Steinberg Nuendo

Vzhůru do nového prostoru!
Distributor: 
Cena: 
31 200,00 Kč

Současná doba, kdy profesionální studia skloňují slovo Pro Tools ve všech pádech, je ideální čas pro příchod nové alternativy. Ačkoliv i Digidesign se snaží získat přízeň menších studií (např. v podobě kompletu Digi 001), byla to firma Steinberg se svojí Cubase, kdo stvořil standard pro MIDI již v polovině osmdesátých let. První implementace audio funkcí začala ještě na počítačích Atari, aby pokračovala na platformě Mac, kde také v roce 1996 vznikla technologie VST.

Ta brzy přešla i na počítače PC, kde se stále oblíbená Cubase úspěšně dožívá verze 5.

Zřejmě je v nejlepších letech a zdá se, že Steinberg ji dlouho do důchodu ještě nepošle. To ovšem nebrání zúročit nabyté zkušenosti, využít obrovský výkon současných procesorů a uvést na trh nový produkt. Sám Steinberg netají snahu konkurovat Pro Tools, i když šance sesadit Digidesign z prvního místa prakticky neexistuje. Být druhý ovšem vůbec není k zahození.

Historie

Samotná příprava před uvedením systému Nuendo trvala čtyři roky. Protože již na začátku programátoři vzdali myšlenku použití zvláštního DSP výkonu (princip na kterém Digidesign staví), zamýšleli systém nejprve pro počítače Silicon Graphics. Nakonec ale jako první vznikla PC verze, a to na zcela nově programovaném kódu. Oprostit se od minulosti to je jediná možnost jak uvést software otevřených možností na mnoho let dopředu. Nuendo 1.0 bylo na trhu od začátku loňského roku a brzy následovalo přeportování software pro počítače Mac. V současné době jsou počáteční dětské nemoci již minulostí a aktuálně se distribuuje verze 1.52.

Instalace

Nuendo je dražší než Cubase a stojí 31.200 Kč. V krabici naleznete dva tištěné manuály, instalační CD-ROM (je společný pro PC i Mac) a hardwarový klíč. Pro počítače Mac je USB, pro PC v podobě nástavce na paralelní port. I když některé firmy od tohoto způsobu ochrany v současné době upouštějí (např. Waves), podle mého názoru se jedná o daleko příjemnější způsob než autorizace pomocí diskety nebo vyžádání hesla.

Samotná instalace v mém případě byla zcela bezproblémová a netrvala ani pět minut. Dále jsem pokračoval instalací kolekce plugin Nuendo Surround Edition, ale protože tato šestice není základní součástí, řeč o ní bude později. Není překvapením, že manuál je zpracován identickým stylem jako pro Cubase (což mi osobně dvakrát nevyhovuje). Příznivé však je, že tištěný úvod (140 stran), stejně jako celý manuál (530 stran) jsou současně v podobě PDF souboru pro Acrobat Reader na přiloženém CD. Ten obsahuje i dva demo projekty, hudební a surroundový. Protože Nuendo používá VST formát, již během instalace si začlení eventuelní stávající složku těchto plugin. Tu sdílí všechny VST aplikace (v mém případě Cubase 5.0 a Wavelab 3.0). A protože i technologie ASIO (Audio Stream Input Output) patří mezi prvky vyvinuté firmou Steinberg, je ASIO Multimedia Setup jedním z kroků, které vedou k prvnímu projektu Nuendo.

Projekt

Každý projekt nese příponu NPR a je na hardisku uložen do vlastní stejnojmenné složky. Další čtyři adresáře separátně ukládají soubory Audio, Fade, Edit a Image. Nuendo podporuje audio soubory formátu AIFF, WAV a Broadcast Wave, a dále importuje AIFC, MP3, REX a ve verzi Mac i Sound Designer II. To vše v rozlišení 16 nebo 24 bitů se vzorkovací frekvencí 44.1 - 48 - 88.2 - 96 kHz.

