Source Audio Orbital Modulator

Modulační efekt pro kytaru a basu
Kategorie: 
Cena: 
5 173,00 Kč
Source Audio Orbital Modulator

Další modulační efekt pro kytaristy, který po milionté kopíruje totéž, jen v barevnější krabičce s jinou nálepkou, a nebo v sobě skrývá něco alespoň trochu nového a zajímavého, co může přinést nejen nezbytné klasické zvuky, ale i něco alespoň trochu nevšedního? V případě výrobce Source Audio se naštěstí dá očekávat to druhé. A záběr zařízení s příznačným jménem Orbital Modulator se neomezuje jen na kytaristy, ale může v lecčems potěšit třeba i hráče na basu.

Firmě Source Audio se za posledních několik let úspěšně povedlo to, co řada producentů kytarových a baskytarových efektů hledá celou kariéru či dobu existence – vybudovat si jasný směr a koncepci a také identifikovatelný zvuk. A nyní postupně rozšiřuje škálu svých produktů tak, aby dokázala uspokojit hráče s nejrůznějšími požadavky.

Jeden z posledních přírůstků do řady kytarových krabiček Soundblox 2 je modulační efekt Orbital Modulator. Tato miniaturní „orbitální stanice“ nezůstává jménu výrobce nic dlužná, protože podobně jako jeho další produkty přináší širokou škálu možností a na poli modulace má skutečně co nabídnout. Pěkná řádka variací na chorusy a flangery od těch zcela tradičních, přes krásně hluboké, mohutné modulace, až docela „psycho“ efekty, phaser, tremolo či simulaci efektu rotujících reproduktorů – to vše tu je hezky v kompaktním a svým způsobem snadno ovladatelném podání. Ale navíc je tu i docela pestrá řádka netradičních možností nastavení, skýtajících i mnoho bez nadsázky novátorských poloh. A jak si podrobněji popíšeme níže, je to ale efekt zcela univerzální, dobře připravený na živé hraní a zcela reálně a výborně využitelný třeba i pro baskytaristy. 

Super možnosti v kompaktním balení 

Používáte-li rádi modulační efekty, může pro vás být kytarová krabička s názvem Orbital Modulator doslova zlatým grálem. V opravdu kompaktním balení totiž nabízí hezky všechno pohromadě, tedy prakticky všechny myslitelné efekty této kategorie (konkrétně: chorus, flanger, phaser i tremolo), a to v celkem dvanácti variacích, které jsou výsledkem precizního inženýringu Source Audio. Najdete zde i vícehlasé chorusy, efekt rotujících reproduktorů a další. Zároveň pro každý z nich poskytuje celkem devět nastavitelných parametrů. Je tím pádem evidentní, že hračičkové a zvukoví kouzelníci se mají na co těšit. 

K dispozici jsou dva presety volitelné dvěma footswitchi. A jestliže už jste na efekty Source Audio alespoň letmo narazili, možná už víte, že k jejich zajímavým vlastnostem patří také schopnost ovládání parametrů pomocí externích pedálů a speciálních „pohybových“ ovladačů. Co se týká kvalitativních parametrů, Orbital Modulator pracuje s 56bitovým digitálním signálovým procesorem a kvalitními 24bitovými AD/DA převodníky (jako všechny produkty výrobce).

Orbital Modulator (podobně jako ostatní efekty výrobce) nabízí tzv. univerzální bypass, tedy možnost volby mezi „bufferovaným“ nebo true bypassem. Buffer oceníte v případě potřeby srovnat signálové ztráty (více efektů za sebou, spousta kabeláže atd.) a kompenzovat řadu souvisejících problémů s impedancí, zatímco true bypass s tradičním přepínáním pomocí relé ocení tradicionalisté preferující neposkvrněný zvuk.

Středobodem ovládacího panelu je otočný přepínač Effect s přehledným popisem pro volbu nabízených efektů – kolem něj jsou rozmístěny LED signalizující zvolený typ efektu. K základním ovladačům pak patří potenciometry Depth, hloubka modulace, a Speed, rychlost LFO oscilátoru nebo attack a decay (rychlost náběhu a utlumení) při modulaci obálkou. S ním koresponduje nastavení potenciometru Mod Source, jímž můžete plynule přecházet mezi modulací řízeným sinusovým LFO, čtvercovým LFO nebo obálkou. Modulaci obálkou lze nastavit tak, aby reagovala na sílu vstupního signálu ve směru jeho intenzity (dá se říci přímo úměrně), nebo naopak invertovaně.

