linkových vstupů.

Zatímco ty největší, nejlepší a nejmodernější mixážní pulty produkovaly společnosti, jejichž značky se staly standardem, ta menší a nejmenší zařízení se ukázala být příležitostí pro nové firmy přicházející převážně z Asie. Trh s malými mixážními zařízeními je ale zjevně zajímavým i pro giganty a špičky oboru, takže proslulé značky nalezneme i v tomto segmentu trhu. Potvrzením budiž například mixážní pultík společnosti Soundcraft Notepad 124 FX, který si dnes představíme.

Charakteristika

Soundcraft Notepad 124FX je kompaktní analogový mixážní pultík s vestavěnou digitální efektovou jednotkou. Pro připojení externích zdrojů signálu je pult vybaven čtyřmi mono kanály s mikrofonními vstupy, čtyřmi linkovými kanály stereo a dvoukanálovým návratem 2T RTN. Signálové výstupy z pultu jsou následující: hlavní výstupy MIX L/R, monitorový výstup MON L/R, dvoukanálový výstup pro nahrávání REC OUT, výstup pro sluchátka a výstup do externího efektu FX SEND. Přístroj je napájen dodávaným externím adaptérem a celková spotřeba zařízení je necelých 40 wattů. Další důležité technické parametry jsou tyto: přenášený frekvenční rozsah (mikrofonní nebo linkový vstup na jakýkoliv výstup) 20 Hz až 20 kHz v tolerančním poli +1/-1,5 dB. Celkové harmonické zkreslení T.H.D. je menší než 0.005% na 1 kHz. Ekvivalentní vstupní šum mikrofonního vstupu při maximálním zesílení je -128,5 dBm (vstup zatížen impedancí 150 Ohmů). Celkový šum (potenciometry Aux, Mix a Masters na 0 dB při jednotkovém zesílení) je menší než -85 dB.

Vstupní kanál mono

Vstupní mono kanály jsou čtyři a jejich vybavení je identické. Mikrofonní vstup je symetrický, osazený konektorem XLR, paralelně k němu je připojen konektor 1/4" pro signály na linkové úrovni, který je zapojen rovněž symetricky. Mikrofonní vstup je vybaven fantomovým napájením +48V pro kondenzátorové mikrofony, které se spíná tlačítkem v hlavní sekci MAIN. K nastavení vstupní citlivosti (mikrofonního i linkového vstupu slouží potenciometr Gain umístěný hned pod vstupními konektory. Dál následuje třípásmový ekvalizér s pevně nastavenými frekvencemi. Výšky umožňují zdvih nebo potlačení na frekvenci 10 kHz o +/- 15 dB. Potenciometr má ve své "nule", tedy při rovném průběhu, aretaci polohy. Potenciometr středů umožňuje zdvih nebo potlačení frekvencí v okolí 1 kHz opět v rozsahu +/- 15 dB a potenciometr basů umožňuje zdvih nebo potlačení frekvencí pod 80 Hz také o +/- 15 dB. Potenciometry středů a basů mají také aretaci v "nule", která umožňuje rychlé a přesné nastavení "rovného" průběhu ekvalizéru. Pod sekcí ekvalizéru se ještě nachází tlačítko filtru HPF, jehož aktivací se potlačí spodní frekvence od 100 Hz dolů se strmostí 12 dB na oktávu. Dále v řadě následuje potenciometr FX. S jeho pomocí se odesílá signál vstupního kanálu do interní efektové jednotky a současně také na výstupní konektor FX SEND k případnému zpracování signálu v externí efektové jednotce. Tento potenciometr je zapojen za potenciometrem LEVEL. Za potenciometrem FX je umístěn potenciometr panoramy PAN. Vstupní kanál mono pak uzavírá potenciometr úrovně LEVEL, kterým se nastavuje úroveň, která odchází ze vstupního kanálu do hlavní výstupní sekce mixážního pultu. Tento potenciometr je doplněn červenou LED diodou špiček PK, která ale monitoruje signál ještě před potenciometrem LEVEL.