Nuendo (podobně jako Pro Tools) je určené především pro audio práci a možnosti MIDI jsou až druhotné. Proto na rozdíl od Cubase chybí specifické MIDI stopy jako Drum nebo Chord a typ MIDI stopy je tak pouze jeden -obecný. Další druhy stop jsou Audio, Group, Master Automation, Plugin Automation, Tempo & Time Signature, Video a Marker. Každá z posledně pěti jmenovaných může být v projektu pouze jedna, zatímco audio stop zvládne nyní Nuendo až 200 (v původní verzi to bylo 128). Celkový počet skupinových stop Group je omezen (nebo spíš bohatě dimenzován) na 64. Mají stejný přístup k audio efektům a ekvalizerům jako normální audio stopy. Součástí každého kanálu jsou čtyři pásma ekvalizeru a čtyři pole Insert.

Komfortní zobrazení nabízí mixážní okno už proto, že v porovnání s Cubase přináší o polovinu větší grafiku. Monitor s rozlišením 1024 x 768 tak nabízí daleko přehlednější údaje o celé sestavě mixu. Na druhé straně se faderů na monitor vejde pouze šestnáct. Nejen pro mixážní okno tak investice do druhého monitoru nebude zbytečná, pokud finanční stránka dovolí.

Video

Samostatnou kapitolu tvoří možnosti práce s obrazem. Videostopa může být v rámci každého projektu pouze jedna (podobně jako v Pro Tools) a přehrává formáty AVI, MPEQ a Quicktime. Pro kompatibilitu se systémy, které video obsluhují vlastním hardware, jsou podporovány tři systémy: Direct Show, Quick time a Video for Windows. Samozřejmostí je import audio stopy z videa, funguje ale i postup opačný - vrácení (např. výsledného mixu) zpět do souboru videa.

Efektové pluginy

Nuendo podporuje oba současné nejrozšířenější formáty plugin - tedy VST a DirectX. Protože nový formát VST 2.0 přijímá rovněž MIDI data, kromě softwarových nástrojů lze MIDI použít i pro ovládání samotných efektů. Tento způsob řeší například tempo synchronizaci efektů jako jsou delay, auto panorama apod. Samotných plugin obsahuje Nuendo přes tři desítky a není snad základní efekt nebo procesor, který by chyběl. V případě použití v profesionálním studiu bych osobně rád doplnil sestavu plugin o další reverb (TC Electronic), sadu masteringových a restauračních plugin (Waves), případně vokalizer, vokoder apod. Nabídka výrobců je široká a pestrá a Steinberg zareagoval i na očekávanou poptávku po vícekanálových procesorech pro plnohodnotnou surroundovou tvorbu.

VST instrumenty

VST Instrumenty s podporou MIDI jsou nově začleněny až od VST 2.0. To součástí původní verze Nuenda nebylo, ale nyní vše funguje jak má. Vždyť nabídka instrumentů, stejně jako jejich oblíbenost stále vzrůstá. Nuendo umožňuje současné spuštění kombinace stejných nebo osmi různých nástrojů. Podobně jako u efektových plugin je ovšem hlavní limitací výkon CPU. Výhodou je naopak přímé propojení do mixážního okna včetně kompletní automatizace parametrů. VST instrument má stejné prvky jako stopa Group (efekty, EQ).

Čtveřici nástrojů, které jsou součástí Nuenda tvoří VB-1 (čtyřhlasá virtuální basa) a šestnáctihlasý jednoduchý syntezátor Neon. Devítihlasý bicí modul LM-9 zahrnuje velký a malý buben, hihat (otevřená, zavřená), tři přechody a činely crash a ride. Univerzální zvukový modul USM je General MIDI kompatibilní (s pevně přiřazeným 10 kanálem pro bicí) a nabízí až 96 hlasů polyfonie. 128 zvukových presetů vychází z kolekce 70 MB samplů, to vše ve zvukové kvalitě, která je podmínkám GM více než odpovídající.

Surround

Jedním z hlavních důvodů, proč o Nuendu „vůbec přemýšlet" jsou možnosti vícekanálového prostorového mixu. Za seriozní považuji fakt, že „to vše" v základní verzi, nikoliv jak občas bývá, jako nadstavba v podobě volitelných doplňků. Jediným požadavkem pro surround je vícekanálová zvuková karta a externí komponenty signálové cesty (poslechové monitory, zesilovače). Okno Master VST Setup slouží pro navolení většiny dostupných systémů v rozsahu do osmi kanálů. Presety zahrnují stereo, kvadrofonii, formát 3/2 (jako Dolby Digital, ale bez subwooferového LFE kanálu), dále LCRS (Left, Right, Center, Surround) a Dolby 5.1, 6.1 a 7.1.