O kousek složitější je to s posledním potenciometrem Option – už název naznačuje, že může kontrolovat více různých parametrů, a to konkrétně šest. Jeho funkci si volíte tlačítkem Option Select, které postupným stisknutím přepíná a přiřazuje potenciometr Option parametr, který ovládá. Konkrétně jím můžete nastavovat dobu zpoždění Delay (přičemž u phaserových efektů namísto delaye ovládáte střední frekvenci fázové modulace pro dosažení zastřenějšího či jasnějšího zvuku), dále Feedback (zpětnou vazbu), Volume (výstupní úroveň), LoRetain (nastavuje basovou frekvenci, pod níž nebude signál zefektován, viz níže), Tremolo (nastavuje amplitudovou modulaci) a konečně Mix, nastavující poměr mezi „suchým“ a „vlhkým“ signálem. 

Při nastavení Mixu je zajímavé, že je dráha potenciometru rozdělena na dvě poloviny – otáčením doprava zvyšujete úroveň zefektovaného signálu (a postupně snižujete úroveň normálního signálu až na nulu), zatímco od polohy 12:00 doleva přidáváte namísto toho invertovaný zefektovaný signál (v němž dochází k převrácení kladných a záporných špiček ve frekvenčním spektru). Výsledkem je trochu odlišný zvuk s menším podílem nízkých frekvencí.

Dva nožní spínače slouží k volbě jednoho ze dvou presetů, které efekt dovoluje uložit. Nové nastavení si pak můžete velice jednoduše uložit delším sešlápnutím patřičného footswitche. Styl ovládání má samozřejmě svá pro a proti. Zvláště u vícefunkčního „kontextového“ potenciometru Option je to trochu nepřehledné – přepínač přepíná mezi polohami vysvícenými třemi LED mezi šesti parametry, vždy dvěma k jedné LED, která svítí buď zeleně, nebo červeně a tím indikuje, který parametr popsaný u ní ovládáte. Ale lze si na to zvyknout, systém je to stále jednodušší a přehlednější, než u řady digitální multiefektů. LED dokáže při otáčení potenciometrem i signalizovat, jakou hodnotu máte v presetu aktuálně uloženou.

Ovládacích parametrů je opravdu bohatě, nemusel by se za ně stydět ani leckterý rackový multiefekt studiové kategorie. Zejména těm, kdo s tímto typem efektů nemají velké zkušenosti, může připadat matoucí, když nevidí všechny nastavené parametry jako na dlani. Proto je užitečné, že výrobce u každého typu efektu poskytuje defaultní nastavení, které skýtá osvědčený a univerzální zvuk, který si můžete jen rychle a jednoduše upravit změnou základních parametrů – a k tomuto přednastavení se můžete kdykoliv vrátit podržením spínače Option Select. 

Na druhou stranu je velkou výhodou, že je tak velká flexibilita nastavení vestavěna ve velmi kompaktní krabičce v podobě hliníkového odlitku o rozměrech přibližně 11,5 x 11,5 x 5,7 cm. Zadní panel je kromě vstupního a výstupního jacku obsazen ještě dalšími konektory, tzv. multifunkčním vstupním a výstupním konektorem pro externí ovladače umožňující průběžné změny libovolného parametru v reálném čase. Klasickou volbou přijatelnou asi pro kohokoliv je duální expression pedál pro ovládání nohou, zatímco Hot Hand, specialita Source Audio, umožňuje měnit hodnotu zvoleného parametru pomocí pohybového senzoru, který reaguje na pohyb ruky. Což je efektní, byť při hře ne vždy praktické. Ale vychytávka je to dobrá. Další volbou je pak MIDI adaptér. Díky Mutlifunction Out výstupu můžete těmito ovladači volitelně regulovat i parametry dalších Source Audio efektů. Konstrukce je velmi bytelná a stabilní. Spolu s efektem se dodává také adaptér, takže z pohledu napájení budete řešit jen dostupnost zásuvky. Přepínání nožním spínačem se obešlo bez nežádoucích ruchů a vše funguje jak má.

Praxe 

A jak to zní? Ovládání může na člověka odkojeného tříknoflíkovými krabičkami působit trochu děsivě, ale faktem je, že když budete prostě jen otáčet selektorem efektů v továrním nastavení, vždy na vás vyskočí zvuk, který je bez problémů přímo použitelný. Skoro se chce říct: Pokud nevíte, raději na nic nesahejte. Jinak ale stačí letmo nahlédnout do manuálu a myslím si, že vše bude hned jasné. Ovládání je ve skutečnosti velmi snadné. 