Vstupní kanál stereo

Vstupní stereo kanály má Notepad 124 FX čtyři, stejně tak jako kanály mono. Vstup kanálu stereo je osazen dvěma konektory 1/4", jeden pro levý kanál, druhý pro pravý kanál. Pokud na stereo vstup přivádíme mono signál, stačí ho připojit do vstupního konektoru pro levý kanál a signál bude v obou kanálech (levém i pravém). Protože se zde počítá se standardní linkovou úrovní, nenajdeme na stereo kanálu žádné nastavení vstupní citlivosti, k dispozici je pouze přepínač vstupní úrovně pro profesionálních +4 dBu, nebo komerčních -10 dBV. Stejně tak, v porovnání s kanály mono, nejsou kanály stereo vybaveny žádnou ekvalizací. Výbavu kanálu stereo tvoří za sebou jdoucí potenciometry FX pro odeslání signálu do interní efektové jednotky a na výstup FX SEND, potenciometr stereováhy BAL (obdoba potenciometru PAN na kanálu mono) a konečně potenciometr regulace výstupní úrovně kanálu LEVEL do hlavní výstupní sekce.

Vstup 2T RTN 

Tento vstup je osazen dvěma (levý a pravý kanál) konektory RCA, které slouží pro přivedení stereo signálu z externího přehrávače (např. DVD, apod.), nebo může být využit jako návrat z externího procesoru. Signál přicházející na vstup 2T RTN je možné směrovat do hlavního výstupu nebo do monitorovacího výstupu. K tomu slouží tlačítka 2T RTN TO MAIN a 2T RTN TO MON v hlavní mixážní sekci.

Monitorovací sekce

V sekci MON jsou umístěna pouze už zmíněná tlačítka 2T RTN TO MAIN, 2T RTN TO MON a potenciometr hlasitosti, kterým se ovládá úroveň na výstupech MON L/R a současně také úroveň poslechu do sluchátek.

Hlavní mixážní sekce

Sekce MAIN je osazena 6mm dlouhým tahovým potenciometrem stereo, kterým se nastavuje výsledná úroveň z mixážního pultu (na konektorech MIX L/R a REC OUT), která jde zároveň také do monitorovací sekce MON. Tuto úroveň můžeme také sledovat na malém dvousloupcovém LED indikátoru úrovně nad tahovým potenciometrem. Rozlišeny jsou zde hodnoty -20, 0, + 6 a PK (špičky).

Interní efektová jednotka

Její ovládací panel se nachází nad sekcí MON. Pro kontrolu nastavení slouží malý displej, který zobrazuje číslo zvoleného efektu, užitečnou úroveň signálu (kontrolka SIG) a limitaci/přebuzení (kontrolka CLIP). K ovládání slouží otočný kodér SEL/TAP, kterým se vybírají efekty, stisknutím kodéru se výběr potvrzuje a efekt aktivuje. Sekce je dále vybavena otočným potenciometrem úrovně FX TO MAIN, kterým se nastavuje úroveň z efektu do hlavního výstupu. Potenciometr je doplněn tlačítkem FX TO MON pro odeslání signálu z efektové jednotky do monitorovací sekce. Efektová jednotka obsahuje 14 skupin efektů rozdělených podle typu: Room, Hall, Plate, Delay 1 (stereo), Chorus, Flanger, Phaser, Pan, Tremolo, Delay+Rev, Chorus+ Rev, Flanger+Rev, Gated-Rev, Tap Delay. 13 skupin obsahuje po 8 variantách daného efektu, jedna skupina obsahuje čtyři typy efektů a pak je tu ještě 15. skupina Test Tone, která neobsahuje efekty, ale měřící signály. Jsou to základní měřící kmitočty 100Hz, 1 kHz ,10kHz a signál růžového šumu k tomu.