Export vícekanálového mixu probíhá obvykle v jednotlivých stopách s přidaným označením kanálu, za název audio souboru. Pro čtyřkanálový Dolby Surround je součástí standardní sady plugin Matrix Encoder a Decoder. Ten převádí čtyři kanály mixu LCRS na stereo a opačně, zejména pro použití v rámci domácího kina s procesorem Dolby Pro Logic.

Transport a ovládání

I transportní panel vychází z toho v Cubase, i když obsahuje více položek. Mezi nově přidané patří např. Pre-roll a Post-roll. Užitečné je rovněž pole s osmi lokátory. Opravdu profesionální možnosti se nabízejí pro synchronizaci - Nuendo může být Master (řídící) nebo Slave (závislé) zařízení pro MTC, LTC, VITC, synchronizaci ADAT nebo 9-ti pinový protokol Sony. A díky nové verzi ASIO funguje synchronizace s přesností na vzorek i přes zvukovou kartu (pokud je ASIO 2.0)

Mnozí uživatelé (v našich podmínkách většina) zřejmě vystačí s ovládáním počítačovou klávesnicí a myší. Protože Nuendo je systém zcela nový, přímo zahrnuje podporu pro téměř desítku kontrolerů. Vzájemná komunikace je od výrobce nakonfigurována a většinu z nich stačí jen připojit a zapnout, bez složitého programování. Mezi přednastavené ovládací pulty patří CM Motor Mix, JL Cooper CS-10, MCS-3000, Roland MCR-8, Tascam US-428 nebo Yamaha 01 V. Pochopitelně nechybí ani nový Steinberg Houston (MIDI / USB) v ceně necelých 55 500 Kč.

MIDI

Možnosti MIDI jsou celkem spartánské, i když to je dobře pochopitelné. Steinberg nemá zájem začlenit vymoženosti Cubase do nového produktu, postup, který by pro Cubase znamenal konec. Zažitý princip studiové práce však obvykle dělí přípravu MIDI hudby od vlastního mixu a vzájemný vztah řeší přes import a export MIDI souborů. Nuendo však umí MIDI stopy přehrát, nahrát a podobně jako audio editovat. Mezi hrstku převzatých funkcí z Cubase patří např. Legato, Fix Velocity nebo transpozice.

Dvojklik na MIDI part otevírá obecný piano-roll editor s možností editace parametrů výška a délka noty, pozice, MIDI kanál, velocity, aftertouch, pitch bender a program chan ge. Dostalo se i na jednoduchou kvantizaci (vč. shuffle), narozdíl od kvantizace groove nebo logického editoru.

Hardware

Neuvést na trh současně řadu hardwarových doplňků by byl chybný marketingový tah. Firma Steinberg se ho nedopustila a na světě tak jsou společně převodníky, PCI karta a synchronizer. Nejedná se ovšem o nové produkty, ale již dostupná zařízení jiných výrobců s modrostříbrným logem Nuendo a upraveným designem.

Karta Nuendo 9652 je identická PCI kartě Hammerfall od firmy RME. Je 24-ti kanálová a pracuje v rozlišení 24 bitů / 96 kHz. Vyniká zejména svojí nízkou latencí pod 3 ms. Hlavní stereofonní pár je S/P DIF, 24 vstupních a výstupních kanálů přenáší trojice optických konektorů ADAT. Tento formát ovšem pochází ze začátku 90. let a jeho horní propustnost je limitována vzorkovacím kmitočtem 48 kHz. Proto v rozlišení 24 bitů / 96 kHz je počet kanálů poloviční - tedy 12 vstupů a 12 výstupů. PCI karta Nuendo 9652 je za necelých 20 000 Kč.

Osmikanálový 24bitový AD převodník AD 8000 pochází od Apogee. Díky modulárnímu systému dává výstupní signál ve formátu ADAT, TDIF, DASH nebo AES-EBU. O tom, že se jedná o jeden z nejlepších převodníků na světě svědčí nejen reference, ale i cena přes 270 000 Kč.

Dostupnější, rovněž 24bitový převodník je 19" modul Nuendo 8 I/O. Přijde na 50 840 Kč (verze 48 kHz), případně 66 500 Kč se vzorkovací frekvencí 96 kHz. Digitální signál je opět na trojici optického rozhraní ADAT nebo rozhraní TDIF.