K těm obvyklejším, přízemnějším volbám patří režim Classic. Je to chorus, nebo flanger? Vlastně jedno i druhé – umí jak klasický chorus, tak flanger s jediným zdrojem modulace – totiž oba efekty jsou založeny na podobném principu a přecházet mezi nimi v rámci jednoho a téhož režimu je možné jen nastavením různého času Delaye. Dostal jsem tak vše, od klasického flangerového „tryskáče“ při nižším zpoždění, až po příjemný teplý chorus. Je pěkný, ale svým vyzněním spíše čistší, připomínající digitální krabičky. Ne, že by zněl digitalizovaně, ale je zkrátka oproti vintage efektům trochu moc čistý – což je ale vždy lepší, než nepovedený „vintage“ chorus. Můžete třeba stáhnout výšky na kombo či zesilovači, nechcete-li příliš krystalický zvuk. Krásně hluboký, plný a mohutně se vlnící zvuk chorusu dostanete po přepnutí na Dual, nebo ještě dál Quad se dvěma, resp. čtyřmi zdroji modulace. Tady se ta zmíněná čistota kladně projeví na čitelnosti zvuku, který netrpí zahlceností a ušmudlaností. Když v tomto módu přidáte na rychlosti modulace a uberete hloubky, dostanete pěknou simulaci rotujícího reproduktoru.

Z flangerů je k dispozici ještě Thru Zero (pracuje se dvěma zpožděními, aby dosáhl zajímavého efektu krátkých potlačení fáze) a Shadow (se dvěma modulačními signály, které efektu dávají větší hloubku). Flangery znějí muzikálně a dokáží dát kytaře nádech 70. let. Efekty označované Resonator jsou v podstatě flangery se čtyřmi modulačními signály, které vytvářejí poněkud dutý zvuk se zvonivými vyššími harmonickými. Povedený je také klasicky znějící Phaser nabízený s různou hloubkou modulace – ve 4, 6, 8 a 12stupňovém provedení, kdy začínáte u zcela tradičního phaseru ideálního pro klasický rock, zatímco 12stupňový phaser už může imponovat ponejvíce individuím s diagnózou extrémního psychedelika. Režim Vibe je inspirovaný efektem Shin-Ei Univibe a velmi dobře modeluje rotující reproduktor – velmi příjemný efekt.

Tremolo je zde přidáno jako samostatný parametr nastavitelný v rámci každého ze základních efektů, takže můžete např. kombinovat chorusové a tremolo efekty. Dá se ale dostat i zcela klasické tremolo, stáhnete-li v režimu Classic Depth a Delay na minimum a Mix dáte na 100 %.

Zvuk Orbital Modulatoru je celkově čistý a čitelný, a ačkoliv vesměs nejde o vyloženě vintage efekt, zvuk je příjemný a teplý. Jak na klasické snímače PAF či singly, tak na moderní humbuckery efekt reagoval bez zaváhání a choval se výborně jak při čistém, tak zkresleném zvuku. Kombinace s kvalitním fuzzem vás dokáže úspěšně posunout do poloh alá Jimi Hendrix, a s pěkně zvonivým čistým zvukem se dá zvuk pěkně dobarvit pro moderní pop či rock, zatímco ve spojení s pěkným crunchem Orbital Modulator dodá další rozměr bluesovému nebo hardrockovému sólu.

Přitom nabízí některé docela zajímavé možnosti. Třeba funkce LoRetain je docela vtipná – dělá z krabičky mimo jiné ideální řešení pro baskytaristy. „Eliminací“ účinku efektu na nejnižší frekvence basista dosáhne toho, že „spodek“ bude nadále pevný a důrazný, aby náležitě „tvrdil muziku“, a jen ve vyšším frekvenčním spektru bude zvuk máznutý třeba chorusem. To mohou konec konců ocenit i kytaristé, hlavně ti podladění, ale má to i jinou výhodu – u hlubších modulací s větším feedbackem lze zabránit typickým nepříjemným výkyvům hlasitosti v basech, které dráždí bránice všech okolo.

Líbí se mi propojení tradičních zvukových palet s těmi současnými, moderními, mezi nimiž lze díky možnostem ovládání balancovat u každého z nabízených typů efektů. Typicky při volbě sinusového LFO dosáhnete spíše tradičních chorusových či flangerových variací, zatímco se čtvercovým tvarem křivky dosáhnete výrazného tremolo efektu nebo zvuků připomínajících sekvencer – skvělé pro moderně rockové či spíše do popu směrující kapely. Krabička tak nabízí i celou řadu unikátních zvuků – mezipoloh a kombinací. A třeba při změně zdroje modulace (ze sinusového LFO ke čtvercovému či k modulaci obálkou) mezi nimi přecházíte plynule. To znamená, že v mezipolohách (dráha potenciometru je rozdělena na čtvrtiny) se dva sousedící zdroje modulace prolínají a vznikají tak poněkud netradiční modulační křivky. 

Na orbitální vlně

Orbital Modulator nabízí docela hodně muziky za relativně málo peněz. Škála modulačních efektů je široká a jejich kvalita je celkově vysoká. Na trhu jsou samozřejmě i další, vpravdě luxusní alternativy, ale zde je poměr ceny a výkonu či možností, zdá se mi, velice příznivý. Potěšit může ty, kdo hledají něco, co neváží dvě kila a v kompaktním šasi nabízí víc, než třeba obyčejný tříknoflíkový chorus.