Použití

Pohled na kompaktní mixážní pult Soundcraft Notepad 124 FX uživatele nejspíš nijak nepřekvapí, sám jsem měl neodbytný pocit, že mám před sebou důvěrně známé zařízení. Mechanické provedení je téměř shodné s obdobnými produkty této kategorie a můžeme to vnímat jako fakt, že se mechanický design těchto kompaktních mixážních pultíků napříč jednotlivými výrobci svým způsobem unifikoval. U Notepadu 124 FX Soundcraft bylo zvoleno tmavě modré základní provedení, na kterém se dobře vyjímají výrazné barvy krytek potenciometrů. Vzhledem k jejich hustotě na relativně malém prostoru to usnadňuje orientaci v nastavení jednotlivých potenciometrů, a to i při skromnějším osvětlení. Potenciometry mají plynulý, hladký chod. Potenciometry ekvalizéru a panoramy/stereováhy mají aretaci uprostřed své dráhy, která usnadňuje rychlé nastavení "rovného" průběhu korekcí nebo umístění signálu na střed poslechové báze. Notepad 124 FX umožňuje mixáž ze 4 mikrofonů, 4 profesionálních stereo linkových vstupů a jednoho komerčního stereo vstupu (2T RTN). Pokud použijeme linkové vstupy na mikrofonních kanálech a u linkových vstupů stereo použijeme každý kanál pro samostatný signál, můžeme tak smíchat 12 signálů plus signál z 2T RTN k tomu. Na tak malé zařízení je to slušný výkon a když připočítáme, že na prvních 4 mono kanálech můžeme provést základní ekvalizaci a na všechny kanály aplikovat vybraný efekt z interní nebo externí efektové jednotky, máme tu užitečné flexibilní zařízení. Samozřejmě, že to není velký mixážní pult, ale své určitě odslouží. Různé aplikace se nabízejí samy: Notepad 124 FX jako srdce ozvučovacího systému hudebního baru, malého klubu, divadla, konference, módní přehlídky. Notepad 124 FX jako pomocný mixážní pult nebo jako doplněk DAW v domácím studiu. Dnes už v domácím studiu není vůbec neobvyklá zvuková karta s osmi analogovými výstupy. Tyto analogové výstupy je možné propojit na Notepad 124 FX a zkusit si mixáž nahraných stop mimo softwarové prostředí DAW přesně tak, jak to dělají zvukaři v mnoha profesionálních studiích. Pokud má nahrávací software více stop než kolik má fyzických výstupů zvuková karta, může Notepad 124 FX posloužit alespoň pro vytvoření externích analogových podskupin nebo sběrnic. Kreativitě nic nebrání. Technické a zvukové parametry jsou na více než dostatečné úrovni pro všechny předpokládané aplikace. Zvuk pultu je čistý a transparentní. Mikrofonní předzesilovače jsou tiché, citlivost dostatečná pro všechny běžné typy mikrofonů, Soundcraft ani v tomto malém zařízení neváhal použít osvědčené firemní mikrofonní předzesilovače GB30. Efektová jednotka nabízí slušnou řadu efektů, které jsou na standardní úrovni. Při výběru efektů je potřeba vždy volbu potvrdit stisknutím otočného kodéru. Ostatně na to upozorňuje blikající tečka za číslem předvolby, která zhasne až po stisknutí kodéru. Do té doby se efekt, i když je jeho číslo už zobrazeno na displeji, nespustí. Trasa pro odesílání signálů z jednotlivých kanálů do interní efektové jednotky má také svůj samostatný výstup pro odeslání do externího efektu. Pokud oželíme efekty, můžeme tyto trasy využít také pro jednoduché "namíchání" separátního mono signálu do odposlechů pro účinkující nezávisle na hlavní mixáži. Hlavní mixáž vyvedeme z pultu například do PA systému a zároveň ji můžeme nahrávat do připojeného dvoustopého zařízení přes výstupy REC OUT. I to myslím dotvrzuje značnou flexibilitu tohoto malého zařízení.

Závěr

Notepad 124 FX je dalším příspěvkem do světa míchání zvukových signálů. Jedná se o kompaktní zařízení, které je určeno pro aplikace, kde je vyžadována kvalita, flexibilita a současně není nutný velký mixážní pult. Uspořádání ovládacích prvků mixážního pultu je přehledné a standardní, takže i začátečník brzy pochopí topologii pultu a jeho funkce. I když se jedná o zařízení, jehož ekvivalenty je možné nalézt i v nabídce dalších výrobců, přece jen má značka Soundcraft jistý kredit, kterému Notepad 124 FX ve své kategorii jistě dostojí.