A do čtveřice synchronizer Timelock Pro. Stojí 31 760 Kč ačkoliv zvládá daleko více, než před několika lety více než o třetinu dražší SMPTE Slave Driver od Digidesign. Čte vstupní časový kód SMPTE v podélném (LTC) i vertikálním (VITC) tvaru, který převádí na MTC. Společně rovněž generuje referenční signál Word Clock / Super Clock a stíhá „zavěšení" na nový kód do 0.4 sekundy. Šikovný je i malý displej časového kódu na panelu, který zejména menším a domácím studiím ušetří investici do samostatného zobrazovače SMPTE.

Nuendo Surround Collection

Sada šesti plugin je za identickou cenu jako samotné Nuendo (31 200 Kč). V krabici sestává ze stejné trojice: instalační CD-ROM, hardwarový klíč a tištěný manuál (v tomto případě anglicko-německo-francouzský).

Sadu vícekanálových VST plugin tvoří

  • OctoComp - kompresor
  • OctoMaxx - loudness maximizer
  • OctoQ - sedmipásmový parametrický EQ 
  • OctoVerb - jednoduchý reverb

Poslední dva pluginy nejsou procesory v obvyklém slova smyslu, ale slouží pro konverzi různých prostorových formátů.

  • LFE Splitter - pomocí frekvenčního filtru generuje LFE kanál v případě, že tento není součástí vícekanálového mixu (např. konverze 5.0 do 5.1)
  • LFE Combiner - začleňuje separátní LFE kanál do všech ostatních kanálů (např. konverze 5.1 do 5.0)

Hodnocení

Na rozdíl od hudebních nástrojů nebo hardware se při hodnocení software nechá přimhouřit oko nad několika skutečnostmi. Tou hlavní je neustálý vývoj a příchod nových verzí. Ty nejprve odstraňují počáteční nedostatky a chyby, posléze i začleňují nové možnosti a funkce. Po více než roce a půl, kdy je Nuendo na světě, je však verze 1.52 již plně životaschopným řešením pro malá a střední studia. Každý, kdo si jen trochu začal s Pro Tools, může potvrdit jak nepříjemná je práce v jakémkoliv jiném systému. Já sám jsem spokojený uživatel Digidesign již sedmý rok. V současné době bych ale po chvíli váhání zřejmě zvolil Nuendo. Jeho poměr cena (31 200,-Kč) / výkon je opravdu obrovský a nesníží jej ani pohled na doporučenou konfiguraci počítače. Bude trvat několik let než uvidíme, jak se prostorovému zvuku v Čechách a na Moravě bude vůbec dařit, kde všude u nás se zabydlí. Nuendo se do studií stěhuje už teď.

Sada VST plugin

  • Apogee UV 22
  • AutoPan
  • Chorus
  • Chopper 2
  • Distortion
  • Double Delay
  • Flanger
  • Fuzzbox
  • Grungelizer
  • JetFlange
  • Matrix Encoder
  • Matrix Decoder
  • Metalizer 2
  • Mix 8 To 2
  • Mod Delay
  • Nuendo Compressor
  • Nuendo Dither
  • Nuendo Dynamics
  • Nuendo EQ 
  • Nuendo EQ 2
  • Nuendo Reverb
  • Nuendo SMPTE Generator
  • Overdrive
  • NuendoVerb 3
  • Phaser
  • Scope
  • Stereo Echo
  • Stereo Spread
  • Stereo Wizard
  • Symphonia
  • Tranceformer 2

Hardwarové požadavky

MAC 

  • USB port pro HW klíč
  • Mac OS 9.1 a vyšší
  • Minimální konfigurace: Power Mac G3 – 128 MB RAM 
  • Doporučená konfigurace: Power Mac G4 – 256 MB RAM 

PC 

  • paralelní port pro HW klíč
  • Windows 98 SE / Windows 2000
  • Minimální konfigurace: Pentium II, 233 MHz – 128 MB RAM 
  • Doporučená konfigurace: Dual P III / Athlon 1 GHz – 256 MB RAM 

Surround Collection na PC 

  • paralelní port pro HW klíč
  • Pentium 400 MHz min (600 MHz doporučený)
  • min. 64 MB volné RAM 
  • Windows 98 / 2000 nebo NT 
  • Nuendo nebo jiná VST aplikace podporující prostorový vícekanálový zvuk